Vi som pluggar - del 5

Jag känner att jag behöver lite tips om hur man får mer än godkänt på högskola/universitet. Studerar endast på distans., och har påbörjat andra året.

Jag har alltid uppgiften som mall, och extrakollar alltid innan jag skickar in uppgiften att jag verkligen förstått. Vissa uppgifter får VG, men slutbetyget blir alltid G. Kommer därför studera studieteknik på grannkommunens högskola nu på kvällstid i 2 veckor, för att se vart jag faller. Jag lägger ner mycket tid på mina studier, och VG på vissa inlämningsuppgifter visar ändå att jag är nära men inte når hela vägen fram. Jag missar nånting. Hur gör ni andra?

Nu behöver jag givetvis inte ha VG som slutbetyg i alla kurser men någon/några iaf :angel:
 
Jag undrar om jag tagit mig vatten över huvudet. :crazy:

Kom ju in på en kurs, 25% på distans. Första uppgiften las ut i måndags med info om att det framöver kommer läggas ut nya uppgifter varje måndag med inlämning samma vecka. I torsdags kom ett mail att läraren noterat att flera inte lämnat in än med uppmaningen att göra det. Ingen deadline för inlämningen stod i uppgiften så då antar jag ju att man har veckan på sig, inkl helgen?

Jag tycker det är supersvårt och skulle definitivt behöva mer tid på mig såhär i början. Läser ett helt nytt språk och då är det ju mycket med ffa uttal att få till.
Men ska nu iaf strax sätta mig med inlämningsuppgiften och hoppas jag får till den. (Om inte grannen bestämt sig för att starta disco med tokhög musik i lgh bredvid.... :mad: )
 
Jag känner att jag behöver lite tips om hur man får mer än godkänt på högskola/universitet. Studerar endast på distans., och har påbörjat andra året.

Jag har alltid uppgiften som mall, och extrakollar alltid innan jag skickar in uppgiften att jag verkligen förstått. Vissa uppgifter får VG, men slutbetyget blir alltid G. Kommer därför studera studieteknik på grannkommunens högskola nu på kvällstid i 2 veckor, för att se vart jag faller. Jag lägger ner mycket tid på mina studier, och VG på vissa inlämningsuppgifter visar ändå att jag är nära men inte når hela vägen fram. Jag missar nånting. Hur gör ni andra?

Nu behöver jag givetvis inte ha VG som slutbetyg i alla kurser men någon/några iaf :angel:
Det där är en sån svår fråga, det beror väldigt mycket på läraren skulle jag säga. Jag har fått VG på inlämningar som jag har varit orolig för att de ens ska bli godkända och G på uppgifter som jag anser är väldigt bra gjorda och läraren har inte kunnat svara på vad som saknas för ett VG. :crazy: Numera bryr jag mig enbart om att få G och allt över det är enbart "grädde på moset".
Sen beror det mycket på ämne och hur uppgiften är gjord, en del vill att man reflekterar mer, andra vill att man enbart ska utgå från fakta.
 
Jag känner att jag behöver lite tips om hur man får mer än godkänt på högskola/universitet. Studerar endast på distans., och har påbörjat andra året.

Jag har alltid uppgiften som mall, och extrakollar alltid innan jag skickar in uppgiften att jag verkligen förstått. Vissa uppgifter får VG, men slutbetyget blir alltid G. Kommer därför studera studieteknik på grannkommunens högskola nu på kvällstid i 2 veckor, för att se vart jag faller. Jag lägger ner mycket tid på mina studier, och VG på vissa inlämningsuppgifter visar ändå att jag är nära men inte når hela vägen fram. Jag missar nånting. Hur gör ni andra?

Nu behöver jag givetvis inte ha VG som slutbetyg i alla kurser men någon/några iaf :angel:

I instruktionerna till uppgifter så finns det alltid ett antal nyckelord som man behöver förstå. T.ex. betyder uttryck som ”redogör för”, ”bedöm”, ”karaktärisera” och ”utvärdera” mycket specifika saker (se t.ex. https://gul.gu.se/public/pp/public_...tent/UploadedResources/Språkhandlingar[1].pdf). Det är väldigt många som inte har riktig koll på detta.

Ett annat skäl till lägre betyg vid uppsatser, PM och hemtentor är att studenten när denne ska redogöra för något inte presenterar sin egen läsning på ett hyfsat uttömmande sätt, utan endast gör en lite farligt textnära summering. Då kan man som lärare inte avgöra hur pass väl studenten har förstått - eller om denne alls har förstått. Oftast resulterar det för mig att jag ger underkänt, men ibland är det gränsfall, t.ex. om det kombineras med en genomtänkt reflektion som kan ge stöd åt att studenten trots allt har förstått.
 
Ett tips är också att se över den skriftliga framställningen. Det är nyttigt för alla. Vanligen erbjuder universitetets språkverkstäder (eller motsvarande) inte bara språkstöd för personer med läs- och skrivsvårigheter, utan vänder sig till alla. Man kan få hjälp genom att lämna in några sidor text (t.ex. delar av ett PM) och få handledning i skriftlig framställning.
 
Ett tips är också att se över den skriftliga framställningen. Det är nyttigt för alla. Vanligen erbjuder universitetets språkverkstäder (eller motsvarande) inte bara språkstöd för personer med läs- och skrivsvårigheter, utan vänder sig till alla. Man kan få hjälp genom att lämna in några sidor text (t.ex. delar av ett PM) och få handledning i skriftlig framställning.

Tack, jag försöker verkligen leda upp vad ordet betyder om det står analyser, essä etc och vad som kan menas med ordet. Jag tackar för din länk, och har lagt den som genväg på skrivbordet :bow::bow: Antar att det brister i hur jag skriver, får se om jag kan leta upp en språkverkstad och be om mer konkreta råd där de liksom petar i texten.

Intressant att få en annan vinkel på vad som ska finnas för betygskriterierna.
 
Det där är en sån svår fråga, det beror väldigt mycket på läraren skulle jag säga. Jag har fått VG på inlämningar som jag har varit orolig för att de ens ska bli godkända och G på uppgifter som jag anser är väldigt bra gjorda och läraren har inte kunnat svara på vad som saknas för ett VG. :crazy: Numera bryr jag mig enbart om att få G och allt över det är enbart "grädde på moset".
Sen beror det mycket på ämne och hur uppgiften är gjord, en del vill att man reflekterar mer, andra vill att man enbart ska utgå från fakta.

Jag är nöjd med godkänd, absolut. Det tycker jag verkligen att alla ska vara! Men det är så surt när jag får VG på vissa uppgifter och sedan faller hela slutbetyget på någonting jag inte vet. Man kan alltid bli bättre :)
 
Jag är nöjd med godkänd, absolut. Det tycker jag verkligen att alla ska vara! Men det är så surt när jag får VG på vissa uppgifter och sedan faller hela slutbetyget på någonting jag inte vet. Man kan alltid bli bättre :)
Har du frågat dina lärare?

Jag försöker att alltid ha väldigt tydliga betygskriterier och väldigt tydligt vilka uppgifter som kan bidra till högre betyg och vad som krävs i dem.

I en uppgift där en student satsat på ett högre betyg men inte nått dit försöker jag tydliggöra vad som saknats för att få det betyget.
 
Jag undrar om jag tagit mig vatten över huvudet. :crazy:

Kom ju in på en kurs, 25% på distans. Första uppgiften las ut i måndags med info om att det framöver kommer läggas ut nya uppgifter varje måndag med inlämning samma vecka. I torsdags kom ett mail att läraren noterat att flera inte lämnat in än med uppmaningen att göra det. Ingen deadline för inlämningen stod i uppgiften så då antar jag ju att man har veckan på sig, inkl helgen?
)

Jag måste säga att jag tycker att det låter som mycket att göra. Jag har läst ett för mig helt främmande (eller det var ju det i början iaf) språk de senaste tre åren, på halvfart. Inte på någon av kurserna har haft inlämningar så ofta och definitivt inte utan att veta när vi ska lämna in. Oftast har det varit olika uppgifter som ska göras och så genomgång under veckans lektion, ingen inlämning alltså. C-kursen hade lite fler inlämningar men då är ju inte språket helt främmande längre.

Har du någon kontakt med andra på kursen, vad tycker de?
 
Har startat Fysiologikursen och har första examinationen på onsdag. Grundläggande kemi och cellen. Inga nyheter men jag borde kolla upp celldelen lite för att var helt säker. Motivationen är dock skral, svårt att motivera mig då det inte är nytt och alltså inte ett dugg spännande.
 
Jag har äntligen fått tillbaka pluggpeppen!!! Väntar fortfarande på att få hem kurslitteraturen dock, så jag nöjer mig med att jobba med föreläsningarna och pdf-texterna än så länge. Det känns så fruktansvärt skönt att jag äntligen vill plugga igen!
 
Blir lite matt när man upptäcker att kursledaren har lagt till en bok, inte konstigt och jag såg det innan kursen började. Men det har gått troll i att få hem boken. Den skulle ha varit skickad i tisdags men blev skickad först i fredags så med tur får jag boken 10 min innan seminariet. Känns som ett superupplägg:meh:
 
Jag måste säga att jag tycker att det låter som mycket att göra. Jag har läst ett för mig helt främmande (eller det var ju det i början iaf) språk de senaste tre åren, på halvfart. Inte på någon av kurserna har haft inlämningar så ofta och definitivt inte utan att veta när vi ska lämna in. Oftast har det varit olika uppgifter som ska göras och så genomgång under veckans lektion, ingen inlämning alltså. C-kursen hade lite fler inlämningar men då är ju inte språket helt främmande längre.

Har du någon kontakt med andra på kursen, vad tycker de?
Vi hade en inlämningsuppgift, inget stort (göra ljudinspelning av lista med uttalade ord) men krävdes rätt mkt plugg innan iom mycket nya ljud/uttal. Utöver det var det ett antal övningar ur kurslitteraturen och glosor som vi skulle göra men inte lämna in.

Någon ny uppgift för denna veckan har dock inte lagts ut än vad jag sett och jag behöver verkligen tid på mig så blir lite stressad.

Får se hur det fortsätter.
 
Vi hade en inlämningsuppgift, inget stort (göra ljudinspelning av lista med uttalade ord) men krävdes rätt mkt plugg innan iom mycket nya ljud/uttal. Utöver det var det ett antal övningar ur kurslitteraturen och glosor som vi skulle göra men inte lämna in.

Någon ny uppgift för denna veckan har dock inte lagts ut än vad jag sett och jag behöver verkligen tid på mig så blir lite stressad.

Får se hur det fortsätter.

Främst hade jag reagerat på att inte få information om när uppgiften ska lämnas in (oavsett uppgiftens omfång). Ett nytt språk är ju inte bara att läsa på och så kan man det. I år läser jag ett annat språk på en nivå där det krävdes förkunskaper och där är första veckans uppgift en videopresentation och några övningar ur kurslitteraturen (visserligen ganska oklart hur många övningar men jag tänker att det ger sig med tiden hur det ska vara). Kursen går på halvfart.

Hoppas att det jämnar ut sig lite på din kurs.
 
Har startat Fysiologikursen och har första examinationen på onsdag. Grundläggande kemi och cellen. Inga nyheter men jag borde kolla upp celldelen lite för att var helt säker. Motivationen är dock skral, svårt att motivera mig då det inte är nytt och alltså inte ett dugg spännande.
Men visst var du biolog? Är det en Master du siktar på nu? Eller något annat? :)

Edit: Känns som jag redan har frågat detta 🙈
 
Jag är kemist i grunden, disputerad i materialkemi men sadlade om till lärare för ca 10 år sedan. Läste in 1 års biologi då för behörighet i naturkunskap och har senaste åren läst in sista terminen och lite till för att bli behörig i biologi också. Nu fortsätter jag med lite kurser av bara farten och för att jag känner mig så mycket mindre kunnig i biologi än i kemi (inte så konstigt iofs) Kursen jag går nu är en anatomi och fysiologikurs som är på väldigt grundläggande nivå, kräver bara naturkunskap 2 för behörighet men jag hoppas att få lite mer kött på benen om människans fysiologi och anatomi, man läser ju inte jättemycket om det i grundkurserna i biologi.
 
Vi har några sådana föreläsningar inspelade under tidigare läsår. Problemet är bara att ljudet är katastrofalt och det i bästa fall går att höra frågor som ställs. Men när det funkar så är det bra. Som plus minskar risken för avfallskvarn och ätande föreläsare :D

Hann se lite igår och läraren har mikrofon :D
 
Har du frågat dina lärare?

Jag försöker att alltid ha väldigt tydliga betygskriterier och väldigt tydligt vilka uppgifter som kan bidra till högre betyg och vad som krävs i dem.

I en uppgift där en student satsat på ett högre betyg men inte nått dit försöker jag tydliggöra vad som saknats för att få det betyget.

Nej, har inte tänkt att man kan det ? Får börja med det när jag verkar ha missförstått en uppgift.

Fick tydliga förklaringar under sommarkursen, som jag kommer ta till mig.
 
Det känns verkligen rörigt just nu. Studiehandledningen är inte kronologisk :crazy:

Det finns säkert en pedagogisk poäng i att på en gång hantera flera uppgifter samtidigt som är av olika karaktär men det är skitsvårt för mig att koncentrera mig på det jag behöver göra till imorgon när jag vill skriva den individuella uppgiften som ska vara klar om två veckor.

Uppenbarligen bra träning för mig...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 051
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp