Vi med egen gård/stall

Ja, alltså jag känner ju att jag själv blir himla oskön iochmed frustrationen. Så det är främst att jag vill ju vara glad och trevlig men det är svårt när jag stör mig tio ggr värre på saker som oreda i stallet.

Jag pratade med sambon om hur jobbigt jag tycker det är med just stallet och sa att vi borde ta ett samtal med dem om hur tidslinjen ser ut. Stallet är påbörjat med grund och viss murning och vi tänker väl mer att hösten är rimlig deadline pga hästar är på bete innan dess och jag kan "stalla in" lösdriften som jag vill ha det och fixa till samt vila marker. Och att tryter tiden så kan de ta in bygghjälp för att få det färdigställt om det finns en deadline. Jag orkar liksom inte vänta till vår/sommar 2025 tills jag kan gå loss 😅

De har inte sagt något själva om att det drar ut på tiden och ni får bo i källaren??????
 
De har inte sagt något själva om att det drar ut på tiden och ni får bo i källaren??????
Åh gud jo, källaren var en gemensam idé dock och vi trivs som sagt super i "kollektivet" som det blir och har kunnat spara en hel del pengar, får hjälp med hundvakt etc. Så det är inte som att det förhalas eller något utan helt enkelt en tidsplan som spruckit vilket vi har förståelse för också. Men nu vill jag liksom inte pausa livet längre så vi behöver nog helt enkelt sätta oss ner och staka ut vägen framåt så att man t.ex. hyr in extra bygghjälp för stallet så det blir klart i rimlig tid.
 
Jag är så himla glad för våra fina grannar :love: Sen dagen vi flyttade in har alla verkligen bara varit snälla och hjälpsamma. Jag ringde en granne igår och frågade om han möjligen skulle kunna komma med sin traktor och hjälpa mig med en grej idag och han svarade bara att det där löser vi och att jag skulle ringa när det var dags. I förra veckan stökade elen på kvällen och då ringde en annan granne som är elektriker för att påminna om att vi borde stänga av bergvärmepumpen under tiden då den inte mådde bra av att elen flimrade. Inget vi hade tänkt på, så väldigt uppskattat. En tredje granne åkte vi över till häromdagen för att få hans omdöme om några annonser på maskiner som vi funderade på. Och så vidare.

Jag är med i Facebook-gruppen "vi med gård" och ser så ofta inlägg om konflikter med grannar om vägar, djur och allt vad det är. Det påminner mig om vilken tur vi har som har en helt annan stämning hos oss. Den dagen någon går bort kommer jag bli uppriktigt ledsen.

(Och jag är noga å min sida att alltid betala/försöka betala för hjälpen jag får)
 
Ja, så är det.

Men vår kommun svarade i alla fall enligt vad jag skrev i mitt tidigare inlägg. Betyder inte att de har rätt.

/Lizzie
I min kommun, inte långt från din @lizzie, får jag lämna på ÅVC. Är det från verksamhet eller företag får man betala en mindre kostnad. 2021 var det 267:- per tillfälle.
 
Ja, alltså jag känner ju att jag själv blir himla oskön iochmed frustrationen. Så det är främst att jag vill ju vara glad och trevlig men det är svårt när jag stör mig tio ggr värre på saker som oreda i stallet.

Jag pratade med sambon om hur jobbigt jag tycker det är med just stallet och sa att vi borde ta ett samtal med dem om hur tidslinjen ser ut. Stallet är påbörjat med grund och viss murning och vi tänker väl mer att hösten är rimlig deadline pga hästar är på bete innan dess och jag kan "stalla in" lösdriften som jag vill ha det och fixa till samt vila marker. Och att tryter tiden så kan de ta in bygghjälp för att få det färdigställt om det finns en deadline. Jag orkar liksom inte vänta till vår/sommar 2025 tills jag kan gå loss 😅
Men låter ju jobbigt ändå. Hur mycket man än gillar folk. Jag hade aldrig kunnat trivas med en sån situation, så du har mycket längre stubin än jag :p Jag behöver veta exakta tidsplaner, annars fungerar jag inte. HATAR ovisshet. Sen OT, tycker jag dom skall flytta sina hästar så du kan ta hem ridskolahästen från nord till din flock :love: (så jag kan få följa henne på instagram hos dig!) Jag har inte alls några dolda intentioner :D🤣 Tycker verkligen hon ser så himla fin ut den tjejen och hon förtjänar ett bättre hem än ridskolan som inte ens tar hand om hennes ben :(
 
Men låter ju jobbigt ändå. Hur mycket man än gillar folk. Jag hade aldrig kunnat trivas med en sån situation, så du har mycket längre stubin än jag :p Jag behöver veta exakta tidsplaner, annars fungerar jag inte. HATAR ovisshet. Sen OT, tycker jag dom skall flytta sina hästar så du kan ta hem ridskolahästen från nord till din flock :love: (så jag kan få följa henne på instagram hos dig!) Jag har inte alls några dolda intentioner :D🤣 Tycker verkligen hon ser så himla fin ut den tjejen och hon förtjänar ett bättre hem än ridskolan som inte ens tar hand om hennes ben :(
Jag är ju ironiskt nog projektledare i yrkeslivet så jag gillar ju också strukturerade planer med ett ljus i tunneln 😂 ett luddfotat sto till hade varit drömmen! Skapa mitt eget girl gang här.
 
kermit-curse.gif
 
Slut spån på både byggmax och Granngården igår. Lättströ för 299kr och en säck spånpellets för 109kr blev det....

Måste jag börja budgetera för att strö ska kosta 300kr/20kg framöver eller kan man hoppas på att det lugnar ner sig?
 
Slut spån på både byggmax och Granngården igår. Lättströ för 299kr och en säck spånpellets för 109kr blev det....

Måste jag börja budgetera för att strö ska kosta 300kr/20kg framöver eller kan man hoppas på att det lugnar ner sig?

Jag betalade 144 kr/20 kgs bal inkl frakt senast, fick nytt i veckan. 24 balar halmhack och 2 rapspellets efter tips från @fio 😁
 
Aha, använder halmhack nu, betalar galet mycket känns det som!

Jag beställer från Träbolaget i Ljungbyhed men blir ju dyrare frakt för dig. Jag får 200 kr/pall upp till 5 pallar (men vill inte förvara så mycket eftersom jag har dem ute) till stallet. Detta kom på 2 pallar.
 
Kan nog bli dyrt med frakten upp till Norrbotten dock... Raps är ju lokal råvara för er skåningar 😅

Hjäper inte eftersom dom inte har en pellets press så dom måste importera. Frakten är det som är dyrt. Man får köpa en hel bil med 24 pall om det ska löna sig.

Vi gör det men vi har i stort sett redan sålt alla pallar vi själva inte behöver när lastbilen kommer. Inte så dyrt som connemaran måste betala 😁
 
Åh gud jo, källaren var en gemensam idé dock och vi trivs som sagt super i "kollektivet" som det blir och har kunnat spara en hel del pengar, får hjälp med hundvakt etc. Så det är inte som att det förhalas eller något utan helt enkelt en tidsplan som spruckit vilket vi har förståelse för också. Men nu vill jag liksom inte pausa livet längre så vi behöver nog helt enkelt sätta oss ner och staka ut vägen framåt så att man t.ex. hyr in extra bygghjälp för stallet så det blir klart i rimlig tid.

Det där med tidsplan som spräcker känner jag till, mitt stall var ju planerat att vara klart i december/januari, men fortfarande finns det inte ens en platta man kan börja ställa ut murblockarna på.... :cry: Så nu vette fan om det kommer gå att göra någonting på påsklovet, när jag tänkt invitera folk och köra stallbygge-maraton.... Hoppas det blir lite fart på byggandet både här och hos er nu som våren är på ingång!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
859
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 996
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp