Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snart klar med ett riktigt segt och långdraget arbete, känns som att jag bara har skrivit samma sak gång på gång och varit totalt ofokuserad :down: Det @kolblakkur skrev stämmer bra in här också nu känner jag. Hoppas jag åtminstone blir godkänd :wtf:
Hälsopedagogiken är svårare än jag trodde

Lite nervös inför att träffa min handledare idag. :nailbiting: Men det blir nog bra, vi ska tydligen träffas alla studenter med våra handledare samma tid. Sen ska jag hem och börja skriva på hemtentan, den ska in på söndag men jag skulle vilja vara klar betydligt tidigare och bara jag sätter mig och börja skriva så borde det gå bra men det är så lätt att göra en massa annat. :angel:

Läser två distanskurser på två olika högskolor, men det blev inte alls som jag tänkt mig.
Ena kursen är jättebra upplagd! Det är bra föreläsningar, tydliga instruktioner med deadlines och snabb återkoppling när man har några frågor. :up:

Den andra kursen däremot upplever inte alls mina förväntningar. Kursen började för en månad sedan och sen dess har läraren lagt ut 8 föreläsningar där han går igenom kapitel från boken samt lagt ut en PDF från övningar som man också finner i boken.
Det finns inga tydliga anvisningar och läraren spendera ingen större tid på forumet alls faktiskt.

29 augusti skrev han att han skulle lägga ut en länk ''om några dagar'' till ett program vi kommer behöva i kursen. Det har han inte gjort.
Den 14 september skrev han ett inlägg där han bad om ursäkt över att han varit ''lite inaktiv de senaste dagarna'' då han behövt täcka upp på plats för en annan lärare som varit frånvaro. Han skrev även att han skulle återkomma senare på kvällen eller morgonen därpå med en ''planering vad som kommer att hända framöver''. Men nä, inte en skymt av den planeringen heller. Däremot la han ut en 3-veckorskontroll som var obligatorisk om man ville behålla sin plats eftersom det är högskolans regler på grund av ekonomiska skäl. Efter det har man inte hört något från honom alls.:down:

Jag har endast läst enstaka kurser på högskolan genom distans tidigare men har alltid läst kurser där lärarna varit engagerade och det har varit tydliga anvisningar om vad som ska göras, när deadline är och lärarna faktiskt varit inne och svarat på frågor.
Det är inte bara jag som verkar reagera på inaktiviteten och frånvaro av planeringen som utlovats på forumet utan flera andra på kursen verkar känna liknande som mig om att allt bara verka jäkligt...kasst.
Men hur går man vidare med det här? Jag har som sagt ingen erfarenhet av det här innan. Försökt maila läraren men utan svar där heller.

Jag tappar motivationen till att plugga och tyvärr börjar de gå ut över min andra kurs också. Känns som att det snart kommer komma en jättesmäll med massa grejer som ska göras och så blir allt bara stressigt istället.

Lång text men behövde skriva av mig någonstans :yuck:

@Snurrfian Jag ringde upp och blev kopplad till en som sa att det kunde vara så, men att han skulle framföra klagomålen. Få se om det blir någon ändring eller om det är meningen att kursen ska vara upplagd såhär. Man tycker ju iallafall att läraren kan hålla det han själv skriver vilket jag påpekade, så förhoppningsvis kommer det iallafall en planering.:)

Sista salstentan är genomförd! Känslan var bra, så jag blir förvånad om jag inte blir godkänd på den. Nu återstår bara att få tillbaka statistiktentan (borde komma nu i veckan) och sen upp till 3 veckor innan svaret kommer på denna - sen vet jag definitivt om jag slipper tentalokalen framöver. Det känns nästan lite.. tomt O_o

Dag ett på dyslexin. Massa termer och teorier åt höger och vänster, i.e. inte min typ av kurs alls. Men det ska nog gå det med. Vill ha examensarbetet utrett så att jag kan börja gräva i något som känns viktigt.

Insåg i morse att jag glömde lämna tillbaka nyckeln till senaste praktikplatsen. Mailade handledaren som menade att jag kunde behålla den till nästa vända. Jag känner mig närapå anställd numera :p

@Snurrfian Jag ringde upp och blev kopplad till en som sa att det kunde vara så, men att han skulle framföra klagomålen. Få se om det blir någon ändring eller om det är meningen att kursen ska vara upplagd såhär. Man tycker ju iallafall att läraren kan hålla det han själv skriver vilket jag påpekade, så förhoppningsvis kommer det iallafall en planering.:)

Bifoga gärna mailkonversationen direkt till ansvarig föreläsare också. Försök snacka ihop er i kursen också så att du slipper stå ensam med klagomålen. Fungerar det inte så ta kontakt med kår/förening, de har förhoppningsvis lite mer kraft att sätta bakom och vet dessutom vilka rättigheter/skyldigheter som gäller. Vi har t.ex. en jurist som kan gå in de gånger det spårar ur helt.

Bifoga gärna mailkonversationen direkt till ansvarig föreläsare också. Försök snacka ihop er i kursen också så att du slipper stå ensam med klagomålen. Fungerar det inte så ta kontakt med kår/förening, de har förhoppningsvis lite mer kraft att sätta bakom och vet dessutom vilka rättigheter/skyldigheter som gäller. Vi har t.ex. en jurist som kan gå in de gånger det spårar ur helt.

Tack för tips, ska lägga det på minnet om det inte blir en förbättring :)

Håller på med min första examination, en hemtenta. Och självklart får man som mest fart på skrivandet när det nästan är natt :grin:
Förstår helt! Jag är hopplös på morgnarna, men mot kvällen börjar det ta fart. Man får helt enkelt gilla läget och inse att man är nattpluggare ;)

och lite kl för att slippa göra fler inlägg:
Satt uppe med mina inlämningar till 22:30 igår, och nu är det vansinnigt skönt att vara klar. Inte lika skönt att snart behöva cykla iväg till skolan för en heldag, den här veckan blir det 8:30-16:15 samtliga dagar. På det ska jag kolla onlineföreläsning på ca 2h och göra en dugga. Min hjärna lär vara en enda gröt till helgen.

Känner igen det där med att få mest gjort på nätterna, fast jag börjar vänja mig vid att lägga mig i tid och vara mest aktiv på dagarna. Har ni musik på när ni pluggar eller har ni helt tyst?

Ja jävlar...
4h schemalagd obligatorisk handledning av ett rapportskrivande värt ca öhm... 1 hp?
Vad vill de krama ut ut denna introduktionskurs - egentligen?!? O_o:p

I övrigt TBCvaccinerad igår å yrkets vägnar, på akademins bekostnad.
Idag: känsla av halvsidig influensa.

Ja jävlar...
4h schemalagd obligatorisk handledning av ett rapportskrivande värt ca öhm... 1 hp?
Vad vill de krama ut ut denna introduktionskurs - egentligen?!? O_o:p

I övrigt TBCvaccinerad igår å yrkets vägnar, på akademins bekostnad.
Idag: känsla av halvsidig influensa.

Oj! Det var ambitiöst med handledartid! Det är bara att tacka och ta emot för all lärarledd tid - visar att universitetet satsar på er :up: Du läser medicin va?

TBC-sprutan fick vi också. Jag höll på att skrämma slag på sköterskan när hon frågade vilka länder jag varit i de senaste åren och jag rabblade upp Ukraina, Albanien och Rumänien :p

Känner igen det där med att få mest gjort på nätterna, fast jag börjar vänja mig vid att lägga mig i tid och vara mest aktiv på dagarna. Har ni musik på när ni pluggar eller har ni helt tyst?
Brukar ha musik på, dock brukar det vara instrumental musik, är det text med i låtarna distraheras jag allt för lätt :p Men behöver någon form av ljud i bakgrunden, annars blir jag lätt rastlös och ledsnar på att läsa/skriva/ vad det nu är jag gör.

Från och med idag är jag ledig nästan en vecka framöver från jobb, så nu ska jag se till att ta tag ordentligt i studierna istället! Känns dock skönt att vi inte har någon inlämning/dugga denna veckan, utan endast ska läsa/ kolla på föreläsningar/ påbörja skrivandet av nästa veckas uppgift.

Brukar ha musik på, dock brukar det vara instrumental musik, är det text med i låtarna distraheras jag allt för lätt :p Men behöver någon form av ljud i bakgrunden, annars blir jag lätt rastlös och ledsnar på att läsa/skriva/ vad det nu är jag gör.

Jag har också ofta musik på. Gärna något med lite tempo i så att jag får upp lite fart, är det för segt så somnar jag. Instrumentalt eller ej spelar inte jättestor roll för min del.

Jag brukar ha musik, vilken typ varierar. Ibland funkar det bäst med radiopop, ibland klassisk musik, ibland country och ibland tv-spelsmusik (det brukar rekommenderas av många eftersom den är designad för att inte störa ditt fokus)

Oj! Det var ambitiöst med handledartid! Det är bara att tacka och ta emot för all lärarledd tid - visar att universitetet satsar på er :up: Du läser medicin va?

TBC-sprutan fick vi också. Jag höll på att skrämma slag på sköterskan när hon frågade vilka länder jag varit i de senaste åren och jag rabblade upp Ukraina, Albanien och Rumänien :p
Javisst! Läser till SSK. :)
Jag slits mellan avogden inför den här yrkesinriktade högstadiemetodiken, och det lättsamma i att vara dikterad in What 2 Doing. Men att på A-nivån här ha mer metodhandledning än jag har haft föreläsningar totalt i vissa kurser på högre nivå inom andra institutioner... :crazy: Kinda wierd.

Men vafan - pengar och engagemang är kul. Jag röstar FÖR. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 916
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka