Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir mest frustrerad över att tiden disponeras så konstigt, vi har haft andra kurser som man skulle ha behövt den dubbla tiden på för att verkligen hitta sätta sig in i ämnet men som man istället hetsar sig igenom och så den här kursen som nästan inte ställer några som helst krav på att man ska anstränga sig.
Ja sånt är jättetråkigt såklart. Det vore ju trevligt med någorlunda jämn fart på det hela så att säga.

Sen jag började undervisa har jag fått skämmas rejält för hur jag ibland betedde mig som student utan att tro att det skulle märkas för den som föreläste. Det märks otroligt tydligt.

Jag säger till ibland i mer allmänna ordalag, att bara så de vet så märks det väldigt tydligt.

Jag försöker dock också tänka att om många sitter med telefonerna så engagerar jag dem inte tillräckligt och är inte särskilt intressant. Då får jag bättra mig. Mer frustrerad blir jag när jag faktiskt ber dem göra något och de ändå inte lyssnar, men det händer väldigt sällan. Jag anser att det är mitt ansvar som lärare att undervisa med metoder som fungerar, jag vet att traditionella föreläsningar sällan är särskilt effektiva och att de sällan engagerar studenterna tillräckligt. Står jag då bara och föreläser så får jag räkna med att de flesta zonar in och ut.

Står jag då bara och föreläser så får jag räkna med att de flesta zonar in och ut.

Jag hörde någonstans att människor i allmänhet bara kan hålla fokus i cirka 20 minuter. Därefter får vi aktivt kämpa för att inte försvinna iväg, vilket ofta gör oss än mer trötta och så hamnar man i nån dålig spiral. Jag hade kursare som hanterade den "hjärntröttheten" genom att fumla med något hjärndött på telefon i en-två-fyra minuter. Det var tillräcklig avledning för att de skulle kunna starta om och få nytt fokus samtidigt som de kunde hålla tråden i föreläsningen under den egna micropausen. Jag insåg senare att jag gör något liknande men klottrar i marginalen istället för att plocka med telefon. Minns jag rätt så är många hjälpta av att fippla med något i stunder av koncentrationssvårigheter. För min del så kan jag ta in mer info om jag får klottra samtidigt jämfört med om jag aktivt försöker motarbeta ut-zoomandet genom ökad ansträngning.

Jag har full förståelse för att det måste vara skitjobbigt att föreläsa samtidigt som man märker att folk tappar fokus. I vissa lägen tror jag dock att de där bisysslorna folk har för sig inte alltid är "negativa", utan något folk gör för att de faktiskt är intresserade och vill höra men behöver micropauser för att orka sitta flera timmar.

Jag hörde någonstans att människor i allmänhet bara kan hålla fokus i cirka 20 minuter. Därefter får vi aktivt kämpa för att inte försvinna iväg, vilket ofta gör oss än mer trötta och så hamnar man i nån dålig spiral. Jag hade kursare som hanterade den "hjärntröttheten" genom att fumla med något hjärndött på telefon i en-två-fyra minuter. Det var tillräcklig avledning för att de skulle kunna starta om och få nytt fokus samtidigt som de kunde hålla tråden i föreläsningen under den egna micropausen. Jag insåg senare att jag gör något liknande men klottrar i marginalen istället för att plocka med telefon. Minns jag rätt så är många hjälpta av att fippla med något i stunder av koncentrationssvårigheter. För min del så kan jag ta in mer info om jag får klottra samtidigt jämfört med om jag aktivt försöker motarbeta ut-zoomandet genom ökad ansträngning.

Jag har full förståelse för att det måste vara skitjobbigt att föreläsa samtidigt som man märker att folk tappar fokus. I vissa lägen tror jag dock att de där bisysslorna folk har för sig inte alltid är "negativa", utan något folk gör för att de faktiskt är intresserade och vill höra men behöver micropauser för att orka sitta flera timmar.
Ja, och annars är ju alternativet för mig iallafall att jag somnar, eller får resa mig och gå därifrån. Jag vill ju egentligen inte göra nått av dom..och som idag var det inte ens föreläsning utan typ meningslös information om alla kurser på programmet som man kan läsa innan till i kursbeskrivningen..jättesvårt att hålla sig alert under det :eek:
Men jag är som du, jag klottrar i marginalen..

Tror 20 minuter dessutom är att ta i... :D

Det brukar märkas om folk tar mikropauser eller inte bryr sig alls också. Men som sagt, på ett sätt får vi skylla oss själva om vi bara står o babblar och räknar med att det ska vara tillräckligt intressant när det finns huuuuuur mycket forskning som helst som säger att det knappt spelar någon roll hur intressant det är. Vi ska ha forskningsbaserad undervisning, men själva undervisningsmetoderna behöver inte vara det....

Haha jag slipper känna mig som en ulv i fåra kläder många i min grupp är i min egen ålder eller till med äldre än så ;) känns skönt faktiskt om jag ska vara ärlig känns som man har mer gemensamt då faktiskt :p

Själv har jag lite dåligt samvete över att jag varken hunnit eller orkat plugga så mycket som jag borde pga modeveckan. Hoppas/tror att jag kan ta mig mer tid till plugg nästa vecka :) Det här året kommer bli så jäkla roligt och kursen är riktigt spännande så det gäller bara att jag ska ta mig i kragen och få in lite stabila pluggrutiner nu också ;)

Första pluggveckan avklarad! Jag är just nu så otroligt trött! Tänkte hämta barnen lite tidigare från förskolan men hinna plugga innan men jag ligger i sängen helt utmattad. Jag skulle ju börja kolla på en gruppuppgift var tanken men det får bli till kvällen antar jag.

Jag inser för övrigt nu att det har varit väldigt skönt att jobba mestadels ensam sista åren. Ena personen i gruppen jag är i har redan gått mig på nerverna. Vi har hunnit prata i ungefär 5 minuter :grin: hoppas att det blir bättre för vad jag förstår är detta en "fast" grupp som jag ska dras med nu på den här kursen :meh: bara 7 veckor lång iofs.

@Amha Vi har samma grupp i ett helt år, så om det är någon du inte klickar med kan du tänka att det bara är denna kursen i alla fall... :D Jag hade en för något år sedan som verkligen gick mig (och alla andra i gruppen) på nerverna, men det är ju sånt som vi helt enkelt bara får lösa - hur ska vi kunna hjälpa andra att lösa sociala problem om vi inte kan lösa våra egna? :meh::cautious:

Jag har gjorde första uppgiften i kursen igår. Den ska vara inne på tisdag och det tog mig 40 minuter att göra den. Det känns som att jag missuppfattat den på något sätt, för så snabbt och så enkelt förstår jag inte att det kan vara..? :confused::o Känns som att detta blir en lätt kurs, jag har dessutom gjort ett examinerande moment i den redan, så jag har inte alls så mycket jag behöver göra i den. Det stora arbetet ska vi göra i grupp, och magkänslan säger att årets grupp är bra. :up:

@Amha Vi har samma grupp i ett helt år, så om det är någon du inte klickar med kan du tänka att det bara är denna kursen i alla fall... :D Jag hade en för något år sedan som verkligen gick mig (och alla andra i gruppen) på nerverna, men det är ju sånt som vi helt enkelt bara får lösa - hur ska vi kunna hjälpa andra att lösa sociala problem om vi inte kan lösa våra egna? :meh::cautious:

Jag har gjorde första uppgiften i kursen igår. Den ska vara inne på tisdag och det tog mig 40 minuter att göra den. Det känns som att jag missuppfattat den på något sätt, för så snabbt och så enkelt förstår jag inte att det kan vara..? :confused::o Känns som att detta blir en lätt kurs, jag har dessutom gjort ett examinerande moment i den redan, så jag har inte alls så mycket jag behöver göra i den. Det stora arbetet ska vi göra i grupp, och magkänslan säger att årets grupp är bra. :up:
Grupperna stod i samma blad som info om kursen så jag hoppas att de inte ärvs till nästa kurs. Jag tänker ju inte jobba med att lösa sociala problem så jag kanske är ursäktad när jag svär över detta :p men ja. Alltså, om 4 tycker en sak och nr 5 tycker en annan måste ju nr 5 antingen komma med ett nytt förslag, argumentera väl eller lägga sig tänker jag så det borde väl lösa sig.

Grupperna stod i samma blad som info om kursen så jag hoppas att de inte ärvs till nästa kurs. Jag tänker ju inte jobba med att lösa sociala problem så jag kanske är ursäktad när jag svär över detta :p men ja. Alltså, om 4 tycker en sak och nr 5 tycker en annan måste ju nr 5 antingen komma med ett nytt förslag, argumentera väl eller lägga sig tänker jag så det borde väl lösa sig.

Det KAN ju faktiskt vara så att personen du retar dig på är väldigt trevlig men var väldigt nervös i början :) Annars är det bara att hoppas att gruppen inte blir långvarig. :p Vi brukar inför varje nybildning av grupp bli uppmanade att skapa ett gruppkontrakt med vilka regler som ska gälla i gruppen. Vi har haft med exempelvis att om någon inte bidrar till arbetet så får inte dennes namn stå med på arbetet, om man inte kommer på gruppträffar får man glatt acceptera det som bestäms och man får uppgifter delegerade till sig som man får fixa. Det är så lätt hänt att ett arbete blir stampande på samma ställe och inte kommer vidare om man inte kan göra något om inte alla är där eller överens. Demokrati råder - det som de flesta vill blir också det förslag som genomförs. Sånt som egentligen är helt självklara grejer, men som man måste ha diskuterat och varit överens om en gång innan det ställs till sin spets, för förr eller senare händer det... :meh:

Påtal om grupper så sa ena läraren att de är bra att ha något sorts avtal sinsemellan om de skulle uppstå problem ;-) Vi får byta grupper efter första delkursen om vi vill. Än så länge stör jag mig inte på dem :devil:;)

Vi har inga grupper än, och jag känner spontant att det är två personer jag inte vill vara med. En är verkligen SÅ märklig. Har sjukt skumma saker för sig och ställer frågor som ingen förstår. Det skulle bli kämpigt. En person tror jag inte jag personligen skulle matcha med, men det skulle nog gå.. i övrigt är nog 90% av klassen riktigt bra, det ska bli spännande!

@FrauleinLeo Vi kan absolut släppa det. Men om du beklagar dig över att föreläsare stör sig på att ni surfar får du nog förvänta dig att nån kan ha åsikter om det. Vi är ju på ett diskussionsforum trots allt:

KL

Jag är klar med min första uppgift :bump:. Det gick sjukt lätt och var jätteintressant så nu känns det verkligen kul :).

Jag har haft 1,5 dag i skolan och stör redan ihjäl mig på en människa. Så dryg med dumma frågor som bara upprepade det läraren nyss hade sagt. Det ska bli SÅ skönt att det är på distans! :D Men hoppas man inte behöver hamna i samma grupp så man måste samarbeta med hen..
Klickade iaf med en tjej, vi var och åt lunch ihop idag. Hon bor också i Umeå så vi pratade om att kanske plugga ihop någon gång. Skoj :)

@FrauleinLeo Vi kan absolut släppa det. Men om du beklagar dig över att föreläsare stör sig på att ni surfar får du nog förvänta dig att nån kan ha åsikter om det. Vi är ju på ett diskussionsforum trots allt:

Diskussionsforumskortet, så väldigt onödigt. Man får ha åsikter men man behöver väl inte nödvändigtvis kalla människor för barnsliga och omogna för att de inte orkar lyssna i 2 timmar. Det är liksom inte fysiskt möjligt. Men som sagt, vi kan vänligen släppa det nu, utan pekpinnar om att vi minsann befinner oss på ett forum.

Så, första plugg-veckan "klar", och jag kommer inte ihåg senast jag kände mig så slut och trött. :arghh: Att bara vara runt folk dränerar mig som sjutton, speciellt på högskola! Men än så länge hänger jag med i allt, så jag ska börja med första seminariet/labben idag. Två veckor för tidigt men man kan ju aldrig vara för tidig med datormög. :laugh:

Så, första plugg-veckan "klar", och jag kommer inte ihåg senast jag kände mig så slut och trött. :arghh: Att bara vara runt folk dränerar mig som sjutton, speciellt på högskola! Men än så länge hänger jag med i allt, så jag ska börja med första seminariet/labben idag. Två veckor för tidigt men man kan ju aldrig vara för tidig med datormög. :laugh:
Jag känner mig likadan. Helt dränerad. Slocknade 21 igår, vaknade av mitt fantastiska medicinlarm kl 22:30 :meh: kunde inte somna om på timmar efteråt såklart och blev väckt av barn strax efter 6 och om ett par timmar kommer makens familj hit. Skulle behöva börja med gruppuppgiften idag också men jag vet inte hur jag ska fixa det riktigt :p vi får se hur jag löser detta. Ska jag orka med skolan nästa vecka behöver jag bannemig vila i helgen. Blä!

Första skolveckan är slut. Gick upp 05.30 i onsdags då jag pendlar ca 2.5 - 3 timmar enkel resa med bil. Fick ringa en tjejkompis som arbetar på samma ort som högskolan i panik drygt 30 minuter innan lektionens start kl 10.15. Jag fann verkligen inga parkeringar! Så hon fick guida till ett parkeringshus. Slutade kl 17, gick 9 km promenad med ovannämnda tjejkompis efter skolans slut. Sov över hos henne, och fick gå upp tidigt då hon började jobba tidigt. Så i väntan på skolans start så tränade jag på ortens ena gym. Var helt tom i skallen, och visste knappt vad jag hette på eftermiddagen vilket mina klasskompisar fick erfara. Gjorde nog knappast bra intryck till mina gruppdeltagare eftersom jag dels protesterade emot att ses nån timme för grupparbete samt att jag inte kan ses innan lektioner på de dagar som jag pendlar. I min grupp är jag den enda som bor långt bort. Men jag har ingen lust att pendla 5-6 timmars resa för 1 timmes grupparbete. Då ses jag hellre över facetime eller skype.
Slutade 16, och begav mig hemåt. Kom hem vid 19.30 och får direkt information om att sonens skoltaxi krånglar. La mig innan 21 och stensomnande!

09.00 - 12.00 igår (dagen efter min hemkomst) så var jag på BUP-utbildning i grannstaden. Satte mig med lite läxor/frågeställningar som lärarna vill ha in på måndag. Familjen valde att äta kvällsmat ute, och återigen somnade jag innan 21.

I helgen är det vilodagar från både skola och träning, ska bo på studieorten 3 dagar nästa veckan samt har sista träffen på BUP-utbildningen nästa vecka.

Nämnde jag att jag utöver detta även har 1 man, 3 barn och 1 valp att ta hänsyn till :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
658
· Visningar
19 562
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
861
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka