Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har de pluggats hela helgen några sidor kvar att läsa nu innan jag tänker slå igen min Blå :p missade föreläsningen idag men läst att den skulle handla om så känner mig ändå med i matchen :angel: var tvungen att gå till läkaren :devil: tre dagar denna vecka så bara att köra på :bow: nästa vecka bara två dagar inne på campus men mera eget arbete vilket passar mig bättre faktiskt :love: Snart går vi också ut på 5 veckor VFU blur spännande :up:

Jag lägger mig i er diskussion, börjar med neuro om 4 veckor och läser T7 i Lund :)

Kul! Lite annorlunda upplägg på curriculumen. :)

OT, men jag antar att du har sett en del av Skånes sjukvård. Hur upplever du den som kandidat och för UL/AT? Skåne finns nämligen med i mina funderingar inför AT men har hört att det är rätt rörigt, ligger lågt på AT-rankingen och betalar sämre..

Hur fungerar CSN när man inte tagit tillräckligt med poäng? Jag läser ju inte om de kurserna jag sökte poäng för då, det är ju nya nu. Spelar det nån roll? Eller får jag CSN när jag läst tillräckligt många poäng nu? Nån som har koll?

Hur fungerar CSN när man inte tagit tillräckligt med poäng? Jag läser ju inte om de kurserna jag sökte poäng för då, det är ju nya nu. Spelar det nån roll? Eller får jag CSN när jag läst tillräckligt många poäng nu? Nån som har koll?

Nej, det spelar ingen roll. Du får CSN när tillräckligt många poäng har registrerats, men måste förstås söka CSN som vanligt.

Det spelar ingen roll att det är andra kurser du läser nu så länge det är samma "nivå av utbildning" som du saknar poäng ifrån (alltså, det krävs poäng på högskolenivå ifall det är poäng på högskolenivå som saknas, går inte att fylla ut med kurser på gymnasienivå, ämnet du läser spelar ingen roll!)

Edit: Jag har ringt CSN och ändrat min ansökan till den veckan där poängen som saknats har rapporterats in men är inte helt säker på att det egentligen behövs..men tror utbetalningen går snabbare då :angel:

Kul! Lite annorlunda upplägg på curriculumen. :)

OT, men jag antar att du har sett en del av Skånes sjukvård. Hur upplever du den som kandidat och för UL/AT? Skåne finns nämligen med i mina funderingar inför AT men har hört att det är rätt rörigt, ligger lågt på AT-rankingen och betalar sämre..

Som kandidat tycker jag det är bra, men också a hängande på vad du har för handledare. I allmänhet jobbar vi mest med UL/AT, men dom är ofta också bättre än överläkarna på att handleda (här i Lund finns det ett antal överläkare som är (ö)känd, vet inte hur det är på andra ställen) . Vad gäller AT så är det lång kö, eftersom som få som läst här vill flytta, men dom flesta verkar trivas medan de gör sin AT. Dock är det så att det är mycket mindre tid för egen inläsning och så än i t.ex. Karlskrona som man ofta jämför med här eftersom det är rätt nära.
Sen kan sjukhuset i sig vara rätt rörigt, alltid ont om vårdplatser på de internmedicinska avdelningarna och standard att du får bråka ett tag med avdelningsansvarig om du vill ha nån inlagd från akuten. Skiljer sig ju lite mellan sjukhusen här också, hört vissa säga att det är mycket trevligare att göra AT på ett inre sjukhus i Skåne, snarare än sus (vi har gått om sjukhus här nere :p). Också har vi ett rätt så kasst journalsystem. Men många söker ju hit och vekar trivas och fortsätter jobba här, även om jag personligen tänkte söka underläkar-/AT-tjänst utanför Skåne.

Vet inte om detta hjälper nått :)

Som kandidat tycker jag det är bra, men också a hängande på vad du har för handledare. I allmänhet jobbar vi mest med UL/AT, men dom är ofta också bättre än överläkarna på att handleda (här i Lund finns det ett antal överläkare som är (ö)känd, vet inte hur det är på andra ställen) . Vad gäller AT så är det lång kö, eftersom som få som läst här vill flytta, men dom flesta verkar trivas medan de gör sin AT. Dock är det så att det är mycket mindre tid för egen inläsning och så än i t.ex. Karlskrona som man ofta jämför med här eftersom det är rätt nära.
Sen kan sjukhuset i sig vara rätt rörigt, alltid ont om vårdplatser på de internmedicinska avdelningarna och standard att du får bråka ett tag med avdelningsansvarig om du vill ha nån inlagd från akuten. Skiljer sig ju lite mellan sjukhusen här också, hört vissa säga att det är mycket trevligare att göra AT på ett inre sjukhus i Skåne, snarare än sus (vi har gått om sjukhus här nere :p). Också har vi ett rätt så kasst journalsystem. Men många söker ju hit och vekar trivas och fortsätter jobba här, även om jag personligen tänkte söka underläkar-/AT-tjänst utanför Skåne.

Vet inte om detta hjälper nått :)

Tack snälla för utförligt svar! :)
Det är isf boende i Lund som är aktuellt (som ju tyvärr verkar allra sämst/svårast) men är sådär sugen på att dagspendla upp mot timmen enkel resa egentligen.

Tack snälla för utförligt svar! :)
Det är isf boende i Lund som är aktuellt (som ju tyvärr verkar allra sämst/svårast) men är sådär sugen på att dagspendla upp mot timmen enkel resa egentligen.
Om du väljer att göra forskar AT så tror jag du kan få tjänst tidigare, men det är så i Lund att det är mycket fokus på forskning. Sen är det ju många special fall som skickas just till Lund, som man ju då får chans att se men jag vet inte. Huvudmotivation för dom som gör AT här verkar ofta vara antingen läget eller just forskning/svåra fall. Är man sen inte intresserad av forskning eller få chans med mer komplicerade fall så är det kanske inte så mycket som väger upp Lunds problem (tror lund låg sist när man granskat löneutvecklingen för AT). Sen har jag hört att akuten är rörligare I Helsingborg än i Lund, så vi är inte sämst på allt ;)
Men många verkar ju nöjda även i lund, så kan ju vara jag som är negativ :p

Om du väljer att göra forskar AT så tror jag du kan få tjänst tidigare, men det är så i Lund att det är mycket fokus på forskning. Sen är det ju många special fall som skickas just till Lund, som man ju då får chans att se men jag vet inte. Huvudmotivation för dom som gör AT här verkar ofta vara antingen läget eller just forskning/svåra fall. Är man sen inte intresserad av forskning eller få chans med mer komplicerade fall så är det kanske inte så mycket som väger upp Lunds problem (tror lund låg sist när man granskat löneutvecklingen för AT). Sen har jag hört att akuten är rörligare I Helsingborg än i Lund, så vi är inte sämst på allt ;)
Men många verkar ju nöjda även i lund, så kan ju vara jag som är negativ :p

Med tanke på gårdagens AT-ranking så är AT-läkarna i Lund långt ifrån de mest nöjda iaf :p

Bwah! Nu är jag en sån där "jag har faktiskt barn och alla får anpassa sig efter mig!" Som jag inte vill vara MEN att göra ett grupparbete där 4 av 5 i gruppen är iväg på saker som inte rör skolan och man enbart har kommit fram till vad man skulle ha gjort tills igår kväll är lite knöligt. De andra är tillgängliga ikväll någon gång och ikväll är mina småbarn hemma och vill x y och z så jag tidigast kan ägna tid åt skolan efter 20-21. Jag blir galen!! Visste att 1 eller 2 skulle vara iväg men inte allihopa. Det verkar som om det är jag som håller i spakarna nu och bestämmer vad gruppen ska göra eftersom att ingen annan vill vara med och göra det. Jag har liksom mina timmar mitt på dagen när jag kan hålla på med det här för att barnen är på förskolan. Sen är jag ytterst begränsad.

Gör det officiellt nu: jag hatar den engelska delen av denna kursen. Och då har jag överhuvudtaget inga problem med det engelska språket, men kursens upplägg är :turd:

Idag har jag fått mitt första spunkanfall på gruppen :devil: En i gruppen vägrar plugga på helger så nu på måndag när vi har flera timmar mellan föreläsning & seminarium så tänkte jag att vi kunde ägna de timmarna åt att göra nästa veckas gruppuppgift :grin: Men nej .. :banghead: Så ska åka 14 mil tur och retur för en timmes arbete snark en annan dag när jag kan ägna de åt att fixa med mina egna uppgifter :arghh: Nej plugga vidare nu :angel: Fick iallafall godkänt på första uppgiften vi skickade in :banana:

Japp, är som handen i handsken faktiskt! Speciellt nu när jag har världens roligaste jobb som redaktör också :D
Men åh! Nu blir jag ju nästan lite avundsjuk ju! Man kanske skulle hoppa av och byta bana nu på en gång... Eller, nej, det ids jag inte :yuck: Men det är ju verkligen ditt yrke, med stort D! :D

Vilken termin går du? Jag tragglar också en del neuro nu och går T10 på LiU :)
Vad kul med en skolkamrat! Jag läser också på LiU ;)

Imorgon väntar seminarie där vi ska presentera vårat förbättringsarbete. Snart, rättare sagt på måndag, börjar det roliga igen!! Synd bara att första tentan ut är statestik.. :cry: Det blir iofs otroligt skönt att ha den avklarad sen.
Och på tal om att somna på föreläsningar... Prova att ha en heldag med BARA statestik :banghead:

Någon här inne som läser Hundens beteendebiologi??

Jag har precis på posten fått min aktiveringsnyckel till Liu och har gjort introduktionsuppgiften (att skriva om mig själv). Men nu då? Jag ska göra första riktiga uppgiften, men den här sidan är såååå dålig. Eller är det jag som är dålig? Allt är så rörigt. Tacka vet jag Lunds distanskurs jag läser, där är allt superenkelt att navigera. :o

Någon här inne som läser Hundens beteendebiologi??

Jag har precis på posten fått min aktiveringsnyckel till Liu och har gjort introduktionsuppgiften (att skriva om mig själv). Men nu då? Jag ska göra första riktiga uppgiften, men den här sidan är såååå dålig. Eller är det jag som är dålig? Allt är så rörigt. Tacka vet jag Lunds distanskurs jag läser, där är allt superenkelt att navigera. :o

Jag har inte läst den, men vad är det du behöver hjälp med? Med sidan alltså? Jag antar att du loggar in som student som vanligt på LiUs sida? (Det tar tid att lära sig sidan, det kan jag hålla med om! Nu har de ju dessutom precis gjort om den...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
658
· Visningar
19 012
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
893
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
861
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 520
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka