Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Påbörjat tentan idag, det var lite kluriga begrepp som vi fått än vad jag trodde vid första anblick i morse. Vi får se hur detta går! Känns jobbigt att sätta sig in i neuropsykologiska artiklar som är så svåra att förstå :p

Du kommer klara det galant! Det mesta brukar kännas jättesvårt vid första anblicken, sen brukar det gå att nysta upp bara man börjar någonstans :)

Har ni till den 17e på er?

Tyvärr inte! Vi har ett kompendium och föreläsningarna samt övningstillfällen. O_o Vad hade du för bok?

Vi hade en bok som hette statistisk för beteendevetare, så det var ju inom vårt område men det kanske finns något för vad du nu pluggar också? Våra föreläsningar och kompendium var kassa - hade aldrig klarat kursen på bara dem !

Haha känner igen mig så himla mycket i den där berg- och dalbanan. Likadant varje gång ;) Hoppas morgondagen blir bättre i alla fall! I slutändan kommer det gå vägen för dig, vägen dit kanske bara är lite känslomässigt krokig, hehe.

Japp, vi har till den 17onde på oss! :) Så det är ju ett tag kvar, därför jag känner mig lugn fortfarande. Men denna tenta har vi basgruppsarbete samtidigt så det känns lite stressigt, men det löser sig...

Vet inte vad för slags statistik det är du har tenta i, men under statistikkursen vi läste i början av höstterminen hade vi bla en bok jag lärde mig en hel del ur: Lantz - Den statistiska undersökningen.

Kl
Ikväll ligger jag i soffan och bara njuter av livet, med gott samvete! Fördjupningsarbetet lämnades in i tid och två tentor fixade (den sista så sent som tidigare ikväll), så äntligen börjar jag kunna se slutet av höstterminen :D Höll på att bli gråhårig på sista deltentan, gränsen för godkänt låg på strax under 90% och en del av frågorna var riktigt knepigt formulerade. Fem försök tog det innan jag lyckades!

Nu är det bara en opponering kvar nästa vecka, vilket på något konstigt sätt känns lite creepy.. Det är första gången jag opponerar helt på egen hand och därtill står ensam med ett arbete som ska opponeras på! :nailbiting:

Finns det något opponerings-proffs här inne tar jag hemskt gärna emot små tips och bra-att-tänka på allmänt kring att opponera

Senast ändrad:

Kurserna heter Statistik 1 och statistik 2 :p Vet inte om det hjälper men jag läser iallafall på civilekonomprogrammet och det är de statistikkurserna som ingår i vårt program.. Har inte klarat någon av dem :meh:....

kl

Någon här som är duktig på källhänvisning?

Har en källa som jag tycker är lite lurig. Är en artikel med tillhörande ljudinslag där en person "intervjuas". Det jag har med i uppsatsen finns med i både artikeln och intervjun (ljudinslaget som kommer från lokalradio). Finns ingen författare på artikeln (är från P4 Västernorrland)
Ska alltså hänvisa till denna källa enligt harvardsystemet.
Hur ska det se ut?

Sliter håret lite :eek:
(speciellt eftersom jag i princip får skriva om hela min introduktion till mitt exjobb, som ska in 31:a, efter möte med handledaren igår. Och att jag visst ska skriva en tenta 24:e i en kurs jag läste men aldrig tentade av för 3 år sedan och började läsa på igår. Känner mig liiiiite stressad och har inte tid med petitesser)

Haha känner igen mig så himla mycket i den där berg- och dalbanan. Likadant varje gång ;) Hoppas morgondagen blir bättre i alla fall! I slutändan kommer det gå vägen för dig, vägen dit kanske bara är lite känslomässigt krokig, hehe.

Japp, vi har till den 17onde på oss! :) Så det är ju ett tag kvar, därför jag känner mig lugn fortfarande. Men denna tenta har vi basgruppsarbete samtidigt så det känns lite stressigt, men det löser sig...

Som svar på både första och andra stycket är mitt favoritmantra just nu "this too shall pass" :D

KL

Gjorde muntlig omdugga idag och alla i gruppen klarade sig. Däremot känner jag att mitt fokus var helt åt helskotta för denna dugga, hade inte riktat jättemycket fokus mot transkriptionen&translationen eftersom inte jättemycket tyngd legat där på de tidigare duggorna & tentorna men nu var det flera stora frågor som gällde just transkriptionen och translationen. Tror min räddning blev att jag kunde replikationen och eicosanoidsyntesen så bra.

Har nyss ätit och ska nu.. plugga igen. GUD vad jag längtar tills tentan är skriven och jag kan ändra pluggbeteende helt. Måste måste. Kommer inte klara nästa termin om jag gör som jag gjorde denna.

Bra gjort med omduggan!

Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln på den här hemska kursen. På fredag är det tenta i marknads- och immaterialrätt, nästa vecka på tisdag är det bolagsspel och på torsdag är det genomgång av bolagsspelet, sen är det SLUUUUUT! Tre grejer kvar, tre ynka grejer.

Bra gjort med omduggan!

Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln på den här hemska kursen. På fredag är det tenta i marknads- och immaterialrätt, nästa vecka på tisdag är det bolagsspel och på torsdag är det genomgång av bolagsspelet, sen är det SLUUUUUT! Tre grejer kvar, tre ynka grejer.

Tack!

Härligt att bli av med en kurs som man tycker är jobbig! Känner lite samma med cellkursen, ska bli skönt att ha den bakom sig.

Grattis! Skönt att kunna sätta den bakom dig och fokusera mot tentan :)

Tack!

Ja det blir ju helt klart en extra anspänning med dugga så nära inpå tentan.

*KL*

Nu gör jag entré i den här tråden :D Och ja gör det med en fråga, för visst finns det några här som läser juridik?

Jag läser till socionom och den här terminen ska vi ha vår första juridik-kurs och till den ska vi ha lagboken. Jag har redan en lagbok, och eftersom det inte är den billigaste boken skulle det ju vara skönt att slippa köpa en ny, men min är från 2010 eller 2011 (minns inte riktigt), går det att skaffa typ kompletteringar så den är aktuell?

Vad är det för skillnad på dessa 2 böcker? Förutom priset? Hittar ingen.

Neuroscience 1 för 553 kr och Neuroscience 2 för 804 kr.

(PS. 2 såg jag nu kom ut 2011 medan 1 kom ut 2012 men då borde väl snarare 1an vara dyrare? :crazy: )

(PS2. Ja jag prokastinerar genom att kolla ny kurslitteratur. DS)

Jag tar en paus i tentapluggandet och gör också entré i tråden:)

Jag skulle höra med kursansvarig vad som gäller för det är säkert olika på olika skolor och kurser. Vi får ha med rättsfall, handskrivna anteckningar i lagboken och kompletterande lagtext utan anteckningar om man har en gammal bok. Men det är varje students eget ansvar att ha med aktuell lagtext.

Jag kör själv på en 2010 och det funkar men hade förstås varit enklare med en nyare så jag slapp en massa extra papper. Men det beror ju också på vilka lagar man behöver om det blir bökigt eller inte.

Vad är det för skillnad på dessa 2 böcker? Förutom priset? Hittar ingen.

Neuroscience 1 för 553 kr och Neuroscience 2 för 804 kr.

(PS. 2 såg jag nu kom ut 2011 medan 1 kom ut 2012 men då borde väl snarare 1an vara dyrare? :crazy: )

(PS2. Ja jag prokastinerar genom att kolla ny kurslitteratur. DS)

Och nu såg jag att det stod om den "billigare boken";

Se ISBN 9780878936953 för mer information om bokens innehåll. (böckerna är identiska, men finns under två olika ISBN-nummer).

Och det ISBN-numret leder till den dyrare boken. Varför i hela fridens namn skulle man vilja betala 300 kronor mer för en exakt likadan bok? :cautious: :crazy:

Behöver ni böckerna på tentorna?
Jag köper nästan inga böcker alls, jag spanar möjligtvis i någon klasskompis bok om det är inlämningsuppgifter ur boken. Annars kör jag extentor :cool:

Min ena klasskompis har å andra sidan alla böcker, men han får också dem gratis..
Pluggar teknisk fysik, det är förmodligen lättare för mig att skippa böcker än för många andra eftersom kurserna ser ut som de gör. :)

Ja, denna termin är det juridik som gäller och en hel del av böckerna ska med vid tentorna. Dessutom skulle jag nog inte våga vara så "fräck" att använda klasskompisarna böcker ;)

Men jag ska bli bättre på att välja ut vilka böcker jag skaffar, en hel del är ju i princip samma ibland och dessutom är det skitjobbigt att ha för mycket att välja på när man sitter med hemtenta som jag gör nu...

Nu är det bara en opponering kvar nästa vecka, vilket på något konstigt sätt känns lite creepy.. Det är första gången jag opponerar helt på egen hand och därtill står ensam med ett arbete som ska opponeras på! :nailbiting:

Finns det något opponerings-proffs här inne tar jag hemskt gärna emot små tips och bra-att-tänka på allmänt kring att opponera

Jag står också in opponering nästa vecka, och är är novis inom området. Dessutom är informationen om vad som förväntas knapphändig, så det är lite nervöst! Vi kanske kan hjälpas åt? Vilket ämne rör det sig om för din del?

KL.

Jag fick ett okej från min handledare, så nu är uppsatsen ivägskickad till opponent och examinator och inväntar att bli sågad på seminariet den 17:e! Känns dock ledsamt, jag hade så gärna velat göra bra ifrån mig och det blev inte ens hälften så bra som det skulle kunnat ha blivit. Vill fortsätta med uppsatsen i synnerhet, och ämnet i allmänhet, men står inför en vårtermin med en tråkig kurs istället :(

Senast ändrad:

Den kanske har en inbyggd kaffemaskin? Det hade jag velat ha...

Meep. Nu drar snart vårterminen igång och jag har redan problem. Har helgträffar på tre olika ställen samtidigt, och givetvis är alla obligatoriska. Samma helg är det dessutom tävling, som jag gärna hade varit med på. Kursansvariga svarar varken bu eller bä på hur jag ska göra, de tycker ju alla att jag ska åka på just deras kurs.
Så nu jobbar jag på att dela mig själv i minst tre personer, gärna fyra. Det går lite trögt för tillfället men jag tror det kan gå. Kanske.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 968
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 482
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 949
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka