Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du/ni som skulle läsa Hundens Beteendebiologi 1 via Linköping univ. i höst är ni kvar här i gruppen? :)
Läser kursen!:)
Har inte gjort mycket idag. Lyssnar på en informationsfilm nu, finns ingen bild till :cautious:
Är inget som ska pluggas in, är bara information om yrket.
Tyckte det var intressant att äntligen få en ordentlig bild av vad vi faktiskt kan syssla med sen efter examen! :p

Idag kom mina böcker till nuvarande kurs, så fredagensuppgift ser ut att kunna bli inlämnad i tid!:)

Känner att jag får ett litet sammanbrott när jag övar på att skriva diktat. Går så galet fort, och massa knepiga ord som jag inte har en susning om hur de stavas :p
Tur att det är ett tag kvar till examinationen!

På min nuvarande kurs är det en student som inte kan medverka på några föreläsningar eftersom hon har gjort en operation. Nu ska tydligen föreläsaren varje gång ha med henne på Skype O_o Det hade väl varit en sak om det sköttes smidigt vid sidan av men nu ska studenten ringa upp mitt i föreläsningen (med video!) och när samtalet bryts då och då måste föreläsningen pausa medan de försöker återupprätta kontakten... Oerhört störande och det känns väldigt oseriöst. Dessutom, rent krasst så är föreläsningar inte obligatoriska. Klart det är synd om tjejen som har opererats men det här känns inte riktigt rimligt.

Överreagerar jag?

Nej det tycker jag inte att du gör.
För mig får studenterna i det läget sköta det själva vilket fungerat hur bra som helst. Dvs en student som är på plats kör med skype och den som måste vara hemma får ta del av det så gott det går liksom. Det fungerar tillräckligt bra för att de frånvarande ska vara nöjda och stör ingen. Har uppkopplingen brutits har dom skött det smidigt utan att det påverkar någon annan.

OM det beslutats att studenten ska ha rätt till inspelning så ska det skötas på "riktigt" sätt och inte bara via Skype.

Låter dock som något som bestämts för att vara snäll utan att ha tänkt hela varvet. :) Jag vet minst en hos mig som lätt hade gjort så utan att tänka på att det inte är så smidigt för någon. :) Vilken kurs läser du?

Jag studerar tredje året på en kandidatutbildning nu och till våren ska jag göra mitt kandidatexamensarbete.

Jag går en konstnärlig utbildning, så min examination ser rätt annorlunda ut. En praktisk del som slutar i en examensutställning och även en rapportdel. Känns som att kraven på mig själv som student är oerhört höga, blir arbetet bra så finns möjlighet till rejäla stipendier, bra kontakter, fler utställningsmöjligheter o.s.v. Är mycket folk som ser ens arbete på utställningen och en massa viktigt folk kommer, typ statens konstråd och såna människor som kan köpa in ens arbete. Om arbetet blir intressant öppnar sig alltså många möjligheter senare.
Känns alltså väldigt viktigt att göra ett bra arbete, som student arbetar man otroligt intensivt under perioden och många arbetar ut sig totalt.

Känner ni som går andra utbildningar samma press på att prestera bra under sitt kandidatexamensarbete?

Jag är just nu i processen att försöka komma fram till vad jag vill arbeta med, kommer fortsätta med det spår jag redan arbetat med ett par år, men funderar på vilken väg jag ska ska ta för att utveckla det.

Nej det tycker jag inte att du gör.
För mig får studenterna i det läget sköta det själva vilket fungerat hur bra som helst. Dvs en student som är på plats kör med skype och den som måste vara hemma får ta del av det så gott det går liksom. Det fungerar tillräckligt bra för att de frånvarande ska vara nöjda och stör ingen. Har uppkopplingen brutits har dom skött det smidigt utan att det påverkar någon annan.

OM det beslutats att studenten ska ha rätt till inspelning så ska det skötas på "riktigt" sätt och inte bara via Skype.

Låter dock som något som bestämts för att vara snäll utan att ha tänkt hela varvet. :) Jag vet minst en hos mig som lätt hade gjort så utan att tänka på att det inte är så smidigt för någon. :) Vilken kurs läser du?

Jag har förstås ingen aning om vad som har föregått det här beslutet men det kan mycket väl vara så att det är för att vara snäll. Och det är väl fint så, men som sagt lite opraktiskt. Vi sa dock till kursledaren idag och bad att de i alla fall kunde sköta uppringningar och sånt på rasterna så att det inte stör föreläsningen. Animal welfare & behavior är det, antar att du känner till den kursledaren ;)

Alltså, jag kommer helt av mig när kursen bara består av enstaka lektioner någon gång i veckan. Blev idag påmind av en kursare att vi har programmets sista tenta om två veckor :eek: Vi skrev ju just en!

Jag har förstås ingen aning om vad som har föregått det här beslutet men det kan mycket väl vara så att det är för att vara snäll. Och det är väl fint så, men som sagt lite opraktiskt. Vi sa dock till kursledaren idag och bad att de i alla fall kunde sköta uppringningar och sånt på rasterna så att det inte stör föreläsningen. Animal welfare & behavior är det, antar att du känner till den kursledaren ;)

Hahahaha, det var PRECIS henne jag tänkte på... Förvånar mig inte alls! Hon är dock enkel att prata med så att säga ifrån är inga problem. Hon vill bara att det ska bli bra för alla och ibland blir hon för snäll med såna saker. :)

Hahahaha, det var PRECIS henne jag tänkte på... Förvånar mig inte alls! Hon är dock enkel att prata med så att säga ifrån är inga problem. Hon vill bara att det ska bli bra för alla och ibland blir hon för snäll med såna saker. :)

Jag anade nästan det :D Nåväl, det verkade i alla fall som att hon insåg att det blev lite tokigt idag och skulle försöka tänka på att sköta uppringningen lite bättre så det är ju bra. :)

Läser kursen!:)

:)

Tycker uppgiften att skriva kring sammanfattningen om MH diagrammet var lite svår att bena ut, just vad man skulle skriva om :angel: men nu har jag redan skickat in så hoppas på det bästa :idea: alltid svårt att hålla ner på antalet ord tycker jag när det är ett intressant ämne :idea:

Blä, tror att jag hamnat i en svacka. Är otroligt omotiverad, tycker allt vi läser om är tråkigt och jag ser absolut inte fram emot att åka norrut om två veckor för examinationsuppgiften.

Blä, tror att jag hamnat i en svacka. Är otroligt omotiverad, tycker allt vi läser om är tråkigt och jag ser absolut inte fram emot att åka norrut om två veckor för examinationsuppgiften.

Samma här. Har otroligt svårt att motivera mig till att plugga, trots intressant ämne egentligen.

Jag har inte heller någon större motivation om jag ska vara ärlig. Kursen vi läser är egentligen intressant men valet av litteraturen till de FEM små duggorna vi har är kanske inte direkt den intressantaste. Dessutom så har vi inte heller fått något svar alls på de tidigare duggorna (vi har dugga nr 4 imorgon) :meh:, utöver detta är trött sedan valvakan och känner ett behov av att sova snarare än att plugga.

Min app där jag loggar aktiviteter och ger mig belöningar funkar bra som motivation men misstänker att bestraffningar i form av elchocker skulle funka bättre för tillfället (psykologstudent som jag är).

Fler än jag som är i en svacka ser jag.
Började på en ny kurs igår som verkar jätteintressant, ändå är motivationen att börja skriva på arbetet verkligen noll. Fick tillbaka en uppgift där något ska kompletteras, men ingenting om vad det är som fattas. Det vore ju en fördel att veta det

Idag hade vi en föreläsning där läraren uttryckte sig klart problematiskt, på ett sätt som av flera elever tolkades som rasistiskt. Läraren nämner själv att hon blev anmäld för detta förra gången hon hade föreläsningen (för förra årets studenter) och uttryckte tydligt hur missnöjd hon var över detta. Hon säger, rakt ut, att hon inte vill att vi går till kåren eller rektorn om vi har åsikter om föreläsningen, utan ska prata direkt med henne "så att hon kan förtydliga sig". Jag anser att det är djupt oetiskt av henne att (utöver att uttrycka sig som hon gjorde i föreläsningen) uttryckligen försöka förhindra elever att klaga "högre upp". Inte minst som hon är ansvarig för kursen och i förlängningen för en stor andel av de andra kurserna i programmet. Jag skulle tro att 90% av klassen är mer eller mindre rädda för henne och har svårt att tro att särskilt många skulle våga prata direkt med henne.

Usch, gick hem denna fredag med en stor klump i magen. Jag har själv inte så väldigt mycket ork över för tillfället och vet inte om jag ids ta tag i att rapportera händelsen, samtidigt som jag kommer skämmas över mig själv om jag inte gör det. Får fundera över helgen tror jag.

Idag hade vi en föreläsning där läraren uttryckte sig klart problematiskt, på ett sätt som av flera elever tolkades som rasistiskt. Läraren nämner själv att hon blev anmäld för detta förra gången hon hade föreläsningen (för förra årets studenter) och uttryckte tydligt hur missnöjd hon var över detta. Hon säger, rakt ut, att hon inte vill att vi går till kåren eller rektorn om vi har åsikter om föreläsningen, utan ska prata direkt med henne "så att hon kan förtydliga sig". Jag anser att det är djupt oetiskt av henne att (utöver att uttrycka sig som hon gjorde i föreläsningen) uttryckligen försöka förhindra elever att klaga "högre upp". Inte minst som hon är ansvarig för kursen och i förlängningen för en stor andel av de andra kurserna i programmet. Jag skulle tro att 90% av klassen är mer eller mindre rädda för henne och har svårt att tro att särskilt många skulle våga prata direkt med henne.

Usch, gick hem denna fredag med en stor klump i magen. Jag har själv inte så väldigt mycket ork över för tillfället och vet inte om jag ids ta tag i att rapportera händelsen, samtidigt som jag kommer skämmas över mig själv om jag inte gör det. Får fundera över helgen tror jag.

:eek: What the actual f...?! :mad: Jag hoppas att ni mailbombar både kåren och rektorn med klagomål! Maken till brist på professionalitet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 414
Senast: Luem
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
880
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka