Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
2/5 av hemtentan är nu genomförd. Ska försöka få en fråga gjord imorgon och två på fredag, så hela grunden är färdig. Sen kvarstår bara att backa upp det hela med några vetenskapliga studier, eftersom jag just nu bara utgår från kurslitteraturen, men det kan jag göra i lugn och ro nästa vecka eftersom jag då har gjort tillräckligt för godkänt och bara behöver studierna för att ha möjlighet att få ett högre betyg (dvs kan strunta i det hela och skicka in dokumentet som det är om jag ledsnar fullständigt).

Hemtenta här också ikväll... Skulle egentligen inte börja förren imorgon, men nu har jag snart gjort halva :) Tänker satsa på att bli klar imorgon, så man kan göra lite annat än att bara jobba och plugga fram tills måndag.

Jag är lite avundsjuk på alla er som får skriva hemtentor, på min utbildning har vi bara salstentor och grupparbeten med seminarier :down::down:

Jag är på väg hem efter en dag på sydligare breddgrader (Skåne) där jag har varit med på forskarmöte med projektet där jag ska göra exjobb :) Riktigt kul och inspirerande, känner mig välkommen in i teamet. Enda nackdelen är att jag vill börja med det här NU och inte lägga 2,5 månad på en jäkla kurs som jag blir mer och mer omotiverad inför :p Men jag ska smygstarta lite och testa min metod och sådär.

Hur strukturerar ni en hemtenta? Jag är lost och alla andra har givetvis redan börjat :P 5-6 sidor och visst kan jag välja texter/böcker(visst antal ska ingå) av vad vi har läst, babbla på från det men har ingen aning om det ska gå in i temat. Lätt att hitta fina citat men det måste finnas en röd tråd... Har sånt som jag inte kan avboka så har långt ifrån den tid som jag vill ha :/

Alltsåååå - när man är klar med sin rapport och känner sig lättad att det är över så måste man läsa NÅN ANNANS himlans rapport :arghh: Orkar. Inte. De senaste dagarnas bristfälliga sömn gör att jag känner mig som att jag har fått ett slag i huvudet ungefär. Jättebra för att kritiskt granska en rapport :up: Blä. Kursen har varit bra men nu vill jag bara säga tack och hej leverpastej.

@zassoo åh jag hatar sånt! Vill också bara bli av med min kurs just nu. Tyvärr håller vi på en månad till....
-
Varför dyker det alltid upp 100 grejer precis när man hade behövt stänga in sig med tentaplugg? Nu vill föreningen plötsligt flytta fram massa grejer jag egentligen planerat in i slutet av november. Suck. Jag hinner inte rodda med möten just nu! :cautious:

Känns lyxigt att kunna börja kolla på kursen som börjar på måndag lite grann idag, eftersom jag igår blev helt och hållet klar med kursen som avslutas idag :up: Och nya kursen (matematiklärande i förskolan) verkar dessutom SÅ kul! :banana:

Jag har även fått grymt bra bedömning ifrån min praktik, och har nu dessutom blivit antagen och är med i vikariebanken för förskolor i kommunen! :bump:

Blääääää jag är SÅ klar med kursen nu, jag prokrastinerar allt jag kan för att slippa ta tag i opponering och presentation... Är bortrest i helgen också så jag måste faktiskt göra det nu. Nackdelen med att ha blivit mer bekväm med att presentera är att jag ganska lätt bara tänker att "äsch, det löser sig!" :angel:

På plussidan har ett uppdaterat schema kommit ut för den andra kursen och det ser faktiskt lite roligare ut nu när det står lite mer ordentligt vad föreläsningarna mm faktiskt handlar om.

Kan man referera till Nationalencyklopedin eller låter det helknäppt? Vet inte riktigt hur jag ska inleda min hemtenta utan att det låter som att texten har en pinne i röven. Eh :p Tänkte då lägga in definitionen av ett ord.

Kan man referera till Nationalencyklopedin eller låter det helknäppt? Vet inte riktigt hur jag ska inleda min hemtenta utan att det låter som att texten har en pinne i röven. Eh :p Tänkte då lägga in definitionen av ett ord.

Är det en ren definition hade jag tagit SAOL istället. Men det är kanske tycke och smak. NE är väl en helt legitim källa :)

Är det en ren definition hade jag tagit SAOL istället. Men det är kanske tycke och smak. NE är väl en helt legitim källa :)

Ja, det borde väl egentligen inte vara värre än något annat som jag behöver referera. Tror att jag har löst det med inledningen men blir bara mer och mer förvirrad hur jag ska få in en bunt citat&referenser i texten. Gah. Haha... Nu får alla gärna posta sina solskenshistorier om när de skrev en hemtenta på några få dagar ;)

Ja, det borde väl egentligen inte vara värre än något annat som jag behöver referera. Tror att jag har löst det med inledningen men blir bara mer och mer förvirrad hur jag ska få in en bunt citat&referenser i texten. Gah. Haha... Nu får alla gärna posta sina solskenshistorier om när de skrev en hemtenta på några få dagar ;)

Vad är det du skriver om? Personligen försöker jag undvika direkta citat, de tar så väldigt mycket plats. Brukar istället omformulera det i stil med "Sven Svensson menar att isbjörnar egentligen är blå (Svensson, 2010), vilket även korrelerar med Per Persons (1998) analys."

Vad är det du skriver om? Personligen försöker jag undvika direkta citat, de tar så väldigt mycket plats. Brukar istället omformulera det i stil med "Sven Svensson menar att isbjörnar egentligen är blå (Svensson, 2010), vilket även korrelerar med Per Persons (1998) analys."

Arbete och reproduktion ungefär, läser genuskunskap och kan väl hitta citat men att få ihop allt på 15000-20000 tecken med en röd tråd... Väldigt längesedan som jag skrev någon form av arbete och har helt tappat bort mitt språk efter år av mestadels sociala medier :p Det ska refereras till minst 6 texter från momentet och "en kort mening/bisats räcker inte" så måste nog trycka in direkta citat vilket känns lite märkligt. De flesta texterna vi läser gör nog som du, tar in det i texten istället.

Alltså, det där med planering hjälper ju inte när man inte gör det som står :angel: Tenta imorgon och jag har nog aldrig pluggat så lite. Å andra sidan är det 3 Hp det handlar om... på en dödstråkig kurs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 978
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka