Vi med bebisar födda i början av år 2009

Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Hej. Min Wilhelm är född 4-januari och verkar så ledes vara äldst.
Oftast är han en pigg och glad kille, men verkar ha kommit in i någon form av trotsfas. Blir jättearg om jag tar i från honom en olämplig leksak ex pappersrulle, TV-sladd osv han blir ännu argare när jag lyfter bort honom från hundens vattenskål och roliga lampan på golvet och bakom TVn. Innan gick det att avleda honom väldigt enkelt men nu börjar han få mer och mer vilja.
Han sover rättså oroligt på nätterna, somnar bra vid 20.00 vaknar sedan minst en gång i timmen tills vi kommer och lägger oss, sedan vaknar han några gånger på efternatten och vill amma hur ofta beror på hur mycket han ätit under dagen. Jag hade stora ambitioner att laga egen mat, men den spottar han ut, burkmat däremot är supersmasken så länge det är pasta eller de tre andra favoriterna.
Wilhelm kan krypa normalt, men föredrar att sitta på ena benet och skjuta på med det andra samt stödja på ena armen, det ser rättså roligt ut. Han reser sig och går ut efter möblerna. Han har stått lull några sekunder här och där. När han inte vill stå eller tappar balansen lyckas han oftast att sätta sig. Han skrattar högt när man "kastar" honom i luften och tittar mest förnärmat när man försöker att kittla honom.
Han sover två gånger per dag som är anpassade till hundens längre promenader. Promenaderna varierar från 3-1 h. Tack och lov tycker han mycket om att åka vagn så om han vaknar under en lång promenad sitter han glatt och tittar sig omkring. Wilhelm sover som sagt lite oroligt vilket märks i vagnåkandet så fort vagnen stannar vaknar han, det är samma sak i bilen somnar han där och bilen stannar vaknar han. Tack och lov har det blivit lite bättre, men det skulle vara skönt att han somnar och jag kan träna med hunden medans han sover.
Vi går också på babycafé en gång i veckan, en mycket uppskattad aktivitet. Wilhelm är mycket intresserad av andra barn och vilka leksaker de håller i, för att inte tala om andras nappar, de ser mycket godare ut än hans egna som oftast ligger bortglömda i ett hörn.
Det finns hur mycket som helst att skriva, men det får räcka för den här gången.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

elias är född 18 mars. så han är drygt 8 månader

satte sig själv upp vid 6,5 månad nu kryper han i full fart framåt och ställer sig upp om han har något att hålla fast vid. 2 tänder fick han vid 6 månader än så länge har jag inte sett fler. äter själv (dock inte med bestick fast får han chansen så hugger han tag i skeden och ibland hamnar hälften på golvet:)) dricker från pipmuggen gör han nästan oxå, har inte riktigt kläm på att "luta upp botten" ännu. favoritmaten är pasta i alla dess former. sover ganska bra, vaknar 1-2 ggr/natt varav 1 av dem är matdags runt 4 tiden vaknar ofta runt 5-6 och ska bara stöka runt lite sen brukar han somna om till 7-8.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

kl

Emilia kan stå själv nu, alltså utan stöd. Senaste veckan har det gått i några sekunder men nu står hon stadigt. Fast stå still är tråkigt så hon står inte så länge innan hon sätter sig och kryper iväg eller försöker ta ett steg framåt och tappar balansen. Nu väntar vi på att hennes pappa ska komma hem så han får se vad hon lärt sig idag :)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

KL

Här har vi en 8-månaders som varken kryper eller står eller går. Så det finns fortfarande bebisar som inte gör allt tidigt :rofl:

Men sitter, det gör han! :D
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Våra små gruskorn är nog rätt lika :)

Ella drar sig upp om hon har något stabilt att hålla i, men annars sitter hon ner där jag sätter henne så länge hon har något att pilla med.

Elias kanske är som Ella, mer för att sitta och klura/flura, så motoriken/finmotoriken är väl utvecklad medan gå/stå/krypa är mindre intressant för tillfället ;)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag är så glad att Emilia lärde sig att krypa tidigt, hon är inte så mycket för att sitta och filosofera. Innan skulle hon mest bli buren hela tiden eller att man skulle sitta med och ge henne sakerna, nu kan hon leka med sina leksaker ensam en stund och att krypa runt och pilla på allt är så roligt.

Men visa sin pappa att hon kunde stå ville hon inte igår, hon var helvild och stå still var inte så roligt då :)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Haha en vännina till säger tvärtom, nu när lillen kan krypa är han överallt och hon kan inte alls koppla av som hon gjorde när han inte kunde ta sig någonstans..
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Skoj att hon står själv nu!

Tycker att våra töser verkar vara rätt lika faktiskt. Jag tyckte också att det var superskönt att My började krypa relativt tidigt, så mycket frustration som försvann!

Hur går det med Emilias läggning förresten?


Nu är det fullt ös medvetslös här hemma och hon röjer omkring från det att hon slår upp ögonen på morgonen tills det att hon tvingas stänga dem av ren utmattning på kvällen :D Hon går en hel del själv nu, men väljer fortfarande att krypa om hon ska någonstans snabbt. Hon går fortfarande ganska långsamt och väldigt kontrollerat och vill helst hålla något i handen när hon går. Hon har ganska nyss börjat ställa sig upp själv utan något stöd, det är kul!

Och pratar gör hon massor, fast vi förstår inte ens en tiondel av allt hon babblar om =) Här om veckan gjorde hon en koppling mellan en katt i en bok och våran katt, det var lite häftigt. Hon pekade på katten i boken, sa "att" och sen pekade hon på vår katt i soffan. Skithäftigt!

//julia
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Ha ha, nä koppla av kan inte jag göra heller, men det var ändå skönt när hon började krypa. Mest för att det var så mycket frustration från Mys sida som släppte. Hon är glad jämt och så nyfiken så nyfiken... på ständig upptäcksfärd! Det är skoj =)

Men visst var det på många sätt mer behändigt när hon satt där man satte henne och inte kunde ta sig någonstans, inte kunde klämma fingrarna i dörrar eller lådor, inte kunde pilla i eluttagen, inte kunde hitta alla sladdar att dra i, inte kunde dra ner blomkrukor från fönstren, inte kunde röja ut ALLT som finns i ALLA lådor i huset, inte kunde rymma iväg, inte kunde....

ha ha, men det är skoj!

//Julia
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Ja det är roligt när dom utvecklas, Ella hittar på något nytt varje dag nu känns det som :)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Våra små gruskorn är nog rätt lika :)

Ella drar sig upp om hon har något stabilt att hålla i, men annars sitter hon ner där jag sätter henne så länge hon har något att pilla med.

Elias kanske är som Ella, mer för att sitta och klura/flura, så motoriken/finmotoriken är väl utvecklad medan gå/stå/krypa är mindre intressant för tillfället ;)

Ja det låter så :) Han har blivit en jäkel på att ta grejer mellan pekfinger o tummen :D Sitta o pyssla är hans melodi!
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag får väl sålla mig till skaran med racerbarn... Saga är överallt på en och samma gång. Hon går i princip på heltid nu, har börjat få upp farten på två ben och då är krypandet inte så intressant längre.

I dagsläget har hon ett stort plåster i pannan efter en närkontakt med adventsljusstaken som hon slet ner från fönstret. I veckan när vi var på öppna förskolan så var det en mamma som plötsligt sa
- Och där åkte Saga ner. Då har hon lyckats klättra upp på rutchkanan och åka ner helt själv:o. Jag hinner inte med. Storasyster var MYCKET mer stillsam av sig när hon var i denna ålder.

Dock så har hon inte fått några tänder ännu (snart 11 mån gammal). Undra hur länge hon kommer förbli tandlös;)?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Eller hur finmotoriken är grejer det :D

Jag tror dock att våra småpluttar är bland dom yngsta här i denna tråd ?
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Läggningen går sådär, vi exprimenterar lite med dagsömnen och försöker hitta något som fungerar bra. Just nu är det väldigt varierade, vissa dagar somnar hon vid 20-20.30 och vissa dagar vid 22. Vi har lite svårt att hitta bra rutiner för sömnen på dagen, men när vi får lite mer ordning på den så hoppas jag att hon kommer somna runt 20, det känns lagom.


Emilia pratar inte så mycket alls, lite mamma, pappa och babba bara. Men det märks att hon börjar förstå lite vad man säger, hon var himla söt häromdagen, säkert bara en tillfällighet men ändå.

Vi har en stor blomma på golvet, jorden är jätteintressant tycker Emilia och vi funderade på om vi skulle ta bort den men bestämde oss för att låa den stå kvar. En bra sak att träna på att inte röra men samtidigt inte farligt om hon gör det. Häromdagen var hon snabb och stoppade in lite jord i munnen och jag frågade "Emilia, får man göra så?", då log hon sitt underbaraste leende och skakade på huvudet :) Jag tror hon redan kommit på hur hon ska charma sin mamma så jag inte blir arg när hon gör saker hon inte får :)

Cala- Såg att Ella kan vinka (eller iaf att du försökte fånga det på film), det kan inte Emilia men klappa händerna gör hon gärna.

Emilia håller sig fortfarande nära där man är, hon blir väldigt ledsen om hon inte kan se mig så det är ganska enkelt att hålla koll på vad hon gör. Vi försökte också redan när vi flyttade in att tänka på att placera saker så Emilia inte kunde nå dom.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Ja hon vinkar åt allt och alla, ska försöka filma när hon kastar ner våra dvdfilmer på golvet och så vinkar hon hejdå ;)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag tror dock att våra småpluttar är bland dom yngsta här i denna tråd ?

Mitt lilla lingon hade ju samma BF som din och Lambos, men var sen ut i starten (född v42+1 eller 2, orkar inte räkna nu). Han är dock racerbebis nu, har krupit några veckor och ställer sig upp mot allt, vare sig det är stabilt eller inte! Han försker stå lull eller vända sig och gå stödd mot saker, men det går inte så himla bra när man inte orkar hålla kroppen rak i höftleden. Stackaren trillar massor! Inte för att han deppar över det direkt, det är på det igen som gäller.

Första tanden kom för någon vecka sen. Den var jobbig för honom, sov dåligt och åt dåligt. Han vill fortfarande ha alll mat kall eller rumstempererad. Varm mat kändes visst obehaglig mot stackars ömma gommen! På samma vis tycker han mat med lite struktur är läskig, den ska helst vara helt slät. Äter mycket och tycker om att sitta och suga på äpple, broccoli, brödbitar och majskrokar.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Min blir förtvivlad om jag går ifrån honom, separationsångesten har satt in för fullt. Men krypa iväg på egen hand går utmärkt, då kan han hitta på allt möjligt. Om dörren till badrummet står på glänt är han genast där och ska välta papperskorgen eller storasyskonets potta. Hur vet bebisar egentligen vad som är absolut sämst att pilla på?
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

*kl*

Jag höll på att säga att det inte händer så mycekt här hemma, men det var kanske fel av mig... ;)
Sebastian har 2-3 tänder på gång nu utöver de två framtänderna han har i underkäken så är hörntänderna uppe på gång och en av dem i underkäken.
Han springer mer en rasande fart längs möblerna och sträcker sig mellan längre och längre avstånd när möblerna "tar slut". Han går gärna om han får hålla i båda händerna på någon av oss och ibland släpper han och står ett ögonblick innan han sätter sig. ned.
Han kryper fortfarande med den ena vaden släpandes i marken och den andra foten puttandes. Har fångat det på bild nu iaf, men har inte orkat ladda in bilderna i datorn.
Vi ska in på 10-månaderskoll i nästa vecka och det ska bli roligt. :)

Sebastian är nog en liten blandning mellan t.ex. My och Elias, han satt väldigt tidigt (4-4½månad) och har stått och gått längs möblerna sen 7/7½-8 månader men han kan oxå sitta hur länge somhelst och pilla på saker, vända och vrida och hålla mellan tummen och pekfingret och peta med andra handens pekfinger. en mycket analytisk liten Herre som verkar vara släkt med sina föräldrar som även dom ska räkna ut hur allting fungerar... :angel:
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Kul att höra lite från dig också, känns som om det var ett tag sen =)

kl

My gillar också att pilla med saker och har grym finmotorik, men hon tycker att det är roligare att rusa från ställe till ställe och pilla på allt på en gång än att sitta still och analysera saker=)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Det är roligt hur lika My och Emilia verkar vara, fast My ligger lite före (fast hon är ju också lite äldre).
Emilia är också duktig på finmotoriken men sitta still och analysera är liksom inte riktigt hennes grej. Roligare då att slå så hårt det går på saker och sprida ut saker överallt.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 720
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
861
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp