Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL.

Lite nyfiken, hur lång tid tar det för er att skriva, säg.. fem sidor, vetenskaplig text?

Nu läser jag inte på högskola, men själv känner jag mig nöjd med att ha behövt köpa två böcker denna terminen, båda kostade under 400:- styck :) Det är ändå dubbelt så mycket än förra terminen :D

Idag började min nya termin. Fortsätter läsa omvårdnadskurser hos NTI (distans) men kommer from torsdag även vara inskriven på Komvux i kommunen. Ska läsa matematik 2b. Spännande! Ser fram emot en ny termin :)

Det beror ju alldeles på vad texten handlar om och hur mycket efterforskning texten kräver. Om jag kan skriva mycket från hjärtat så att säga, då går det undan. Men sen måste jag sitta och leta upp källorna där jag tidigare har läst denna fakta. Och då är fråga om man ska inkludera tidigare faktasök i denna omgång vetenskapligt skrivande... ;)

Rent språkmässigt tar dock en vetenskaplig text längre tid att skriva än en "vanlig" text, som en enkel labrapport eller liknande. Kanske inte så mycket som dubbelt så lång tid, men jag vill gå tillbaka och göra om formuleringarna tills de är perfekta.
Tror inte det finns något rakt svar på frågan? Inte från mitt håll i alla fall.

Ja jag kan tänka mig det! Får ni ta hjälp av varandra eller är det sagt att ni inte ska prata om hemtentorna?

Nå vi får väl se hur det går, har aldrig pluggat hela dagar förut. Men förhoppningsvis ska väl nåt fastna!

Våra hemtentor är inte uppbyggda som frågor direkt, som nog mer traditionella hemtentor är. När man läser enligt PBL kan inte examinationerna vara utformade riktigt som vanligt. Ofta får vi välja område/frågeställning själva (mer eller mindre såklart) och allas hemtentor ser väldigt olika ut så vi blir inte hjälpta av varandra alls. Denna gång ska vi dock faktiskt få fyra olika begrepp/områden att utgå från men tentorna kommer se väldigt olika ut ändå. Det finns inget givet rätt svar utan det kommer gå att lösa tentan på olika sätt. En stor del av arbetet med våra hemtentor går ut på att finna en lämplig frågeställning/inriktning, som är inom ramen för kursen och som är tillräckligt smal/bred/knyter av till särskilda begrepp o.s.v. Sedan går mycket tid åt till att litteratursöka och sammanfoga relevant evidens.

Klart det kommer fastna, tror du kommer klara det toppen! Inställningen gör nog mycket, om man vet att man måste så måste man ju ;) För mig är lite stress och press också bra när man måste trycka in mycket i huvudet.

Senast ändrad:

Det beror ju alldeles på vad texten handlar om och hur mycket efterforskning texten kräver. Om jag kan skriva mycket från hjärtat så att säga, då går det undan. Men sen måste jag sitta och leta upp källorna där jag tidigare har läst denna fakta. Och då är fråga om man ska inkludera tidigare faktasök i denna omgång vetenskapligt skrivande... ;)

Rent språkmässigt tar dock en vetenskaplig text längre tid att skriva än en "vanlig" text, som en enkel labrapport eller liknande. Kanske inte så mycket som dubbelt så lång tid, men jag vill gå tillbaka och göra om formuleringarna tills de är perfekta.
Tror inte det finns något rakt svar på frågan? Inte från mitt håll i alla fall.

Håller med :)

KL.

Lite nyfiken, hur lång tid tar det för er att skriva, säg.. fem sidor, vetenskaplig text?

Jag brukar vara nöjd med 1 - 2 sidor text/dag. ( Då med litteraturhänvisningar etc.) Skriver på engelska, så det sänker hastigheten eftersom att jag inte har samma "flyt" i skrivandet då.

Här har jag äntligen lämnat in julens uppgift, den tog löjligt lite tid (eller ja, jag var väl kanske inte så noggrann egentligen... :o ) men nu är det gjort! Imorgon är det slutspurt på denna kursen som snart är över.

Och angående kurslitteratur, jag har inte köpt en enda bok hittills, och inte lånat någon heller. Läser fsk, snart 1 termin klar och jag har klarar mig ändå.

Låter som att hemtentorna kan bli riktigt jobbiga och kluriga! Gymnasiehemtentan vi hade för 100 år sen var mer bara frågor rakt upp och ner som krävde lite resonemang. Men det var ju inga större svårigheter :)

Hardcore PBL verkar jättejobbigt :o Hur tycker du att det är och att det fungerar? Du kanske skrivit något om det tidigare men isf har jag glömt/missat :)

Just nu känns det som en lagom blandning av stress, press men ändå lite lugn. Typ som att det kan komma att gå och att det inte är riktigt lika omöjligt nu som för 4-5 veckor sen ;) Så det är ju bra!

KL*

Kära buke! Är det någon här som läst statistik??? Jag ska ge mig på den igen i februari och är redan orolig. Jag har skrivit tentan 4 eller 5 gånger :o:o och inte klarat det! Egentligen har jag lätt för matte men jag hittar ingen logik i statistiken, eller så pluggar jag helt fel! Har någon något tips? Jag förstår inte hur det här ska gå och jag måste ha klarat 15hp statistik för att få läsa den inriktningen jag vill gå O_o:(...

Håller med om att statistik inte fungerar riktigt lika "logiskt" eftersom att saker och ting är baserat på slump. Ibland går det helt enkelt inte ihop för sånna som är duktiga matematiker

Men hur skulle du pluggat på det då? För uppenbarligen gör jag helt fel! :( jag har ingen möjlighet att gå på föreläsningarna eftersom det är en omtenta och jag läser en annan kurs samtidigt. Vi har fått ett kompendium med uppgifter+lösningar och kan man det så kan man "allt". Hur gör man? Gör uppgifterna 200gånger? Finns det några metoder man kan lära sig eller något för att få det att sitta? Eftersom jag inte tycker det är logiskt har jag svårt att bara lära mig en formel och massa bokstäver och sen "ska det va så"... Eller det är bara att inse att man inte förstår det? Men hur får man det isåfall att fastna? :p:o

Har ni ingen bra kursbok till ämnet? Min hjälpte mig något enormt under statistiskkursen.

Låter som att hemtentorna kan bli riktigt jobbiga och kluriga! Gymnasiehemtentan vi hade för 100 år sen var mer bara frågor rakt upp och ner som krävde lite resonemang. Men det var ju inga större svårigheter :)

Hardcore PBL verkar jättejobbigt :o Hur tycker du att det är och att det fungerar? Du kanske skrivit något om det tidigare men isf har jag glömt/missat :)

Just nu känns det som en lagom blandning av stress, press men ändå lite lugn. Typ som att det kan komma att gå och att det inte är riktigt lika omöjligt nu som för 4-5 veckor sen ;) Så det är ju bra!

Finns säkert såna hemtentor på högskolan också, om än lite svårare nivå då :)

Jag har sakta men säkert börja gilla PBL men det har varit (och är) väldigt jobbigt till och från tycker jag. Det var nog en liten inkörningsperiod innan jag fattade konceptet, och så tror jag det är för de flesta. Och även om jag förstår konceptet, så kan jag fortfarande bli frustrerad över det enorma ansvaret och den väldiga friheten som ges - men det har många fördelar också, och gör studierna roligare (för det mesta) tror jag. Vet att flera i tråden har läst mer eller mindre enligt PBL, och de flesta är positiva! Men jag har läst ett program på högskolenivå med traditionell undervisning också och jag föredrar faktiskt det. Men skolan jag studerade på då var en mindre, privat högskola som hade mycket gott rykte och var verkligen toppen på alla sätt och vis, så det är nog inte riktigt jämförbart.

Skönt att du har en bra känsla! För mig brukar det svänga som en berg- och dalbana under hela tentaperioden men till slut brukar man ju gå en magkänsla som känns någorlunda okej i alla fall! Hur har det gått idag? :)

Påbörjat tentan idag, det var lite kluriga begrepp som vi fått än vad jag trodde vid första anblick i morse. Vi får se hur detta går! Känns jobbigt att sätta sig in i neuropsykologiska artiklar som är så svåra att förstå :p

Kl.
Har vi en statistik-kunning bland oss i tråden :)? Jag sitter fast med en multinomial logistisk regressionsanalys i SPSS och får stress!

Det låter väl som att du tycker som de flesta andra jag pratat med :) Har hört om folk som gått läkare och psykolog i Linköping och de har sagt ungefär samma sak som du. Hade nog inte själv trivts helt med PBL, skönt att vi mest har casedelen av det och sen föreläsningar och målbeskrivningar.

Idag försvann den bra känslan helt.. Har ändå pluggat större delen av dagen men känner ingen motivation och försöker trycka bort nervositeten inför imorgon. Tänkte dock INTE ge efter för att "sluta plugga och trycka bort allt", måste verkligen lära mig att fortsätta plugga fast jag är orolig för hur det ska gå.

Det är ju ändå rätt spännande att få åka i den här berg- och dalbanan som de flesta åker runt i under tenta-p. Först ba "ååh vad jag kan mycket ändå, tänk vad jag lärt mig :D" för att i nästa sekund riva sitt hår och ba "HERREGUUUUD allt som jag INTE kan kommer SÄKERT komma på tentan ack och ve hur ska detta gååå :arghh:".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 481
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 948
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka