Vi som letar häst II

Jag har fått med mig min bästa kompis på en 5 h enkel resa för att kolla på en häst ❤️🤣. Sen att ägaren "glömt" berätta en hel del om hästen var en annan sak..

Jag och min bästa kompis brukar åka på långa roadtrips 🤣❤️. Vi körde en gång 6 h enkel resa för att hälsa på en uppfödare 2 h, körde sedan 6 h hem igen 🙈.
 
Jag har fått med mig min bästa kompis på en 5 h enkel resa för att kolla på en häst ❤️🤣. Sen att ägaren "glömt" berätta en hel del om hästen var en annan sak..

Jag och min bästa kompis brukar åka på långa roadtrips 🤣❤️. Vi körde en gång 6 h enkel resa för att hälsa på en uppfödare 2 h, körde sedan 6 h hem igen 🙈.
Men då är ju resan halva grejen när man får ha sin bästis med 😍
 
Såååå.... jeg lurer på å dra å se på et fjord sto på 3 år. Hun høres perfekt ut i gemyttet, og er kjørt og trafikk van, men hun er ikke riden. De har suttit på henne 3 ganger men ikke mer. Jeg har vært med om å ri inn og ri til hester, men aldri gjort hele reisen på en hest. Og selv om jeg er ganske sikker på at det skal gå bra, så er jeg urolig for 2 ting.
1) Jeg kommer til å behøve hjelp av en annen person i begynnelsen, og vi er en liten stall med bare 6 hester... det er vanskelig nok å få noen å ri sammen med, for ikke å snakke om å få hjelp når jeg skal sitte opp de første gangene, første gangene ut på både leie og ride tur bør det være en person til på bakken fordi vi må fjerne møkk fra veien og det er trafikkert. Osv
2) Jeg har en kronisk sykdom. Jeg hadde egentlig tenkt på en litt eldre hest så jeg kunne ha en medryttar hvertfall 2 dager i uken. Jeg er redd jeg skal ta på meg noe jeg ikke orker å gjennomføre...
 
En 12-åring som gått en del fälttävlan, verkar finast i dressyren men gått bra även på övriga moment. Ska vara supertrygg och orädd ute, lätt i hantering och världsvan, en riktig allroundhäst. Hoppas allt hon berättat stämmer för det är precis vad jag letar efter. :D
 
En 12-åring som gått en del fälttävlan, verkar finast i dressyren men gått bra även på övriga moment. Ska vara supertrygg och orädd ute, lätt i hantering och världsvan, en riktig allroundhäst. Hoppas allt hon berättat stämmer för det är precis vad jag letar efter. :D
Så roligt! Håller tummarna!
 
En 12-åring som gått en del fälttävlan, verkar finast i dressyren men gått bra även på övriga moment. Ska vara supertrygg och orädd ute, lätt i hantering och världsvan, en riktig allroundhäst. Hoppas allt hon berättat stämmer för det är precis vad jag letar efter. :D
Det kändes mycket bra! Fick vara med på all hantering innan, till och med hämta från hage. Väldigt trevlig och lugn. Hoppade upp och skrittade 5 minuter på 70-väg med en del trafik till en ridbana på en häst jag aldrig sett förut och hästen vinklade inte ett öra. = trygg. Hade bestämt att ägaren skulle visa först men eftersom jag redan satt på så bytte jag planen. Svårare på banan men med lite coaching från ägaren fick jag en riktigt bra känsla bitvis. Hade säkert gått lättare om ägaren ridit först men det är ju inte så det går till i verkligheten sen om jag köper ändå. :p Min man filmade precis hela provridningen och tränaren tyckte också att det såg ut som att det kunde bli bra. Jag är hopprädd efter lite knäppa hästar men vågade skutta över ett litet kryss i både trav och galopp trots att hästen blev lite pigg. Tack för alla hållna tummar!!
 
Det kändes mycket bra! Fick vara med på all hantering innan, till och med hämta från hage. Väldigt trevlig och lugn. Hoppade upp och skrittade 5 minuter på 70-väg med en del trafik till en ridbana på en häst jag aldrig sett förut och hästen vinklade inte ett öra. = trygg. Hade bestämt att ägaren skulle visa först men eftersom jag redan satt på så bytte jag planen. Svårare på banan men med lite coaching från ägaren fick jag en riktigt bra känsla bitvis. Hade säkert gått lättare om ägaren ridit först men det är ju inte så det går till i verkligheten sen om jag köper ändå. :p Min man filmade precis hela provridningen och tränaren tyckte också att det såg ut som att det kunde bli bra. Jag är hopprädd efter lite knäppa hästar men vågade skutta över ett litet kryss i både trav och galopp trots att hästen blev lite pigg. Tack för alla hållna tummar!!
Vad kul! Det låter ju lovande!

Berätta mer, vad är det för häst, halvblod, fullblod eller cob-typ?

Kommer du vilja besiktiga?
 
Vad kul! Det låter ju lovande!

Berätta mer, vad är det för häst, halvblod, fullblod eller cob-typ?

Kommer du vilja besiktiga?
Verkligen! Och det var visst en bukehäst. :D Trodde att jag hade anonymiserat hästen tillräckligt men att man känner igen sin egen eller egenuppfödda är kanske inte så konstigt haha. Det är iallafall ett halvblod, vi har bokat besiktning och jag känner mig som ett litet barn som inte kan koncentrera mig på någonting alls just nu. :love:
 
Verkligen! Och det var visst en bukehäst. :D Trodde att jag hade anonymiserat hästen tillräckligt men att man känner igen sin egen eller egenuppfödda är kanske inte så konstigt haha. Det är iallafall ett halvblod, vi har bokat besiktning och jag känner mig som ett litet barn som inte kan koncentrera mig på någonting alls just nu. :love:
Åh vad roligt! :D är det en 5åring? Den låter super fin och ser fram emot att se bilder på vidundret :laugh:
 
Jeg har en smule angst akkurat nå. Skal prøve hest til helga, men plutselig er noen annen også interessert i den ledige stall plassen og jeg vet ikke om jeg får den 😱
Alt gikk plutselig så fort. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe hest enda (nå har jeg ikke kjøpt men ja) og jeg kjøpte noe utstyr på klarna som jeg ikke har betalt for enda som skulle trekkes fra lønningen på fredag. Så jeg har mindre å rutte med første måneden enn jeg hadde planlagt første måned med hest... og kommer jeg til å klare dette?!?

Jeg er nok ekstra urolig fordi sist gang jeg kjøpte hest så gikk alt som kunne gå galt galt... og hun viste seg ha en skade i nakken så hun ble solgt som avlshoppe. Tapte masse penger, ble så knekt psykisk at jeg ble deprimert og jeg er en ganske positiv person. Jeg har veldig lyst på denne fjord hoppa, men jeg VET at det smarteste er å ikke kjøpe henne og spare noen måneder til så jeg har råd til en som allerede er ferdig innridd. Så jeg kan ha meritter og ikke sliter meg fullstendig ut. Har en kronisk sykdom og jeg klarer nok 7 dager i stallen for en periode, så klarer jeg det ikke lenge.
Er redd jeg tar på meg for mye... sorry men jeg trengte skrive av meg... og om noen har noe å si så tar jeg i mot... selv om det er ting jeg kanskje ikke vil høre.
 
Jeg har en smule angst akkurat nå. Skal prøve hest til helga, men plutselig er noen annen også interessert i den ledige stall plassen og jeg vet ikke om jeg får den 😱
Alt gikk plutselig så fort. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe hest enda (nå har jeg ikke kjøpt men ja) og jeg kjøpte noe utstyr på klarna som jeg ikke har betalt for enda som skulle trekkes fra lønningen på fredag. Så jeg har mindre å rutte med første måneden enn jeg hadde planlagt første måned med hest... og kommer jeg til å klare dette?!?

Jeg er nok ekstra urolig fordi sist gang jeg kjøpte hest så gikk alt som kunne gå galt galt... og hun viste seg ha en skade i nakken så hun ble solgt som avlshoppe. Tapte masse penger, ble så knekt psykisk at jeg ble deprimert og jeg er en ganske positiv person. Jeg har veldig lyst på denne fjord hoppa, men jeg VET at det smarteste er å ikke kjøpe henne og spare noen måneder til så jeg har råd til en som allerede er ferdig innridd. Så jeg kan ha meritter og ikke sliter meg fullstendig ut. Har en kronisk sykdom og jeg klarer nok 7 dager i stallen for en periode, så klarer jeg det ikke lenge.
Er redd jeg tar på meg for mye... sorry men jeg trengte skrive av meg... og om noen har noe å si så tar jeg i mot... selv om det er ting jeg kanskje ikke vil høre.
Jag hänger inte med helt i norskan, men fattar det som att du är osäker på om du får ihop det ekonomiskt om du köper nu?
Alltid svårt att råda någon annan men låter som att det är bättre att vänta?
Det ska ju vara roligt att ha häst och iaf jag skulle inte kunna njuta om hästen orsakade pengaångest hela tiden eller om jag låg för nära marginalerna.
 
Jeg har en smule angst akkurat nå. Skal prøve hest til helga, men plutselig er noen annen også interessert i den ledige stall plassen og jeg vet ikke om jeg får den 😱
Alt gikk plutselig så fort. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe hest enda (nå har jeg ikke kjøpt men ja) og jeg kjøpte noe utstyr på klarna som jeg ikke har betalt for enda som skulle trekkes fra lønningen på fredag. Så jeg har mindre å rutte med første måneden enn jeg hadde planlagt første måned med hest... og kommer jeg til å klare dette?!?

Jeg er nok ekstra urolig fordi sist gang jeg kjøpte hest så gikk alt som kunne gå galt galt... og hun viste seg ha en skade i nakken så hun ble solgt som avlshoppe. Tapte masse penger, ble så knekt psykisk at jeg ble deprimert og jeg er en ganske positiv person. Jeg har veldig lyst på denne fjord hoppa, men jeg VET at det smarteste er å ikke kjøpe henne og spare noen måneder til så jeg har råd til en som allerede er ferdig innridd. Så jeg kan ha meritter og ikke sliter meg fullstendig ut. Har en kronisk sykdom og jeg klarer nok 7 dager i stallen for en periode, så klarer jeg det ikke lenge.
Er redd jeg tar på meg for mye... sorry men jeg trengte skrive av meg... og om noen har noe å si så tar jeg i mot... selv om det er ting jeg kanskje ikke vil høre.

Det är jätteroligt med unghäst, men såklart får man ta i beräknande att det tar längre tid innan man kan göra allt roligt man kan göra med en vuxen häst. Men jag förstår inte riktigt varför du måste vara i stallet sju dagar i veckan? Unghästar behöver mer vila än vuxna hästar, så man har mindre "måste" på så vis.

Däremot om du känner att det blir tight ekonomiskt just nu, kanske det är klokast att avvakta köp, just för att det är vansinnigt jobbigt att bli med häst samtidigt som man inte får pengarna att gå ihop (då kan man nästa garantera att nåt går sönder/hästen blir sjuk bara för att).

Men förstår jag rätt att du inte bokat stallplats? Är du säker på att du får platsen om du köper hästen du ska kolla på i helgen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 596
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 579
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp