Vi som pluggar - del 5

Klarade tydligen tentan i akutmedicin och prehospitalt omhändertagande. Meget nöjd med tanke på hur mycket energi det tog med kliniska examinationen med simulering av akutfall, samt VFUveckan ute på ambulansenheten (vilken grej alltså, ambulansen!).
Ett årskullens högvattenmärke förresten, ALLA skrivande tentander godkända. Är fortfarande nöjd med min egen insats, även om tentan måste tolkas som... lätt. Eller att den löjligt intensiva kursen förberett oss väl.

I övrigt är jag lite vrång över metodkursen nu över att jag verkar skriva enligt ett helt eget referenssystem, Harvard enligt Jarl Backmans devis. Det är jag den ENDA som är vän av sen tidigare studier, alla kursare och examinatorer på institutionen lobbar för ngt slags APA med twist. :cautious: Snacka om att få gnugga geniknölarna varje gång... :wtf:
 
Hur gick det??

@Cilva Vad är det med Moodle du inte gillar? Jag använder det och tycker att det är helt okej.

Det är fruktansvärt ologiskt och rörigt tycker jag. Det kan förstås också bero på att hela kursen är väldigt (enligt mig) rörigt upplagd utan konsekvens. Det är 15hp som går på halvfart, tre parallella moment och två olika lärare. Fattar inte varför man inte kan ta en sak i taget eller i alla fall kolla så att momenten inte krockar. Nu kan vi ha två inlämningar samma vecka och så ingenting i ett par veckor. För mig är det vettigare att sprida det jämnare.
 
Det beror väl på vad du har för problem? :) Ge något specifikt exempel så kan jag se om jag kan hjälpa dig.

Att hitta uppgifterna i virrvarret. Det döljer sig inlämningar lite här och där, bland annat under en asterisk, tog någon vecka innan jag fattade att den behandlade moment ett, de andra sidorna heter iaf ”mom 2” och liknande. Det kan förstås vara lärarna som rör till det också men jag tycker inte om den. Jag tycker inte alls att den är användarvänlig.
 
Att hitta uppgifterna i virrvarret. Det döljer sig inlämningar lite här och där, bland annat under en asterisk, tog någon vecka innan jag fattade att den behandlade moment ett, de andra sidorna heter iaf ”mom 2” och liknande. Det kan förstås vara lärarna som rör till det också men jag tycker inte om den. Jag tycker inte alls att den är användarvänlig.

Har också använt Moodle i en kurs och upplevde samma sak. Många rubriker och underrubriker med information spritt lite överallt.

Dock så kan absolut inget komma i närheten av att vara så sämst som Blackboard. :cautious:
 
Har också använt Moodle i en kurs och upplevde samma sak. Många rubriker och underrubriker med information spritt lite överallt.

Dock så kan absolut inget komma i närheten av att vara så sämst som Blackboard. :cautious:

Jag har väl förstås också vant mig vid Uppsala unis studentportal, som jag använt de senaste tre åren och tyckt om, så att det är svårt att tänka om.

Men jag har ändå svårt att tänka mig att något är sämre än Moodle.
 
Dock så kan absolut inget komma i närheten av att vara så sämst som Blackboard. :cautious:
Min erfarenhet från olika institutioner är dockatt det handlar om handhavandekompetens kring Blackboard. Matas det in begribligt i Bb är det inte så dumt, men där man inte kan hantera plattformen är det värdelöst och svårmanövrerat för studenterna i andra änden. Har väldigt spridda erfarenheter av Blackboard...
 
Min erfarenhet från olika institutioner är dockatt det handlar om handhavandekompetens kring Blackboard. Matas det in begribligt i Bb är det inte så dumt, men där man inte kan hantera plattformen är det värdelöst och svårmanövrerat för studenterna i andra änden. Har väldigt spridda erfarenheter av Blackboard...

Kanske. Har bara erfarenhet från en kurs och det var verkligen hopplöst.

På LiU använder vi Lisam och det är tveklöst den bästa plattformen jag testat hittills.
 
Hm... Måste börja om och koka basalmedium... Och vi ligger långt efter... Först var min handledare sjuk och nu är jag sjuk....
 
Jag håller med om att Blackboard ställer krav på att de som lägger in material vet vad de gör. En minnesvärd kurs höll jag på att få underkänt för att läraren inte kom åt att läsa i inlämningsformuet som läraren hade skapat. Man skulle kunna tro att läraren skulle ta lite ansvar för när samtliga elever konstaterar att de har lämnat in enligt instruktionen men läraren ansåg att det var vårt problem att lösa. Stackars kille på it som manuellt fick sitta och flytta 24 elevers inlämningar, skapa ett inlämningsforum som läraren kunde komma åt och sen förklara för läraren hur hen skulle göra. :banghead:

Men Moodle, jag höll på att bli galen på den sommarkurs jag läste, jag visste att jag hade läst en viss information någonstans men att hitta tillbaka. :arghh:
 
På ämnet plattformar så gillar jag PingPong om den som är kursansvarig inte är helt hopplös.

Annars så sitter jag och skriver en passiv-aggressiv hemtenta, lär behöva rensa språket innan jag skickar in eländet (om jag klarar den, så är det den sista hemtentan på programmet!!! och sedan har jag en ordinarie och en omtenta kvar och lite andra typer av examination + ett masterarbete).
 
Senast ändrad:
Att hitta uppgifterna i virrvarret. Det döljer sig inlämningar lite här och där, bland annat under en asterisk, tog någon vecka innan jag fattade att den behandlade moment ett, de andra sidorna heter iaf ”mom 2” och liknande. Det kan förstås vara lärarna som rör till det också men jag tycker inte om den. Jag tycker inte alls att den är användarvänlig.

Aha, det låter ju skitdåligt. De flesta terminer under åren jag pluggat har lyckats bygga upp strukturen ganska bra på moodle, dock har de tjorvat till det ordentligt den här gången. :p Så, I feel you!

Hoppas det reder sig för dig!
 
Vi har moodle just nu, har haft den tidigare också och fungerar okej med vissa lärare, men den här har vi haft kurs med förut och moodle var lika förvirrande då. Grejer precis överallt!
 
Jag har väl förstås också vant mig vid Uppsala unis studentportal, som jag använt de senaste tre åren och tyckt om, så att det är svårt att tänka om.

Men jag har ändå svårt att tänka mig att något är sämre än Moodle.

Jag är inne på termin 5 av 6 på min utbildning, använder moodle dagligen och har gjort det sen jag började termin 1. Antar att jag är van, har inga problem med det. Det beror på hur lärarna lägger upp kursen också, vissa är lite virriga och då ligger saker här och där medan andra skriver ordentliga rubriker osv. Påpeka det till din lärare :)
 
Men jag har ändå svårt att tänka mig att något är sämre än Moodle.
Men det måste ju bero på hur det används? Vi har Moodle och det är inga problem alls. Lärarna har lagt upp det så att vi till vänster i menyn har rubriker som heter Week 1, Week 2 etc. Klickar man då på vecka sju som vi är på nu så finns de artiklar vi ska läsa, de föreläsningar vi ska se samt vår obligatoriska uppgift. Så ser varje vecka ut. Det enda jag behöver ha koll på utöver det är News forum i fall att något postas där, vilket jag ser till höger som en liten ruta om det gjorts, samt general forum där någon av mina kursare kan ha skrivit. Jag brukar gå in där först på dagen och slänga en snabb kik och sen går jag vidare till Week vad det nu är.

Jag tycker att det fungerar super så som våra lärare lagt upp det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 700
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
766
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp