Vi med egen gård/stall

Och som uppföljning så visst, jag hade kunnat göra en del av dessa grejer nu, men jag vill inte att det ska slitas på överdrivet heller av annat än "mina" hästar. Det är ju enklare att göra det hållbart när man har mindre belastade marker.
 
Och som uppföljning så visst, jag hade kunnat göra en del av dessa grejer nu, men jag vill inte att det ska slitas på överdrivet heller av annat än "mina" hästar. Det är ju enklare att göra det hållbart när man har mindre belastade marker.
Det är väl inte orimligt att de skickar sina hästar på bete typ mitten av maj/juni, oavsett hur mycket bete ni har, och sen får de flytta till nya stallet vid installning, eller någon annanstans. Ett halvår över tiden är tillräckligt. När det gäller huset är det väl isf rimligt att de flyttar ner i källaren och ni flyttar in i ert eget hus. Vänskap är ge och ta. Ni har gett, nu får de ge.
 
Japp, bra med anledningar. Det är ju det knepiga för att rent fysiskt så "behöver" jag ju inte hela tillgången men jag vill som du nämner grusa vissa delar, sätta upp lunchgrindar, vila någon hage och ev jobba bort mossan i någon del. Jag tycker liksom att stallet och dess marker är byggt för typ 3 hästar modell mindre.
Jag tycker inte det spelar så stor roll hur mkt du egentligen behöver hela eller inte. Ni har ju köpt stället och varit snälla som gått med på denna överenskommelse. Nu springer tiden iväg, självklart vill du få tillgång till det ni köpt för att använda själva.
 
Det är väl inte orimligt att de skickar sina hästar på bete typ mitten av maj/juni, oavsett hur mycket bete ni har, och sen får de flytta till nya stallet vid installning, eller någon annanstans. Ett halvår över tiden är tillräckligt. När det gäller huset är det väl isf rimligt att de flyttar ner i källaren och ni flyttar in i ert eget hus. Vänskap är ge och ta. Ni har gett, nu får de ge.
Bete är inga problem, de har stängslat och klart bete på flera ställen, jag arrenderar en av dem hagarna också som ligger i anslutning. Därför jag tycker att hösten ändå är rimlig deadline, då har dem hela sommaren på sig att bygga klart the basics på stallet.

Jag tycker inte det spelar så stor roll hur mkt du egentligen behöver hela eller inte. Ni har ju köpt stället och varit snälla som gått med på denna överenskommelse. Nu springer tiden iväg, självklart vill du få tillgång till det ni köpt för att använda själva.
Min vän som var på besök häromdagen sa likadant. Ibland behöver man några rättframma personer utifrån som kan bedöma rimligheten. Senast i förra helgen var jag och sambon på 40-årsfest och jag skojar inte, 90 procent av allas frågor var ifall vi fått tillgång till hela gården än och då kände jag att jag orkar fan inte med att forsätta svara "inte än, kanske snart vem vet" 😂
 
Tycker nog att de kan vara ute till era semestrar. Det är ju då man har tid att fixa grejer. De får väl hyra nåt annat. Eller flytta ner i källaren.
 
Nu har jag fått svar 🙂

”Det sorteras på återvinningscentralen i containern märkt "energiåtervinning".
Och i vår kommun fick jag till svar:

"Lämna till Lantmännen eller Stena Recycling mot avgift."

För att lämna in till Svepretur måste jag visa upp att plastavg är betald. Hur gör jag det?

/Lizzie
 
Och i vår kommun fick jag till svar:

"Lämna till Lantmännen eller Stena Recycling mot avgift."

För att lämna in till Svepretur måste jag visa upp att plastavg är betald. Hur gör jag det?

/Lizzie
Det bör du kunna få av din leverantör isf. Att plastavg är betald
 
Och i vår kommun fick jag till svar:

"Lämna till Lantmännen eller Stena Recycling mot avgift."

För att lämna in till Svepretur måste jag visa upp att plastavg är betald. Hur gör jag det?

/Lizzie
Jag har aldrig fått någon sådan förfrågan?!

Jag har bara åkt till rätt plats, vid rätt tid med en släpkärra/hästsläp full med ensilageplast.

Annars, så kan du ta med en kopia på en faktura från när du köpt plastad bal. Den som plastat är ju den som köper ensilageplast, och därmed betalar avgift.

Jag köper tjänsten att pressa och plasta. Däri ingår plasten, jag köper alltså inte egna rullar med plast, men jag och den som plastar brukar diskutera vilken plast vi tycker är "bäst".

Har du någonsin försökt lämna "plast" på avsedd plats hos "Svepretur"?

Observera att det i områden med "mycket djurbönder" kan finnas fler ställen att lämna på än de officiella. Någon/några tar initiativ till en eller flera extra inlämningsplatser, något dygn tidigare än det officiella.
 
Och i vår kommun fick jag till svar:

"Lämna till Lantmännen eller Stena Recycling mot avgift."

För att lämna in till Svepretur måste jag visa upp att plastavg är betald. Hur gör jag det?

/Lizzie

Jag har fakturan tillgänglig (aldrig behövt visa) och ber att få insamlingskvitto när jag lämnar. Har varit samma kvinna varje år, under covid satt kvittona uppsatta så fick man själv gå och riva av ett 😁
 
Jag har aldrig fått någon sådan förfrågan?!

Jag har bara åkt till rätt plats, vid rätt tid med en släpkärra/hästsläp full med ensilageplast.

Annars, så kan du ta med en kopia på en faktura från när du köpt plastad bal. Den som plastat är ju den som köper ensilageplast, och därmed betalar avgift.

Jag köper tjänsten att pressa och plasta. Däri ingår plasten, jag köper alltså inte egna rullar med plast, men jag och den som plastar brukar diskutera vilken plast vi tycker är "bäst".

Har du någonsin försökt lämna "plast" på avsedd plats hos "Svepretur"?

Observera att det i områden med "mycket djurbönder" kan finnas fler ställen att lämna på än de officiella. Någon/några tar initiativ till en eller flera extra inlämningsplatser, något dygn tidigare än det officiella.

Nej, svepretur tog emot mellan kl 9-14 en måndag och då var jag tvungen att jobba. Tar med lite då och då och lämnar in till returplasten på ÅVS. Fast jag vet att det inte är rätt.

/Lizzie
 
Jag har fakturan tillgänglig (aldrig behövt visa) och ber att få insamlingskvitto när jag lämnar. Har varit samma kvinna varje år, under covid satt kvittona uppsatta så fick man själv gå och riva av ett 😁
Jag får kvitton på mitt grovfoder. Då borde det räcka alltså.

/Lizzie
 
Jag fick åka till en annan kommun då vår kommun såklart var vakant. Av våran kommun fick jag bara svaret att dom inte har någon skyldighet att ta hand om det. Vi var ju ett stort gäng som inte ens kom in på den återvinningscentralen i den andra kommunen såklart då vi inte hade något kort. Det löste sig efter många om och men.
 
Inget fast datum men det var ju lite tanken att dem skulle vara klara i höstas -23 som senast egentligen. Sen bygger dem ju allt själva, så man har ju förståelse i att saker och ting blir försenade men jag är ganska redo på att få full tillgång så att vi kan bo in oss och inreda.


Ja, det svåra är att jag självklart aldrig skulle "kasta ut" dem men jag vill ju liksom sätta ett datum som de kan förhålla sig till och faktiskt prioritera stallbygget så att det blir klart. Sen hatar jag verkligen att behöva säga till om saker som ordning och reda och det är för mig en konstig situation som gått från inackorderad till ägare.

Den stora lösdriften har dem haft för att de hade tre hästar innan och den andra inte rymmer fler än två för bekväm permanent utegång. Så därför har "mina" ston (min egna plus annan helinackordering) fått gå där. Sen när de tog bort sin ena ponny impulsköpte dem en stooooor häst som dessutom visade sig inte gå ihop med deras ena valack. Så nu är liksom alla hagar + boxar inne i stallet i användning pga detta eftersom nya måste stallas upp och ha sällskap. Alltså ni "hör" säkert min irritation sakta växa i denna texten vilket jag nästan skäms för eftersom dem är fantastiska hyresgäster och alltid hjälps åt. Men jag vill ha "mitt" stall och göra det "mitt", inte behöva säga till om att benskydd legat på stallgolvet i två veckor nu.

Jag fattar din frustration och jag tycker ju de borde känna själva att 6 mån efter deadline är det dags att lösa situationen.


Svårt att ta upp kan jag tänka mig. Hur lång tid kan det vara innan de kan flytta in inkl hästar? Är det 3-6mån hade jag kanske bitit ihop. Är inte stallet ens påbörjat hade jag nog tagit upp det…
Till sommaren som någon skrev överst är väl max vad jag hade låtit dem husera på gården till.
 
Jag fattar din frustration och jag tycker ju de borde känna själva att 6 mån efter deadline är det dags att lösa situationen.


Svårt att ta upp kan jag tänka mig. Hur lång tid kan det vara innan de kan flytta in inkl hästar? Är det 3-6mån hade jag kanske bitit ihop. Är inte stallet ens påbörjat hade jag nog tagit upp det…
Till sommaren som någon skrev överst är väl max vad jag hade låtit dem husera på gården till.
Ja, alltså jag känner ju att jag själv blir himla oskön iochmed frustrationen. Så det är främst att jag vill ju vara glad och trevlig men det är svårt när jag stör mig tio ggr värre på saker som oreda i stallet.

Jag pratade med sambon om hur jobbigt jag tycker det är med just stallet och sa att vi borde ta ett samtal med dem om hur tidslinjen ser ut. Stallet är påbörjat med grund och viss murning och vi tänker väl mer att hösten är rimlig deadline pga hästar är på bete innan dess och jag kan "stalla in" lösdriften som jag vill ha det och fixa till samt vila marker. Och att tryter tiden så kan de ta in bygghjälp för att få det färdigställt om det finns en deadline. Jag orkar liksom inte vänta till vår/sommar 2025 tills jag kan gå loss 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 457
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
902
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 042
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp