Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Kul grej! :)

Lindgren, fan vad tråkigt allting! Verkligen typiskt, men det är väl bara att vara på det igen.

Vi pratade ju sommarjobb för ett tag sen i tråden. Den biten har ordnat sig här nu! Ska vara på samma projekt som förra året! Jobba på labb och mycket i fält nere i Skåne och känner att det blir jätteskönt att redan känna till rutinen och kollegorna. :) så lättad!

Kul! :) Vi läser kursen om fodersäkerhet just nu så det är mycket ensilage där :D

Chili, vad skönt att det ordnat sig till sommaren!

Blää.. Allt är skit. Ligger två ton efter, är sjukskriven, verkar stå utan sommarjobb och orkat inte mer!
Hade i princip blivit lovad hela sommaren, men nu sa en person upp sej och de ska anställda en ny som förmodligen kommer ta hela sommaren.. Suck..
Har sökt en massa sommarkurser och hoppas på CSN ett tag till. Eller kan man få akassa över sommaren?

Åh det är det värsta jag vet! Elever som skyller ifrån sig och inte tar ansvar (vet förvisso inte om det var det de gjorde) och lärarna bara, åkej då! :mad:

skyller ifrån sig vet jag inte om dem gor men det antar jag. Nu ar ju nya projektet mer i mitt ormade, men fortfarande sa langt ifrån att vi inte riktigt vet vart vi ska jobba. Jag har liksom smycket jobb anda, sa det var skont att vara nästan klar, nu maste vi lagga ner allra minst lika mycket till :mad: (nu har vi ju liksom ingen i gruppen som jobbar inom forskningsfragan sa vi har ju ingen vägledning :( )

Hela anledningen till bytet ar for att vi inte ska fasta oss vid varan forskningsidee :crazy::banghead: kursen ar i kritiskt tankande, an sa lange har det varit nästintill noll kritiskt tankande och det mesta handlar om kritiskt skrivande......(vilket det gar en kurs i till sommaren, också den obligatorisk.....)

Tack! Det lät vettigt :)

Tänkte passa på att flika in med ännu en fråga. Finns det någon sida där jag kan se vilka utbildningar jag kan söka till?
Har räknat ut mitt snitt och inser att det jag hade tänkt är totalt kört för mig även om jag skulle få a i alla kurser jag har kvar att läsa fram till våren :/

Du kan kolla på http://statistik.vhs.se/ vad folk har kommit in på tidigare, både i första och andra urvalet :) Men gör högskoleprovet, det lönar sig!

Nu har jag precis gjort slutprovet på den tradigaste kursen EVER :banana: Så nu är jag klar med den, och nya börjar på måndag! Betygsamtal på onsdag, gissar på att det blir ett C. Nöjer mig med det, tack och goodbajs :banana:

Ja, i morgon ska jag sätta mig med hemtentan så att den är klar till nästa vecka, sedan ska jag köra all in mikrobiologi, så får vi se hur det barkar av sen. Och kul med sommarjobbet! Jag fick jobb i onsdags, visstidsanställd som receptionist hos polisen :banana:

Hej igen kära gamla buke :D

Jag har gått och blivit (hör och häpna) duktig O_o. Har histologitenta nästa torsdag och har de senaste dagarna mikroskoperat typ non-stop på eftermiddagarna... Jag brukar som mest börja plugga typ 2-3 dagar innan tenta. Vet inte vad som tagit åt mig, men jag gillar't! :p
Antagligen är det för att jag insett det omöjliga i det hela... Så. Många. Preparat. :crazy:

Sen har jag fysiologitenta nr 2 den 26:e :wtf:, hoppas på att klara den hyfsat enkelt för att kunna satsa allt på den praktiska anatomitentan i april (gaaaaaah! Tarmar, tarmar överallt... Nåja, det är sjukt intressant iaf :d)

Kul att det går bra för majoriteten i tråden :)
Och LindgrenV, hoppas det löser sig för dig!

zassoo- jag tror jag såg dig för någon vecka sen :D

Haha jaså! Var då? :D

Kul att det går bra med histologin! Det är ju bara att nöta in hur strukturerna ser ut. Gissar att ni har mer att lära in än vad vi hade, vår histologitenta var nästan löjligt enkel :p

Ungefär vid busshållplatsen SVA. Mycket möjligt att det var någon annan dock, har bara sett dig på bild ;)

Vi hade histologitenta på förra kursen också, då var det mer olika vävnadstyper tex bindväv, nervvävnad, ben osv och en histologilåda på ca 20 (?) preparat. Nu har vi en låda med 100 preparat där man ska kunna ange vilket organ det är på förhöret (typ pancreas, epiglottis, lever osv).

Jag tycker dock det är mycket roligare att klura ut vilket organ det är än att sitta och fundera över om det är lucker eller halvtät bindväv :wtf:.
Vi har haft gruppvis mikroskopering av en "hemlig låda" med omärkta preparat, det var riktigt kul! :D

Det kan säkert ha varit jag, var på djursjukhuset hela förra veckan :)

Hjälp vad mycket! Och ja, håller helt klart med att det är roligast att gissa organ :D Sen är det lite svårt ibland tycker jag när det inte är helt solklart vad som skiljer två typer av vävnad åt. Hade lite knepigt att skilja funduskörtlar från pyloruskörtlar, det är helt klart skillnad men jag kan inte berätta konkret vad som är skillnaden :angel:

KL

Blä har tenta på fredag i programmets jobbigaste (och tråkigaste) kurs.. så sjukt omotiverad har pluggat röven av mig hela kursen och så sitter man och ska göra gamla tentor och fattar ingenting. :(

Känner igen den känslan, vad är det för kurs?

Beroende på kurs brukar det kunna hjälpa att bryta upp frågorna i minidelar, exempelvis identifiera begrepp man inte förstår och sedan försöka pussla ihop det för att förstå frågan, men det fungerar ju inte på alla typer av tentor. Brukar kunna fungera bra som en liten "spark" och inse att man faktiskt kan lite av det som står, även om det känns omöjligt för stunden.

Hejja! :banana:

Oorganisk kemi. Har aldrig gillat kemi men måste läsa den kursen.. väldigt mycket räkna och det är okej så länge man har formlerna men många formler ska man själv kunna härleda ur andra, inte alls min grej.. Har bara en tenta på hela kursen vilket gör att det är rätt mycket att plugga på, svårt att veta vad man ska lägga fokus på

Är stressad? :p

Vad ska du lära dig? Hur kort tid är kort tid?

Jag gillar gloslappar! En halv post-it-lapp, på ena sidan står "facit" och andra sidan "frågan". De har jag med mig överallt, och kan därför plugga under alla små dötidstillfällen i vardagen. :)

Annars brukar jag sammanfatta/läsa sammanfattningar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 538
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 959
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur