Vi som letar häst II

Älskar när hästförsäljare blir arga när man bara skriver sin uppfattning och om varför man personligen inte hade köpt häst utav dem 🤣.

Skrev om säljaren som har 2 olika efternamn på hästnet och som alltid har perfekta mor/dotter eller verksamhets hästar till salu. Alla är sjukt snälla, trygga och perfekta.
Jag vet andra säljare som säljer samma hästar men där står annan info.
Är det hästar som står utomlands? Isf. har vi en släkting som kollat på en av de hästarna, till verksamhet eller hobby 89" hoppad 120 cm och utbildad la/msvc. Enligt säljaren finns det plåtar, men jag ger inte ett ruttet öre för gamla plåtar som kanske inte ens tillhör hästen. Vi avrådde, alt. att man åkte ned och kollade på hästen live för den är märkligt billig, stod i Litauen tror jag.
 
Ett dressyrhäst jag var spekulant på för 1,5 år sen i Danmark är sen typ ett halvår tillbaka i Sverige. I dk skulle de ha 100’dkk, när den kom hit begärde de 350’sek
I dk hade den ”rätt sorts känslighet för sporten”, här i Sverige lämplig för para-ryttare…

Sen den kom hit har den hoppat runt hos en hel del olika försäljare, nu senast har de lagt till i annonsen att veterinär hittar anmärkningar och lite annat.

Efter att ha letat häst länge har jag sett andra hästar som byter försäljare till höger och vänster eller kommer tillbaka och ska säljas igen. Ledsamt!
 
Är det hästar som står utomlands? Isf. har vi en släkting som kollat på en av de hästarna, till verksamhet eller hobby 89" hoppad 120 cm och utbildad la/msvc. Enligt säljaren finns det plåtar, men jag ger inte ett ruttet öre för gamla plåtar som kanske inte ens tillhör hästen. Vi avrådde, alt. att man åkte ned och kollade på hästen live för den är märkligt billig, stod i Litauen tror jag.

Ja hon säljer hästar som står i Litauen, Polen och Holland.
Därför jag bland annat påpekade att hen aldrig träffar hästarna och andra säljare annonserar om samma hästar, med samma videos och bilder. Men hennes är tydligen alltid perfekta verksamhet eller mamma/dotter hästar. Medans hos andra säljare dem inte annonseras som det.
 
Har provridit en fjording, för uthyrning. Skulle egentligen provrida fler, men tyckte att den första blir bra. Snäll, trygg och fin. Inte superpigg men det gick att få igång honom. Inte supervillig att flytta för skänkel, inte supersnabb respons på galoppskänkel, men det tog sig. Gillade beröm och blev snabbare efter det. Perfekt tanthäst för mig efter mina felköp. Så nu ser jag fram emot att sommaren ska ta slut och jag får hämta honom.
 
Har provridit en fjording, för uthyrning. Skulle egentligen provrida fler, men tyckte att den första blir bra. Snäll, trygg och fin. Inte superpigg men det gick att få igång honom. Inte supervillig att flytta för skänkel, inte supersnabb respons på galoppskänkel, men det tog sig. Gillade beröm och blev snabbare efter det. Perfekt tanthäst för mig efter mina felköp. Så nu ser jag fram emot att sommaren ska ta slut och jag får hämta honom.
Grattis! Vad kul!
Vad händer med din andra under tiden?
Finns det möjlighet att köpa loss denna herre, om du önskar?
Det låter onekligen som en bra häst för dig, med tanke på hur du haft det en period.
 
Är det hästar som står utomlands? Isf. har vi en släkting som kollat på en av de hästarna, till verksamhet eller hobby 89" hoppad 120 cm och utbildad la/msvc. Enligt säljaren finns det plåtar, men jag ger inte ett ruttet öre för gamla plåtar som kanske inte ens tillhör hästen. Vi avrådde, alt. att man åkte ned och kollade på hästen live för den är märkligt billig, stod i Litauen tror jag.
Är det för bra för att vara sant, så är det ofta inte sant, är min devis.
Om man ställer sig frågan "varför säljs denna för x antal kronor, betydligt mindre än andra hästar med motsvarande meriter, röntgenutlåtande etc, så är man sanningen lite på spåren.

Eller vända på det, skulle jag, om jag levde på hästhandel, dumpa priset på en häst som betingade ett stort värde, utan vidare?

Om jag inte hade gjort det själv, varför gör denna säljare det?

Att sedan priserna kan skilja sig åt beroende på omsättning osv, det är en annan sak.
 
Grattis! Vad kul!
Vad händer med din andra under tiden?
Finns det möjlighet att köpa loss denna herre, om du önskar?
Det låter onekligen som en bra häst för dig, med tanke på hur du haft det en period.
Min åker till en försäljare i morgon. Så vi får se hur lång tid det tar.

Tyvärr kommer det inte gå att köpa loss fjordingen men man har första tjing på att fortsätta hyra nästa år.
 
Min åker till en försäljare i morgon. Så vi får se hur lång tid det tar.

Tyvärr kommer det inte gå att köpa loss fjordingen men man har första tjing på att fortsätta hyra nästa år.
Ok. Det blir i alla fall en bra övergång. Du kan ju leta efter en egen häst så småningom, och samtidigt ha glädje av denna under tiden. Då vet du säkert också vad du letar efter.

Hobbyhästar som "alla kan rida", kan inte nog underskattas. Jag tror (min framtidsspaning), nu med inflation och osäker ekonomi, att de där stabila hästarna kommer att ligga kvar i värde.

De lite svårare hästarna kommer att behöva gå ned i pris, och topphästar till professionella kommer nog ligga kvar. Den marknaden är nog inte lika känslig.

Vi får väl se om jag har rätt?
 
Ok. Det blir i alla fall en bra övergång. Du kan ju leta efter en egen häst så småningom, och samtidigt ha glädje av denna under tiden. Då vet du säkert också vad du letar efter.

Hobbyhästar som "alla kan rida", kan inte nog underskattas. Jag tror (min framtidsspaning), nu med inflation och osäker ekonomi, att de där stabila hästarna kommer att ligga kvar i värde.

De lite svårare hästarna kommer att behöva gå ned i pris, och topphästar till professionella kommer nog ligga kvar. Den marknaden är nog inte lika känslig.

Vi får väl se om jag har rätt?
Jo, ungefär vad jag också tror!
 
Alltså vad ska man säga.

Hästsäljaren med 2 olika efternamn har ett annons just nu på en "super trygg valack" där dem hela tiden rider runt med en graman på hästen, när dem rider dressyr i paddocken. Känns inte sådär jätte tryggt...
Sen finns där en hanteringvideo där dem klippt och klistrat massor. Du får se dessa sakerna: Dem drar några borstdrag på varje sida. Poff är där en sadel på hästen, men du får inte se när dem lägger på den. Poff så är sadelgjorden spänd, det får du inte se. Poff så har hästen bett i munnen, hur det kom in. Det får vi aldrig veta.

Jag hoppas verkligen att folk som tittar på denna säljarens annonser, verkligen granskar allt och ser hur misstänksamt allt är! För hade hästen varit trygg så hade dem visat all hantering så som borstning, kratsa hovar, när dem sadlar och spänner sadelgjorden samt hur dem tränsar.
Detta är det minsta jag vill se vid hanteringen.

Samt så hade jag backat av direkt om dem rider med något mer avancerat än en martingal. Graman, aldrig i hela mitt liv.
 
Alltså vad ska man säga.

Hästsäljaren med 2 olika efternamn har ett annons just nu på en "super trygg valack" där dem hela tiden rider runt med en graman på hästen, när dem rider dressyr i paddocken. Känns inte sådär jätte tryggt...
Sen finns där en hanteringvideo där dem klippt och klistrat massor. Du får se dessa sakerna: Dem drar några borstdrag på varje sida. Poff är där en sadel på hästen, men du får inte se när dem lägger på den. Poff så är sadelgjorden spänd, det får du inte se. Poff så har hästen bett i munnen, hur det kom in. Det får vi aldrig veta.

Jag hoppas verkligen att folk som tittar på denna säljarens annonser, verkligen granskar allt och ser hur misstänksamt allt är! För hade hästen varit trygg så hade dem visat all hantering så som borstning, kratsa hovar, när dem sadlar och spänner sadelgjorden samt hur dem tränsar.
Detta är det minsta jag vill se vid hanteringen.

Samt så hade jag backat av direkt om dem rider med något mer avancerat än en martingal. Graman, aldrig i hela mitt liv.
Hade du inte kunnat köpa en häst du var jätteintresserad av bara för att säljaren rider med graman? Varför inte? Du behöver ju själv inte använda graman för det? Självklart hade man väl frågat varför de rider med graman på filmen och själv velat prova utan på provridningen. Men att backa p g a en film med graman förstår jag inte riktigt. :)
 
Hade du inte kunnat köpa en häst du var jätteintresserad av bara för att säljaren rider med graman? Varför inte? Du behöver ju själv inte använda graman för det? Självklart hade man väl frågat varför de rider med graman på filmen och själv velat prova utan på provridningen. Men att backa p g a en film med graman förstår jag inte riktigt. :)
Är väl att man inte får se den där påstådda tryggheten i filmen?
Nu kan man ju ha graman av olika skäl men särskilt lockande video blir det ju inte..
 
Är väl att man inte får se den där påstådda tryggheten i filmen?
Nu kan man ju ha graman av olika skäl men särskilt lockande video blir det ju inte..
Lockande - nej, men om det var en jätteintressant häst hade jag inte backat p g a att säljaren rider med graman. Om de skriver att den är supertrygg hade jag nog mest trott att de rider med graman för att de inte kan rida den i en bra form - inte för att den är otrygg.
 
Hade du inte kunnat köpa en häst du var jätteintresserad av bara för att säljaren rider med graman? Varför inte? Du behöver ju själv inte använda graman för det? Självklart hade man väl frågat varför de rider med graman på filmen och själv velat prova utan på provridningen. Men att backa p g a en film med graman förstår jag inte riktigt. :)

Ska förtydliga, hästen finns inte i Sverige och gär därmed inte att provrida utan du köper via film :).

Sen anser jag att en "super trygg" häst inte ska behöva ridas med graman i en paddock. Men det är för att jag då får intrycket att hästen inte är trygg, utan behöver hållas inom en viss ram för att kunna sköta sig.
 
Ska förtydliga, hästen finns inte i Sverige och gär därmed inte att provrida utan du köper via film :).

Sen anser jag att en "super trygg" häst inte ska behöva ridas med graman i en paddock. Men det är för att jag då får intrycket att hästen inte är trygg, utan behöver hållas inom en viss ram för att kunna sköta sig.
Ok, om man inte kan provrida förstår jag bättre. Det hade i och för sig gått bort helt för mig oavsett hur filmen såg ut.
Jag hade nog inte kopplat gramanen till "otrygg häst" om man specifikt kallar den trygg i annonsen, utan mer till halvtaskiga ryttare som inte kan rida den i en vettig arbetsform utan. :p
Men, som sagt, om man inte kan åka och provrida hästen så förstår jag bättre hur du tänker.
 
Hade du inte kunnat köpa en häst du var jätteintresserad av bara för att säljaren rider med graman? Varför inte? Du behöver ju själv inte använda graman för det? Självklart hade man väl frågat varför de rider med graman på filmen och själv velat prova utan på provridningen. Men att backa p g a en film med graman förstår jag inte riktigt. :)
I dessa fall är det väl så att man köper grisen i säcken enbart efter vad man får se på film. Är ju inte så många köpare som åker till Litauen eller Polen och provrider.
 
Ok, om man inte kan provrida förstår jag bättre. Det hade i och för sig gått bort helt för mig oavsett hur filmen såg ut.
Jag hade nog inte kopplat gramanen till "otrygg häst" om man specifikt kallar den trygg i annonsen, utan mer till halvtaskiga ryttare som inte kan rida den i en vettig arbetsform utan. :p
Men, som sagt, om man inte kan åka och provrida hästen så förstår jag bättre hur du tänker.
Men hur många lockas av en film där hästen rids på graman överlag? Även om det handlar om formen så är ju det nästan ännu värre ur föräljningssynpunkt. Jag hade då inte blivit så lockad😆
Klart man vill visa hästen på dens bästa sida men om det kräver graman så är det ju uppenbart att hästen inte är så välriden..
 
Men hur många lockas av en film där hästen rids på graman överlag? Även om det handlar om formen så är ju det nästan ännu värre ur föräljningssynpunkt. Jag hade då inte blivit så lockad😆
Klart man vill visa hästen på dens bästa sida men om det kräver graman så är det ju uppenbart att hästen inte är så välriden..
Absolut, men om det är en jätteintressant häst i övrigt så hade jag velat provrida själv utan graman. Att den inte är så välriden behöver ju inte betyda att det inte går att få ordning på. Behöver ju inte vara hästen som är dålig, liksom.
 
Men hur många lockas av en film där hästen rids på graman överlag? Även om det handlar om formen så är ju det nästan ännu värre ur föräljningssynpunkt. Jag hade då inte blivit så lockad😆
Klart man vill visa hästen på dens bästa sida men om det kräver graman så är det ju uppenbart att hästen inte är så välriden..
Haha, nej, precis. Som säljare skulle man ju då kanske plocka av gramanen en stund för att filma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 588
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp