Vi som pluggar - del 5

Den används direkt. :/ På universitetet kursen ges förstår jag att jag får tillgång till boken men där finns den bara i fysisk form och är 60 mil ifrån där jag befinner mig. Däremot har ett annat universitet, närmre mig, också boken och dessutom i digital form så frågan är om jag kan få tillgång till DEN boken. :)

Har hittat första kapitlet som är första veckans genomgång, som prov för nedladdning från en bokhandel så klarar mig en vecka iaf.
Kolla med ditt universitets bibliotek om det går att fjärrlåna annars, det brukar vara smidigt! Dvs att ditt universitet lånar e-boken från biblioteket där boken finns, och sen i sin tur tillhandahåller den till dig.

Eller om du helt enkelt blir kund/medlem, eller vad man nu säger, på det bibliotek som har boken och lånar på det viset.
 
@Kirre Precis som @niardasp skriver så borde det gå att lösa genom fjärrlån. Det kan du även göra på ditt närmsta bibliotek även om det inte gör till någon skola. Om de inte kan hjälpa dig så mejla skolans bibliotek, i och med att de har distanskurser så är de vana att lösa sån här problem.
 
@niardasp @Snurrfian
Tusan tack! Ska se om det kan lösa sig så.

Märkligt att ett universitet som inte ger kursen har den som pdf medan det unuversitetet som ger kursen, dessutom på distans, inte har den. Jaja....

Mailade förlaget/bokhandeln som har copyrighten och säljer den, och frågade om de kunde leverera snabbare, från utlandet, än de svenska bokhandlarna. Det stod bara pris men ingen leveranstid på hemsidan. Antar att de svenska tar in den från nämnda ställe och sen i sin tur säljer.
 
@niardasp @Snurrfian
Tusan tack! Ska se om det kan lösa sig så.

Märkligt att ett universitet som inte ger kursen har den som pdf medan det unuversitetet som ger kursen, dessutom på distans, inte har den. Jaja....

Mailade förlaget/bokhandeln som har copyrighten och säljer den, och frågade om de kunde leverera snabbare, från utlandet, än de svenska bokhandlarna. Det stod bara pris men ingen leveranstid på hemsidan. Antar att de svenska tar in den från nämnda ställe och sen i sin tur säljer.
Det där med vilka rättigheter biblioteken har beror mycket på vilka licenser de har valt att köpa, förra terminen kunde jag tillgodoräkna mig inom programmet jag läste, så jag läste en fristående kurs på en annan högskola under tiden vilket gjorde att jag kom åt biblioteken på båda skolorna och de hade väldigt olika behörigheter. I och med att jag kunde kolla på båda så kunde jag täcka upp allt som fanns tillgängligt online. Sen avskyr jag att läsa på datorn, men på telefon fungerar det bra och surfplatta hade nog också fungerat! :D
 
Vi började idag och den svenska delen av kursen känns helt okej medans jag redan gruvat mig i veckor för den engelska delen :angel: Och än så länge är det bara förvirrat och hemskt och läraren är knepig. Blir tuffa veckor, med examination varje fredag och jag vet redan att jag kommer missa två stycken, bra början :p menmen skitsamma, mitt mål är typ att göra minsta möjliga på den delen av kursen, för det verkar vara alldeles för mycket ändå. :o
 
Vi har haft första dagen på sista läsåret nu. Det som är kul är att se de som gör sin första termin och deras entusiasm, jag tog mitt ansvar som äldrekursare och föreslog vilka böcker som de skulle undvika att köpa och vilka de borde köpa trots att de verkar apdåliga :)

Annars var väl inte peppen total om man säger så, det är fantastiskt skönt att det är sista året och att nästa termin är nästan bara examensarbete. Examensarbetet känns som att det kommer både bli bra och intressant men de andra 30 hpna är väl kanske inte min kopp te. Så nu sitter jag med ett inre mantra av "Ett år kvar, ett år kvar, ett år kvar - sen kan du förhoppningsvis få det roliga jobbet du vill ha (och har på deltid)".
 
Så hur har första(eller är det andra för många) veckan varit för er andra?

Själv så tycker jag att kursen är aningen över förväntan och att arbetsbelastningen nog kan bli ok, vi har en del lärare som är bortom hopplösa på att bedömda sånt. Dock så blir det lite tajt för egen del i perioder med nästan 50% jobb, 125% plugg på avancerad nivå och en plan om att hålla ihop träningen och hålla helgerna pluggfria. Som resultat sitter jag och skriver på en seminarieuppgift till måndag em nu, men det beror på mindre effektiva prioriteringar under eftermiddagen/tidiga kvällen.
 
Så hur har första(eller är det andra för många) veckan varit för er andra?

Själv så tycker jag att kursen är aningen över förväntan och att arbetsbelastningen nog kan bli ok, vi har en del lärare som är bortom hopplösa på att bedömda sånt. Dock så blir det lite tajt för egen del i perioder med nästan 50% jobb, 125% plugg på avancerad nivå och en plan om att hålla ihop träningen och hålla helgerna pluggfria. Som resultat sitter jag och skriver på en seminarieuppgift till måndag em nu, men det beror på mindre effektiva prioriteringar under eftermiddagen/tidiga kvällen.
Betydligt bättre än förra terminen. Dels tycker jag kräurserna vi läser nu är mycket mer intressanta, men också för att dom som gjort schemat har faktiskt insett att vi behöver tid för egen studier och att när vi har jourer så får vi faktiskt kompledigt. Så jag slipper veckorna med 60 timmar schemalagt + egenstudier :D

Sen har jag nu, år 5 på universitet, insett att helklass föreläsningar funkar inte för mig, jag tappar fokus direkt. Föreläsningar i mindre grupper går okej, och case funkar super. Men så nu tänker jag faktiskt sluta gå på de icke-obligatoriska föreläsningarna, som jag ändå inte kan fokusera på, och istället läsa hemma, på ungefär halva tiden.
 
Betydligt bättre än förra terminen. Dels tycker jag kräurserna vi läser nu är mycket mer intressanta, men också för att dom som gjort schemat har faktiskt insett att vi behöver tid för egen studier och att när vi har jourer så får vi faktiskt kompledigt. Så jag slipper veckorna med 60 timmar schemalagt + egenstudier :D

Sen har jag nu, år 5 på universitet, insett att helklass föreläsningar funkar inte för mig, jag tappar fokus direkt. Föreläsningar i mindre grupper går okej, och case funkar super. Men så nu tänker jag faktiskt sluta gå på de icke-obligatoriska föreläsningarna, som jag ändå inte kan fokusera på, och istället läsa hemma, på ungefär halva tiden.

Håller med om helklass föreläsningar, många gånger funkar de inte (ibland för att läraren försöker göra ett seminare av en föreläsning eller att de helt enkelt är felbokade). Våra lärare har ibland löst det med att göra föreläsningarna obligatoriska istället för att höja kvalitén eller att öka flexibiliteten.
 
Håller med om helklass föreläsningar, många gånger funkar de inte (ibland för att läraren försöker göra ett seminare av en föreläsning eller att de helt enkelt är felbokade). Våra lärare har ibland löst det med att göra föreläsningarna obligatoriska istället för att höja kvalitén eller att öka flexibiliteten.
Grej här är också att föreläsningar är för alla, oavsett vilken delkurs man är på. Så ibland får man repetition, ibland lär man sig nått nytt och relevant och bland är det om nått man inte läser förrens om 3 månader. Vilket innebär att allt det som sägs på dom tas också upp under delkurserna, för folk behöver ju kunna det då, även om föreläsningen är först långt senare.... :meh:
 
Trodde jag hade all kurslitteratur MEN jag har en bok som inte är aktuell nu och en annan fattas. Förvirrad. Beställde till nästa kurs också.

Det är galet mycket böcker.

Barnet sjukt tis-fre så jag missade massor och har nu lämnat in första kompletteringen, ingen aning om jag är rätt ute :confused:

Nu har jag typ 500 sidor att läsa i helgen. Yay! :D
 
Så hur har första(eller är det andra för många) veckan varit för er andra?

Själv så tycker jag att kursen är aningen över förväntan och att arbetsbelastningen nog kan bli ok, vi har en del lärare som är bortom hopplösa på att bedömda sånt. Dock så blir det lite tajt för egen del i perioder med nästan 50% jobb, 125% plugg på avancerad nivå och en plan om att hålla ihop träningen och hålla helgerna pluggfria. Som resultat sitter jag och skriver på en seminarieuppgift till måndag em nu, men det beror på mindre effektiva prioriteringar under eftermiddagen/tidiga kvällen.

Lite flytande fortfarande men det blir nog bra.
 
Grej här är också att föreläsningar är för alla, oavsett vilken delkurs man är på. Så ibland får man repetition, ibland lär man sig nått nytt och relevant och bland är det om nått man inte läser förrens om 3 månader. Vilket innebär att allt det som sägs på dom tas också upp under delkurserna, för folk behöver ju kunna det då, även om föreläsningen är först långt senare.... :meh:
Låter som fantastisk planering! :banghead: Låter annars som att det hade varit perfekt med ett "flippat klassrum" och inspelade föreläsningar.

Ang föreläsningar spelas i princip alla våra in, så man kan lyssna när man mockar hagen :D

Smidigt! Vi har inget sånt men det finns ett par förinspelade föreläsningar och annat med varierande ljudkvalité (och pedagogisk relevans). När det funkar bra så är det väldigt praktiskt, när föreläsaren äter eller har en partner som kör avfallskvarnen i bakgrunden så är det inte direkt någon höjdare..
 
Låter som fantastisk planering! :banghead: Låter annars som att det hade varit perfekt med ett "flippat klassrum" och inspelade föreläsningar.



Smidigt! Vi har inget sånt men det finns ett par förinspelade föreläsningar och annat med varierande ljudkvalité (och pedagogisk relevans). När det funkar bra så är det väldigt praktiskt, när föreläsaren äter eller har en partner som kör avfallskvarnen i bakgrunden så är det inte direkt någon höjdare..

De spelas in i sal med närvarande studenter till största delen :D
 
De spelas in i sal med närvarande studenter till största delen :D
Vi har några sådana föreläsningar inspelade under tidigare läsår. Problemet är bara att ljudet är katastrofalt och det i bästa fall går att höra frågor som ställs. Men när det funkar så är det bra. Som plus minskar risken för avfallskvarn och ätande föreläsare :D
 
Jag tycker att första veckan varit förvirrande och dryg. Ställer man frågor får man copy paste svar från informationen som redan finns, men vi frågar ju inte för att vi förstår liksom..störigt. Blir nog en väldigt jobbig kurs för mig faktiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 051
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp