Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Måste man studera på heltid om SGI.n inte ska sänkas? Över sommaren alltså?
Om man är inskriven på arbetsförmedlingen så sänks den väl inte? Fast det kanske man inte kan göra över sommaren bara, men min utbildning tar ju slut till sommaren..

Jag har iaf sökt både sommarkurser OCH sommarjobb så får vi se vad som händer. Vill faktiskt helst läsa kurserna..Men förra året sökte jag hur många kurser som helst och kom bara in på en 7,5hp. Fick sommarjobb hela sommaren så tog ju det ist.

kl

Äntligen är fysiologitentan skriven! Känslan var bra och jag tror jag har en god chans att klara den, men vi får se. Blir jag inte godkänd så kommer jag i alla fall ligga väldigt nära gränsen. Oavsett resultat så är det jätteskönt att ha den skriven. :)

Motivationen är på topp :D

Fick C på inlämningsuppgiften i svenskan, helt okej eftersom jag fick bra omdöme om uppgiften till slut. Just nu ligger mina arbeten i svenska 2 och religion 2 på C och B betyg :p

Nu ska jag förbättra min ena inlämningsuppgift till att även opålästa kan förstå och sätta sig in i ämnet. Jag var tydligen FÖR insatt i min text :o

kl

Äntligen är fysiologitentan skriven! Känslan var bra och jag tror jag har en god chans att klara den, men vi får se. Blir jag inte godkänd så kommer jag i alla fall ligga väldigt nära gränsen. Oavsett resultat så är det jätteskönt att ha den skriven. :)

Vad skönt! Du klarar den säkert :)

KL

Föreläsning 8-17 igår om armens anatomi.. Var helt jäst i huvudet efteråt. Fast föreläsaren var jättebra och det känns som att jag lärt mig mycket "bara" från föreläsningen. Idag blir det att nöta armen och så ska jag forsätta med neurologin i helgen.

Känns verkligen nu att denna kurs är 100 gånger mer än vad cellen var. Och jag som tyckte den var jobbig.. :cautious: Men det är väldigt mycket roligare att läsa anatomi och fysiolgi! iInser ju att jag verkligen måste kunna det här, att lära sig cellmembranens olika komponenter var liksom inte lika spännande :p

Oh jösses. Jag är inte avundsjuk. Tyckte det räckte gott och väl med röstapparaten och hjärnan :crazy: Att läsa hela kroppen på den nivån.... :eek:

Å andra sidan sitter jag med traggelkurs nummer tre i ordningen just nu. Dessutom går det något vansinnigt fort framåt. Har missat en tre föreläsningar och insåg igår under labben att det inte är någon vits med att gå dit innan jag kommit ikapp igen. Sitter bara som ett stort frågetecken och får panik för att jag inte fattar. Så det blir att råplugga idag och på söndag och se till att ligga i fas till på måndag. Trevlig helg... :cautious:

Åh, så tycker jag alltid att det är :wtf:
En "jobbig" kurs framstår som dagis när man påbörjar nästa kurs. :wtf::wtf:

kl

Själv har jag sannstat- och partiella diffekvationertenta runt den 10:e mars, hoppas jag klarar dem :nailbiting:

Oh jösses. Jag är inte avundsjuk. Tyckte det räckte gott och väl med röstapparaten och hjärnan :crazy: Att läsa hela kroppen på den nivån.... :eek:

Å andra sidan sitter jag med traggelkurs nummer tre i ordningen just nu. Dessutom går det något vansinnigt fort framåt. Har missat en tre föreläsningar och insåg igår under labben att det inte är någon vits med att gå dit innan jag kommit ikapp igen. Sitter bara som ett stort frågetecken och får panik för att jag inte fattar. Så det blir att råplugga idag och på söndag och se till att ligga i fas till på måndag. Trevlig helg... :cautious:

Egentligen är det ju inte svårt med anatomin, det är bara mycket.. Och det är ju bara ren utantillkunskap, bara lära sig liksom. Men jag satt med en klasskompis igår ett par timmar och även om jag mest förhörde henne (mitt eget val) lärde jag mig massor jag kan försöka hänga upp kunskpen på. Vill vara någorlunda klar med armen på måndag då vi börjar med nedre extremiteterna..

Låter inte så trevligt :( Men ta det lugnt, förr eller senare ramlar polletten alltid ner, hur svårt det än verkar vara i början! Det fixar du :)

Åh, så tycker jag alltid att det är :wtf:
En "jobbig" kurs framstår som dagis när man påbörjar nästa kurs. :wtf::wtf:

kl

Själv har jag sannstat- och partiella diffekvationertenta runt den 10:e mars, hoppas jag klarar dem :nailbiting:

Eller hur! Om man tittar tillbaka nu, tänk så lätt typ mellanstadiets matte var :D

Det låter knepigt :nailbiting:

Ja, det är ju det som gör det svårt. Det är som att plugga glosor mer eller mindre - mängder av dem. Nuvarande kurs (fonetik) är i princip likadan. Att sitta och förhöra varandra är skitbra! Man lär sig mer än vad man tror på det sättet :)

Låter tufft! Men det är ju jättebra att sitta och förhöra varandra, det fastnar mer än man tror då. :)

Ja, det är ju det som gör det svårt. Det är som att plugga glosor mer eller mindre - mängder av dem. Nuvarande kurs (fonetik) är i princip likadan. Att sitta och förhöra varandra är skitbra! Man lär sig mer än vad man tror på det sättet :)

Fast nu går det ändå rätt bra! När jag funderat en stund var alla muskler går och vad de gör är de lättare att komma ihåg :) Tex 'musculus flexor policis longus' låter ju inte så rolig att bara komma ihåg rakt av men om man vet att det är en flexor, att den sitter fast på tummen (pollex) och att den går ut hela vägen på tummen (longus) blir det mycket lättare :D

Fonetik, huu, jag får rysningar bara av tanken! Vår engelsklärare tvingade oss att skriva alla glosor i fonetik på mellanstadiet.. När man läser en hel kurs måste det ju vara precis som att lära sig ett helt nytt språk va?

Låter tufft! Men det är ju jättebra att sitta och förhöra varandra, det fastnar mer än man tror då. :)

Ja verkligen :) Idag har jag dock förhört mig själv och rabblat för mina möbler ;)

KL

Jag har haft världens roligaste praktikvecka, förväntningarna var inte så höga eftersom skolan basunerat ut att vi ska gå med undersköterskorna och inte ens få göra allt de får göra - dvs vi får hjälpa folk till toaletten, byta blöjor, bädda och servera mat i princip. Jag får alltså göra mer på mitt jobb som outbildat vårdbiträde :banghead:

Men så har jag hamnat på VÄRLDENS BÄSTA PRAKTIKPLATS!! Och har en helt fantastisk handledare, så jag har bland annat fått dra ut dränage och sådana blodiga skojigheter :D Verkligen superpedagogiska handledare, guld värt!!!

Så jag har klivit upp klockan fem onsdag-fredag. Och stått/gått totalt 8 timmar dag, så jag var helt död i fötterna igår, haha :D Nästa vecka har jag praktik, sedan ett seminarium och slutligen en tenta på fredag. Sedan rullar praktiken på med ett seminarium till + en hemtenta, och direkt när praktiken är slut ska jag skriva salstenta :nailbiting:

Såatteh. Det har gått från slow motion till trehundrasjuttioelva kilometer i timmen. Så jag försöker pussla ihop min vardag och prioritera så att jag åtminstone har hjälm på mig när jag springer in i väggen :angel:

kl

Till alla er som nu sover gott vill jag bara säga att 14,5 h i skolan och 16 h hemifrån är jobbigt. Och jag är såååå avundsjuk på er! :p

Kom nyss hem, har ätit två mackor och gått på toa. Ville gnälla lite här, men sen blir det bingen direkt. Har pluggat heela helgen eftersom vi hade kontrollskrivning imorse, imorgon är det labb och det är den som tagit mest tid idag.
Blää och god natt önskar gnälltanten! :p

Hoppas du fått sova ut lite nu! ;) Lät inte alls kul, men ack så välbehövligt antagligen.

Själv är jag sisådär pepp på skolan just nu. Vi skulle presentera våra projektarbeten på en slags workshop med inbjudna åhörare men nu verkar det bara bli vårt programs universitetslektor som kommer. Kul kul... Vi ska presentera inför klassen på fredag och nästa vecka ska vi vara på plats (jag läser på distans och presenterar via webcam inför klassen), för att göra samma presentation inför ytterligare en person. :up:

Nåja! Det är skönt att inte känna sig tokstressad iaf. Har eventuellt gjort lite framsteg på sommarjobbsfronten om jag inte får något av de jobb jag sökt, så det är ju lite peppande i vilket fall!

Fast nu går det ändå rätt bra! När jag funderat en stund var alla muskler går och vad de gör är de lättare att komma ihåg :) Tex 'musculus flexor policis longus' låter ju inte så rolig att bara komma ihåg rakt av men om man vet att det är en flexor, att den sitter fast på tummen (pollex) och att den går ut hela vägen på tummen (longus) blir det mycket lättare :D

Fonetik, huu, jag får rysningar bara av tanken! Vår engelsklärare tvingade oss att skriva alla glosor i fonetik på mellanstadiet.. När man läser en hel kurs måste det ju vara precis som att lära sig ett helt nytt språk va?

Jag känner igen det där väldigt väl från vår anatomikurs. Många muskler och senor är tacksamma då de heter precis vad de är för något. Cricothyriodeus är ett helvetiskt ord att memorera på egen hand men med lite fakta runtomkring så går det faktiskt helt hyfsat.

Ett helt nytt alfabet är det iallafall. Typisk sån där grej som är en mardröm att lära in men ganska kul att styla med när det väl sitter ;)

kl
Det känns som att jag glömt hur man pluggar =(
Så kanske jag kan få lite tips?? Har omtenta och det mesta är teori. På förra tentan var det en räkneuppgift och på den innan ingen alls. Så jag ska räkna igenom lite uppgifter men känns som att det viktigaste är teorin.. Hur lär man in den på bästa sätt? Vi har en checklista med vad vi bör kunna..men sen då? Känns som att jag har noll koll på hur man gör.. :/

KL

Det finns väl några Karlstadbor här om jag inte minns fel?
Ska till KAU i helgen, behöver hitta någonstans att bo som inte ligger i andra änden av stan eller kostar en halv förmögenhet.. Finns det?

Jag känner inte till något som ligger jättenära skolan men jag vet flera som bott på Kasernhöjdens vandrarhem när vi hade distansträffar. Jag tror busslinje 1 passerar där så åker man vidare till uni, tar ca 10 min från centrum.

kl*

Sitter med en uppgift i svenska 2 där vi ska skriva kort om fyra olika texter med gemensamt tema och även analysera dessa. Sitter nu dock och klurar på vad som är mest formellt ang sex. Ska skriva att deras sexliv inte var så bra typ. Vad sjutton är ett bra ord att använda sig av, tycker sexualliv låter så fult och det står still i mitt huvud.

Denna kurs slutar nästa vecka, ligger nog på ett c-b som det är nu men har fortfarande uppgifter kvar att göra så hoppas det landar på ett b.
Även engelska 6 slutar nästa vecka och där ligger jag på b är jag rätt säker på. Har fått c på en enda uppgift av många och fick ett b på mitt nationella jag gjorde nu senaste 2 veckorna. Så lär bli ett b i den kursen :) Känns riktigt bra!

Tack! Det lät vettigt :)

Tänkte passa på att flika in med ännu en fråga. Finns det någon sida där jag kan se vilka utbildningar jag kan söka till?
Har räknat ut mitt snitt och inser att det jag hade tänkt är totalt kört för mig även om jag skulle få a i alla kurser jag har kvar att läsa fram till våren :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 534
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 958
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka