Vi som letar häst II

Nu är jag på jakt igen...har varit och provridit några nu och speciellt en känns som en potentiell blivande kompis trots att provridningen gick allt annat än bra.

Jag vet nu precis vad jag letar efter (ras, ålder och minsta utbildningsnivå) och det är fasiken inte många såna hästar som ligger ute till salu nu alltså, speciellt inte när man har som krav att inte köpa utan provridning 😔 Igår provred jag en som stod fyra timmar bort tex. Världens bästa make som följde med och vi gjorde en mysig road trip av det.

Samtidigt har jag fortfarande inte riktigt bearbetat det traumatiska som blev med min unghäst. Han är borta nu och jag är hästlös och det känns som att jag går runt med en 100 kgs ångesttyngd runt hjärtat och är livrädd att köpa häst igen- de går ju bara sönder känns det som, men man kan ju inte lika gärna gardera sig genom att röntga från öronspetsarna till svanstippen liksom och samtidigt vill jag inte lämna hästlivet- vem är jag utan häst? 😔
 
I fredags kom Stella. Hon har tagit resan bra och verkar vara trygg dam.
stella.jpg
 
Nu är jag på jakt igen...har varit och provridit några nu och speciellt en känns som en potentiell blivande kompis trots att provridningen gick allt annat än bra.

Jag vet nu precis vad jag letar efter (ras, ålder och minsta utbildningsnivå) och det är fasiken inte många såna hästar som ligger ute till salu nu alltså, speciellt inte när man har som krav att inte köpa utan provridning 😔 Igår provred jag en som stod fyra timmar bort tex. Världens bästa make som följde med och vi gjorde en mysig road trip av det.

Samtidigt har jag fortfarande inte riktigt bearbetat det traumatiska som blev med min unghäst. Han är borta nu och jag är hästlös och det känns som att jag går runt med en 100 kgs ångesttyngd runt hjärtat och är livrädd att köpa häst igen- de går ju bara sönder känns det som, men man kan ju inte lika gärna gardera sig genom att röntga från öronspetsarna till svanstippen liksom och samtidigt vill jag inte lämna hästlivet- vem är jag utan häst? 😔
Jeg vet hvordan du kjenner det. Min forige hest, unghest, viste seg ha en skade i nakken og det var så mye som gikk galt både med oppstalling(er) og med hesten den korte tiden vi hadde sammen. Jeg er også livredd og har veldig angst for å kjøpe hest igjen etter den opplevelsen.
Jeg krysser fingrene for deg, og så håper jeg at du får en god opplevelse nå, så jeg kan tørre og kjøpe til sommeren.
 
Nu är jag på jakt igen...har varit och provridit några nu och speciellt en känns som en potentiell blivande kompis trots att provridningen gick allt annat än bra.

Jag vet nu precis vad jag letar efter (ras, ålder och minsta utbildningsnivå) och det är fasiken inte många såna hästar som ligger ute till salu nu alltså, speciellt inte när man har som krav att inte köpa utan provridning 😔 Igår provred jag en som stod fyra timmar bort tex. Världens bästa make som följde med och vi gjorde en mysig road trip av det.

Samtidigt har jag fortfarande inte riktigt bearbetat det traumatiska som blev med min unghäst. Han är borta nu och jag är hästlös och det känns som att jag går runt med en 100 kgs ångesttyngd runt hjärtat och är livrädd att köpa häst igen- de går ju bara sönder känns det som, men man kan ju inte lika gärna gardera sig genom att röntga från öronspetsarna till svanstippen liksom och samtidigt vill jag inte lämna hästlivet- vem är jag utan häst? 😔

Jag råkade inse idag att ingen av mina hästar förutom min äldsta har varit kvar hos mig när de passerat 6 ½ år. Tre har jag sålt och en har jag tagit bort, så just nu är ångesten skyhög för att nuvarande sexåring inte ska klara vintern. Vilket är skitfånigt eftersom det inte finns någon naturlag som säger att det är så, men hjärnan spelar en spratt ändå. Såklart ska du ha häst igen, alla går inte sönder. :heart Min på profilbilden firar jag snart 15 år med och även om hon har haft några småskador, så har hon aldrig varit borta från ridning mer än nån månad (förutom under dräktighet såklart).
 
Hur har det gått?
Åt helvete...En månad efter att jag köpt honom bröt han benet och fick avlivas akut på plats. Blev helt förkrossad och vet inte om jag någonsin kommer vilja (eller våga) skaffa häst igen. Var dessutom en sån häst som det verkligen sa "klick" med, så saknar honom något så fruktansvärt. Har skrivit om det i en annan tråd som handlade om mål 2022.
 
Åt helvete...En månad efter att jag köpt honom bröt han benet och fick avlivas akut på plats. Blev helt förkrossad och vet inte om jag någonsin kommer vilja (eller våga) skaffa häst igen. Var dessutom en sån häst som det verkligen sa "klick" med, så saknar honom något så fruktansvärt. Har skrivit om det i en annan tråd som handlade om mål 2022.
Åh nej!! Så tragiskt. Vilken förfärlig otur. Jag känner med dig. :heart
 
Åt helvete...En månad efter att jag köpt honom bröt han benet och fick avlivas akut på plats. Blev helt förkrossad och vet inte om jag någonsin kommer vilja (eller våga) skaffa häst igen. Var dessutom en sån häst som det verkligen sa "klick" med, så saknar honom något så fruktansvärt. Har skrivit om det i en annan tråd som handlade om mål 2022.
Å nei! Så forferdelig! Jeg som håpet at alt skulle gå så bra for deg. Kjempetrist å høre.
 
Åt helvete...En månad efter att jag köpt honom bröt han benet och fick avlivas akut på plats. Blev helt förkrossad och vet inte om jag någonsin kommer vilja (eller våga) skaffa häst igen. Var dessutom en sån häst som det verkligen sa "klick" med, så saknar honom något så fruktansvärt. Har skrivit om det i en annan tråd som handlade om mål 2022.
Men herregud, vad hemskt. Jag beklagar verkligen :heart
 
Nej för mig. De kan dyka upp på nya ställen och krångla till det. Dessutom så är det ärftligt att kunna bli smittad av det så nej tack.
Ja, jag läste lite och funderar också på om det skulle vara ett hinder vid inackordering mtp att vissa sidor säger att det kan smitta (inte dela utrustning med andra hästar till exempel)
 
Ridskolan köpte en med inkar på huvudet. Har blivit mycket bättre nu, men jag funderar på smittorisken??
Ja det föreligger en smittorisk för de hästar som har den genvariationen. Men hästar som inte har det kan inte få inkar. Men så vitt jag vet så kan man inte testa detta? Men jag har inte toknördat ner mig i det heller.
 
Hur ser ni andra som letar häst på inkar? Är det ett nej för er?
Jag hade inte brytt mig om de inte sitter i vägen för eller om utrustning kommer skava på dem, och anda anledningen till att jag skulle bry mig då är att den bästa behandlingen mot inkar just nu inte är tillgänglig i Sverige.
 
Jag hade inte brytt mig om de inte sitter i vägen för eller om utrustning kommer skava på dem, och anda anledningen till att jag skulle bry mig då är att den bästa behandlingen mot inkar just nu inte är tillgänglig i Sverige.
Vad är det för behandling som inte är tillgänglig? Har läst om salvor, op, cytostatika, vaccin etc. men har inte någon koll på vad som är bästa behandlingen :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 574
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 577
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp