Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick jag ett spännande meddelande på facebook. En bekant hörde av sig och talade om att häst x något är för svår och för känslig för person y. Och undrade om jag var intresserad. Det är en häst som jag flera gånger har sagt "shit, du har köpt min häst" om. Person Y har sagt att hon ALDRIG kommer sälja henne. Så det återstår att se om hon lyssnar på min bekanta eller inte.
Isf försöker jag åka och titta på den så snart jag kan och sedan besiktar och röntgar såklart. Spännande! Det är en fin häst och jag älskar hästar som är på gränsen till för känsliga så jag tror att den kan passa mig.
Hoppet är det sista som överger en! Sen måste man också inse sina egna begränsningar (tänker på y) men vissa är bra envisa och ser det som ett misslyckande om de säljer vidare.
 
Jag ansluter till tråden!
Vi ska köpa en D-ponny till dottern i höst, och jag har dragit mig för detta. Dotterns ridkompis letade i flera månader innan hon hittade, och hann köpa, rätt ponny. Jag har sett deras ansträngningar, och helt enkelt dragit mig för att ge mig in i det här projektet. :crazy: Som flera andra här kan jag inte tänka mig att köpa osett. Och även om man provrider så är det skillnad på när hästen inte längre rids av sin gamla ryttare. Nu kommer ju denna ponny att vara lite stor för dottern till att börja med, medan säljaren troligen kommer att vara på väg över till stor häst. Att köpa häst är helt enkelt en chansning,

Samtidigt ska vi sälja vår B-ponny som börjar bli urväxt. Även om marknaden verkar vara på säljarens sida så känns det inte okomplicerat. Som någon skrev här ovan att hon söker en "bombsäker" ponny till sitt barn, som många som söker B-ponny gör. Men hästar är hästar och det finns inga bombsäkra. Inte ens gunghästar är bombsäkra, för om barnet gungar för vilt kan de välta. Och även en jättesnäll ponny kan bli lat/envis/osäker med fel ryttare eller förälder.
 
Jag ansluter till tråden!
Vi ska köpa en D-ponny till dottern i höst, och jag har dragit mig för detta. Dotterns ridkompis letade i flera månader innan hon hittade, och hann köpa, rätt ponny. Jag har sett deras ansträngningar, och helt enkelt dragit mig för att ge mig in i det här projektet. :crazy: Som flera andra här kan jag inte tänka mig att köpa osett. Och även om man provrider så är det skillnad på när hästen inte längre rids av sin gamla ryttare. Nu kommer ju denna ponny att vara lite stor för dottern till att börja med, medan säljaren troligen kommer att vara på väg över till stor häst. Att köpa häst är helt enkelt en chansning,

Samtidigt ska vi sälja vår B-ponny som börjar bli urväxt. Även om marknaden verkar vara på säljarens sida så känns det inte okomplicerat. Som någon skrev här ovan att hon söker en "bombsäker" ponny till sitt barn, som många som söker B-ponny gör. Men hästar är hästar och det finns inga bombsäkra. Inte ens gunghästar är bombsäkra, för om barnet gungar för vilt kan de välta. Och även en jättesnäll ponny kan bli lat/envis/osäker med fel ryttare eller förälder.

Jag tror jag kan förklara, åtminstone vad jag menar med bombsäker:

Inte tittig, bits inte, sparkas inte och bockar inte. Sen är ju en häst alltid en häst, det hoppas jag att vi alla har med oss. Åtminstone om man har erfarenhet av hästar.

Har läst beskrivningar som ”ger tjuvnyp när han står på gången” eller ”gör bockserier” eller ”står gärna på bakbenen”. Det är inte en bombsäker ponny.

Jag tänker såhär: vågar man låta oerfarna barn hantera och rida ponnyn så är den bombsäker.
 
En fråga nudå. Har blivit erbjuden att prova ett sto, men ser i BLUPen att det står en annan ägare där än säljaren. Är det något man bör reagera på? Eller har någon bara glömt att ändra?
 
En fråga nudå. Har blivit erbjuden att prova ett sto, men ser i BLUPen att det står en annan ägare där än säljaren. Är det något man bör reagera på? Eller har någon bara glömt att ändra?
Det kostar att ändra ägare på blup därför gör inte alla det.
 
Jag tror jag kan förklara, åtminstone vad jag menar med bombsäker:

Inte tittig, bits inte, sparkas inte och bockar inte. Sen är ju en häst alltid en häst, det hoppas jag att vi alla har med oss. Åtminstone om man har erfarenhet av hästar.

Har läst beskrivningar som ”ger tjuvnyp när han står på gången” eller ”gör bockserier” eller ”står gärna på bakbenen”. Det är inte en bombsäker ponny.

Jag tänker såhär: vågar man låta oerfarna barn hantera och rida ponnyn så är den bombsäker.
Jaså, det var du som skrivit det? Det jag menar är att en häst kan bli väldigt annorlunda när någon annan rider den, och efter några månader hos ny ägare kan ponnyn/hästen ha förändrats helt. När vi letade ponny förra gången, och då köpte den som vi snart ska sälja, så var vi och tittade på en C-ponny. Den kickade mot skänkeln och var allmänt olydig när ägaren red. I annonsen stod det också att den kunde vända vid uteritt osv. Men det jag såg var en jättefin ponny med alldeles för mycket övervikt och alldeles för understimulerad. Den hade behövt ett rejät rapp i rumpan följt av en tydligt eftergift när den gick fram, men det vågade inte ägaren ge. Den hade nog varit en jättefin häst en gång i tiden, och kunde nog bli det igen, men i den miljön den hade då var den inte så rolig. Nu insåg jag också att min då 10-åriga dotter inte hade pondusen, timingen och balansen att reda ut den ponnyn, så det blev inte den. Men med en bantningskur och några månader med rutiner på tex en ridskola så tror jag att det skulle vara en toppenponny. Den var inte det minsta nervös, och jag kan tänka mig att den var den där bombsäkra ponnyn tidigare.

Nu ska vi hitta den där D-ponnyn som är lagom för dottern, varken för mycket eller för begränsande. Och vi ska dessutom hinna åka och titta och provrida, och fundera och bestämma oss, innan någon annan gör det. Och så ska vi ha råd att köpa den! :D

Edit: Och det var ju det tråden skulle handla om, att köpa häst/ponny, så jag ska försöka att inte snubbla in på beteenden här. :o
 
Jag ansluter till tråden!
Vi ska köpa en D-ponny till dottern i höst, och jag har dragit mig för detta. Dotterns ridkompis letade i flera månader innan hon hittade, och hann köpa, rätt ponny. Jag har sett deras ansträngningar, och helt enkelt dragit mig för att ge mig in i det här projektet. :crazy: Som flera andra här kan jag inte tänka mig att köpa osett. Och även om man provrider så är det skillnad på när hästen inte längre rids av sin gamla ryttare. Nu kommer ju denna ponny att vara lite stor för dottern till att börja med, medan säljaren troligen kommer att vara på väg över till stor häst. Att köpa häst är helt enkelt en chansning,

Samtidigt ska vi sälja vår B-ponny som börjar bli urväxt. Även om marknaden verkar vara på säljarens sida så känns det inte okomplicerat. Som någon skrev här ovan att hon söker en "bombsäker" ponny till sitt barn, som många som söker B-ponny gör. Men hästar är hästar och det finns inga bombsäkra. Inte ens gunghästar är bombsäkra, för om barnet gungar för vilt kan de välta. Och även en jättesnäll ponny kan bli lat/envis/osäker med fel ryttare eller förälder.
Det var jag som skrev bombsäker.
Det kan man ju inte få helt på riktigt.

JAG menar att jag i grund och botten vill ha en häst som i sej själv är trygg, som inte är så känslig. Som är lugn och trevlig och förlåtande. Som inte skyggar i tid och otid och som inte blir rädd för att barnet rör sej på ryggen, inte måttar sparkar om barnet kommer lite bakom, nafsar inte om barnet står för nära huvudet. Såna saker tex.
Vill att barnen ska ha en schysst vänlig förstaponny utan fuffens och massa hyss för sej.

Saker kan alltid hända och de kan ändras massor på nytt ställe men är ponnyn trygg och säker i sin hemmiljö så är ju förutsättningarna så mycket bättre för barnen.
 
Jag tror jag kan förklara, åtminstone vad jag menar med bombsäker:

Inte tittig, bits inte, sparkas inte och bockar inte. Sen är ju en häst alltid en häst, det hoppas jag att vi alla har med oss. Åtminstone om man har erfarenhet av hästar.

Har läst beskrivningar som ”ger tjuvnyp när han står på gången” eller ”gör bockserier” eller ”står gärna på bakbenen”. Det är inte en bombsäker ponny.

Jag tänker såhär: vågar man låta oerfarna barn hantera och rida ponnyn så är den bombsäker.
Så tänker jag med!
 
Jaså, det var du som skrivit det?

Jag har möjligtvis använt det ordet i tråden och jag vet med säkerhet att jag använt det i mina sökesannonser :) därför tänkte jag att jag kan vara en lämplig kandidat att förklara åtminstone hur jag tänker med den beskrivningen.
 
Jag har bokat in min första provridning nu, är så nervös inför den:nailbiting: Vet inte riktigt vad jag är nervös över men är första gången jag ska provrida en häst för att eventuellt köpa så det är väl kanske inte så konstigt egentligen. Låter utifrån ägarens beskrivning som att det är min drömhäst:love:
 
Den kickade mot skänkeln och var allmänt olydig när ägaren red. I annonsen stod det också att den kunde vända vid uteritt osv. Men det jag såg var en jättefin ponny med alldeles för mycket övervikt och alldeles för understimulerad. Den hade behövt ett rejät rapp i rumpan följt av en tydligt eftergift när den gick fram, men det vågade inte ägaren ge. Den hade
Jag följer den här tråden i tystnad då jag inte letar häst seriöst just nu men ändå tycker det är intressant att läsa om andeas erfarenheter.
Jag tycker dock att det är fruktansvärt tråkigt att läsa på ett så pass stort forum som detta, där många unga och oerfarna ryttare håller till att ponnyn hade ”behövt ett rejält rapp i rumpan”. Det är enligt min mening ingen ponny eller häst som behöver det lika lite som tjuriga barn behöver det. Däremot hade den säkert behövt gå ner i vikt och ridas av en mer erfaren ryttare emellanåt eller ridas på ett annat sätt som den finner glädje i för att komma till sin rätt.
 
Jag har bokat in min första provridning nu, är så nervös inför den:nailbiting: Vet inte riktigt vad jag är nervös över men är första gången jag ska provrida en häst för att eventuellt köpa så det är väl kanske inte så konstigt egentligen. Låter utifrån ägarens beskrivning som att det är min drömhäst:love:

Stort lycka till då, du får berätta här sen om hur det gick!

Jag ska provrida en häst på fredag, som i annonsen har beskrivningen "kan stanna och tjura". 🙈
 
Jag har bokat in min första provridning nu, är så nervös inför den:nailbiting: Vet inte riktigt vad jag är nervös över men är första gången jag ska provrida en häst för att eventuellt köpa så det är väl kanske inte så konstigt egentligen. Låter utifrån ägarens beskrivning som att det är min drömhäst:love:
Spännande, lova att uppdatera med hur det gick :laugh:
 
Stort lycka till då, du får berätta här sen om hur det gick!

Jag ska provrida en häst på fredag, som i annonsen har beskrivningen "kan stanna och tjura". 🙈
Tack! Den jag ska provrida ska stanna när den inte känner för att gå längre:laugh: Men jag gillar hästar som har lite egen vilja så det känns ändå lovande.

Spännande, lova att uppdatera med hur det gick :laugh:
Det ska jag göra:D
 
Jag var ju på provridning nr 2 (samma häst som tidigare) igår och red ut en sväng. Riktigt trevlig häst och nu väntar veterinärbesiktning och därefter hoppas jag kunna få hem henne 😃

Alltså vad roligt att du hittat rätt, grattis! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 277
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 540
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 111
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 368
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp