Vi som förhoppningsvis väntar kull

Båda dessa har sk feberpäls.
Så himla tråkigt att ni förlorade kattungar... 😔 Men skönt ändå att mammakatt och två överlevde.
Jag får alltid ont i magen av att läsa sånt här, speciellt när man själv har högdräktig katt.
Bettan är på dygn 64 nu (söndag). Inte minsta tillstymmelse till tanke på förlossning än.
Jag som hade hoppats på att de skulle hinna komma innan måndag. Men det är ju en hel söndag kvar...
 
Vi är helt knäckta. Tre döda och en pigg och en svag unge.
Varför togs dom inte ut igår när fyra var pigga?
Aldrig mer att jag kommer acceptera ett jävla avvakta när magen skriker NEJ ta ut dom nu. Dygn 68 är liksom färdigbakat.

Nu bara måste den svage överleva. Snälla snälla
Fy vilken mardröm. Håller alla tummar för den lilla som överlevt ❤️. Känner igen dina tankar om det där med att avvakta.

För ett par år sedan när Scilla skulle föda födde hon fram 3 st hemma (två levande och en död). Därefter kom inga värkar men honan var uppenbart stressad och hyperventilerade så hon var inte i "vilfas". Detta var sent på kvällen. Jag satt med henne hela natten och hade telefonkontakt med strömsholm som tyckte jag kunde avvakta. Åkte in på morgonen och de ultraljudade och såg att de levde. De ville avvakta så jag fick åka hem några timmar. Åkte tillbaka på eftermiddagen och de ultraljudade igen och såg att de levde. Då fick hon till slut värkstimulerande. Hade gått nästan ett dygn då, och honan var helt slut. Hon fick igång värkar och födde en levande och tre döda... Jag är helt övertygad om att det hade gått bättre om de hade snittat henne eller åtminstone inte väntat ett dygn innan värkstimulerande. Nästa gång kommer jag nog vara mer påstridig.
 
Det är tydligen olagligt att utföra planerade snitt på katter och finns det inte medicinsk indikation så räknas det som planerat. I vårt fall såg de 4 levande och inget mer så inget indikerade fel. Om de sett en död hade de snittat. Svårt det där.

Nu kämpar vi med dessa små. De har gått upp lite i vikt även om man såklart önskat mer. Den lille hanen är mycket bestämd på endast en spene men honan äter på alla.
 
Mina små blir 4 veckor idag 🥰. Så otroligt mysiga och sociala.

Jag tror att jag spikat tjejernas namn till Freja och Inanna, och grabbarna Amor, Eros och Jarilo. Döpta efter kärlelsgudar såklart när de är födda på alla ❤️ dag.

IMG_20210311_091858_174.jpg
 
Mina små blir 4 veckor idag 🥰. Så otroligt mysiga och sociala.

Jag tror att jag spikat tjejernas namn till Freja och Inanna, och grabbarna Amor, Eros och Jarilo. Döpta efter kärlelsgudar såklart när de är födda på alla ❤️ dag.

Visa bifogad fil 66226
Gullisar!! 💕

I natt nedkom Bettan med fyra pigga bebbar. Allt har gått jättebra men hon har uppenbarligen ärvt sin mammas egenskap att inte avnavla.
Och jag fattar fan inte hur man smidigt ska kunna knyta nått när strängen är typ en cm ute. Aja, det har gått bra med alla hittills.
Det är två grabbar och två tjejer och vikterna var mellan 80-90. Helt ok för att vara en hona hos oss.

Däremot måste jag gnälla lite på mamma katt. Hon Vägrar lägga sig ner! Hon sitter även fast hon vacklar av trötthet. Så ongarna blir rätt frustrerade mellan varven och tjuter högt och stackars mamma katt blir stressad, ställer sig upp, snurrar runt ett varv och sätter sig igen. På ongarna.
Jag hoppas att hon kommer på hur man gör snart.
Hon har heller inte lämnat boet sedan födseln så hon har fått mat på sängen.
Jag kan bara föreställa mig hur kissnödig hon måste vara...
 
Gullisar!! 💕

I natt nedkom Bettan med fyra pigga bebbar. Allt har gått jättebra men hon har uppenbarligen ärvt sin mammas egenskap att inte avnavla.
Och jag fattar fan inte hur man smidigt ska kunna knyta nått när strängen är typ en cm ute. Aja, det har gått bra med alla hittills.
Det är två grabbar och två tjejer och vikterna var mellan 80-90. Helt ok för att vara en hona hos oss.

Däremot måste jag gnälla lite på mamma katt. Hon Vägrar lägga sig ner! Hon sitter även fast hon vacklar av trötthet. Så ongarna blir rätt frustrerade mellan varven och tjuter högt och stackars mamma katt blir stressad, ställer sig upp, snurrar runt ett varv och sätter sig igen. På ongarna.
Jag hoppas att hon kommer på hur man gör snart.
Hon har heller inte lämnat boet sedan födseln så hon har fått mat på sängen.
Jag kan bara föreställa mig hur kissnödig hon måste vara...
Men lite så var Vivi också det första dygnet, vi skyllde på narkosen - men nu börjar hon fattar hur man ska röra sig runt småfolket utan att sätta sig på dom.

Skönt att det gick bra med allt - jag kände mig lite taskig att oroa dig med vår jobbiga upplevelse.

Våra små raringar går fint upp i vikt nu och mamman sköter sina sysslor alldeles utmärkt, det enda är väl att hon är dålig på att äta
 
Men lite så var Vivi också det första dygnet, vi skyllde på narkosen - men nu börjar hon fattar hur man ska röra sig runt småfolket utan att sätta sig på dom.

Skönt att det gick bra med allt - jag kände mig lite taskig att oroa dig med vår jobbiga upplevelse.

Våra små raringar går fint upp i vikt nu och mamman sköter sina sysslor alldeles utmärkt, det enda är väl att hon är dålig på att äta
Jag tycker överlag att förstamammor är lite snurriga. I alla fall mina. 😆
Ska bli spännande att se hur vikterna ser ut ikväll.
Mamma katt har varit jätteduktig på att äta, tack och lov, och hon har även varit upp ett par svängar nu. Tror hon drack upp halva fontänen samt att hon smaskade i sig all äggula/grädde/dextropur jag gjort. Duktig!

Äsch, det är klart man ska berätta om det som hände. Jag är bara mer tacksam över att det gick så bra i natt.
 
Jag tycker överlag att förstamammor är lite snurriga. I alla fall mina. 😆
Ska bli spännande att se hur vikterna ser ut ikväll.
Mamma katt har varit jätteduktig på att äta, tack och lov, och hon har även varit upp ett par svängar nu. Tror hon drack upp halva fontänen samt att hon smaskade i sig all äggula/grädde/dextropur jag gjort. Duktig!

Äsch, det är klart man ska berätta om det som hände. Jag är bara mer tacksam över att det gick så bra i natt.
Hon börjar få kläm på det här nu. 💕
DSC_3769.JPG
 
Hon börjar få kläm på det här nu. 💕Visa bifogad fil 66334
Jag fortsätter väl spamma lite till. 😆
En av de små har haft det lite bekymmersamt med mjölkbaren så han fick lite ersättning igår (och idag). Jag är van vid tjutande små bebisar som är svåra att mata så döm av min förvåning när han börjar suga på nappen och mumsar i sig maten. Va?! Hur underbart!! Tack Bettan för att du gett din matglada gen vidare till bebisarna! 😁
 
Mina småfluff växer så det knakar. Jag har aldrig haft en såhär social och mysig kull. De vill vara med hela tiden och somnar gärna i knät eller på bröstet (ragdolls är ju generellt sett inga knäkatter). Låt mig presentera mina kärleksgudar som nu passerat 5 veckor. Dock är de ca 4,5 veckor på bilderna 😊❤️

Amor
FB_IMG_1616622020574.jpg


Jarilo
FB_IMG_1616622013279.jpg


Inanna
FB_IMG_1616622005679.jpg


Freja
FB_IMG_1616621995924.jpg


Eros
FB_IMG_1616621987409.jpg
 
Mina småfluff växer så det knakar. Jag har aldrig haft en såhär social och mysig kull. De vill vara med hela tiden och somnar gärna i knät eller på bröstet (ragdolls är ju generellt sett inga knäkatter). Låt mig presentera mina kärleksgudar som nu passerat 5 veckor. Dock är de ca 4,5 veckor på bilderna 😊❤️

Amor
FB_IMG_1616622020574.jpg


Jarilo
FB_IMG_1616622013279.jpg


Inanna
FB_IMG_1616622005679.jpg


Freja
FB_IMG_1616621995924.jpg


Eros
FB_IMG_1616621987409.jpg
Det passar ju väldigt bra med kärleksfulla katter till alla hjärtans dags kullen! :D:love:
Gud såna sötnosar..!
 
Bebbarna är snart två veckor. Allt går som det ska men inte är där några pojkar inte utan Bettan klämde till med fyra brudar!!! Tre sköldpaddor och en solid!
Snacka om Girl-power i G-kullen! 😁

Vad brukar ni ge era lakterande honor för 'extra' i matväg?
 

Bifogade filer

  • DSC_3801.JPG
    DSC_3801.JPG
    175,6 KB · Visningar: 32
Bebbarna är snart två veckor. Allt går som det ska men inte är där några pojkar inte utan Bettan klämde till med fyra brudar!!! Tre sköldpaddor och en solid!
Snacka om Girl-power i G-kullen! 😁

Vad brukar ni ge era lakterande honor för 'extra' i matväg?


Vilken sötnos ❤️Mina är för kräsna och jag får inte i dem något annat än torrfoder (för kattungar) och möjligen lite blötmat. Om de äter det gillar jag att ge rå äggula. Fick även tipset vid en av mina stora kullar att ge oxfettpulver. Det är kanon att blanda med blötmaten. :)
 
Vilken sötnos ❤️Mina är för kräsna och jag får inte i dem något annat än torrfoder (för kattungar) och möjligen lite blötmat. Om de äter det gillar jag att ge rå äggula. Fick även tipset vid en av mina stora kullar att ge oxfettpulver. Det är kanon att blanda med blötmaten. :)
Hon käkade väldigt bra i början men nu ratar hon det mesta. Men det hon äter är högrevskött (bra för mjölken)och Aptus Reconvalecens-pasta (kycklingfett). Billig katt... 🙄
Men jag tänker att hon äter det hon behöver även om det är intressant att höra vad andra ger sina.
 
Mina bebisar har hunnit bli 8 veckor. Börjar bli hög tid att bestämma vem av dessa två tjejer som ska få stanna. Valet är svårt då de är så underbara båda två!

Visa bifogad fil 67809
Vem är bäst enligt standard?
Vad är svårare att få fram i dina linjer och har någon av dem det? Vad letar du efter i en hona?
Den ena ser ut att ha bättre top/haka men den andra har lite bättre look?
Härligt I-landsproblem! 😁

Jag väntar också på att se hur mina utvecklar sig. De är fyra veckor idag och det är två plåpaddor, en brunpadda och en blå! Det är inte klokt vad bortskämd jag blir med den här kullen iom att jag vill spara en men absolut inte brunpadda. Så jag har tre att välja emellan.
OCH!!! De kissar på lådan! Vid fyra veckor! Nyp mig!!

Blåpadda...
 

Bifogade filer

  • IMG_20210411_200355_332.jpg
    IMG_20210411_200355_332.jpg
    42,8 KB · Visningar: 21

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 793
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 240
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 939
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 326
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp