Vi som pluggar - del 5

Jag har börjat studera på distans för första gången och hittills är enda intrycket att det är väldigt förvirrande. :o

Något som stör mig lite är att det står att man måste ha en webcam för grupparbeten och så. Jag äger ingen sån (men jag har en väldigt dyr mic osv...) och jag har väldigt svårt, med min bristande erfarenhet av distansstudier, att förstå varför det är nödvändigt? Räcker det inte att bara kunna prata?
Mvh avskyr att filma mig själv eller synas via video samtal.
För grupparbeten har jag aldrig haft några krav på webbkamera men till seminariet vill läraren även kunna se vem som är där så att det är rätt person som pluggar.
 
Något som stör mig lite är att det står att man måste ha en webcam för grupparbeten och så. Jag äger ingen sån (men jag har en väldigt dyr mic osv...) och jag har väldigt svårt, med min bristande erfarenhet av distansstudier, att förstå varför det är nödvändigt? Räcker det inte att bara kunna prata?
Mvh avskyr att filma mig själv eller synas via video samtal.

På alla distanskurser som jag läst där det ingår seminarier och träffar online så har det krävts webkamera. Jag tycker det är jättebra för då får man bättre disskusioner, minspel och kroppsspråk kommer till. Det blir inte lika bra när vi pga lagg inte kunnat ha i gång dem.
Lärarna har uttryckt att det är lättare för dem att ha koll på vem som säger vad också. Och att det inte bara läses innantill.
 
Jag är så fruktansvärt dålig på det här med studier... Har varit supersjuk och supervirrig och missade en deadline för 4 dagar sedan, så nu är jag borttagen från kursen. Någon som vet vad som händer nu? Jag antar att det enda jag kan göra är att försöka söka kursen igen nästa år? Jag ska förstås maila läraren och fråga, men det kan ju vara värt att fråga här ifall någon varit med om liknande? Känner mig så DÅLIG som lyckas fuska upp igen och igen.
 
Jag är så fruktansvärt dålig på det här med studier... Har varit supersjuk och supervirrig och missade en deadline för 4 dagar sedan, så nu är jag borttagen från kursen. Någon som vet vad som händer nu? Jag antar att det enda jag kan göra är att försöka söka kursen igen nästa år? Jag ska förstås maila läraren och fråga, men det kan ju vara värt att fråga här ifall någon varit med om liknande? Känner mig så DÅLIG som lyckas fuska upp igen och igen.

Va? Varför skulle du bli borttagen bara för att du missade en deadline? Eller vad var det för deadline?
 
Va? Varför skulle du bli borttagen bara för att du missade en deadline? Eller vad var det för deadline?

Vi ska skriva en kortare uppsats som vi sedan ska dela med vår grupp i google+ och kommentera varandras. Det var vår första uppgift dock... i meddelandet jag fått på moodle står det "Om universitetet kan konstatera att en registrerad student inte kvarstår på kursen efter mer än tre veckor från kursstart ska ett studieavbrott föras in i Ladok (inom tre veckor från kursstart ska ett tidigt avbrott föras in i Ladok), studenten ska sedan omgående skriftligt underrättas om beslutet." Jag har mailat min lärare nu iaf och förklarat att jag skrivit uppgiften, men lyckats virra till det ordentligt och helt enkelt missade att posta den i google+. Jag hoppas att det går att ordna på något vis!
 
Det står ju faktiskt också "Om studenten begär att det konstaterade studieavbrottet ska tas bort ska så ske." i meddelandet, så det bör ju gå att lösa tycker jag? Typiskt mig att klanta till det så här, men men... alla misstag är lärdomar! :)
 
Vi hade frivilligt webträff i går Kunde för en gångs skull vara med men det var inte så givande. Ska inte säga att jag hade så mycket frågor själv men de jag hade handlade i alla fall om kursinnehållet och inte bara om praktiska saker eller "kommer det på tentan". Nåja nu vet jag i alla fall att det funkar med vanligt headset och att det är enkelt att koppa upp sig inför det obligatoriska etikseminariet om tre veckor. I övrigt försöker jag låta bli att leta kurser till våren. Jag har ju stora uppgiften kvar sen vårens kurs och har en sommarkurs jag tänker gå så en liten paus från nya är nog inte så dumt. Men det finns ju så mycket kul...
 
Vi hade frivilligt webträff i går Kunde för en gångs skull vara med men det var inte så givande. Ska inte säga att jag hade så mycket frågor själv men de jag hade handlade i alla fall om kursinnehållet och inte bara om praktiska saker eller "kommer det på tentan". Nåja nu vet jag i alla fall att det funkar med vanligt headset och att det är enkelt att koppa upp sig inför det obligatoriska etikseminariet om tre veckor. I övrigt försöker jag låta bli att leta kurser till våren. Jag har ju stora uppgiften kvar sen vårens kurs och har en sommarkurs jag tänker gå så en liten paus från nya är nog inte så dumt. Men det finns ju så mycket kul...
Vad är det för sommarkurs?
 
Vad är det för sommarkurs?

Fjällekologi 7,5 hp. Ges av Umeå universitet och man är i Abisko två ggr. 4-5 dagar veckan efter midsommar och lika länge i månadsskiftet juli-augusti har det varit förr så jag antar att det blir samma till sommaren. Om de ger kursen alltså, det är ju inte 100% säkert men jag hoppas verkligen det, jag skrev ju t o m högskoleprovet i våras bara för att komma in på den.
 
Fjällekologi 7,5 hp. Ges av Umeå universitet och man är i Abisko två ggr. 4-5 dagar veckan efter midsommar och lika länge i månadsskiftet juli-augusti har det varit förr så jag antar att det blir samma till sommaren. Om de ger kursen alltså, det är ju inte 100% säkert men jag hoppas verkligen det, jag skrev ju t o m högskoleprovet i våras bara för att komma in på den.
Var nyss i Abisko i samband med en annan kurs, rekommenderar det! Väldigt vacker natur!
 
Aha, spännande. Geovetenskap är nästa projekt tror jag när jag "tröttnat" på biologikurserna, eller när det inte finns fler kul på distans kanske. Grundkurserna ges i alla fall på distans på SU har jag sett.
 
Sitter och skriver slutapurten på c-uppsatsen nu. Har dock stött på ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Begreppen sencitivitet och specificitet måste tas upp och beröras. Jag fattar dem inte helt enkelt. Förstår att de har att göra med sökord och sökningen av litteratur, men hur ska jag beröra dem?
 
Sitter och skriver slutapurten på c-uppsatsen nu. Har dock stött på ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Begreppen sencitivitet och specificitet måste tas upp och beröras. Jag fattar dem inte helt enkelt. Förstår att de har att göra med sökord och sökningen av litteratur, men hur ska jag beröra dem?

Kan du precisera kontexten? När det kommer till att mäta tillförlitligheten av testmetoder har begreppen en väldigt specifik betydelse nämligen.

Men har det med litteratursökning att göra så är det rimligtvis följande som avses: Sensitivitet handlar om bredd. Din sökning har hög sensitivitet om du har gjort en bred sökning i syfte att hitta så många relevanta källor som möjligt, medan specificitet handlar om att du har sökt efter källor som har så hög relevans som möjligt för ditt arbete. När du söker efter litteratur så ska du kombinera hög sensitivitet med hög specificitet.

Exempel: Du skriver ett arbete "Svenska kommuners implementering av Barnkonventionen".

En sökning med hög sensitivitet innebär att du funderar över var du kan hitta information som kan vara (men som inte nödvändigtvis är) relevant för ditt arbete. Det gör att du använder sökord som "mänskliga rättigheter", "rättigheter", ""FN:s konventioner", "det offentliga Sverige", "tillämpning av konventioner", "offentligt verksamhet", "rättsstaten", "förvaltningspraxis", osv. Resultatet är att du kommer få en tämligen stor mängd träffar, vilket gör att du får mycket att rensa bort, men som samtidigt gör att du inte riskerar missa viktiga källor.

En sökning med hög specificitet använder sig av sökord som ligger väldigt nära det du skriver om, dvs. "barnkonventionen", "barns rättigheter", "kommun", "kommunal förvaltning", osv. Det resulterar i träffar som med stor sannolikhet är relevanta för dig och liten risk att träffarna är irrelevanta. Men samtidigt riskerar en sökning med hög specificitet att göra att du missar relevant material.
 
Har första tentan imorgon, rejält nervös. Känns dock som en relativt lätt tenta med få frågor. Men är mycket att plugga in trots det, både kulturgeografi och naturgeografi i denna tenta.
Fick VG på båda inlämningsuppgifterna i kursen, så vill verkligen ha VG på tentan också.
 
Åh vad jag inte gillar grupparbeten :arghh: visserligen med en högpresterande den här gången men istället ska tjafsa 20 min om varje formulering. :banghead: Fick ett G och kritiken var nog sann även om det känns som godkänd hade ett väldigt långt spann. Jag läste en del innantill men hade mycket kontakt med publiken och vår pp hängde ihop med vad vi sa. Men alla fick G.:cautious: Så jag hade kunnat dragit bort typ 8h arbete och ändå fått samma betyg.
 
Har första tentan imorgon, rejält nervös. Känns dock som en relativt lätt tenta med få frågor. Men är mycket att plugga in trots det, både kulturgeografi och naturgeografi i denna tenta.
Fick VG på båda inlämningsuppgifterna i kursen, så vill verkligen ha VG på tentan också.
Lycka till idag!

Åh vad jag inte gillar grupparbeten :arghh: visserligen med en högpresterande den här gången men istället ska tjafsa 20 min om varje formulering. :banghead: Fick ett G och kritiken var nog sann även om det känns som godkänd hade ett väldigt långt spann. Jag läste en del innantill men hade mycket kontakt med publiken och vår pp hängde ihop med vad vi sa. Men alla fick G.:cautious: Så jag hade kunnat dragit bort typ 8h arbete och ändå fått samma betyg.
Det brukar ta mig i snitt 5 minuter i samband med grupparbeten att börja tänka att helvetet är andra människor :D så igenkänningen är enorm. Jag förstår att det är viktigt att lära sina studenter att arbeta i team men det är ju sällan det blir så väldigt koncentrerat när man väl är ute i "den riktiga världen".
 
Lycka till idag!


Det brukar ta mig i snitt 5 minuter i samband med grupparbeten att börja tänka att helvetet är andra människor :D så igenkänningen är enorm. Jag förstår att det är viktigt att lära sina studenter att arbeta i team men det är ju sällan det blir så väldigt koncentrerat när man väl är ute i "den riktiga världen".
Jag tänker såhär: i högstadiet behöver man lära sig att samarbeta. Nu är vi väl ändå vuxna människor??! Enda fördelen i min värld är att lärarna får mindre att rätta.:rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 700
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp