Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Nu snurrar det i huvudet… Häst 3 var riktigt fin, rejäla ben och gosig men utan att bli påträngande. Men inte tillräckligt gammal för att börja ridas. Inte hjälpte det att hästen direkt bestämde sig för att jag var dens ägare, så den följde inte bara med mig hela tiden i hagen, utan även när vi gick därifrån så gnäggade den och sprang efter oss längs staketet. :love: Hade den varit ett år äldre hade jag slagit till direkt.

Nummer 4, 5, 6 var föl. Superfina, framförallt nummer 5. Men föl känns så fel när jag vill börja rida nu. Har ett tag kvar hem så jag hinner fundera en del på hur jag ska göra.

Nu snurrar det i huvudet… Häst 3 var riktigt fin, rejäla ben och gosig men utan att bli påträngande. Men inte tillräckligt gammal för att börja ridas. Inte hjälpte det att hästen direkt bestämde sig för att jag var dens ägare, så den följde inte bara med mig hela tiden i hagen, utan även när vi gick därifrån så gnäggade den och sprang efter oss längs staketet. :love: Hade den varit ett år äldre hade jag slagit till direkt.

Nummer 4, 5, 6 var föl. Superfina, framförallt nummer 5. Men föl känns så fel när jag vill börja rida nu. Har ett tag kvar hem så jag hinner fundera en del på hur jag ska göra.
Köp nr 3! Det är redan klart! Du är utvald.

Köp nr 3! Det är redan klart! Du är utvald.

Haha, det sa säljaren med. ;) Hen hade aldrig sett hästen bete sig så. Vi var fyra stycken i hagen (och två andra hästar), ändå var det bara jag som var intressant.

Men jag har inte helt släppt häst 2 och om jag skulle köpa häst 3 behöver jag ha den i en annan lösdrift vilket blir lite krångligt.

Men han valde ju dig , vilken framtid om han uppfyller grundkraven. Åh jag ska söka ett dräktigt sto som sällskap till mitt dräktiga sto jag bara drömmer om en sådan kontakt. Jag vill ha hästar inte köpa dem. Så jobbigt.

Hur lång tid är det tills du kan rida häst 3?

Jag tänker att det du skriver så absolut enda felet är åldern, ett år äldre hade du slagit till direkt. Det är värt mycket.

Att vänta på nr 2 när du inte ens vet om eller när du får köpa den, nja...

(Annars var det ett tag idag jävligt stort fyndläge på en röd köttbulle som gjorde caprioller med mig och fick mentala sammanbrott när han varken fick gå dit han ville eller springa som han ville...🙈)

Letar a/b ponny till barnet. En sådan där liten ponny som alla föräldrar vill ha och det är skitsvårt. Antingen så säljs de i princip i samma sekund som annons kommer ut eller så får man inget svar, dvs säljarna överöses nog med förfrågningar. Känns som om det kommer ta ett bra tag detta letande. Har iaf satt ut en sökes annons nu.
De säljs oftast innan de ens kommit ut på annons för det brukar vara kö på dem :)

Haha, det sa säljaren med. ;) Hen hade aldrig sett hästen bete sig så. Vi var fyra stycken i hagen (och två andra hästar), ändå var det bara jag som var intressant.

Men jag har inte helt släppt häst 2 och om jag skulle köpa häst 3 behöver jag ha den i en annan lösdrift vilket blir lite krångligt.
Du vet väl om att pengar växer på träd?

Det är ju bara att köpa både nr.2 och nr.3 😁

(Obs, skämt. Förstår dig. Att leta häst är inte lätt…)

Hur lång tid är det tills du kan rida häst 3?

Jag tänker att det du skriver så absolut enda felet är åldern, ett år äldre hade du slagit till direkt. Det är värt mycket.

Att vänta på nr 2 när du inte ens vet om eller när du får köpa den, nja...

(Annars var det ett tag idag jävligt stort fyndläge på en röd köttbulle som gjorde caprioller med mig och fick mentala sammanbrott när han varken fick gå dit han ville eller springa som han ville...🙈)

Jag har haft en lång resa hem, speciellt som det var en timmes krypkörning pga vägarbete. Men jag hann fundera en hel del. Så jag har frågat om jag får tinga häst 3, måste försöka hitta en annan lösdrift då det är en tvååring.

Smyger in en bild i väntan på svar från säljaren.

IMG_7381.webp

Jag har haft en lång resa hem, speciellt som det var en timmes krypkörning pga vägarbete. Men jag hann fundera en hel del. Så jag har frågat om jag får tinga häst 3, måste försöka hitta en annan lösdrift då det är en tvååring.
Grattis! Nyfiken varför den inte kan vara på samma lösdrift som Storm?

Jag som trodde han var en lugn, sävlig ridskolehäst 😉

(Obs, skämt. Hur går det egentligen för er?)
Ska svara lite seriöst med. Även om jag inte ljög om kinderägg. Det går lite upp och lite ner typ. Men det har bara gått en månad. Men det kommer krävas mer än jag trodde att få tillbaka glädjen och bjudningen. Han är än otroligt ojämn i bjudning och humör. Som idag då började det med fin men lugn och lagom bjudning, för att utan egentlig anledning övergå till vill absolut inte gå ett steg framåt utan bara stå still eller backa. Följt av segt som sirap. Sent fint igen en stund. För att plötsligt bestämma sig för att han inte tänker gå varken först, bredvid eller sist. Ja inte om han inte fick trava verkligen upp i rumpan på kompisen och bita den. Hepp. Vidare till fin igen och plötsligt lossnade galoppen (vi har haft otroliga problem med bjudning i den) och han rullade på superfint. Bara för att komma på att det här var jävligt lattjo lajbans ju och tappa bromsarna. Och det mesta. Sjukt övertaggad på att springa fort. Det fick han inte. Då ville han välja väg. Det fick han inte heller. Då blev han mycket kränkt och pep och hoppade på stället och var arg hest. När inte det funkade skrittade han snällt. Tills han ville galoppera och jag sa nej. Då kom capriollandet. Strax därefter var han "livrädd" och fick en härdsmälta av en bil (han är trafiksäker..). Så då satt jag faktiskt av för att ge oss båda chans att starta om. Skrittade avsuttet och satt sen upp igen och vi kunde avsluta fint.

Även om det låter konstigt är idag ett steg framåt och i sak ett bra pass. Vi måste bara jobba mer på konsekvent, ärligt och lagom. Ni vet de där svåååra orden. Jag är ju lite del av problemet sådana här dagar då jag blir spänd när han blir överladdad och håller och han blir spänd och irriterad på det. Om jag hade varit mer chill och hängt med på fullt ös medvetslös utan broms tex skulle det vara enklare.

Lägger in lämnat till ett litet bonusklipp om vad för energi som kan pysa ut helt plötsligt och utan förvarning 😅🙈 De där bocksprången en liten bit in vill jag helst inte uppleva uppsuttet 🙈

https://www.instagram.com/reel/DLK2RW9t93H/?igsh=eHNkbGZnczV6MTE3

Man ska aldrig tveka när någon annan (djur) väljer en. Det är så jag både fick katt och hund. De valde mig och vem är jag att säga nej tänker jag. Finns en mening med det.
Men alla tänker inte så och det är helt okej.

Man ska aldrig tveka när någon annan (djur) väljer en. Det är så jag både fick katt och hund. De valde mig och vem är jag att säga nej tänker jag. Finns en mening med det.
Men alla tänker inte så och det är helt okej.

Ja, Ariel valde ju mig 2008 och det blev så himla bra. Så jag böjer mig för den visdom som hästen besitter och så hoppas jag att vi får en bra relation. :heart

Valack. Därav lite velande från min sida då häst 2 var ett sto.
Jag förstår.
När jag sökte häst för ett par år sedan sökte jag också sto.
Hittade inget passande sto, men däremot en valack som stämde in på alla mina ”krav”.

Köpte honom, men upptäckte tyvärr snabbt att han inte kunde gå med ston (han betäckte). Var tvungen att hitta ny stallplats. Dessutom skadade kan sig hela tiden - kort sammanfattat fick jag nog, gav upp och gav bort honom till garanterat gott hem.

Vi klaffade aldrig riktigt heller. Han var alltid snäll, men jag saknade någonting. Dessutom var det hopplöst att hitta stallplats. Mitt intresse dog med honom. Jag köpte en hund och har nu inte ridit på över två år. Saknar det inte ens. Känns bara skönt.

Det stora problemet med valack är just risken för betäckning. Min hade gått med ston innan utan problem, men började betäcka hos mig. Han fick griffelbenet avsparkat.

Nu vill jag absolut inte skrämma dig, men i och med att du har ett sto kan det vara bra att fundera över detta med risken för betäckning.

Du skrev att du även gillade nr.2. Är det pga att det är ett sto, eller för att du ”föll” för henne som du gjorde för valacken.

Om du hade fått köpa henne nu, hade du valt henne framför valacken?

Sen förstår jag att du föll för valacken, det är få förunnat att verkligen känna att hästen valde mig. Jag har aldrig känt det från början med någon häst. Finns två hästar i mitt liv som jag med tiden känt så för. Den första fick jag sju fantastiska år med, den andra två. Den sistnämnda hann säljas innan jag hade råd att köpa egen häst. Jag drömmer fortfarande om henne. Om jag hade kunnat köpa henne - ja då hade mitt liv sett helt annorlunda ut idag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka