O
Osthyvel
Någon som har tips på hur en ska göra för att klara av att studera på distans? Började läsa lite kurser i januari och har knappt tagit mig någonstans. Kan inte fokusera hemma, blir avbruten av hund och katter eller kommer på att något helt annat måste göras. Har dåligt med tid för att ta mig till studiecentrum och de gånger jag väl tagit mig dit får jag inte heller mycket gjort.
Jag läser min 4e termin på högskolan, och mitt bästa tips är att "sluta se alla måsten" om tiden är kort. Hur mycket tid har du per vecka och vad ska hinnas med? Struktur och rutin är a och o.
Jag själv har studietid mellan 06.30 till 12.00 vilket innebär att den måste vara strukturerad för att hinna med eftersom jag antingen tränar korta pass vid 9-10 eller äter frukost. Jag har en planeringskalender där allt står tex idag står det "ekvationssystem Kap 1, analytisk geometri Kap 1. Räknestugan 10.15 - 12.00 (XX)". Räknestugan åker jag sällan in till men det är skönt att veta redan på förhand vilken lärare det är för alla är inte behöriga för Ma2b. Just denna vecka är bara Ma2b eftersom jag ligger före min planering på högskolan då jag bara har en kurs.
De dagar jag ska träna så hoppar jag i träningskläderna när jag går upp och duschar när jag hämtat barnen. Tar paus i mina studier när jag känner för det, kan bli efter 10 min eller 2 timmar. Jag fungerar inte just nu på schemalagda tider för det stressar mig att si eller så måste vara klart innan dess.