Vi med egen gård/stall

Andromedae

Trådstartare
Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G?
Har ni hästar hemma, eller används gården till annat?
Drömmar, tankar och funderingar!
 
Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G?
Har ni hästar hemma, eller används gården till annat?
Drömmar, tankar och funderingar!
Roliga och roliga... Men jag ska räta upp min ligghall vars ena hörnstolpe börjar ge vika. Och så ska jag bygga en till foderhäck med tak till mina minisar så att mina stora kan få äta ifred i sin.
 
Själv är jag grymt pepp för idag har vi planerat höstens stora grusning! I september blir det av.
Vi behöver hårdgöra för vår container och kommer samtidigt bättra på gårdsplanen. Sedan blir det mer hårdgörning i hagen och utanför lösdriften. Vi har sandjord så det var inte så farligt i vintras (har bara bott här sedan nyår), men det blir ju punkttryck på vissa ställen.

I övrigt har vi en lång lista på diverse projekt som puttrar på, inne och ute :p Behöver laga foderlådorna och så har vi en ladugårdsvägg som ska lagas klart. Bland mycket annat ...
 
Jag planerar för en rundcorall :) kommer dröja länge innan vi har råd/kan prioritera en ridbana med grus, men ska bli sååå skönt att få en corall i alla fall, så jag kan få lite längre säsong att hålla igång hästarna på :)
 
Jag kämpar f n på för att spara ihop till att göra om tre gamla slitna boxar till två fräscha, men det behöver blåsas ut helt så att golvet kan gjutas om = måste ske på sommaren när alla hästarna kan gå ute. Och med alla priser som bara går rätt upp + extra utgifter för allt som behövs till två unghästar så är inte 2022 året då det händer. Tyvärr! Men efter att ha betalt en kännbar summa för gödning, pressning och allmän hantering av hösilage till kommande vinter, så lånade jag tillfälligt lite av inredningsbudgeten och investerade det i en rejäl foderhäck med tak i stället (från Kellfri).

Så det är nästa steg att montera ihop bygget och forsla ut det i vinterhagen. Bäst hade såklart varit att grusa upp runtom där också men foderhäcken ska vara någorlunda ok att flytta runt så det får nog bli så första året i alla fall. Men ska i alla fall bli jäkligt skönt att få upp serveringen från marken! Det bör ju leda till mindre spill och nertrampat hö, och att den kan fyllas på ordentligt så där finns hö till flera dagar men att det ändå håller sig fräscht med taket över.

Drömmar på lite längre sikt är ju också att grusa upp de mest belastade ytorna, fixa en ridslinga i utkanten på åkrarna, plöja och så om en vall som är rätt eländig, och varför inte en rejäl ligghall när man ändå får önska...?
 
Jag kämpar f n på för att spara ihop till att göra om tre gamla slitna boxar till två fräscha, men det behöver blåsas ut helt så att golvet kan gjutas om = måste ske på sommaren när alla hästarna kan gå ute. Och med alla priser som bara går rätt upp + extra utgifter för allt som behövs till två unghästar så är inte 2022 året då det händer. Tyvärr! Men efter att ha betalt en kännbar summa för gödning, pressning och allmän hantering av hösilage till kommande vinter, så lånade jag tillfälligt lite av inredningsbudgeten och investerade det i en rejäl foderhäck med tak i stället (från Kellfri).

Så det är nästa steg att montera ihop bygget och forsla ut det i vinterhagen. Bäst hade såklart varit att grusa upp runtom där också men foderhäcken ska vara någorlunda ok att flytta runt så det får nog bli så första året i alla fall. Men ska i alla fall bli jäkligt skönt att få upp serveringen från marken! Det bör ju leda till mindre spill och nertrampat hö, och att den kan fyllas på ordentligt så där finns hö till flera dagar men att det ändå håller sig fräscht med taket över.

Drömmar på lite längre sikt är ju också att grusa upp de mest belastade ytorna, fixa en ridslinga i utkanten på åkrarna, plöja och så om en vall som är rätt eländig, och varför inte en rejäl ligghall när man ändå får önska...?
Skall du göra dig av med en box menar du?

Skönt med foderhäck! En sådan finns även på min önskelista.
 
Jag planerar för en rundcorall :) kommer dröja länge innan vi har råd/kan prioritera en ridbana med grus, men ska bli sååå skönt att få en corall i alla fall, så jag kan få lite längre säsong att hålla igång hästarna på :)
Jag har imponerats av rundkorallernas användbarhet inte minst i frihetsdressyr.

Har man ömsom jagat och ömsom lockat och bönat och bett med lös häst i paddock då känns en rundkorall som en dröm!
 
Skall du göra dig av med en box menar du?

Skönt med foderhäck! En sådan finns även på min önskelista.

Yepp, det finns en stor box till på andra sidan gången och hade den delen av stallet varit ordentligt disponerad så hade det gått att göra en till bredvid den. Men det skulle också kräva en större omgång och fyra hästar ska jag aldrig ha ändå, så... Nu består den mest använda sidan (dvs den slitna som har tre boxar) av två på kanske 10-11 kvm och en på ca 9. Den minsta av dem har bara använts till ponnyer till nu. Och vill någon efter mig verkligen maxa ytan så får man höja taket i den bortre delen som inte alls används nu, där finns det tre ponnyboxar från tiden när det var fullbelagt med inhyrda. Så sju boxar allt som allt.

Men den ena av de större boxarna vetter in mot ett mörkt hörn, så gör man om och förlänger den, så kan en häst förvisso ha det mörka hörnet, men också välja att stå mer mot mitten av stallet där det finns fönster på båda sidor. Och den som står mest centralt skulle få en rymligare box som inte känns trång i "sidled".
 
Flyttade till min lilla hästgård i höstas. Just nu (och de kommande 10 åren känns det som...) är det hästrelaterade projektet att försöka få ordning på ridbanan som stått oanvänd i 15 år. Jag har fått bort mossan och kör nu på att harva, kratta och gå och dra upp växtlighet med rötterna för hand om vartannat. Känns ibland helt övermäktigt, men drömmer om den dagen det är mer sand än gräs på banan.
 
Jag planerar för en rundcorall :) kommer dröja länge innan vi har råd/kan prioritera en ridbana med grus, men ska bli sååå skönt att få en corall i alla fall, så jag kan få lite längre säsong att hålla igång hästarna på :)
Jag har en "carportdel" i min maskinhall jag tänkte använda till det. I år blir det nog inte av.
Är lite osäker då det kommer bli 11x12m, men det är främst för att kunna motionera minishettis på ett vettigt sätt.
Den stora hästen kommer inte få utföra speciellt fartfyllda övningar där.

Hur kommer din att göras? Hur tänker du med storlek och underlag?
Jag har nämligen en mindre ridbana med grus och gummiblandning som på sina ställen blivit alldeles för djup. Planen för maskinhallen är nu att få den relativt hård och istället fylla på oftare om det behövs.
 
Jag har ju ingen gård än, men hänger lite här i "förskott", då jag ändå fått iväg hästarna på bete på "min" gård.

Jag har massa tankar och funderingar om hur man kan utnyttja tex en carport som kan ligga i anslutning till en vinterhage osv.

Men jag har också fått en och annan kommentar som andas att jag kanske skall flytta in först och se hur är innan något projekt dras igång. :angel:

Och kanske har vederbörande rätt?
 
Jag har en "carportdel" i min maskinhall jag tänkte använda till det. I år blir det nog inte av.
Är lite osäker då det kommer bli 11x12m, men det är främst för att kunna motionera minishettis på ett vettigt sätt.
Den stora hästen kommer inte få utföra speciellt fartfyllda övningar där.

Hur kommer din att göras? Hur tänker du med storlek och underlag?
Jag har nämligen en mindre ridbana med grus och gummiblandning som på sina ställen blivit alldeles för djup. Planen för maskinhallen är nu att få den relativt hård och istället fylla på oftare om det behövs.
Jag ska försöka få min så stor som möjligt, förhoppningsvis runt 17-18 m i diameter (bygger på en överbliven plätt så har ett träd, gödselplattan, en väg och växthuset att ta hänsyn till). Behöver kunna lösgaloppera den stora också, han har ett stort behov av att få springa.

Planen är att "bygga uppåt" så inte gräva ur något alls utan ha sarg i nederkant istället (och markduk under). Ska åka till grustaget i närheten och kolla lite närmare inpå, men ja, jag satsar också hellre på att ha ett fastare underlag.
 
Jag har ju ingen gård än, men hänger lite här i "förskott", då jag ändå fått iväg hästarna på bete på "min" gård.

Jag har massa tankar och funderingar om hur man kan utnyttja tex en carport som kan ligga i anslutning till en vinterhage osv.

Men jag har också fått en och annan kommentar som andas att jag kanske skall flytta in först och se hur är innan något projekt dras igång. :angel:

Och kanske har vederbörande rätt?
Både och vill jag säga. Tror inte det skadar att fundera på hur man ska göra saker, även innan man har flyttat in, men man behöver ju inte stå redo dagen för tillträdet med stora sågen :p Men tankearbetet tar ju tid i sig, så varför inte fundera så snart man vet att man faktiskt ska flytta in?

Vad är det för gård? :)
 
Ska alldeles straxs åka och införskaffa lite enkla typ gardenakopplingar till stallet. Vill göra en enklare lösning så jag slipper lyfta tunga vattenhinkar.

Har funderat på lösning ett tag men nu har vi nog kommit till skott med exakt hur det ska se ut.

Nästa år ska det byggas en ordentlig lösdrift. har en liten nu men med nya hästen blev den för liten. Så i mars nästa år ska en ny större byggas på baksidan av stallet.

Känns helt omöjligt att ha häst nu annars det är så extremt mycket insekter så de åker in och ut från stallet. i omgångar och det är inte roligt
 
Jag har ju ingen gård än, men hänger lite här i "förskott", då jag ändå fått iväg hästarna på bete på "min" gård.

Jag har massa tankar och funderingar om hur man kan utnyttja tex en carport som kan ligga i anslutning till en vinterhage osv.

Men jag har också fått en och annan kommentar som andas att jag kanske skall flytta in först och se hur är innan något projekt dras igång. :angel:

Och kanske har vederbörande rätt?

Både ja och nej. Fundera på lösningar tycker jag man kan göra innan man flyttat in men vissa projekt kanske man inte startat förens man är inbodd för att se så de fungerar i praktiken.

Kommer från hon som startat 78 projekt bara för att nse att nä det där vart ju lite onödigt och fel så man får göra om. :rofl:

jag vägrar lära mig av mina tidigare misstag tydligen :rofl:
 
Jag har en minigård med plats för endast mina två hästar, det jag pysslat med i sommar är att göra lite ändringar på sadelkammaren så att den ska vara mer funktionell och mer lättorganiserad för det jag behöver förvara. Tidigare har det funnits en vattenpump, 120 liter varmvattenberedare etc. som jag inte vågade plocka bort ifall jag skulle sälja stället (hade en tidsbegränsad tjänst innan och visste inte om jag skulle vara kvar efter det). Men nu när jag vet att jag bor kvar och vet att jag inte kommer att använda det (eller jag har i alla fall inte använt det någon gång de senaste 5 åren sedan jag flyttade in), så kände jag att det gick bra att plocka bort det och fixa sadelkammaren som jag vill ha den :)
Det har också varit lite utkörning av grus som hårdgörare inför vintern, och lite annat sådant.
 
Jag har en småputtrande funderingar på att på sikt fixa till vår gamla spruckna gödselplatta så att vi kan använda den istället för att ha container. Känner mig dock helt lost ifråga om hur man egentligen gör (för att inte tala om att jag inte alls har ordförrådet för att beskriva plattan, haha). Plattan ifråga har i ett hörn en djup fyrkant som väl går ner gissningsvis 1-1,5 meter i marken (den är full med grenar och skit just nu så har aldrig varit på botten). Min gissning är att det är en gammaldags urinbrunn eller något? Plattan ligger i anslutning till kodelen på ladugården nämligen.

Frågan är hur jag bäst gör om den här gamla plattan till en funktionell och bra hästplatta? Just nu är den sprucken och det fattar jag ju måste lagas. Den har inga väggar utan bara små upphöjningar i kanterna - gissar att man kanske får mura upp en vägg med för att få bättre lagringsutrymme på höjden? Och vad tusan gör man med den där "brunnen"? Bygger muren framför den? Tömmer den och har den till ... någonting?

Inte alls mitt expertområde det här, vilket är en av anledningarna till varför vi just nu har container och plattan är ett framtida projekt :p
 
Både och vill jag säga. Tror inte det skadar att fundera på hur man ska göra saker, även innan man har flyttat in, men man behöver ju inte stå redo dagen för tillträdet med stora sågen :p Men tankearbetet tar ju tid i sig, så varför inte fundera så snart man vet att man faktiskt ska flytta in?

Vad är det för gård? :)
Självklart kan man fundera, det är inte det jag fått kommentarer om, men personen ifråga vet att jag sällan "bara pratar", det brukar hända, det som yttras.

Gården är en hästgård med plats för sex hästar, och av någon outgrundlig anledning (därav kommentaren :angel:), så råkade det under våren bli exakt så många hästar som det finns plats för.

Jag har lovat mig själv att ha max fyra (förvisso pratar vi föl och unghästar just nu, de räknas kanske som halva hästar?).

Och så sneglade jag på carporten och såg en massa möjligheter...
 
Självklart kan man fundera, det är inte det jag fått kommentarer om, men personen ifråga vet att jag sällan "bara pratar", det brukar hända, det som yttras.

Gården är en hästgård med plats för sex hästar, och av någon outgrundlig anledning (därav kommentaren :angel:), så råkade det under våren bli exakt så många hästar som det finns plats för.

Jag har lovat mig själv att ha max fyra (förvisso pratar vi föl och unghästar just nu, de räknas kanske som halva hästar?).

Och så sneglade jag på carporten och såg en massa möjligheter...
Okej, då kanske personen har en poäng :p Det är ju inte helt fel att ha en carport som carport också. Man kan ju ha diverse bilar, transporter och maskiner som gärna vill stå under tak ;)

Spännande! Föl och unghästar tycker jag definitivt räknas som halva hästar, små hästar likaså :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 246
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp