Bukefalos 28 år!

Vi med egen gård/stall

Också funderat på en flis, så uppdatera gärna sedan! Känns så slösaktig att elda allt ris, men något måste man ju göra av det..
På 1h fyllde jag och sonen tre skottkärror med flis :) Vi använder det i hagarna där det behövs lite extra förstärkning, samt i lösdriften. Vi började använda flis i höstas första gången och det har hållit bra (vi köpte 20 kubik, har inte använt upp riktigt allt för vi flyttar allt med handkraft haha). Nu är planen att få nytta av allt ris som gården producerar för det är ju väldigt tillfredsställande att få nytta av sitt "skräp". :D

Vi vägde lite mellan pris och kapacitet så kompromissen blev en ryobi som är lite mindre men kan ta ok storlek på grenar (max 45mm).
 
På 1h fyllde jag och sonen tre skottkärror med flis :) Vi använder det i hagarna där det behövs lite extra förstärkning, samt i lösdriften. Vi började använda flis i höstas första gången och det har hållit bra (vi köpte 20 kubik, har inte använt upp riktigt allt för vi flyttar allt med handkraft haha). Nu är planen att få nytta av allt ris som gården producerar för det är ju väldigt tillfredsställande att få nytta av sitt "skräp". :D

Vi vägde lite mellan pris och kapacitet så kompromissen blev en ryobi som är lite mindre men kan ta ok storlek på grenar (max 45mm).
Vi hyrde en värsting till flismaskin i helgen, den var duktig på stort sly men klarade inte av allt smått trassligt, och då blev jag sugen på att i framtiden skaffa något sådant som du köpt. Vill du visa en bild på hur fliset blir?
 
Vi hyrde en värsting till flismaskin i helgen, den var duktig på stort sly men klarade inte av allt smått trassligt, och då blev jag sugen på att i framtiden skaffa något sådant som du köpt. Vill du visa en bild på hur fliset blir?
Absolut! Maken bistår med referensbild (och hand). Min upplevelse är att den har lite svårt med de allra tunnaste grenarna - den klipper dem, men det blir några lite längre bitar. Modellen vi köpte får dock med en "puttgrej" som gör att man enkelt kan trycka ner om det är något som är för lätt för att matas igenom av sig självt. Så länge den kan mata av sig själv klipper den även de små :)
1689775544192.png
 
På 1h fyllde jag och sonen tre skottkärror med flis :) Vi använder det i hagarna där det behövs lite extra förstärkning, samt i lösdriften. Vi började använda flis i höstas första gången och det har hållit bra (vi köpte 20 kubik, har inte använt upp riktigt allt för vi flyttar allt med handkraft haha). Nu är planen att få nytta av allt ris som gården producerar för det är ju väldigt tillfredsställande att få nytta av sitt "skräp". :D

Vi vägde lite mellan pris och kapacitet så kompromissen blev en ryobi som är lite mindre men kan ta ok storlek på grenar (max 45mm).
När ni gjorde det där med tre skottkärror på en timme vad var det för flismaskin?
 
Absolut! Maken bistår med referensbild (och hand). Min upplevelse är att den har lite svårt med de allra tunnaste grenarna - den klipper dem, men det blir några lite längre bitar. Modellen vi köpte får dock med en "puttgrej" som gör att man enkelt kan trycka ner om det är något som är för lätt för att matas igenom av sig självt. Så länge den kan mata av sig själv klipper den även de små :)
Visa bifogad fil 123878
Tjusigt! Tack så mycket!
 
Grannen letar häst lite löst och jag funderar på stallhyra. Det skulle isf bara vara kallhyra, inget kommer ingå utan vi splittar typ 50/50 på allt jobb (hästarna på lösdrift så lättskött).
Kallhyran ska alltså täcka lite extra slitage och lite extra el. Betet kommer ju inte räcka lika länge men där kan man planera bättre än jag gör idag.
Låter 500:-/månad rimligt? Jag är gravid och det vore skönt med möjlighet till avlastning ibland, så det är hjälp i stallet och lite sällskap jag är i störst behov av.
 
Grannen letar häst lite löst och jag funderar på stallhyra. Det skulle isf bara vara kallhyra, inget kommer ingå utan vi splittar typ 50/50 på allt jobb (hästarna på lösdrift så lättskött).
Kallhyran ska alltså täcka lite extra slitage och lite extra el. Betet kommer ju inte räcka lika länge men där kan man planera bättre än jag gör idag.
Låter 500:-/månad rimligt? Jag är gravid och det vore skönt med möjlighet till avlastning ibland, så det är hjälp i stallet och lite sällskap jag är i störst behov av.
Jag har inte strikt kallhyra på min lösdrift (3 fodringar ingår då vi inte kör fri tillgång på hö), men jag tar 1000 kr vanligtvis. Ofta blir det extra saker som i att jag ordnar hem strö, hö, gödseltömning etc som också kostar en del i tid och pengar.
 
Jag har inte strikt kallhyra på min lösdrift (3 fodringar ingår då vi inte kör fri tillgång på hö), men jag tar 1000 kr vanligtvis. Ofta blir det extra saker som i att jag ordnar hem strö, hö, gödseltömning etc som också kostar en del i tid och pengar.
Tack för svaret!

Vi kommer hämta hö ihop/varannan gång (mitt släp dock) och strö får vi hemkört gratis/ingår i priset. Det enda extra jag kommer på är att gödselplattan kommer tömmas lite oftare :idea:
Riktig ridbana saknas också.
 
Tack för svaret!

Vi kommer hämta hö ihop/varannan gång (mitt släp dock) och strö får vi hemkört gratis/ingår i priset. Det enda extra jag kommer på är att gödselplattan kommer tömmas lite oftare :idea:
Riktig ridbana saknas också.
Ingen fara, som med allt annat så är det ju mycket läget också. Vi har ridbana i närheten, men det ingår inte i priset då det är våra grannars och man för lösa det med dem för en liten peng. Men 500 känns väldigt lågt, 750 hade jag nog minst satt.
 
Ingen fara, som med allt annat så är det ju mycket läget också. Vi har ridbana i närheten, men det ingår inte i priset då det är våra grannars och man för lösa det med dem för en liten peng. Men 500 känns väldigt lågt, 750 hade jag nog minst satt.
Läget för grannen kunde ju inte vara bättre, hon har eventuellt närmare till stallet än jag har :D
Vi kommer köra varannan vecka också, eftersom hon hon har sina barn så - det är lite av en förutsättning för att det ska funka för henne.

750:- kanske är rimligt, som sagt är det rätt mycket för min egen skull också :)
 
Grannen letar häst lite löst och jag funderar på stallhyra. Det skulle isf bara vara kallhyra, inget kommer ingå utan vi splittar typ 50/50 på allt jobb (hästarna på lösdrift så lättskött).
Kallhyran ska alltså täcka lite extra slitage och lite extra el. Betet kommer ju inte räcka lika länge men där kan man planera bättre än jag gör idag.
Låter 500:-/månad rimligt? Jag är gravid och det vore skönt med möjlighet till avlastning ibland, så det är hjälp i stallet och lite sällskap jag är i störst behov av.

Det låter sjukt billigt, normal kallhyra brukar väl ligga på 1000-1500. Så jag skulle nog föreslå 1000 och se hur grannen reagerar, om det verkar okej.
 
Jag har haft samma upplägg för en granne fast gratis. Det rekommenderar jag inte, det blir en hel del kostnader, även om det för mig var en stor fördel att ha någon mer i stallet. Jag hade nog lagt mig på 500, möjligen 750 - det kommer täcka de extra kostnaderna under förutsättning att ni båda är lika noga med att stänga om uppvärmda utrymmen, mocka noga, sköta om saker och inredning osv. Men då skulle jag också vara tydlig med att inget jobb ingår, dvs vi delar lika på allt, även att felsöka elen en vintermorgon före jobbet, dra ner en stolpe som knäckts osv. Det förutsätter också att det inte är en häst som går extra hårt åt inredning mm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 726
Senast: manda
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
949
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp