Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag går det så segt så jag vet inte vad. Jag jobbar på men det går oändligt långsamt (läs: bukepaus ungefär hela tiden). Tur att jag har pluggat bra under kursens gång åtminstone.

Vi hade i alla fall projektmöte över telefon igen (bra grej!) och bestämde att många av kursledningens kommentarer på rapporten kunde vi strunta i :o Med en rejäl begränsning på ord kan man liksom inte vara så detaljerad om man ska få med alla delar... oavsett hur intressant det hade varit egentligen. Resten av kommentarerna ska vi fixa efter tentan.

Gah det verkar vara någon jäkla principsak från universitetet att inte lämna ut reslutatet på tentorna innan det har gåt 15 arbetsdagar. Det roliga är att idag fredag är det den 21 okt, anmälan till skrivlabb som man får gå på om man är underkänd är den 23, dvs söndag. Men ingen har fått några besked alls men förhoppningsvis får vi dem under dagen... :meh:

Tentan skriven, borde bli godkänd (vi har G-VG på min utbildning) men tar inte ut något i förväg. Blir nog hyfsat pluggfri helg. Borde preppa inför nya kursen på måndag där vi kommer att ha flera små skriftliga duggor under ett par veckor och kommer även att vara ute som konsulter i ett projekt så det blir full fart men alla ex av boken var utlånade på bibblan så jag får nöja mig med de artiklarna jag kommer åt i helgen.

Nu blir det en öl och middag :D

Ska skriva en hemtenta i en distanskurs. Den ska sen undertecknas av två andra personer som intygar att jag jobbat självständigt med den. Var i hela friden ska jag hitta dom personerna, som vet att jag suttit ensam i min lägenhet och jobbat självständigt med min hemtenta?
Nu kan jag säkert lösa det ändå, men vad är det för konstigt system? Räcker det inte med att tentan går genom urkund? För även om någon fuskar genom att ta hjälp av någon annan (som att någon frivilligt skulle ställa upp på att skriva en 10 A4sidor lång hemtenta åt någon annan) så lär ju den personen kunna fuska till sig två underskrifter också?

@cili Vilket ohyggligt puckat system! Jag hade blivit oxtokig. Kanske ett mail till den aktuella kåren?
Det är fler som reagerat, så jag hoppas att läraren tar åt sig och ändrar systemet.
Själv kan jag nog få underskrift av pojkvän och kompis, men hur ska dom egentligen kunna vara helt hundra på att jag gjort allt själv när dom inte suttit och bevakat mig? För även om jag skulle skicka över arbetet några gånger under processen kan dom ju egentligen aldrig vara helt säkra på att det faktiskt är jag som skrivit allt.

Det är fler som reagerat, så jag hoppas att läraren tar åt sig och ändrar systemet.
Själv kan jag nog få underskrift av pojkvän och kompis, men hur ska dom egentligen kunna vara helt hundra på att jag gjort allt själv när dom inte suttit och bevakat mig? För även om jag skulle skicka över arbetet några gånger under processen kan dom ju egentligen aldrig vara helt säkra på att det faktiskt är jag som skrivit allt.

Jag känner instinktivt att en lärare som kommer på en sån idé kanske kan behöva lite stöttning och stöd i vad som är ett vettigt sätt att göra en tentamen på distans. Jag har läst en del kurser på distans och det finns verkligen massor med olika sätt att genomföra tentorna, med varierande framgång.

Vi hade en kurs där det vart total myteri i klassen baserat på att de uppfattade arbetsbelastningen som helt orimlig (det var den egentligen inte, dock så var schemaläggningen dålig) där läraren backade och förlängde deadlines på hemtentamen. Vad jag vet så blev det ingen konflikt som gick vidare (det blev även lite snurrigt med vad som gällde på salstentan, som var multiple choice, och det slutade med att läraren rättade alla tentor, tog bort två frågor och sedan gjorde en statiskt analys för att ca hälften skulle få G och 25% VG och U var). Jag har klasskamrater som fortfarande är bittra och inte blev det bättre efter att hen var kursansvarig på en kurs som mer eller mindre examinerade allt material vi haft under 2 år. Dock en av mina favoritlärare än så länge på utbildningen.

Räknar ner till klockan nio imorgonbitti, då vi får tillgång till hemtentamen. Vill börja med den nuuuuu, så att jag kan få den gjord och kunna pusta ut.

Ska skriva en hemtenta i en distanskurs. Den ska sen undertecknas av två andra personer som intygar att jag jobbat självständigt med den. Var i hela friden ska jag hitta dom personerna, som vet att jag suttit ensam i min lägenhet och jobbat självständigt med min hemtenta?
Nu kan jag säkert lösa det ändå, men vad är det för konstigt system? Räcker det inte med att tentan går genom urkund? För även om någon fuskar genom att ta hjälp av någon annan (som att någon frivilligt skulle ställa upp på att skriva en 10 A4sidor lång hemtenta åt någon annan) så lär ju den personen kunna fuska till sig två underskrifter också?

Vad i alla grönskande helveten?!? O_o

Mindre än tolv timmar kvar innan hemtentan släpps - då inser jag att det blir TVÅ stycken hemtentamen :nailbiting::cry: En i statsvetenskap och en i ekonomisk historia :turd:

Jaha, tenta imorgon. Jag tycker att jag har rätt bra koll, men det känns inte riktigt som att jag har pluggat :confused: Men bra grundkunskaper i ämnet gör mycket och jag har ganska gott självförtroende inför morgondagen.

Tentan är skriven. Det gick rätt bra tror jag :) Fem stora frågor, max fem timmar. Fyra frågor på olika delar i kursen och en fråga som täcker hela kursen. Ingen poängsättning utan bara bedömning om svaret håller tillräcklig kvalitet för ett visst betyg. Gillar ändå konceptet, det känns som att det premierar förståelse mer än detaljkunskap. Omtenta bara på den del man missade.

Nu är det bara att hålla tummarna :)

Tentan är skriven. Det gick rätt bra tror jag :) Fem stora frågor, max fem timmar. Fyra frågor på olika delar i kursen och en fråga som täcker hela kursen. Ingen poängsättning utan bara bedömning om svaret håller tillräcklig kvalitet för ett visst betyg. Gillar ändå konceptet, det känns som att det premierar förståelse mer än detaljkunskap. Omtenta bara på den del man missade.

Nu är det bara att hålla tummarna :)

Vilket trevligt rättningssytem! :up:

En fråga till er som har tagit examen eller snart ska göra det: Det här med examensceremoni - är det något man "borde" vara med på? Jag är inte supertaggad.

Finns nog inget mer irriterande än när man är varm i kläderna och skrivandet flyter på - och man måste avbryta för att gå och jobba! :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 978
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka