Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Känner mig lite överväldigad med vad jag ska börja plugga på idag! Varit helt ostrukturerad hittills så nu måste jag ordna upp det. Har nu bestämt att denna dag ska ägnas åt inlärning och minne och dess kopplingar till hjärnan. Det kommer bli totalt 30 sidor i en svensk bok, och sedan 90 sidor i en engelsk bok. Sedan en halvtimmes föreläsning som finns på youtube. Och i slutet ska jag sammanfatta på datorn vad jag gått igenom. Men kom på att det kanske är orimligt mycket att göra fram till ca 16-17 idag? Det är underbart att äntligen ha böcker att läsa (!) men jag är ju helt novis på hur mycket man hinner läsa (om man samtidigt försöker förstå!) på en dag !

Spontant känns det som väldigt mycket! Återkom gärna med hur det fungerade.

Beroende på hur texten är och hur sidorna ser ut så låter det som oerhört mycket med över 100 sidor inklusive sammanfattning på en dag. Min kurslitteratur tillåter ungefär hälften och det tar verkligen tid om man vill lära sig det med och inte enbart läsa igenom.

Lyckas du så får du gärna lära mig hur man gör. :D

Haha då ska jag genast sänka kraven, jag kör att det är planen för dagen + morgondagen ! :-) Tack! Jag blir så besviken när jag inte hinner det jag planerat.

Jag instämmer med de andra. Jag hade nog varken orkat eller hunnit läsa så många sidor under så kort tid och samtidigt varit fokuserad, men så är jag också lite av en pedant när det kommer till läsningen och vill läsa vartenda ord innan jag bestämmer mig för vad som ä värt att stryka över och ej...

Septicemia: Grattis på födelsedagen! :bump:

Det låter mycket rimligare. Att ta sig igenom facktext tar verkligen på huvudet, jag blir nästan fysiskt trött när jag pressat in mycket litteratur på en och samma gång. :p

Mineur: Tack :)

KL. Ja då var julens sista tenta avklarad, alla praktiska gick fin fint! De två teoretiska som skrevs idag och igår gick inte lika bra. Tentan igår skulle varit lätt om jag bara fått skriva svaren själv och inte välja de mest rätta av olika valalternativ och alla kan vara rätt eller alla kan vara fel, minus poäng för fel svar - sjukt jobbig tenta... Dagens tenta i utvecklingspsykologi gick helt okej egentligen med tanke på att jag började plugga för den igår och inte hade lyssnat (föreläsningarna är på distans och videochatt med diskussioner varje vecka) på en enda föreläsning innan de.... Var helt inställd på att inte klara de - men med lite tur kan jag faktiskt få godkänt ;)

Så nu är de bara ett sista möte om b-uppsatsen och 24timmar på mig att göra om de som kommer fram på mötet och sen redovisa en 8.30 torsdag morgon och sen har jag JULLOV i tre veckor!! Och om jag lär göra om de teoretiska tentorna i början av januari struntar jag i, jag klarade alla de viktiga proven för att få fortsätta efter jul som vad huvudsaken. Även om de skulle vara skönt fortsätta att kunna säga "jag har aldrig gjort ett omprov" ;)

Hejja er alla! Superduktiga!!!

kl

Dagens ord: Panik.
Men nu är den jävla hemtentan inlämnad, nu är det bara att hålla tummarna att man har fattat allt flum och blir godkänd.
Längtar efter vårterminen; bara djurkurser = bara naturvetenskap :D (jag är naturvetare i själen, samhällskunskap skrämmer mig :eek:).

Låter smart att dra ut på det lite mer! :)

Petronella: Låter som högt tempo men fasen vad gött att ha riktigt jullov! Jag var ambitiös första året och städade undan våra uppgifter, sen dess har jag dock inte haft riktigt jullov. :p Det blir det inget med i år heller.

KL

Sitter och är nyopererad på ryggen (borttaget lipom) och hade så jävla ont igår så jag tänkte att nu är det kört med plugget. Men det är mycket bättre idag och halvliggandes i soffan går det alldeles utmärkt att sitta vid datorn. :D Eftersom alla rörelser gör ont har jag inte mycket annat att göra än att plugga, kan inte ens gå ut med hunden (förbättring mot igår när det varken gick att sitta eller ligga utan smärta). Har producerat två sidor text med många bra källor, nu ska jag bara välja ett schysst case att skriva cirka 1 sida om också. Sen är veckans uppgift klar för min del. :) Då kan jag ägna resten av veckan åt min andra uppgift + GIS projektarbete. Känns gött!

Skönt att den är inlämnad! Då kan man liksom inte göra så mycket mer än att hoppas på det bästa :D

Vilka kurser läser du i vår? :)

Beroende på hur texten är och hur sidorna ser ut så låter det som oerhört mycket med över 100 sidor inklusive sammanfattning på en dag. Min kurslitteratur tillåter ungefär hälften och det tar verkligen tid om man vill lära sig det med och inte enbart läsa igenom.

Lyckas du så får du gärna lära mig hur man gör. :D

Håller med om att det låter mycket.

Jag brukar räkna på max 10 sidor per timme om jag faktiskt ska lära mig något. :p

Ni hade såklart rätt allihopa :) Hann läsa de 30 sidorna i den svenska boken + se föreläsningen, skriva en sammafattning kring dessa två. Hann också läsa 30 sidor i den engelska, bra mycket mer komplicerade, boken... Och med tanke på att det är hjärnan som är ämnet så är ju allt dessutom extremt invecklat, det var väldigt optimistiskt att tro att jag skulle hinna klart idag ;) Nu ska jag bara skriva en sammafattning av det jag läste i den engelska boken så är jag klar för dagen och så fortsätter jag i morgon. Jätteintressant ämne dock, och en väldigt trevlig och pedagogisk bok. Jag älskar böcker! Så underbart att få all kunskap serverad åt en, det enda jag behöver göra är att suga in den :D

Vad kul att höra att det gick så bra med pluggandet!
Jag älskar med böcker, fast efter den här kursen med 1000-1500 sidor litteratur per månad har fått mig att längta efter en kurs med mer praktiskt innehåll.

Idag har vi diskuterat imperialistiska analyser skrivna av politiskt färgade personer som levde under den tidsåldern. Vi skulle vara förberedda i grupp och lämna in en skriftlig redogörelse om detta innan diskussionen startade. Väldigt invecklat men intressant, nu är jag helt slut och tänker inte öppna några böcker förrän i morgon igen.

knapp

Jag vill ha jullov!!!

Skrev en väldigt lätt lingvistik tenta i fredags och det är något vansinnigt segt att komma igång igen med bara två veckor kvar till jul. Dessutom så är det terminens sjätte grupparbete som ska lämnas in i januari. Jag vill bara gå i ide känner jag...

KL

De senaste veckorna har jag varit så fruktansvärt jäkla stressad, frustrerad och förbannad på grund av ett grupparbete som ska lämnas in imorgon. Det är en stor analys av ett företag där vi ska identfiera ett problem de har, analysera källor, vilka intressenter det finns i det problemet, rekommendera strategier för att lösa problemet och säga hur de ska agera i framtiden - för att sammanfatta det kort. Svensk och organiserad som jag är har jag fått driva nästan hela projektet själv i en månad nu och det har varit jag som föreslagit alla möten och uppgifter utan minsta respons från de andra.

Efter att ha jagat, jagat och återigen jagat de andra gruppmedlemmarna för att de ska göra sin del har jag idag bestämt mig för att nu får det fan vara nog, nu tänker jag inte dra lasset och vara deras mamma längre. Jag satte mig och skrev ett mail till läraren om hur illa allt fungerat och hur orättvist arbetet fördelats. Efter det skickade jag ut det jag gjort på projektet (ca 40%) till de andra 6 gruppmedlemmarna, sa nu har jag gjort mer än vad jag ska och har varken tid eller ork för det här längre. Jag litar på att ni löser resten, lycka till och god jul typ!

Och det känns så jävla skönt. Innerst inne är jag jätteorolig för att de inte ska göra jobbet eller för att det ska bli fel på något vis, men samtidigt är det lika mycket deras betyg som mitt som hänger på en tråd, och lite självbevarelsedrift kanske de har trots allt. Och så är det liksom inte mänskligt möjligt för mig att göra mer än vad jag redan gjort just nu. Känner också att jag garderat mig rätt bra ifall betyget nu skulle bli tokigt; jag har tagit print screens på alla meddelanden och uppgifter jag skickat ut utan respons, jag har informerat läraren om läget och jag har gjort mer än dubbelt mycket som jag skulle av projektet.

Det blir bra det här. Det måste det bli. Och det känns så jävla skönt att för en gångs skull satt ner foten, istället för att sitta och skriva hela projektet själv i natt vilket en annan version av mig skulle ha gjort.

Jag älskar med böcker, fast efter den här kursen med 1000-1500 sidor litteratur per månad har fått mig att längta efter en kurs med mer praktiskt innehåll.

Kul att det är fler än jag som plågas med sådana mängder kurslitteratur. :D

Nu ska jag in i tentatunneln. Idag gjordes det sista obligatoriska momentet (som även involverade yours truly som försvarsadvokat) och på lördag är det tenta. Whop whop!

Det förstår jag! Fy vad mycket! Hur lång är kursen?!

Vad jobbigt det låter :(, men skönt att sätta ner foten och skjuta det ifrån sig iaf! Hoppas allt löser sig, och ja, du verkar ju definitivt ha gjort "din del" nu i alla fall. Vad är det som har gjort att det fungerat så dåligt i gruppen?

Bra gjort där! :bow:

Händer något liknande igen; vänta inte en månad. Jag hade antagligen brunnit efter två dagar och sagt "Ska du gå och berätta för ansvarig lärare att du inte kommer till avtalade träffar, inte gör det du blivit tilldelad och inte ger feedback till oss andra eller ska jag göra det? Valet är ditt!". Hände lite då och då att jag fick göra så på mitt föregående jobb när personer jag handledde körde "mycket snack men inget verkstad"-varianten, tog oftast rätt bra skruv (fast då var det förstås en chef och inte en lärare som blev kontaktad).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 459
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 947
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka