Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt läsa en kurs i högskolepedagogik. Hade inte hunnit kika så noga på litteraturlistan. 4 sidor lång lista med obligatorisk litteratur för 15hp fick mig att vilja hoppa av kursen.

Börjar även fundera på om det inte är läge att göra det här just nu. Våren var väldigt stressig och hösten lär inte bli särskilt mycket mindre stressig...

Länge sedan jag skrev i den här tråden. I tisdags undersökte, sövde, övervakade och munsanerade jag och resten av min grupp en hund helt självständigt! Första gången vi söver självständigt på det viset (med lärarövervakning förstås) så det var både lärorikt och otroligt roligt :).

Jag hade tänkt läsa en kurs i högskolepedagogik. Hade inte hunnit kika så noga på litteraturlistan. 4 sidor lång lista med obligatorisk litteratur för 15hp fick mig att vilja hoppa av kursen.

Börjar även fundera på om det inte är läge att göra det här just nu. Våren var väldigt stressig och hösten lär inte bli särskilt mycket mindre stressig...
Det låter helt orimligt mycket, hur många böcker och artiklar är det?

Sen jag började undervisa har jag fått skämmas rejält för hur jag ibland betedde mig som student utan att tro att det skulle märkas för den som föreläste. Det märks otroligt tydligt.

Jag säger till ibland i mer allmänna ordalag, att bara så de vet så märks det väldigt tydligt.

Jag försöker dock också tänka att om många sitter med telefonerna så engagerar jag dem inte tillräckligt och är inte särskilt intressant. Då får jag bättra mig. Mer frustrerad blir jag när jag faktiskt ber dem göra något och de ändå inte lyssnar, men det händer väldigt sällan. Jag anser att det är mitt ansvar som lärare att undervisa med metoder som fungerar, jag vet att traditionella föreläsningar sällan är särskilt effektiva och att de sällan engagerar studenterna tillräckligt. Står jag då bara och föreläser så får jag räkna med att de flesta zonar in och ut.

Jag tycker tvärtom att traditionella föreläsningar funkar bra. Om man inte kan sitta och lyssna på nån som förklarar, utan måste ha typ övningar och fysisk aktivitet inbakat för att kunna behålla fokus, så tänker jag snarare att högskolestudier kanske inte riktigt är grejen. Man behöver kunna klara att sitta och lyssna ibland. Eller om det är så att man lär sig bättre ensam med böckerna så kan man ju göra det istället för att gå på föreläsningarna. Självklart är det svårt att sitta med oavbrutet fokus i 90 minuter, det klarar nog ingen, men jag tycker nog att studenterna brukar lyssna största delen av tiden. Har man bra powerpointstöd så tycker jag det kan vara bra som hjälpmedel att kunna haka på igen och veta var man är i föreläsningen när man fokuserar igen.

Självklart försöker man hålla studenternas uppmärksamhet genom att göra föreläsningarna begripliga och intressanta, men står det föreläsning på schemat så är det föreläsning som gäller, dvs läraren står därframme och pratar, och studenterna lyssnar. Och det kommer inte bli någon show, med ståuppkomiker och filmklipp, så att säga, utan det blir undervisning. Det får man leva med på universitetet, det är ju frivilligt att vara där trots allt.

Men jag håller med om att man blir förvånad hur väl man syns som student när man själv börjar undervisa. Om man sitter med mobilen under bänken är det ju inte precis osynligt, även om läraren väljer att inte säga något.

Jag tycker tvärtom att traditionella föreläsningar funkar bra. Om man inte kan sitta och lyssna på nån som förklarar, utan måste ha typ övningar och fysisk aktivitet inbakat för att kunna behålla fokus, så tänker jag snarare att högskolestudier kanske inte riktigt är grejen. Man behöver kunna klara att sitta och lyssna ibland. Eller om det är så att man lär sig bättre ensam med böckerna så kan man ju göra det istället för att gå på föreläsningarna. Självklart är det svårt att sitta med oavbrutet fokus i 90 minuter, det klarar nog ingen, men jag tycker nog att studenterna brukar lyssna största delen av tiden. Har man bra powerpointstöd så tycker jag det kan vara bra som hjälpmedel att kunna haka på igen och veta var man är i föreläsningen när man fokuserar igen.

Självklart försöker man hålla studenternas uppmärksamhet genom att göra föreläsningarna begripliga och intressanta, men står det föreläsning på schemat så är det föreläsning som gäller, dvs läraren står därframme och pratar, och studenterna lyssnar. Och det kommer inte bli någon show, med ståuppkomiker och filmklipp, så att säga, utan det blir undervisning. Det får man leva med på universitetet, det är ju frivilligt att vara där trots allt.

Men jag håller med om att man blir förvånad hur väl man syns som student när man själv börjar undervisa. Om man sitter med mobilen under bänken är det ju inte precis osynligt, även om läraren väljer att inte säga något.

Så för att få läsa på högskola ska man klara av en pedagogik som enligt mycket forskning är kass? Det är ett argument jag alltför ofta hör och aldrig köper.

Att du ska raljera kring andra metoder än katederundervisning genom att dra in att annat skulle innebära show, ståupp eller filmer och inte innebära undervisning är rätt löjligt enligt mig.

Precis som @lizan skriver så är den pedagogiken under stor kritik, men universitet och högskolor verkar ha väldigt svårt att ställa om. Jag har till och med suttit på en tre timmar föreläsning om hur dålig katederundervisning är med just katederundervisning, föreläsare blev helt ställd när frågan dök upp mot slutet hur hen ställde sig inför det faktum att hen undervisade tvärs emot det hen förespråkade. :angel:
Man pratar mycket om forskning men man verkar inte så intresserad av att faktiskt använda sig av den på just universitet.

Men diskussionen handlade väl ändå inte om studenter som zonar ut en hel föreläsning? :confused: Som du själv skrev - det är helt normalt att man inte orkar lyssna i exakt 90 minuter. Det är verkligen inte svårare än så.

Jag är också helt slut fast mest uppe i hjärnkontoret :cautious: förstår inte hur jag ska lyckas komma ihåg allt jag läser?! Får lite panik helt enkelt .. Hur fasiken får folk saker att fastna? :yuck: Brukar inte ha problem med de när jag läser vanliga romaner .. Hmpft får väl se på tisdag om jag kommer ihåg något :devil: Ska äta skumbananer och läsa om ungdomar i teori & praktik, bara en massa sociala relationer, kommer ju vara expert på de sen :rofl::rofl:

@Mabuse Jag måste hålla med @lizan , det finns ett mellanting mellan att godta rabblande fakta i tre timmar och att tvinga föreläsare att köra stand up. Generellt tycker jag studenter kräver egentligen väldigt lite. I väldigt många lägen så räcker en basal nyfikenhet och öppenhet för studenterna och de flesta studenter svarar med att glatt just sitta stilla och lyssna i tre timmar (med några minuter av klotter i marginaler emellanåt). Många av de föreläsare jag värderar som högst har varit långt ifrån några pedagogiska genier, men de har haft och visat ett genuint intresse i oss studenter. De har ställt frågor till oss, varit öppna för våra frågor och förstått att respektera tider för pauser.

För mig handlar frågan i grund och botten om ömsesidig respekt. Som student är man tyst och anstränger sig efter bästa förmåga att fokusera, lyssna och, när tillfälle ges, engagera sig i undervisningen. Och på samma sätt så tycker jag att man kan ställa ett grundläggande krav på den som föreläser att hen visar hänsyn till studenterna genom att hålla tider, kunna sitt ämne och, utifrån bästa förmåga, faktiskt försöka dela något med studenterna.

Användandet av mobiltelefoner under föreläsningen, där den här diskussionen började, är jag tudelad inför. Jag tror, som sagt, att det i de allra flesta fall handlar om micropauser. Å andra sidan så finns det diskretare sätt att ta dessa pauser på än att plocka med något som lyser och, i värsta fall, låter. Jag skulle ha full förståelse för en föreläsare som i början av föreläsning i vänlig ton bad folk att lämna telefonerna i väskan.

Och jag vill poängtera detta: de allra flesta föreläsare gör ett fantastiskt jobb. Jag har pluggat i fem år och minns bara en knapp handfull föreläsare där jag verkligen inte klarat av att hålla uppe ett engagemang. Och då är det rätt extrema exempel, bland annat en som vägrade svara på frågor och en annan som läste sina anteckningar högt utan att titta på publiken. Exempel där jag inte tycker föreläsaren gör sitt jobb helt enkelt.

Samtidigt som jag skriver det inser jag att jag inte kan släppa den här tråden :D Jag som varje dag de senaste fyra månaderna tackat min lyckliga stjärna för att jag inte pluggar längre :angel: Satan vad kul det är att jobba! :bow:

Jag är också helt slut fast mest uppe i hjärnkontoret :cautious: förstår inte hur jag ska lyckas komma ihåg allt jag läser?! Får lite panik helt enkelt .. Hur fasiken får folk saker att fastna? :yuck: Brukar inte ha problem med de när jag läser vanliga romaner .. Hmpft får väl se på tisdag om jag kommer ihåg något :devil: Ska äta skumbananer och läsa om ungdomar i teori & praktik, bara en massa sociala relationer, kommer ju vara expert på de sen :rofl::rofl:
Sitter du och läser rätt upp och ner? Det har aldrig räckt för mig iaf, man måste jobba med texten för att den ska fastna. Det kan man ju göra på olika sätt, jag brukar läsa med understrykningspenna och stryka under det viktiga, och sammanfatta det viktiga i marginalen. Sen när jag har läst hela texten så går jag igenom sammanfattningarna och skriver ihop dem till en sammanfattning av alltihop.

Då är det inte för att plugga för en tenta, utan det är så man som lärare jobbar med texter som man behöver förstå för forskningen. Skulle jag behöva kunna detaljerna utantill skulle jag jobba med den några varv till.

Precis som @lizan skriver så är den pedagogiken under stor kritik, men universitet och högskolor verkar ha väldigt svårt att ställa om. Jag har till och med suttit på en tre timmar föreläsning om hur dålig katederundervisning är med just katederundervisning, föreläsare blev helt ställd när frågan dök upp mot slutet hur hen ställde sig inför det faktum att hen undervisade tvärs emot det hen förespråkade. :angel:
Man pratar mycket om forskning men man verkar inte så intresserad av att faktiskt använda sig av den på just universitet.
Så entydig är nu inte den forskningen. Och didaktik är dessutom inte heller huvudämnet för de flesta forskare. Vi lägger betydligt mycket mer tid på att lära oss vårt ämne, än på didaktik. För de flesta är man ju också i första hand forskare, i andra hand lärare. Och så måste det nästan vara, iom att man ska kunna skapa kurserna själv, göra kursplanerna och välja ut litteraturen. Det är en jätteskillnad mot gymnasiet och grundskolan, där läroplanerna görs centralt. Så pluggar man på ett universitet så är lärarna i regel forskare som också undervisar, snarare än lärare som forskar litegrann. Jag har aldrig träffat en universitetslärare som inte har ständig huvudvärk med att undervisningen stjäl så mycket forskningstid (även om man tycker undervisningen är kul så har de flesta valt yrket huvudsakligen för forskningen). Alla vill ha mer forskningstid, medan jag aldrig har träffat någon som vill ha mer undervisning och mindre forskning.

Visst försöker man göra så bra kurser man kan, men samtidigt är det ganska få timmar avsatta till undervisningen. Många andra undervisningsmetoder kräver mycket fler lärartimmar, och de har man inte. Inte heller timmarna för att vidareutveckla kurser.

Så det är inte att det är svårt att ställa om, det är att med de resurser och de mål man har för undervisningen, och med tanke på hur tvetydig forskningen är på området, så är det inte glasklart varför man skulle göra annorlunda än man gör idag.

Att en lärare i didaktik inte kan förklara varför man valt att undervisa på det sätt man gör verkar ju däremot svagt, men det får väl stå för den läraren. Jag tycker hen borde ha kunnat svara på den frågan - öht borde man inte bli helt ställd av studentfrågor, så avancerade brukar de nu inte vara. Men hen kanske hade en dålig dag.

@Araminta Träffar man på en riktigt dålig föreläsare, så har det i regel en av tre orsaker: 1) Personen ifråga är en skicklig forskare, vilket väger mycket tyngre än pedagogisk skicklighet när man anställs. Är man anställd måste man i regel undervisa, oavsett hur trist man tycker det är. Eller 2) Personalbrist gjorde att det var den personen eller ingen. Många universitet är kroniskt underbemannade, man får komplettera med de frilansare man hittar, och det är inte alltid de är stjärnor i katedern. Eller 3) Det är en doktorand eller annan junior som håller på att lära sig, och förmodligen är supernervös. Står man och läser innantill t ex så beror det oftast på att man inte kan och/eller avskyr att föreläsa. Alla vet att det inte blir bra, men om alternativet är att stå där och få tunghäfta, så väljer en del att läsa innantill. Ungefär av samma anledning som en del nervösa studenter står och läser innantill när de ska presentera.

Senast ändrad:
Sitter du och läser rätt upp och ner? Det har aldrig räckt för mig iaf, man måste jobba med texten för att den ska fastna. Det kan man ju göra på olika sätt, jag brukar läsa med understrykningspenna och stryka under det viktiga, och sammanfatta det viktiga i marginalen. Sen när jag har läst hela texten så går jag igenom sammanfattningarna och skriver ihop dem till en sammanfattning av alltihop.

Då är det inte för att plugga för en tenta, utan det är så man som lärare jobbar med texter som man behöver förstå för forskningen. Skulle jag behöva kunna detaljerna utantill skulle jag jobba med den några varv till.
O
Skriver ned de jag tycker är viktigast på papper, finular lite på de, vi ska ta fram tre frågor vi tycker är intressanta i grupp utifrån de vi läst. Fast jag kom ihåg de mesta jag hade läst när jag skrev första inlämningsuppgifter och vid grupp diskussion:angel: mest bara antar jag att jag inte är van, de kommer väl för kursen är jätte intressant så här långt, de är verkligen ett ämne som intresserar mig. Men som de sa alla får panik i början typ :devil::yuck: bara kämpa på!

Om det inte är helt vansinnigt mycket man ska läsa igenom tycker jag att det är rätt trevligt att bara läsa igenom texten som den är. Det brukar ge mig ett ganska bra hum om vad som står. Jag hade åtminstone tidigare ett ganska bra minne. Jag får dessutom övning i att läsa snabbt och sortera bort vilket jag behöver efter många års paus i pluggandet :p

Vi har sparkat igång gruppuppgiften nu. Alla verkar betydligt lugnare så förhoppningsvis coolar även den som gick mig på nerverna ner och blir lättare att ha med att göra. Det verkar så i alla fall :) när jag först kollade på uppgiften tänkte jag "åh nej! Hur gör vi det här?!" Men det känns faktiskt riktigt bra nu.

Jag är nu färdig språkkonsult i svenska! :D Väntar på att alla poäng ska registrerats, men sedan är det äntligen dags att ta ut examen!
Vad kul, det passar ju dig perfekt!

Men inte behöver du ju köpa alla de böckerna? Vi har också 4-5 sidor litteraturlista, men inte köper man alla för det.. Man köper de man kan ha bäst nytta av och lånar lite på biblioteket.. Det finns inga tidigare som gått kursen som man kan be om tips på viktig litteratur? Fast nu kanske det är försent iallafall?

Det var för övrigt jäääättelängesen jag var inne här, märkte jag när ni skrivit sisådär 10-15 sidor sedan sist :angel: Första skolveckan är nu avklarad och det är så himla roligt att vara igång igen! Lite nya böcker är på väg hem och jag är taggad till tusen!
Jag hoppas att alla haft ett bra sommarlov?

Nu är två veckors inspark officiellt över. Och alltså herregud vad glad jag är över att jag ändå tog mig i kragen och deltog! Maken till så fina människor har jag sällan skådat :heart Trots att jag är och vill förbli absolutist så kände jag mig ändå alltid inkluderad och aldrig ifrågasatt. Dessutom inser jag att jag utvecklats något enormt som människa på bara dessa två veckor. Ett av de främsta kvittona på det är seminariumet i fredags, som bla. innehöll en muntlig presentation - något som jag alltid hatat/bävat inför, men som jag nu faktiskt kände mig helt bekväm med. Att en i min faddergrupp blev utsedd till årets fadderbarn gör mig icke desto mindre stolt. :heart

Nu är två veckors inspark officiellt över. Och alltså herregud vad glad jag är över att jag ändå tog mig i kragen och deltog! Maken till så fina människor har jag sällan skådat :heart Trots att jag är och vill förbli absolutist så kände jag mig ändå alltid inkluderad och aldrig ifrågasatt. Dessutom inser jag att jag utvecklats något enormt som människa på bara dessa två veckor. Ett av de främsta kvittona på det är seminariumet i fredags, som bla. innehöll en muntlig presentation - något som jag alltid hatat/bävat inför, men som jag nu faktiskt kände mig helt bekväm med. Att en i min faddergrupp blev utsedd till årets fadderbarn gör mig icke desto mindre stolt. :heart

Åh vad fantastiskt att läsa :love:

Laddar för ny vecka nu då :) föreläsning 10-12 i morgon och lite fix efteråt. Räknar med hyfsat kort dag. Känns bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
658
· Visningar
19 553
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
893
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
861
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka