Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Grattis! :bump:

Kl

Sitter och svär över anatomin. Tenta på fredag :nailbiting: Har följt tipset någon här gav om att skriva lappar med alla termer och sen förklaring på baksidan - toppentips! :bow: Ska göra klart de sista lapparna ikväll och sen tillbringa de sista dagarna med att bara nöta, nöta, nöta. En hel del sitter redan men så är det dessa förjävliga muskler som alla heter i princip samma sak.

Måste bara få juba över att äntligen ha publicerat min c-uppsats eller kandidatuppsats som är godkänd! Samt godkänd opponering och respondering! Mot exaaaaamen och viiiidaaaaare!!! :D

Grattis, bra jobbat! :D

Själv är jag en aningens bitter. Kämpar på med mina studier men det går segt. Blev nyss nekad ett deltidsjobb för att jag sågs som en ''säkerhetsrisk'' för jag blev misshandlad av mitt ex. Visst kan jag förstå arbetsgivaren till viss del, men jag kan inte låta bli att bli less och arg för att något jag inte själv har kunnat påverka ska sätta käppar i hjulet för mig när jag verkligen kämpar och vill ta mig vidare och blicka framåt. Det var ett jobb jag verkligen ville ha också. Tyvärr blir studierna lite lidande på grund av det, men kämpar på så gott jag kan. Förhoppningsvis får jag motivationen tillbaka snart igen.
Kursen är intressant och jag vill verkligen läsa den, så vill inte misslyckas med ännu en grej bara för att jag var dum och inledde ett förhållande med mitt ex.

Haft allt annat än bra plugg dagar senaste tiden med andra ord.

Kan även flika in en fråga. Det här med kurslitteratur. Läser ni ALLT som lärarna hänvisar till eller hur gör ni? Känns övermäktigt med all litteratur ibland och förstår inte riktigt hur folk hinner läsa, förstå och få in allt om det nu är så att det hör till vanligheten att läsa sida för sida. :P
Måste nog fila på min studieteknik men det är attans svårt att hitta rätt!

Jag läser typ ingen kurslitteratur från pärm till pärm. Det fastnar ändå inget om jag gör så..
Däremot sökläser jag en del, skummar och tittar på bilder (fördelen med biologiböcker, det är ofta mycket och färgglada bilder :D). Brukar ögna igenom de rekommenderade sidorna före och efter föreläsningar, mest för att använda böckerna när jag ändå köpt dem :angel:
Upprepning är bra grejer! Nånting måste ju fastna tänker jag.

Ja fast han stör nog mer än vad han gör nytta eftersom han är en aktiv 2 månaders kille :D Men tack för tipset :D

Grattis :banana:

Jag fick också B på min första inlämning :o

Mmmm, saknar sådana böcker... Försökte skumläsa och skippa vissa delar i nuvarande bok men det är väldigt svårt. Försöker istället läsa allting fast snabbt. Inga färgglada bilder heller men lite tabeller och diagram. ;) Fördelen nu efter halva boken är att den upprepar sig mycket och nu mest fokuserar på case studies som exemplifierar vad den tidigare halvan handlade om. Studietekniken för min del varierar beroende på hur boken ser ut och själva kursen. Nu känner jag stort behov av att svara på de 5-6 frågorna i slutet på varje kapitel, dels för att förstå vad jag just läst, få en anledning att gå tillbaka och leta efter svaren. Dels för att läraren med största sannolikhet kommer basera tentafrågorna på dessa frågor. Kursen är helt ny och själva ämnet är helt nytt så det finns inget gammalt material att luta sig tillbaka mot.

Senast ändrad:

I loooove stora färgbilder! :D De andra böckerna har jag knappt tittat i om jag ska vara ärlig..

Nu behöver jag hjälp!
Vi ska skriva en uppsats i en 7,5 hp kurs. Förutom att göra själva uppsatsen ska man skriva parallellt om några allmäna saker i kursen, ca 2 sidor per del á 3 delar. Och göra en opposition på någon annans arbete, en powerpoint på 20 min.

Skummade igenom rapportmallen innan, och där stod mest exempel med enkäter, intervjuer och sånt som tar väääldigt mycket tid.

Frågade min handledare hur man ska avgränsa, hur stort ska det vara egentligen och fick till svar att det inte gick att svara på... Det ska vara så stort att det passar en 5 veckors kurs.
Nu har ju en stor del av kursen hunnit gå (50 %, kursen slut i slutet på mars), så hur fasen ska man göra? :crazy:

knappar

Jag försöker också komma underfull med lättaste sättet att ta sig igenom litteraturlistan, det är ju något segt att läsa böckerna rakt upp och ner. Till en del har jag instuderingsfrågor och då blir det självklart enklare. Annars skummar jag böckerna, och är det ord som bygger upp avsnittet (vilket det ofta är i mina) så skriver jag en förklaring. Men det blir ju något segt.
Alternativet kan ju vara att skriva sina egna instuderingsfrågor innan? Man vet ju vad böckerna tänker ta upp, lägg tio minuter på att skriva frågeställningar du tycker är intressanta/ vill ha svar på. Skriv svaret allteftersom.
Det är studentrabbat hos adlibris fortfarande, så funderar på att lägga en beställning på lite studietekniks/ uppsatsskrivande självhjälpsböcker.

KL

Jag vill just nu bara sätta mig ned och gråta. Ska göra en muntlig redovisning till på måndag - 20 min. Gruppredovisning.

Men jag har ingen grupp. Eller, jag har en grupp - men mina gruppkamrater är jämförbara med låtsaskompisar - de existerar inte. Vi har inte dålig kommunikation - kommunikationen existerar inte. Jag har pratat med min grupp totalt fem min efter en föreläsning. Ingen av dem har facebook (vilket är jävligt dumt eftersom stor del av informationen går ut via en facebookgrupp, vilket betyder att jag måste vara infoankare). Jag har fått jaga dem hittills. I onsdags var inlämning för den skriftliga delen - vilket jag gjorde störst del av ( den ena skrev fem rader, den andra tio, ingen refererade, jag skrev resten och gjorde hela jävla referensskiten också - på bara ett par timmar eftersom de inte skrev sina delar förrän jag jagat dem hela tisdagen :mad:). Jag fick sitta till 23 eftersom jag inte fick deras delar förrän vid 14 samma dag :banghead:

Nu har jag vägrat jaga dem sen dess - vilket betyder att min telefon är tyst. De verkar ju måttligt intresserade av allt vad skola heter :cautious:

Jag har skrivit till min lärare, han tycker att jag ska byta grupp osv. Men mitt dåliga självförtroende som jag för tillfället har säger mig att ingen vill ha mig i deras grupp :(

Jag vill bara grina, fan. Jag hatar det här :cry:

Usch, hatar sånt!
Jag har vid ett par tillfällen delat ut arbetet på de andra, skickat kopia av mail till handledare (så denne vet vem som gjort/inte gjort vad) och sen helt enkelt skitit i de andra. Det har blivit riktigt konstiga redovisningar, där ingen av de andra gjort det de skulle och jag pratat om min del i några minuter. Mycket märkliga saker, men vad ska man göra? Kräver ju dock att man har en förstående handledare.

Nu ska jag gå och sätta på en kanna kaffe och göra om mina volym- och areaberäkningar i våtmarkskursen. Hade glömt sätta om skala och enhet vid kartmätningarna på den ena kartan :banghead: Blir inte jättebra när man anger arean i pixlar... :meh:

KL

såååå ska vara betygsatt senast onsdag. Har gjort alla uppgifter utom en (ska göra denidag+imorrn) varav två kommit tillbaka pga "dåliga".

det här med att göra dåliga inlämningar som behöver rättas till är ganska långt ifrån min världsbild. I min värld lämnar jag in bra grejer (alltid gjort) som alltid når vg (D-C) bara jag GÖR dem. Det här sög. satt i telefon med läraren idag och grät jättejättemycket, hennes handledande ord var typ "du har skrivit otydligt, skriv tydligare!!!" Tack för den liksom. har gjort mitt bästa men det är inte bra nog. hur ska jag då kunna rätta til det jag inte ens fattar är fel?

*kl*

Väntar besked på inlämningen i svenskan, och jag är nervös. Ett E borde det väl ändå räcka till, det kan väl inte vara så svårt att få :nailbiting:

Nu blir det att hitta motivation till att renskriva inlämningen i religionen.

Och ansökan till engelska distans är gjord, lite press på att fixa religionen innan är superbra för mig men just det motivationen. Är ju sol ute, så en till promenad vore trevligt men bäst att göra klart :meh:

knapp

Blev godkänd på anatomin :bump:

Hade första fonetikföreläsningen idag plus labb. Labbandet gick ut på att sitta och ljuda olika konsonanter på in- och utandning. Man får anstränga sig rätt rejält för att lyckas säga ett igenkännbart "p" på inandning :p Rejält trött och öm i halsen efteråt.

Det lät som en kul labb! Nu sitter jag och försöker andas in alfabetet :D

Igår fick jag ingenting gjort, idag försöker vi igen. Håller tummarna att jag förstår vad jag ska göra.. Fattar inte hur jag kunnat bli så urbota korkad!

Grattis! :)

kl

Inne i tentabubbla här... Pluggpluggpluggplugg. Fysiologitenta nästa torsdag och det är bara att nöta på. Hinner inte med så mycket annat, men jag prioriterar att hinna med att träna (utomhus), tror det hjälper hjärnkapaciteten faktiskt :D

Det gick faktiskt bra, för min del i alla fall ;) De andra läste innantill om vad de skrivit till den skriftliga... Jag visade denna:

http://www.youtube.com/watch?v=_e8IUbKielA&feature=share

Och pratade sedan om resultatet av två intervjuer jag gjort. Så även fast mina gruppkamrater gaddat ihop sig mot mig (!!!) så bevisar det ju ändå att det är jag som faktiskt gjort saker och tagit beslut, till skillnad från dem :grin: Men tusan vad mycket skit jag fick från gruppen :banghead:

Ja, det är riktigt kasst! Jag skickade mejl till min lärare, som vidarebefordrade det till den andra läraren, sedan pratade han med mina gruppkamrater och de reagerade ju som de gjorde... Men det var ju ganska övertydligt vem som gjort vad, så de kommer inte så långt. Vi alla får godkänt men vår grupp kommer splittras, min lärare tycker inte att jag ska behöva vara kvar med dem eftersom jag faktiskt verkar vilja något med min utbildning... De andra verkar ha fastnat lite i gymnasierollen och inte fattat att de faktiskt läser på högskola. Märkte hur de viskade en massa skit bakom min rygg efter mötet, så på den nivån är det :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 518
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 952
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka