Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Det lät som en kul labb! Nu sitter jag och försöker andas in alfabetet :D

Igår fick jag ingenting gjort, idag försöker vi igen. Håller tummarna att jag förstår vad jag ska göra.. Fattar inte hur jag kunnat bli så urbota korkad!

Det blev mycket skratt iallafall :D Hoppas du får något gjort idag! :)

Grattis! :)

kl

Inne i tentabubbla här... Pluggpluggpluggplugg. Fysiologitenta nästa torsdag och det är bara att nöta på. Hinner inte med så mycket annat, men jag prioriterar att hinna med att träna (utomhus), tror det hjälper hjärnkapaciteten faktiskt :D

Tack! Och lycka till med tentaplugget! Träning och frisk luft är bra :up:

Inget vettigt gjort idag heller.. Satt och glodde på skärmen i några timmar innan jag ens insåg att det var det jag gjorde..

Jag fixar inte det här längre.

Urk! Jag känner så igen mig i det du skriver. Har också ofattbart svårt med koncentrationen för tillfället. Kör fem minuters pass, längre går inte. Fem minuter plugg, fem minuter paus. Det tar evigheter och jag får inte alls gjort lika mycket som jag skulle vilja men det är det som fungerar.

Jag fixar inte ens fem minuter. Jag förstår inte vad jag läser, trots att jag egentligen vet exakt vad det är och har skrivit långa utläggningar om ämnet förr.

Tror jag hade mått bra av sjukskrivning, men hur får man ihop ekonomin då?
50% hade varit lagom, det klarar jag nog ut. Men det går väl inte sjukskriva sig på halvtid och få fullvärdig ersättning.. Försöker läsa på f-kassan och CSN, men det går ungefär lika bra som potatis i ett avgasrör.

Det var länge sen jag kände riktigt så här låg.. Det lutar åt att ringa akutpsyk..

Urk! Jag känner så igen mig i det du skriver. Har också ofattbart svårt med koncentrationen för tillfället. Kör fem minuters pass, längre går inte. Fem minuter plugg, fem minuter paus. Det tar evigheter och jag får inte alls gjort lika mycket som jag skulle vilja men det är det som fungerar.
Jag känner samma sak. Eller det är både koncentrationen och motivationen som är bristande.. Längtar bara tills den här kursen är slut. Den är inte alls ointressant, och alla föreläsare är jättebra, det är bara att jag liksom inte...har lust. Nästa kurs kommer behandla kön, klass och etnicitet och det är sådant jag brukar läsa om på fritiden så jag tror att det kommer funka ändå.

Kl*
Hoppar in här lite för att fråga vad ni pluggar & varför ni valde just det?

KL

Idag börjar allvaret på riktigt. Skall börja läsa till undersköterska och hoppas sedan kunna gå vidare och läsa till sjuksköterska :D

Skuggan_

kl

WOHO HAR LÄMNAT IN ALLT

nu hoppas jag bara att läraren inte har ont i magen utan ger mig åtminstone E på de inlämnade uppgifterna. Hon har skickat tillbaka 2 uppgifter jag gjort tidigare i kursen med uppmaning om att skriva om. hoppas det var för "jag ser att du kan nå högre betyg, fixa" och inte "du ligger långt ifrån godkäntkriterierna, gör om"

Nu kan jag inget göra i alla fall, så nu tar jag resten av dagen ledigt och gör precis vad som faller mig in. Det förtjänar man efter en psykiskt påfrestande långdragen kurs!

Jag är med lite inne på att läsa till undersköterska,sjuksköterska eller vårdadministratör. Har inte kommit fram till vilket än bara. :p
Har lite andra tankar med...

Jag har frågat runt lite & enligt de så kan man inte läsa till undersköterska och sedan sjuksköterska utan man måste gå sjuksköterska utbildningen.

Jag fixar inte ens fem minuter. Jag förstår inte vad jag läser, trots att jag egentligen vet exakt vad det är och har skrivit långa utläggningar om ämnet förr.

Tror jag hade mått bra av sjukskrivning, men hur får man ihop ekonomin då?
50% hade varit lagom, det klarar jag nog ut. Men det går väl inte sjukskriva sig på halvtid och få fullvärdig ersättning.. Försöker läsa på f-kassan och CSN, men det går ungefär lika bra som potatis i ett avgasrör.

Det var länge sen jag kände riktigt så här låg.. Det lutar åt att ringa akutpsyk..

Usch, det där låter inte alls kul. Ring psyk om du känner att du behöver det. Man ska inte gå runt och må så dåligt för länge!

Jag känner samma sak. Eller det är både koncentrationen och motivationen som är bristande.. Längtar bara tills den här kursen är slut. Den är inte alls ointressant, och alla föreläsare är jättebra, det är bara att jag liksom inte...har lust. Nästa kurs kommer behandla kön, klass och etnicitet och det är sådant jag brukar läsa om på fritiden så jag tror att det kommer funka ändå.

Skönt att vi är två! Själv vet jag inte riktigt vad det är som ställer till det. Jag tycker egentligen att kurserna är intressanta, jag vill läsa men jag klarar bara inte av det. Huvudet snurrar ständigt iväg åt andra håll.

Kl*

Jag läser till logoped. Kom på att jag äntligen hade lust att börja plugga förra våren. Började plöja LU's utbildningskatalog och logopedutbildningen var den enda som jag kände att "det här vill jag läsa" inför varje kurs. Känns hela utbildning "yes!" så bör även yrket passa mig. Och ja, jag valde ort före utbildning :p

Det är två olika utbildningar. Undersköterska är gymnasiekurser så det får du läsa via Komvux. Sjuksköterska är en högskoleutbildning. Du kan alltså inte bygga på din undersköterskrutbildning för att bli sjuksköterska. Vill du bli sjuksköterska så kan du lika gärna hoppa över undersköterska.

Kl*

Jag pluggar till socionom (termin 4 av 7) och läser rättspsykologi på halvfart vid sidan av den här terminen ut.

Varför? I ärlighetens namn visste jag inte ens riktigt vad socionom var när jag sökte, jag hade egentligen tänkt bli polis :p Utbildningen är bred, möjligheterna är många och det blir bara roligare och roligare ju mer tiden går.
Rättspsykologin hoppade jag på i höstas bara för att det är så intressant och socionomprogrammet har alldeles för lite beteendevetenskapliga/psykologiska inslag och så ville jag ge mig själv en rejäl utmaning för att se om jag klarade av två terminer med 150% studietakt

Det är två olika utbildningar. Undersköterska är gymnasiekurser så det får du läsa via Komvux. Sjuksköterska är en högskoleutbildning. Du kan alltså inte bygga på din undersköterskrutbildning för att bli sjuksköterska. Vill du bli sjuksköterska så kan du lika gärna hoppa över undersköterska.
Dessutom räknas man som undersköterska efter ett och ett halvt års sjuksköterskestudier.

Jag måste bara få skryta lite :p. Examensarbetet godkänt och fick VG (nästan 90% av poängen) på biologikursen vars tenta jag skrev samma vecka som jag hade inlämning av exjobbet. Var lite nervös att det inte skulle gå vägen båda två när det var så tätt men det fanns ju tydligen ingen anledning till oro :)

Tack Chili som hjälpte mig med en biologifråga, en liknande kom på tentan :)

Bra jobbat :bump: Skryt är helt okej när det gäller plugg och matlagning :D

knapp

Själv håller jag på att förgås av tristess och frustration. Kursen vi läser är omgjord med en ny föreläsare. I ett försök att vara pedagogisk har hon gett oss sisådär 300 instuderingsfrågor till en delkurs på ungefär fyra poäng. Totalt är kursen 15 poäng lång och tenteras med en salstenta i mitten av april. Om hon ska hålla på såhär så kommer vi ha svarat på 1200 instuderingsfrågor till dess. Något val att låta bli att göra dem har vi inte heller då hon avsatt tid under föreläsningarna för att vi ska diskutera frågorna. Något facit ges inte ut.

Jag förstår hur hon tänker och upplägget är enligt regelboken för god studieteknik. Problemet är att hon missar att det finns olika studietekniker och att man på universitetsnivå vill ha en viss frihet i vilken studieteknik man väljer :banghead:

... jag fick tillbaka båda de stora uppgifterna. Varav den ena redan korrigerad en gång. Vad i helvete är det här. Jag fattar ingenting. Sambon fattar ingenting. Mamma fattar ingenting. Måste göra om dem till imorgon för att bli godkänd. Fattar inte.

Dessutom räknas man som undersköterska efter ett och ett halvt års sjuksköterskestudier.

Det är helt upp till arbetsgivaren att bestämma. Vissa säger 2 terminer, andra säger 4 och jag vet folk som fått usk-vick efter T1. Undersköterska är ingen skyddad titel :)

Inom vilket ämne? Och vilken nivå? Generellt brukar det ju handla om att man inte förklarar/diskuterar/reflekterar tillräckligt om det man påstår.

Och ibland är lärarna bara knepiga.... Typ att språket ej är bra när det är noggrant korrigerat av person med språket som modersmål + examen i språket, hmpf.

Senast ändrad:

Engelska 7/C gymnasienivå. Får tillbaka den med i mina ögon absurda anmärkningar. "ha inte kursivt här!!! man använder aldrig citattecken till citat!"

och jag ba va. Så jag ska klicka ur italics-rutan så är jag godkänd sen. Låter bra.

Nä, men skrev den inatt och var trött, så använde väldigt mkt jag, vi osv. det är tydligen inte önskvärt i formella texter ;) Fick iaf bra uppbyggd kritik så det är lätt att ändra. Förra läraren (bytt lärare i kursen) skrev typ "var tydligare" som enda feedback. Tack liksom.

Är bara gnällig för att jag dygnat och gjort mitt bästa men ändå fått tillbaka skiten, men visar sig nu att hon tycker jag förtjänar högre betyg, därför fick jag tillbaka den. Det var snällt! MEN JAG VILL SOVA NU :D

+Araminta: Tack för att ni delar med er. Det är alltid lika roligt att läsa vad folk pluggar/läser till och varför man valde att läsa till just det. Har med planer på att börja plugga men först körkort och sen ev matte b. Ångrar SÅ mycket att man inte valde att läsa det på gymnasiet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 083
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 517
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 952
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka