Vi som letar häst II

Jag tillhör dem som tackar nej till handpenning. Jag gillar det inte alls eftersom man då blir låst vid en köpare, som vid närmare diskussion sen kanske är för krånglig, tex inte kan hämta förrän om en månad etc etc. Eller vill ha en besiktning på en klinik två timmar bort mm. Nej, sånt orkar jag inte med.

Jag vill att alla överenskommelser är gjorda inklusive besiktning, och då sker betalning och hämtning av hästen.
 
Jag tillhör dem som tackar nej till handpenning. Jag gillar det inte alls eftersom man då blir låst vid en köpare, som vid närmare diskussion sen kanske är för krånglig, tex inte kan hämta förrän om en månad etc etc. Eller vill ha en besiktning på en klinik två timmar bort mm. Nej, sånt orkar jag inte med.

Jag vill att alla överenskommelser är gjorda inklusive besiktning, och då sker betalning och hämtning av hästen.
Det är en poäng!
Jag har faktiskt aldrig tagit emot en handpenning själv, för att det har känts bra och tryggt ändå (och skulle det krångla, då skulle jag inte sälja, så du har rätt... så mycket besvär!).
Däremot har jag lagt handpenning och tyckt det känts bra som köpare.
 
Jag tillhör dem som tackar nej till handpenning. Jag gillar det inte alls eftersom man då blir låst vid en köpare, som vid närmare diskussion sen kanske är för krånglig, tex inte kan hämta förrän om en månad etc etc. Eller vill ha en besiktning på en klinik två timmar bort mm. Nej, sånt orkar jag inte med.

Jag vill att alla överenskommelser är gjorda inklusive besiktning, och då sker betalning och hämtning av hästen.
Bara av nyfikenhet.. Fortsätter du med provridningar med nya spekulanter under tiden tills besiktning är gjord och köpet genomfört?
 
Jag kunde haft det förfarandet sist jag sålde min ponny, men den familj som gärna ville köpa erbjöd ett superbra hem. Det kändes rätt med många engagerade och kunniga i familjen.
Listan över provridningar var lång, men jag meddelade samtliga och bokade av besöken.
Jag talade dock om att jag uppskattade deras intresse, och om det skulle visa sig att den som vill köpa av någon anledning backar ur, så kontaktar jag dem gärna.
Jag fick uppskattande svar tillbaka av samtliga.
En familj kändes det lite extra jobbigt att meddela, då de visade ett så genuint engagemang och varför de inte kom på en gång, berodde bland annat på att de bodde sex timmar från mig.
De blev ledsna, och det kändes tråkigt. Hade inte familjen som också var bra, slagit till, så hade jag hoppats på dem.
Det är mycket känslor, men generellt sett, så tycker jag att min devis håller ganska bra.
Ja man vill ju att det ska bli rätt för hästen❤️ Jag sålde min bästa vän och sa nej till två stycken som ville köpa henne, innan dessa två som kom samma helg också ville ha henne och jag helt plötsligt kunde välja mellan två bra hem🙌 Det känns skönt att inte ha bråttom o bli av med dem. Att välja köpare innebar ju också att jag kunde minimera evt problem jag misstänkte kunde bli hos de andra.
Hästen var värd ett 5-stjärniga hem! Absolut tråkigt för de som åkt och kollat på henne men när ridningen inte alls överrensstämmer som beskrivet så nää. Inte värt o chansa.

Hon har varit såld i 4 år och är kvar där jag lämnade henne och de älskar henne precis lika mycket som jag gjorde🥰
 
Jag tillhör dem som tackar nej till handpenning. Jag gillar det inte alls eftersom man då blir låst vid en köpare, som vid närmare diskussion sen kanske är för krånglig, tex inte kan hämta förrän om en månad etc etc. Eller vill ha en besiktning på en klinik två timmar bort mm. Nej, sånt orkar jag inte med.

Jag vill att alla överenskommelser är gjorda inklusive besiktning, och då sker betalning och hämtning av hästen.
Men handpenning lägger man ju när man har bestämt att köpet ska bli av och man kan ju också skriva kontraktet i samband med att handpenningen erläggs och i kontraktet reglera när hästen ska avhämtas/levereras och slutbetalas (och vad som händer om detta inte efterföljs). Om det är en dyr häst kanske man inte vill betala hela hästen innan hämtning/leverans och så vill man ju säkra upp att ingen annan hinner köpa den. Strular man sedan som köpare finns det kontrakt på vad man som säljare har rätt till (behålla handpenningen tex, eller betalt för extra uppstallning osv).
 
Bara av nyfikenhet.. Fortsätter du med provridningar med nya spekulanter under tiden tills besiktning är gjord och köpet genomfört?
Nej, om allt känns bra med den som vill köpa så utgår jag ifrån att det blir köp. Jag behöver inte någon handpenning utan litar på att personen faktiskt vill köpa. Och skulle personen ändra sig så gör det inte mig något 🙂
 
Men handpenning lägger man ju när man har bestämt att köpet ska bli av och man kan ju också skriva kontraktet i samband med att handpenningen erläggs och i kontraktet reglera när hästen ska avhämtas/levereras och slutbetalas (och vad som händer om detta inte efterföljs). Om det är en dyr häst kanske man inte vill betala hela hästen innan hämtning/leverans och så vill man ju säkra upp att ingen annan hinner köpa den. Strular man sedan som köpare finns det kontrakt på vad man som säljare har rätt till (behålla handpenningen tex, eller betalt för extra uppstallning osv).
Ja så kan man absolut göra, men jag föredrar mitt sätt, utan handpenning 🙂
 
Nej, om allt känns bra med den som vill köpa så utgår jag ifrån att det blir köp. Jag behöver inte någon handpenning utan litar på att personen faktiskt vill köpa. Och skulle personen ändra sig så gör det inte mig något 🙂
Precis. Backar dom så var det helt enkelt inte meningen ändå.
Det är säkert mer viktigt för personer som har försäljning som verksamhet dvs backar nån efter 1,5v så ska den annonseras igen med provridning osv så har de lätt gått 3v eller mer och hästen har kostat i onödan 🤪
 
Precis. Backar dom så var det helt enkelt inte meningen ändå.
Det är säkert mer viktigt för personer som har försäljning som verksamhet dvs backar nån efter 1,5v så ska den annonseras igen med provridning osv så har de lätt gått 3v eller mer och hästen har kostat i onödan 🤪
Precis, det handlar ju om varför hästen säljs och av vem.

Men ny annons, nya provridningar etc måste ju till om köparen backar även om det är en privatperson som säljer sin enda högt älskade häst. Eller ligger annonsen kvar tills hästen är betalad och hämtad? Jag har funderat på det när man ser annonser ligga kvar i månader. Dvs går inte hästen att sälja eller har inte säljaren tagit bort annonsen?
 
Ja man vill ju att det ska bli rätt för hästen❤️ Jag sålde min bästa vän och sa nej till två stycken som ville köpa henne, innan dessa två som kom samma helg också ville ha henne och jag helt plötsligt kunde välja mellan två bra hem🙌 Det känns skönt att inte ha bråttom o bli av med dem. Att välja köpare innebar ju också att jag kunde minimera evt problem jag misstänkte kunde bli hos de andra.
Hästen var värd ett 5-stjärniga hem! Absolut tråkigt för de som åkt och kollat på henne men när ridningen inte alls överrensstämmer som beskrivet så nää. Inte värt o chansa.

Hon har varit såld i 4 år och är kvar där jag lämnade henne och de älskar henne precis lika mycket som jag gjorde🥰
Jag håller absolut med! I mitt fall fungerade allt enligt önskemål, även med ridningen. Jag behövde inga fler alternativ.
Hade det funnits tveksamhet, så hade jag ju alla möjligheter att visa ponnyn för någon annan.
Gällande handpenning så är jag nog lite av "både ock"-uppfattning.
Jag erbjöd köparen att lägga handpenning som skulle betalas tillbaka om veterinärbesiktning skulle visa på betydande fel för ridbarhet.
Nu blev det aldrig av att de betalade och mig gjorde det ingenting. Det var mest för att de inte skulle bli osäkra på att jag skulle sälja till någon annan, nu när jag lovat dem hästen.
Hur som, det blev inte av, och med mitt sto var det aldrig aktuellt.

Jag har inte gjort så många hästaffärer i min dag, och peppar peppar, hittills har det blivit jättebra matchning. De som köpt har älskat hästen lika mycket som jag gjort. Det är underbart!

Men jag har erfarenhet av ett par provridningar som inte blev bra, och då har vi också varit överens. Hästen var inte rätt för ryttaren, och ingen av oss har tyckt att affär vore bra.

Men det har handlat om två provridningar på två olika hästar, så jag kan inte säga att jag "kan allt om det där". Kanske var det bara en lycklig slump?

Men jag har velat att känslan skall vara ömsesidig. Jag har hittat en underbar köpare och vill gärna lämna förtroendet till den, och köparen känner också att han eller hon får möjlighet att köpa den "bästa hästen ever".

Tveksamma köpare hade jag inte velat sälja till, alls, när jag tänker efter.
 
Precis, det handlar ju om varför hästen säljs och av vem.

Men ny annons, nya provridningar etc måste ju till om köparen backar även om det är en privatperson som säljer sin enda högt älskade häst. Eller ligger annonsen kvar tills hästen är betalad och hämtad? Jag har funderat på det när man ser annonser ligga kvar i månader. Dvs går inte hästen att sälja eller har inte säljaren tagit bort annonsen?
Ja, man undrar ju emellanåt.
Jag skrev "reserverad" på annonsen när köparen bestämt sig och vi inväntade besiktning.
Då hörde det ändå av sig nya intressenter faktiskt.

När jag köpte min unghäst så låg annonsen kvar, och det irriterade mig. Efter någon vecka skrev säljaren "reserverad", och sedan plockades den bort när jag hämtat och betalade hela summan.
 
Jag har bara köpt 2 hästar här i Sverige och då genom att jag åkt och kollat på dem.
Den första var ett 4 årigt fullblod (Nero)och där skrittade jag bara runt lite då hästen var i dåligt skick. Betalade handpenning och betalade resterande vid hämtning.

Den andra (Max) åkte jag och provred 2 gånger, dagarna efter varandra och sen var jag tvungen att bestämma mig för köp eller inte. Valde köp och vi bokade in besiktning. Under tiden vi väntade på besiktningen så hade andra hört av sig och velat köpa. Men han var nu reserverad till mig.
Det var även denna hästen jag var tvungen att sälja 2 år senare 2017, pga sjukdom hos mig. Sålde till en ridskola som lova guld och gröna skogar, såsom att om han skulle säljas så skulle jag få möjligheten att köpa först.
Hörde av mig både 2019. 2020 om möjlighet att få köpa tillbaka fanns då det verkligen var mitt hjärtas häst och min sjukdom fungerade hyfsat. Dem läste det men inget svar.
Sen hörde dem av sig nu våren 2022, några månader efter Kontur fått somna in och ville jag skulle ha budkrig med 2 andra.. Budet började på 100k. Dem sålde honom pga han inte trivdes i ridskole miljön, sparkade bakut vid varje ridpass, vägrade hoppa över 50 cm och var sur i hanteringen.

Hade lätt gett min ena njure för att kunnat få köpa tillbaka honom. Men fanns inte ekonomin för det efter allt med Kontur och hans veterinärkostnader plus avlivningen.
Visade sig sedan när jag tyvärr tackade nej att det inte fanns några att buda emot. Dem sålde till ridgymnasiet som ligger sidan om och som använder samma ridhus, samma paddockar och allt.

Drömmer fortfarande flera gånger i veckan jag köper tillbaka honom :(
 
Precis, det handlar ju om varför hästen säljs och av vem.

Men ny annons, nya provridningar etc måste ju till om köparen backar även om det är en privatperson som säljer sin enda högt älskade häst. Eller ligger annonsen kvar tills hästen är betalad och hämtad? Jag har funderat på det när man ser annonser ligga kvar i månader. Dvs går inte hästen att sälja eller har inte säljaren tagit bort annonsen?
De kan man ju göra som man vill. Är besiktningen bokad inom rimlig tid kan den kanske ligga kvar men jag tog nog bort den. Hade fått lagt ut den gamla annonsen igen bara. Visst kostar det en privatperson att ha kvar hästen i ”onödan” pga köpare backar men jag försörjer mig ju inte på hästens försäljning så det liksom kvittade. Viktigare att det blev rätt.
Måste man sälja av ekonomiska skäl kan man ju gardera sig med handpenning osv, då är det kanske först till kvarn som gäller. 👍🏻
 
Det låter som helt rätt färg på häst för att ta ett banklån :love::d
Kanske ska lägga in en bild också :love:

Screenshot_20220621-141541~2.png


Antar att den bör vara gulsvart för att få ljusa ögon? Blir han lik brorsan som äldre så är det en perfekt modell på häst också, så inte bara utseendet som tilltalade :)
 
Älskar när hästförsäljare blir arga när man bara skriver sin uppfattning och om varför man personligen inte hade köpt häst utav dem 🤣.

Skrev om säljaren som har 2 olika efternamn på hästnet och som alltid har perfekta mor/dotter eller verksamhets hästar till salu. Alla är sjukt snälla, trygga och perfekta.
Jag vet andra säljare som säljer samma hästar men där står annan info.
 
Älskar när hästförsäljare blir arga när man bara skriver sin uppfattning och om varför man personligen inte hade köpt häst utav dem 🤣.

Skrev om säljaren som har 2 olika efternamn på hästnet och som alltid har perfekta mor/dotter eller verksamhets hästar till salu. Alla är sjukt snälla, trygga och perfekta.
Jag vet andra säljare som säljer samma hästar men där står annan info.
Jo, hon har många hästar ute. Blir lite som att man börjar att kolla namnet på säljaren direkt när det låter så perfekt. Och jovisst, alltid hon!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 588
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp