Vi som pluggar - del 5

Min draft ska in imorgon, och jag har inte gjort tillräckligt pga sjukdom i familjen :( Men, jag skickar den till min handledare, det är iag några veckor kvar innan den slutgiltiga ska in.
 
@Mumfie Haha jag vet precis vad du menar. Jag svarar ärligt oavsett, men absolut, man kan få en hel del trista reaktioner. Jag tolkar det mest som ett uttryck för deras ångest över sina egna studier.

Jag har också sett på det så men tycker att det är tråkigt, det är liksom vuxna människor det handlar om och som slänger ut sig saker som att de skulle vilja döda eller slå mig bara för att jag läst ett kapitel. Jag vet ju att de inte är seriösa utan bara ger utlopp för frustration men det är inte så trevligt ändå när det är det enda dem någonsin säger till mig. Bara två år kvar iallafall :p
 
Förresten, ni andra som pluggar, upplever ni också att folk blir arga/irriterade/otrevliga för att ni gör det man ska? Om vi tillexempel ska läsa kapitel 2 och 5 till föreläsningen och sen diskutera dem där och delas in i grupper. Sen frågar någon "har du läst?" och när jag svarar ja blir dem arga. Samma sak med ett PM som skulle in idag, bara för att jag var klar med lite marginal blir folk arga när de får reda på det bara för att dem själva skjutit upp det till sista sekund. Jag skulle förstår det om det var så att jag tryckte upp det i ansiktet på dem men jag säger inget om ingen direkt frågat mig. Jag har upptäckt att jag nu för tiden ljuger och säger att jag inte läst för att jag vill bli omtyckt, och det känns helt sjukt.

Jag har inte upplevt det på nuvarande program. Här är det hyfsat vanligt att folk inte har läst kapitel 2 & 5 utan hela boken och fem extra artiklar... och blir sura på de av oss som följer instruktionerna eller blir ohyggligt stressade när de inte hinner med vad de vill göra istället för vad som hinns med (i enlighet med instruktionerna!).

Min draft ska in imorgon, och jag har inte gjort tillräckligt pga sjukdom i familjen :( Men, jag skickar den till min handledare, det är iag några veckor kvar innan den slutgiltiga ska in.
Jobbigt och trist, går det att skjuta på saker ventilering osv?
 
Jag har också sett på det så men tycker att det är tråkigt, det är liksom vuxna människor det handlar om och som slänger ut sig saker som att de skulle vilja döda eller slå mig bara för att jag läst ett kapitel. Jag vet ju att de inte är seriösa utan bara ger utlopp för frustration men det är inte så trevligt ändå när det är det enda dem någonsin säger till mig. Bara två år kvar iallafall :p
Skit i dem! De får hantera sina egna issues. Det är som i min klass när folk klagar över saker som jag tycker är rimliga, om jag då säger att jag tycker att det är rimligt blir folk snorsura. Det är som det är :D. Fortsätt som du gör :).
 
Förresten, ni andra som pluggar, upplever ni också att folk blir arga/irriterade/otrevliga för att ni gör det man ska? Om vi tillexempel ska läsa kapitel 2 och 5 till föreläsningen och sen diskutera dem där och delas in i grupper. Sen frågar någon "har du läst?" och när jag svarar ja blir dem arga. Samma sak med ett PM som skulle in idag, bara för att jag var klar med lite marginal blir folk arga när de får reda på det bara för att dem själva skjutit upp det till sista sekund. Jag skulle förstår det om det var så att jag tryckte upp det i ansiktet på dem men jag säger inget om ingen direkt frågat mig. Jag har upptäckt att jag nu för tiden ljuger och säger att jag inte läst för att jag vill bli omtyckt, och det känns helt sjukt.
@Mumfie Haha jag vet precis vad du menar. Jag svarar ärligt oavsett, men absolut, man kan få en hel del trista reaktioner. Jag tolkar det mest som ett uttryck för deras ångest över sina egna studier.
Haha! Här är en som kan identifiera sig med slika grinskallar! :D :o
Jag märker att ju mer stressad jag själv är ju mer kan jag reta mig på att folk river av 15 hp på en kvart och åker utomlands resten av kursen innan tentan. Helt osaklig irritation som jag försöker bita ihop om... 🤫🤐
 
Sitter på kompletteringsföreläsningar eftersom jag var en "dålig" student förra året och det var massor med obligatoriska föreläsningar, två av föreläsningarna var relevanta för mig och min inriktning. Så nu sitter jag här, under viss protest, och redigerar mitt examensarbete samt skickar mail till folk men kan med gott samvete skriva under närvaron...
 
Jag hade min sista handledning i måndags. Handledaren var inte jättenöjd med analysdelen, vilket jag också misstänkte, så den ska tuggas igenom ytterligare en gång. Sen är det småpill i övriga delar. Inlämning på måndag.

Just nu kan jag inte vänta på att få den här uppsatsen ur världen och förhoppningsvis godkänd - samtidigt som det ger mig ångest bara att öppna dokumentet. Jag har med andra ord inte börjat redigera än. :meh:
 
Slutförde sista uppgiften i ”Hästens sinnen och beteenden” idag, så nu är den kursen klar och alla uppgifter godkända :)

Har därmed klarat 7.5+7.5+7.5 den här terminen, väntar på tentasvar imorgon (7.5p) men misstänker omtenta i aug. Och så har sista kursen tenta 4/6 men den magkänslan är hyfsad :) Gillar juridik som är lite ”såhär är det” (på den här låga nivån) och läser man bara frågorna ordentligt så man svarar på rätt fråga bör godkänt inte vara något problem.

Är bara lite orolig för gruppuppgiften, vet inte om vi uppfattat uppgiften rätt men isf får vi ju göra om gemensamt :)
 
Jag har också sett på det så men tycker att det är tråkigt, det är liksom vuxna människor det handlar om och som slänger ut sig saker som att de skulle vilja döda eller slå mig bara för att jag läst ett kapitel. Jag vet ju att de inte är seriösa utan bara ger utlopp för frustration men det är inte så trevligt ändå när det är det enda dem någonsin säger till mig. Bara två år kvar iallafall :p
MEn så trista kurskamrater! :(
Jag tar min examen nästa vecka och jag kommer sakna min klass! Så himla fina människor, har trivts kanon! Vi har verkligen pushat och stöttat varndra! :love:
 
Presentation av PM idag och det blev precis som vanligt. Den första tredjedelen av klassen får ca 15 minuter var på sig. Den andra tredjedelen får 10 minuter var på sig. Sen upptäcker läraren att vi visst använt upp alldeles för mycket tid så den sista tredjedelen får bara snabbt rusa igenom det allra viktigaste vilket bara gör att allt känns hastat och förvirrande. Varför hamnar jag alltid I den där sista tredjedelen? :arghh:
 
Förresten, ni andra som pluggar, upplever ni också att folk blir arga/irriterade/otrevliga för att ni gör det man ska? Om vi tillexempel ska läsa kapitel 2 och 5 till föreläsningen och sen diskutera dem där och delas in i grupper. Sen frågar någon "har du läst?" och när jag svarar ja blir dem arga. Samma sak med ett PM som skulle in idag, bara för att jag var klar med lite marginal blir folk arga när de får reda på det bara för att dem själva skjutit upp det till sista sekund. Jag skulle förstår det om det var så att jag tryckte upp det i ansiktet på dem men jag säger inget om ingen direkt frågat mig. Jag har upptäckt att jag nu för tiden ljuger och säger att jag inte läst för att jag vill bli omtyckt, och det känns helt sjukt.
Jag är numera den där som surt frågar varför de inte har gjort det, eftersom det förstör min utbildning om de inte har gjort sin del av jobbet. Om seminariet går ut på att vi ska diskutera några texter så är jag beroende av att någon mer än jag har läst, annars hade jag kunnat stanna hemma och läst ännu djupare på egen hand. Sen är jag inte alltid en mönster student men jag ser till att bära min del av diskussionen.
 
Jag är numera den där som surt frågar varför de inte har gjort det, eftersom det förstör min utbildning om de inte har gjort sin del av jobbet. Om seminariet går ut på att vi ska diskutera några texter så är jag beroende av att någon mer än jag har läst, annars hade jag kunnat stanna hemma och läst ännu djupare på egen hand. Sen är jag inte alltid en mönster student men jag ser till att bära min del av diskussionen.
Men alltså, i det är jag enig. Alla ska göra vad de ska. I tid. Annars kostar det sura blickar och verbal avhyvling. Eller vin, om det är grupparbeten.

Sånt blir jag aldrig tjurig över - tvärtom!
Men mitt samvete vrenskas när jag själv strugglar med en uppgift och andra studenter lämnar in en 14dagars uppgift under de första två dygnen. Eller har läst in kursplan och regerenslitteratur innan kursintron... Mååååånga år sedan jag orkade vara så ambitiös, och det gnager mig när andra fortfarande pallar. Kan därför bli lite taggig och fräsa litet...
 
Men alltså, i det är jag enig. Alla ska göra vad de ska. I tid. Annars kostar det sura blickar och verbal avhyvling. Eller vin, om det är grupparbeten.

Sånt blir jag aldrig tjurig över - tvärtom!
Men mitt samvete vrenskas när jag själv strugglar med en uppgift och andra studenter lämnar in en 14dagars uppgift under de första två dygnen. Eller har läst in kursplan och regerenslitteratur innan kursintron... Mååååånga år sedan jag orkade vara så ambitiös, och det gnager mig när andra fortfarande pallar. Kan därför bli lite taggig och fräsa litet...

Relaterar hårt. :angel:
Mvh Orkade vara ambitiös första året, inleder mitt 11:e år i år
 
Men alltså, i det är jag enig. Alla ska göra vad de ska. I tid. Annars kostar det sura blickar och verbal avhyvling. Eller vin, om det är grupparbeten.

Sånt blir jag aldrig tjurig över - tvärtom!
Men mitt samvete vrenskas när jag själv strugglar med en uppgift och andra studenter lämnar in en 14dagars uppgift under de första två dygnen. Eller har läst in kursplan och regerenslitteratur innan kursintron... Mååååånga år sedan jag orkade vara så ambitiös, och det gnager mig när andra fortfarande pallar. Kan därför bli lite taggig och fräsa litet...
Det har aldrig hänt tror jag på min utbildning att någon har lämnat in i då god tid och blivit godkänd. 😂 Men jag förstår hur du menar, men jag tolkar det mer som att de har en annan planering i sina liv och har haft möjlighet att prioritera på andra sätt än mig. När det gäller kursplan och inköp av litteratur så blir jag lite irriterad när folk inte har brytt sig att beställa i tid eftersom det då ofta innebär att de inte har läst till seminarium. Referenslitteraturen har jag börjat att strunta i helt, det har sällan varit något behov av den i min utbildning. Sen kan jag bli trött på skolan när de lägger upp obligatorisk kurslitteratur och sen aldrig använder den även om jag upplever att det här blivit bättre med tiden.
 
Lite anekdotisk fortsättning, jag har en studentkamrat som jag störde mig på från början, hen hade läst allt och kunde referera till allt med sidor redan första dagen. Numera vet jag att hen har fotografiskt minne och läser extremt fort till och med mina mått. Hens liv består enbart av studier, och jag känner snarare en liten sorg över att hen inte har något annat än att jag blir irriterad. Skönt dock att hen allt mer börjar bli mer av en del i klassen än den udda fågeln hen var från början.
 
Lite anekdotisk fortsättning, jag har en studentkamrat som jag störde mig på från början, hen hade läst allt och kunde referera till allt med sidor redan första dagen. Numera vet jag att hen har fotografiskt minne och läser extremt fort till och med mina mått. Hens liv består enbart av studier, och jag känner snarare en liten sorg över att hen inte har något annat än att jag blir irriterad. Skönt dock att hen allt mer börjar bli mer av en del i klassen än den udda fågeln hen var från början.

Åh, en sån kille hade vi i min senaste klass! Superskön, kunde rabbla precis allt. :D
 
På temat om att störa sig;
När folk räcker upp handen på första föreläsningen och citerar typ Voltairé och säger något självklart som inte ens var en fråga i något torftigt försök att impa på resterande i salen.

Gå direkt till Poser-avdelningen utan att passera gå, pls. :meh:
 
Eller läser nybörjarkursen när man uppenbarligen har alldeles för mycket kunskap sedan innan och går in och briljerar. Båda mina språkkurser har sådana personer. 😏
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 969
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp