Vi som pluggar - del 5

Har någon här inne koll på om det är någon större skillnad mellan att ha en examen som endast heter Ekonomie kandidatexamen och en som heter Ekonomie kandidatexamen med inriktning företagsekonomi?

Gör det någon större skillnad i praktiken? Kommer man vara mer begränsad med den med inriktning företagsekonomi? Har nämligen suttit och jämfört GUs ekonomiutbildning med den hos SU som heter Kandidatprogam i företagsekonomi.

En Ekonomie kandidatexamen kan inriktas mot antingen företagsekonomi eller nationalekonomi (dvs innehålla minst 90 hp av kurser inom ämnet).

Så skillnaden på själva utbildningen antar jag är att i det ena fallet har möjlighet att i ett senare skede välja mellan företag- och national, medan du i det andra gör valet redan på förhand så att säga.

I slutändan gör det ingen skillnad. Din examen kommer oavsett att ha en inriktning (mot företagsekonomi eller nationalekonomi), och du behöver läsa minst 30hp i det ämne du ej inriktar dig mot (plus någon statistikurs och annat).

Sedan kan man ju inom respektive ämne inrikta sig mer mot en viss typ av områden (t.ex marknadsföring eller redovisning inom företagsekonomin), och där kan man vara lite beroende av vilket kursutbud som erbjuds.
 
Vad läser du för master?
Låter fantastiskt att få mala sten på studietid. :)
Det är en så länge ingen egen genre akademisk utan ämnesöverskridande, jag får min master inom biolog men det är ett astrobiologiskt arbete. Jag ska undersöka om vi kan lyckas odla fram specifika metanalstrande arke'er ur sten. För att hitta adekvata metoder att undersöka extraterrestra stenar, då dessa stenar är specifika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är en så länge ingen egen genre akademisk utan ämnesöverskridande, jag får min master inom biolog men det är ett astrobiologiskt arbete. Jag ska undersöka om vi kan lyckas odla fram specifika metanalstrande arke'er ur sten. För att hitta adekvata metoder att undersöka extraterrestra stenar, då dessa stenar är specifika.
Wow! Häftigt!

Har en föreläsare nu i geografin som är rymdforskare och forskar om geografin på Mars. Så tycker allt med rymden är häftigt nu. :)
 
Det är en så länge ingen egen genre akademisk utan ämnesöverskridande, jag får min master inom biolog men det är ett astrobiologiskt arbete. Jag ska undersöka om vi kan lyckas odla fram specifika metanalstrande arke'er ur sten. För att hitta adekvata metoder att undersöka extraterrestra stenar, då dessa stenar är specifika.
Vet du hur många gånger jag fick läsa metanalstrande innan jag fick ihop det till ett ord med någon form av vettig betydelse. :laugh: Helt klart första gången jag stött på det ordet. :idea:
 
En fundering, hur mycket är ok att kontakta sin lärare och fråga om saker man stöter på när man sitter hemma och studerar?
 
En fundering, hur mycket är ok att kontakta sin lärare och fråga om saker man stöter på när man sitter hemma och studerar?
Jag är väldigt försiktig och tänker att läraren behöver ha sin fritid. Är det stora saker, så som det verkar ha blivit något knas i instruktionerna eller liknande så mejlar jag och frågar. Annars försöker jag kolla med kurskamrater eller vänta till nästa tillfälle vi ses.
 
Vet du hur många gånger jag fick läsa metanalstrande innan jag fick ihop det till ett ord med någon form av vettig betydelse. :laugh: Helt klart första gången jag stött på det ordet. :idea:
Metanproducerare är faktiskt mer korrekt
 
Jag är väldigt försiktig och tänker att läraren behöver ha sin fritid. Är det stora saker, så som det verkar ha blivit något knas i instruktionerna eller liknande så mejlar jag och frågar. Annars försöker jag kolla med kurskamrater eller vänta till nästa tillfälle vi ses.
Jag förväntar mig ju inte att han läser och svarar på sin fritid? Jag läser på distans och har en onlineföreläsning varannan vecka så vi ses ju aldrig.
 
Jag frågar främst mina kurskamrater, därefter är jag inte rädd att maila, många av våra lärare uppmanar till det.
Ok. Vi har ju inte riktigt kontakt med varandra. Vi var fyra av 15 på första föreläsningen bara.
Jag tänker att det finns ju inget annat sätt, samtidigt som det känns som att jag stör och borde fatta med det material vi fått.
Får fundera lite på det.
 
Ok. Vi har ju inte riktigt kontakt med varandra. Vi var fyra av 15 på första föreläsningen bara.
Jag tänker att det finns ju inget annat sätt, samtidigt som det känns som att jag stör och borde fatta med det material vi fått.
Får fundera lite på det.
Har ni inte kontakt med varandra skulle jag inte tvekat en sekund - maila!
 
@Bexzor Har ni inget forum eller en FB-grupp som ni kan bolla i? Det har vi haft på mina distansutbildningar. Personligen föredrar jag distans pga så trött på folk (:D) men det är klart att vissa saker kan bli svårare. För min del är det dock inte möjligt för tillfället.

Jo det finns, men det är ingen aktivitet där.
 
Ok. Vi har ju inte riktigt kontakt med varandra. Vi var fyra av 15 på första föreläsningen bara.
Jag tänker att det finns ju inget annat sätt, samtidigt som det känns som att jag stör och borde fatta med det material vi fått.
Får fundera lite på det.
Men på den plattform ni använder, borde det finnas typ ett forum samt en meddelandefunktion. Det har nog funnits på alla de olika nätbaserade kurser jag har läst.
 
Jag har börjat studera på distans för första gången och hittills är enda intrycket att det är väldigt förvirrande. :o

Något som stör mig lite är att det står att man måste ha en webcam för grupparbeten och så. Jag äger ingen sån (men jag har en väldigt dyr mic osv...) och jag har väldigt svårt, med min bristande erfarenhet av distansstudier, att förstå varför det är nödvändigt? Räcker det inte att bara kunna prata?
Mvh avskyr att filma mig själv eller synas via video samtal.
 
Jag har börjat studera på distans för första gången och hittills är enda intrycket att det är väldigt förvirrande. :o

Något som stör mig lite är att det står att man måste ha en webcam för grupparbeten och så. Jag äger ingen sån (men jag har en väldigt dyr mic osv...) och jag har väldigt svårt, med min bristande erfarenhet av distansstudier, att förstå varför det är nödvändigt? Räcker det inte att bara kunna prata?
Mvh avskyr att filma mig själv eller synas via video samtal.
Jag har inte varit med om dylika krav. Vilket universitet är det?
 
Har snart lyssnat ikapp alla föreläsningar, en krävde flash, en fanns bara på youtube... Lite blandad kompott. Men den som krävde flash var riktigt bra :) Där beskrevs också upplägget med i vilken ordning vi gör vad i den här kursen, det var bra för mitt fokus!

Första kompletteringen pga frånvaro på obligatoriskt moment är godkänd, det var skönt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 758
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp