Läser två distanskurser på två olika högskolor, men det blev inte alls som jag tänkt mig.
Ena kursen är jättebra upplagd! Det är bra föreläsningar, tydliga instruktioner med deadlines och snabb återkoppling när man har några frågor.
Den andra kursen däremot upplever inte alls mina förväntningar. Kursen började för en månad sedan och sen dess har läraren lagt ut 8 föreläsningar där han går igenom kapitel från boken samt lagt ut en PDF från övningar som man också finner i boken.
Det finns inga tydliga anvisningar och läraren spendera ingen större tid på forumet alls faktiskt.
29 augusti skrev han att han skulle lägga ut en länk ''om några dagar'' till ett program vi kommer behöva i kursen. Det har han inte gjort.
Den 14 september skrev han ett inlägg där han bad om ursäkt över att han varit ''lite inaktiv de senaste dagarna'' då han behövt täcka upp på plats för en annan lärare som varit frånvaro. Han skrev även att han skulle återkomma senare på kvällen eller morgonen därpå med en ''planering vad som kommer att hända framöver''. Men nä, inte en skymt av den planeringen heller. Däremot la han ut en 3-veckorskontroll som var obligatorisk om man ville behålla sin plats eftersom det är högskolans regler på grund av ekonomiska skäl. Efter det har man inte hört något från honom alls.
Jag har endast läst enstaka kurser på högskolan genom distans tidigare men har alltid läst kurser där lärarna varit engagerade och det har varit tydliga anvisningar om vad som ska göras, när deadline är och lärarna faktiskt varit inne och svarat på frågor.
Det är inte bara jag som verkar reagera på inaktiviteten och frånvaro av planeringen som utlovats på forumet utan flera andra på kursen verkar känna liknande som mig om att allt bara verka jäkligt...kasst.
Men hur går man vidare med det här? Jag har som sagt ingen erfarenhet av det här innan. Försökt maila läraren men utan svar där heller.
Jag tappar motivationen till att plugga och tyvärr börjar de gå ut över min andra kurs också. Känns som att det snart kommer komma en jättesmäll med massa grejer som ska göras och så blir allt bara stressigt istället.
Lång text men behövde skriva av mig någonstans