Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Jag kan ju inte låta bli att spana, fast jag har 2 å inte rymmer fler (fast foderrummet skulle lätt gå återställa till box)

Men tankarna går lite kring att nästa kanske inte måste va en ridhäst? 🤔
Typ ett russ att köra å ha som sällskap..
Tänker att russ å v.bl.travare kanske funkar bättre än va shettis hade gjort?

Modern är ju lite småridsugen, så tankarna har även cirklat runt lite mindre hästar. (Samtidigt som hon oxå vill ha grova över 170 🙈)

Det känns som det nya nu är att ha den man har och inte köpa nytt när den av nån anledning försvinner. Känner själv att det kanske blir en liten som sällskap om en av mina skulle försvinna, men nog ingen ny ridhäst.

Jag tittar lite på annonser men mitt knä är inte 100 än så jag åker inte och tittar än.
Ska iaf börja rida imorgon så får vi se vad knät tål.

Det känns som det nya nu är att ha den man har och inte köpa nytt när den av nån anledning försvinner. Känner själv att det kanske blir en liten som sällskap om en av mina skulle försvinna, men nog ingen ny ridhäst.

Jag tänker egentligen likadant. Att det blir lagom med en häst i framtiden. Men samtidigt hoppas jag att ponnyn ska bli 36 år och kosta mig en förmögenhet i gräspellets. ;)

Tycker också jag hör det mycket nu - även på smådjurssidan. Jobbar på veterinärklinik och märker att många slutar vara hund-/kattägare när den sista går bort. Många uppfödare som står med osålda djur.

Tycker också jag hör det mycket nu - även på smådjurssidan. Jobbar på veterinärklinik och märker att många slutar vara hund-/kattägare när den sista går bort. Många uppfödare som står med osålda djur.
Det blir dyrare och dyrare att ha djur. Främst beroende på försäkring och veterinär (det ena ger ju det andra).

Jag har som mest haft två katter och en häst.

Nu har jag en hund (av mindre ras) och det känns lagom. Kommer inte att köpa fler djur förrän hon inte finns mer. Nu är hunden ung och har (förhoppningsvis) minst 10 år kvar.

När hon inte finns någon mer blir det förmodligen en ny hund, antingen en toypudel eller en bichon havanais.

Häst blir det inte. Dels beroende på kostnaden, dels beroende på stallplats och dels på min egen trasiga kropp.

Förresten så ser min sökning ut såhär:

Inte förhandlingsbart:

val
5 - 10 år
166 - 173
lätt i typen med bra front (god exteriör rent generellt men front är superviktigt för mig)
trevliga gångarter med + för galoppen
hoppa riktigt trevligt, den behöver inte ha kap för svår klass liksom men den ska ha lite scope och bra rygg & bakben ffa.
helst solid hoppstam, det finns absolut dressyr/blandstammade hästar som hoppar trevligt men de har sällan den där riktiga hinderradarn.
helst svenskfödd
Lite hindertokig, den ska ta mig till hinder och det gör mig inte så mycket om den är dåligt riden på marken, det jobbar jag gärna med
mycket egen energi

Önskemål :D

Inte skimmel ;)
Svårfödd ;)
Renlig i boxen ;)
Korkad och glad, som en flatcoated retriever, typ
Fiiiin med fin färg och gärna lite bling :D Och Gullig :angel:

Inte förhandlingsbart:

val
5 - 10 år
166 - 173
lätt i typen med bra front (god exteriör rent generellt men front är superviktigt för mig)
hoppa riktigt trevligt, den behöver inte ha kap för svår klass liksom men den ska ha lite scope och bra rygg & bakben ffa.
helst solid hoppstam, det finns absolut dressyr/blandstammade hästar som hoppar trevligt men de har sällan den där riktiga hinderradarn.
helst svenskfödd
Lite hindertokig, den ska ta mig till hinder och det gör mig inte så mycket om den är dåligt riden på marken, det jobbar jag gärna med
mycket egen energi

Inte skimmel ;)
Svårfödd ;)
Renlig i boxen ;)
Det där med inte skimmel och renlig i boxen stod på min lista också. Du vet vad vi slutade med :angel: och en snabb mockning är idag 20-30 min 🙈

Jag har iaf nosat reda på @Maräng @MalanMjöl och @Cambrie

Hoppas alla fattar att jag vill följa ert letande för att hindra mig själv från att shoppa en till häst. :angel:
Samma här! Man gratisåker på andras "bekostnad". Det är jätteroligt att följa andra!

Och det har en ren preventiv effekt också. Det blir lite som fönstershopping med lås på butiken för oss andra.

:angel:

Senast ändrad:
Vad är det som gör att den borde vara lättsåld?

Den uppfyller iaf alla dina önskemål förutom rätt kön... 😂 Och är lättriden (typ "kan ridas av alla") med trevliga gångarter och älskar att hoppa, lastar sig själv, snäll med båda människor och hästar. Osv. Så både jag och min tränare är förvånade att hon legat ute i drygt två månader utan att bli sålt...

Inte förhandlingsbart:

val
5 - 10 år
166 - 173
helst svenskfödd
mycket egen energi

Inte skimmel ;)
Svårfödd ;)
Renlig i boxen ;)
Älskar "korkad och glad" 😁

Mina krav
Sto
<170 som färdigväxt
2-12ish ( optimalt 3-4 och påbörjad inridning, har dock insett att de flesta av dem är utanför min budget).
Kapacitet för minst Msv men behöver inte kunna gå Grand Prix.

Plus om de är röntgade och lite transportvana.

Största problemet här förutom pengar är att hitta tiden till att åka iväg och kolla på dem. Jag bor i DK och de flesta jag har hittat står i Nordjylland 4+ timmar bort eller 4+ timmar upp i Sverige.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka