Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig just nu på en elev i vår grupp (vi gör myyycket grupparbete...) som konstant sitter och halvsover på alla föreläsningar och erkänner att hen "inte pallar" läsa alla böcker, sedan vill att vi i gruppen ska förklara innehållet i både böckerna och föreläsningarna för hen efter lektionstid. Fast hen kallar det för att vi ska ha en "gruppdiskussion". Idag kunde jag inte hålla mig, utan sa "Nej, om det är en sådan "diskussion" som vi haft tidigare så åker jag hem i stället. Jag föreslår att du håller dig vaken på föreläsningarna, antecknar och sen går hem och slår upp det du inte förstås i läroböckerna." Jävlar vad sur hen blev, men de andra gruppmedlemmarna bjöd mig på kaffe och kaka som tack efteråt ;).

Just nu känner jag bara :banghead::banghead::banghead::arghh:
Hur ska man kunna svara på en frågeställning när det inte står något om det i litteraturen? Hittar inte en stavelse om det på nätet heller. :down:

Ska göra klart det här idag så jag slipper plugga i helgen, länge sedan jag tog en helt pluggfri dag nu och känner att det behövs.

Nu kommer jag tillbaka in i tråden igen. :up:
Har varit på praktik i två veckor nu och insett att fan vad jag vill göra det här. :bump: Jag tror verkligen att jag är på rätt plats ändå, och har försökt att förlåta mig själv för att jag tvivlat (mest pga en mindre bra strukturering av kursen antagligen, tyvärr). På måndag blir det att begrava sig i böcker igen!
Pepp, pepp! :banana:

Stör mig just nu på en elev i vår grupp (vi gör myyycket grupparbete...) som konstant sitter och halvsover på alla föreläsningar och erkänner att hen "inte pallar" läsa alla böcker, sedan vill att vi i gruppen ska förklara innehållet i både böckerna och föreläsningarna för hen efter lektionstid. Fast hen kallar det för att vi ska ha en "gruppdiskussion". Idag kunde jag inte hålla mig, utan sa "Nej, om det är en sådan "diskussion" som vi haft tidigare så åker jag hem i stället. Jag föreslår att du håller dig vaken på föreläsningarna, antecknar och sen går hem och slår upp det du inte förstås i läroböckerna." Jävlar vad sur hen blev, men de andra gruppmedlemmarna bjöd mig på kaffe och kaka som tack efteråt ;).

Känner igen.

/Squie - känd som bitch av forna klasskamrater.

Måndag igen och nya tag som gäller!
Hittills har jag dock haft väldiga problem med att motivera mig själv att komma igång... Så från kl. 9 börjar jag. Nu har jag gjort det officiellt här också. :)

Alltså jag måste fråga er som pluggar massa olika!

Hur ser era betygskriterier ut i olika kurser? Är det tydligt vad som förväntas av er för olika betygsnivåer? Är det beskrivet på olika kunskapsnivå eller står det att man ska göra samma sak fast bättre? (Är ni med på hur jag menar ens?)

Och vad läser ni inom för ämnen till dessa kriterier? Fick höra idag att ämnet x aldrig har vettiga betygskriterier och jag blir så nyfiken på hur det ser ut...

Alltså jag måste fråga er som pluggar massa olika!

Hur ser era betygskriterier ut i olika kurser? Är det tydligt vad som förväntas av er för olika betygsnivåer? Är det beskrivet på olika kunskapsnivå eller står det att man ska göra samma sak fast bättre? (Är ni med på hur jag menar ens?)

Och vad läser ni inom för ämnen till dessa kriterier? Fick höra idag att ämnet x aldrig har vettiga betygskriterier och jag blir så nyfiken på hur det ser ut...

Det brukar stå typ U-G-VG, och sedan inte så mkt mer än så. Inte specificerat alls över vad som krävs för att få de olika betygen. Som student får jag gå lite på känn om vad jag tror förväntas av mig.

Pedagogik, socialpsykologi och psykiatri. Fristående kurser hela högen med olika % på belastningen och olika lärocenter.

Nivån på pedagogiken när en slide med den högst relevanta titeln "Vad är läsning" följs av ett citat på holländska :confused:

Ge mig styrka!

Vi har en hemtenta nu med en skriftlig del och en muntlig fördjupning kring ett läkemedel. Jag slarvade med den skriftliga delen. Hade svårt att hitta fakta och var bara väldigt frustrerad. När det sen började flyta på skrev jag klart och skickade in skiten fort! Med slarvfel som jag sett nu i efterhand :banghead:

Då måste jag ju rädda upp det med den muntliga delen. Tänkte fortsätta berätta om interaktioner mellan mitt läkemedel och andra då jag inte fick plats med allt i den skriftliga delen.
Men det var ju lättare sagt än gjort!! Att grotta ner sig på djupet för att fatta varför två läkemedel inte synkar med varandra är ju skitsvårt!

Jag hatar muntliga presentationer också, sannolikheten att jag ska "rädda" min skriftliga del med en muntlig är lika med noll.

Ge mig styrka!

Vi har en hemtenta nu med en skriftlig del och en muntlig fördjupning kring ett läkemedel. Jag slarvade med den skriftliga delen. Hade svårt att hitta fakta och var bara väldigt frustrerad. När det sen började flyta på skrev jag klart och skickade in skiten fort! Med slarvfel som jag sett nu i efterhand :banghead:

Då måste jag ju rädda upp det med den muntliga delen. Tänkte fortsätta berätta om interaktioner mellan mitt läkemedel och andra då jag inte fick plats med allt i den skriftliga delen.
Men det var ju lättare sagt än gjort!! Att grotta ner sig på djupet för att fatta varför två läkemedel inte synkar med varandra är ju skitsvårt!

Jag hatar muntliga presentationer också, sannolikheten att jag ska "rädda" min skriftliga del med en muntlig är lika med noll.

Head up! :)

I situationen som du var (tänker på skriftliga) så gjorde du ditt bästa. Det går inte att alltid vara på topp, det kan ingen.

Sen muntliga - vad är det i situationen du inte gillar? Är det att stå upp o berätta om vad du hittat? Eller är det mer kunskapsläget du inte gillar...att ev. prata om något som du känner att du inte riktigt har koll på?

Head up! :)

I situationen som du var (tänker på skriftliga) så gjorde du ditt bästa. Det går inte att alltid vara på topp, det kan ingen.

Sen muntliga - vad är det i situationen du inte gillar? Är det att stå upp o berätta om vad du hittat? Eller är det mer kunskapsläget du inte gillar...att ev. prata om något som du känner att du inte riktigt har koll på?

Mest är det att stå inför folk och prata. Men även om ett ämne jag inte kan fullt ut. Vi ska bara prata i 7-8 min o sen få 7 frågor som vi helst ska kunna svara på.

Det brukar stå typ U-G-VG, och sedan inte så mkt mer än så. Inte specificerat alls över vad som krävs för att få de olika betygen. Som student får jag gå lite på känn om vad jag tror förväntas av mig.

Pedagogik, socialpsykologi och psykiatri. Fristående kurser hela högen med olika % på belastningen och olika lärocenter.

Spännande........

Nu har äntligen mina kursböcker kommit, bara fem veckors arbete att ta igen. Första boken var mitt eget fel, jag var snål och köpte begagnat. Andra boken var bokus fel, fattar inte ens vad som hände där. Beställde bok, noterade märkligt lång leveranstid men tänkte ja, ja. Sen får jag mail att boken kommer att bli ytterligare försenad, väntat 4 veckor. Tröttnar och gör ett nytt försök att hitta boken, det kommer då upp ett annat exemplar som det inte är väntetid på, också på bokus. De har alltså två "olika" upplagor av exakt samma bok varav den ena inte finns och den andra kom hem på 3 dagar. Den jag fick hem var dessutom 100 kr billigare, skitkonstigt.

Har bara ett arbete kvar i en kurs nu och sedan är den kursen klar :up:
Efter det väntar 4 veckors praktik innan psykologkursen börjar :)

Fick inte det examensprojekt jag ville :cry: Ska gräva ner mig till imorgon och sen se vad jag ska göra åt situationen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 951
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka