Vi som letar häst II

Gick inte så bra för mig och min nya häst, jag åkte av i maj och skadade mig rejält med flera frakturer och sen dess har det inte riktigt släppt mellan oss. Vi är för rädda för varandra helt enkelt så kommer sälja henne efter helgerna och börja leta ny, stabil och trygg brunte istället.
Tråkigt att höra, men det är helt rätt beslut. Livet är för kort för att vara rädd för att rida sin häst.
 
Jag kollar lite på annonser ibland och nu verkar hästarna kosta detsamma som innan pandemin och till och med lite mindre? Men då kollar jag på rena hobbyhästar.
Börjar fundera på om jag verkligen vill ha egen häst igen. Älskar att ha egen och att kunna bestämma allt osv men har inte riktigt tiden. I så fall får det bli ett helinackordering stall, där jag bara rider. Men är så svårt att hitta stall med bra hagar här :(.
 
Hästen som jag skrev om tidigare här att jag kollade på och ville köpa där ägaren ångrade sig, ca ett år senare såg jag hästen på annons igen, inte förvånad. Jag skrev och frågade hur det var med dem, nästan beredd att ta med mig veterinär och transport direkt, ägaren svarade att hon skulle verkligen sälja hästen denna gången då hon hade blivit rädd för den, jag frågade vilken dag som passar för att komma ner och provrida, sen fick jag inget mer svar. Orkade sen inte lägga mer energi på det och letar för tillfället inte alls efter häst.
 
Planen min er å kjøpe hest i mai, men jeg begynner å lure på om budsjettet mitt holder til å ha hest nå som alle priser bare øker og øker.
Det finnes så lite stallplasser og utganger her som er ok til en ok pris. Og akkurat nå er det ingenting som er ledig hvor jeg ville hatt en hest.
Men jeg prøver å være optimist og håper ting blir bedre til våren.
 
Senast ändrad:
Kollar lite slött då jag fortfarande inte helt bestämt mig om jag ska sluta med hästar eller våga köpa en efter allt som varit detta år...

Slås av att det verkar finnas så få vettiga hästar att ens åka och provrida!? Tycker btw inte heller att priserna har gått ner särskilt mkt.
 
Jag letar inte häst seriöst, men ibland när jag vill drömma lite så kollar jag på annonser. Nu har jag inte gjort det särskilt mycket på senaste, men får verkligen känslan av att hästpriserna kommit ned lite?

Framförallt tänkte jag på en sak. Hittar en del hästar som står i Nederländerna, där priserna är markant lägre än hos oss för samma kvalité (på pappret). Är det något fel på dessa hästar, eller är hästar faktiskt så mycket billigare där nere? Frågar för att jag har absolut 0 koll :D
Det kan vara lite allt möjligt. En bra häst är ju värd samma pengar där och lite till, så någon anledning skall det ju finnas att den säljs så billigt att den hamnar hos en hästhandlare från utlandet. Någon kanske behöver få loss pengar snabbt (så har jag fyndat en häst för många år sedan, den hämtades samma dag säljaren akut behövde få loss pengar), ägarna dör eller blir sjuka och kan inte ställa den på träning/försäljning någonstans, den är knepig och hästhandlare är ett bra sätt att få den såld no questions asked, man kanske har 10 hästar för mycket och handlaren kan ta allihopa på en gång etc.
 
Det är inte tillåtet att diskutera enskilda säljare, därför har jag raderat ett antal inlägg.

/mod.
 
Det kan också vara för att Hästnets medellande-tjänst buggar rejält.

Eller som för mig. Har annons ute, där det tydligt står att man ska maila mig. En person skriver ändå meddelande på hästnet och ber mig maila hen. Kruxet är bara att hens mailadress inte funkar och hur jag än försöker får jag inte nåt meddelande på hästnet att gå iväg till hen. :arghh:
 
Nähäpp... dagen efter jag svarade på annonsen så var den borta.

Innan jag letade aktivt så tyckte jag det dök upp många intressanta hästar i rätt prisklass etc, men jag ger mig tusan på att det kommer vara stiltje på marknaden nu och det kommer ta en evighet för mig 🙃
 
Att hitta en lämplig b-ponny är lite som att leta efter en enhörning.
Till slut landade jag i en nu 16-årig wm som har gått på ridskola. Vi håller nu tummarna att han ska trivas och att han och mitt 5-åriga swb ska funka ihop.

Den enda checkboxen han inte uppfyllde efter lite efterforskningar är att han inte är inkörd. Men om han är så snäll och trevlig som de säger så är det gott nog :love:

313FFB21-4DCB-4813-9F12-FBC9B7BD71AF.jpeg
 
Hur långt bak bläddrar ni på hästnet?
Vissa skriver att så länge annonsen är uppe, finns hästen kvar men det är ju en försvinnande liten mängd annonser.
 
Jeg har hatt en ny medrytter hest som ikke fungerer så slutter neste uke, har forsøkt finne ny, men heste eierne virker ikke interessert og jeg føler jeg må mase.

Så nå har jeg kontakten en som skal selge en fjording med mulighet for å ha den som foderhest. Den høres veldig fin ut og nå ser det ut som det blir prøving 🙈
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 566
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 217
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp