Vi som pluggar - del 5

Jag fick VG på min hemska kurs, är så nöjd. I höst blir det (förhoppningsvis) D-kursen i finsk-ugriska språk :bump:

Jag pluggar för att det är roligt och känner att jag kan säga vad jag tycker om kurserna jag läser, den här terminen fick jag ett erbjudande om att vara i kontakt med studierektor när jag i en inlämningsuppgift bakade in lite kritik mot kursen :p Jag skrev rätt mycket i kursutvärderingen och hoppas att de tar till sig iaf en del. Läser man den där kursen som sin första på uni (det var en A-kurs) så blir man nog rätt så avskräckt.

Hur tänker ni andra när det gäller kursutvärderingar?
 
Jag fick VG på min hemska kurs, är så nöjd. I höst blir det (förhoppningsvis) D-kursen i finsk-ugriska språk :bump:

Jag pluggar för att det är roligt och känner att jag kan säga vad jag tycker om kurserna jag läser, den här terminen fick jag ett erbjudande om att vara i kontakt med studierektor när jag i en inlämningsuppgift bakade in lite kritik mot kursen :p Jag skrev rätt mycket i kursutvärderingen och hoppas att de tar till sig iaf en del. Läser man den där kursen som sin första på uni (det var en A-kurs) så blir man nog rätt så avskräckt.

Hur tänker ni andra när det gäller kursutvärderingar?
Jag skriver mycket. Hur ska de annars kunna bli bättre?

Fick för övrigt g på min hemska metodiktenta, men vg på hela kursen! Det var oväntat! :D
 
Jag fick VG på min hemska kurs, är så nöjd. I höst blir det (förhoppningsvis) D-kursen i finsk-ugriska språk :bump:

Jag pluggar för att det är roligt och känner att jag kan säga vad jag tycker om kurserna jag läser, den här terminen fick jag ett erbjudande om att vara i kontakt med studierektor när jag i en inlämningsuppgift bakade in lite kritik mot kursen :p Jag skrev rätt mycket i kursutvärderingen och hoppas att de tar till sig iaf en del. Läser man den där kursen som sin första på uni (det var en A-kurs) så blir man nog rätt så avskräckt.

Hur tänker ni andra när det gäller kursutvärderingar?
Jag skriver mycket på kursutvärderingarna, både sånt som har varit bra och sånt som har varit dåligt. Jag har blivit riktigt sur några gånger där det har stått kommentarer efteråt från ansvarig lärare, typ: Det har varit många åsikter men jag anser att studenterna överlag har varit dålig så därför bortser jag ifrån kommentarerna. Skittentan vi hade i våras där lärarna efter att tentan lämnats ut meddelande att komplettering inte längre var möjligt, och efter tentan fick vi bara resultaten, inga kommentarer om vad som var bra eller dåligt. De som blev underkända fick efter mycket tjat på lärarna möjlighet att gå runt och prata med dem och få reda på vad de hade blivit underkända på. Men lärarnas samlade kommentar var "ni är sämre än förra årets studenter" :crazy:
 
Laddar för avresa till sommarens kurs i Abisko. Förberedelserna har hittills varit mer av det praktiska slaget än av pluggande. SMHI spår regn/snö och 2-9 grader under tiden jag ska vara där och jag kan inte säga att min garderob innehåller jättemycket passande kläder. Har nog plockat ihop en garderob som ska hålla mig någorlunda varm och torr och investerat i hyfsade kängor.
Pluggandet har jag skjutit upp, Jobbet blev väl intensivt inför betygsättning med kollegan jag delar sammanlagt 6 kurser med som blev opererad för näthinneavlossning helgen innan betygsättning. Den veckan är alltid ett inferno men den blev ju inte bättre av det och inte heller av att vi från måndag 15.00 och till nån gång mitt på dagen på tisdagen var av med alla datasystem och möjligheter till datorarbete och kommunikation. Hoppas att jag ska hinna ögna igenom alla artiklar på tåget och fejka att jag läst på, det är ju i alla fall bara en orienteringskurs och ekologi i allmänhet har jag hyfsad koll på.
Har blandade känslor inför resan och kursen, det ska bli fantastiskt spännande att se en del av Sverige jag aldrig varit i närheten av men vädret kunde ju få vara lite bättre, tröstar mig med att det nog kommer at vara rätt myggfritt i alla fall.
 
Jag skriver mycket. Hur ska de annars kunna bli bättre?

Fick för övrigt g på min hemska metodiktenta, men vg på hela kursen! Det var oväntat! :D

Jag skrev lika mycket i höstas men till vårterminen var det absolut ingen skillnad. Hoppas bara att de ändrar längre fram så att andra studenter slipper kaoset.
 
Jag skriver mycket på kursutvärderingarna, både sånt som har varit bra och sånt som har varit dåligt. Jag har blivit riktigt sur några gånger där det har stått kommentarer efteråt från ansvarig lärare, typ: Det har varit många åsikter men jag anser att studenterna överlag har varit dålig så därför bortser jag ifrån kommentarerna. Skittentan vi hade i våras där lärarna efter att tentan lämnats ut meddelande att komplettering inte längre var möjligt, och efter tentan fick vi bara resultaten, inga kommentarer om vad som var bra eller dåligt. De som blev underkända fick efter mycket tjat på lärarna möjlighet att gå runt och prata med dem och få reda på vad de hade blivit underkända på. Men lärarnas samlade kommentar var "ni är sämre än förra årets studenter" :crazy:

Kommenterar lärarna kursutvärderingarna? :nailbiting: Det har jag aldrig varit med om. En av mina lärare ”försvarade” sig i ett mejl till mig efter att jag påpekat otydligheter, det tyckte jag kändes lite konstigt. Jag tycker ju ändå att allt varit kaos.

Du verkar ha fått rätt oproffsiga lärare, säga att man är sämre än förra årets känns inte så bra.
 
Kommenterar lärarna kursutvärderingarna? :nailbiting: Det har jag aldrig varit med om. En av mina lärare ”försvarade” sig i ett mejl till mig efter att jag påpekat otydligheter, det tyckte jag kändes lite konstigt. Jag tycker ju ändå att allt varit kaos.

Du verkar ha fått rätt oproffsiga lärare, säga att man är sämre än förra årets känns inte så bra.
Vi har några öppna frågor på kursutvärderingarna och de ska ansvarig lärare ge någon slags respons på. Alltså en allmän respons. Det sorgliga är att de lärare som vi har upplevt som sämst är de som har jobbat där i 20-30 år. Jag tror att de helt enkelt har tappat intresset för undervisning och uppdaterar inte sin undervisning.

Det andra ämnet vi har haft i år var också kaos, men där bjöd de även in till ämeskonferans och bad även om ursäkt för att det blev som det blev och de ska göra om till nästa år. Det hjälper visserligen inte oss men det kändes som om de tog det mer på allvar.
 
Jag skrev en hel del på kursutvärderingen till franskan. De har ju fått en del kommentarer under kursens gång som de i princip bara slagit ifrån sig så får väl se. Har ju förstått att de har ett väl ihoparbetat upplägg med massor av handgjorda dokument så de lär väl inte vilja ändra något för det skulle innebära merjobb för lärarna.

Jag beskrev dock hur iriskan var upplagd som ett förslag/en idé hur de kan lägga upp en tydligare studieplan och bättre sätt att förmedla kunskapen iom distans. Tex powerpointpresentation med tal, lite mer lektionslikt, istället för bara två a4 med text.
 
Jag fick VG på min hemska kurs, är så nöjd. I höst blir det (förhoppningsvis) D-kursen i finsk-ugriska språk :bump:

Jag pluggar för att det är roligt och känner att jag kan säga vad jag tycker om kurserna jag läser, den här terminen fick jag ett erbjudande om att vara i kontakt med studierektor när jag i en inlämningsuppgift bakade in lite kritik mot kursen :p Jag skrev rätt mycket i kursutvärderingen och hoppas att de tar till sig iaf en del. Läser man den där kursen som sin första på uni (det var en A-kurs) så blir man nog rätt så avskräckt.

Hur tänker ni andra när det gäller kursutvärderingar?
Kommenterar lärarna kursutvärderingarna? :nailbiting: Det har jag aldrig varit med om. En av mina lärare ”försvarade” sig i ett mejl till mig efter att jag påpekat otydligheter, det tyckte jag kändes lite konstigt. Jag tycker ju ändå att allt varit kaos.

Du verkar ha fått rätt oproffsiga lärare, säga att man är sämre än förra årets känns inte så bra.

Jag svarar alltid långt och utförligt på kursvärderingarna eftersom jag vet att de är guld värda för att utveckla kursen. Nu är jag lite bias eftersom jag arbetar med studiebevakning, men jag skulle säga att det är en av de viktigaste saker du som student kan göra för att bidra till kvalitetsutvecklingen av högre utbildning. Ju starkare och bättre kurser som kommer efter dig på ett program, desto bättre blir ditt examensintyg.
Hos oss måste lärarna kommentera utvärderingarna i samband med att dessa sammanställs och presenteras för nästkommande kull studenter, för att visa på vad de förbättrat och tagit till sig från förra omgången.
 
För ungefär en timme sedan skickade jag in mitt examensarbete för en andra gång, hoppas verkligen det håller måttet denna gång! Arbetet har fått vila i två år medan jag arbetat på kåren så språket har förhoppningsvis förbättrats och jag har putsat till de kommentarer jag fick sist (även om jag fortfarande är ganska butter att ha gått från "det är det bästa arbetet jag läst" av min handledare till ett arbete som inte går igenom första gången).

Nu ska jag vila en dag eller två, och sen ska jag ta tag i sommarkursen som jag fortfarande inte öppnat boken till..
 
Vi lärare måste kommentera kursvärderingarna hos oss. Jag uppskattar när studenter lagt lite tid och ger konstruktiv kritik i kursvärderingarna. Det är också viktigt att många svarar, ofta blir det lite spretigt och är det för få som svarat är det svårt att ändra så mycket om de som svarar säger motsatta saker.

Så många svarande med sakliga svar som inte bara lyfter det negativa utan även det positiva och hemskt gärna förslag på HUR saker kan ändras, inte bara att det var kass. Det ger mig mest!
 
Kommenterar lärarna kursutvärderingarna? :nailbiting: Det har jag aldrig varit med om.

Det är möjligt att det är olika mellan olika lärosäten, men vi har återkopplingskrav. Vi skriver en kursrapport baserat på kommentarer i kursvärderingen där vi också redogör för hur vi tar ställning till olika konstruktiva förslag på ändringar - alternativt kommentarer om vad som ska bevaras precis som det är. Den rapporten blir sedan offentig för alla som vill läsa.
 
Jag ska sannolikt börja plugga igen :nailbiting: Efter mycket vändande och vridande det senaste året så verkar det vara den bästa vägen för mig att gå. Det känns både roligt och lite tufft, en del av mig hade verkligen önskat att jag skulle vara "klar" med plugget vid 31 års ålder och 5 års studier i ryggen. En annan del av mig tycker att det ska bli fantastiskt att få lite mental stimulans igen.

Jag hade inte uppmärksammat den här tråden innan, så är glad att den finns :) Ni lär se mer av mig framöver :D
 
Det är möjligt att det är olika mellan olika lärosäten, men vi har återkopplingskrav. Vi skriver en kursrapport baserat på kommentarer i kursvärderingen där vi också redogör för hur vi tar ställning till olika konstruktiva förslag på ändringar - alternativt kommentarer om vad som ska bevaras precis som det är. Den rapporten blir sedan offentig för alla som vill läsa.

Och till @Masqueradee, det är fullt möjligt att det finns återkoppling att läsa någonstans. Jag har inte kollat upp det, kommer det inte någon avisering/mejl så har jag inte tänkt på att ta reda på mer. Tanken har inte ens slagit mig. Jag ska dock kolla upp det!

Till jul skrev jag jättelånga kommentarer om vad jag tyckte behövde ändras och gav många i mitt tycke konstruktiva förslag. Till viss del tror jag att Moodle är boven i dramat samt att lärarna inte riktigt förstått sig på det (fullt förståeligt men då får man ju be om mer utbildning från sin arbetsgivare).

@Kirre Jag har också läst annat språk på distans tidigare och gav förslag om att lägga upp kurserna lite liknande det (som jag tyckte funkade bra) men inget hände till denna termin iaf. Nå, kanske de tar till sig av det i framtiden.
 
När ska kursbetygen vara inrapporterade efter kursslut? Vi hade sista examinerande uppgiften 28 maj och kursslut 9 juni och har fortfarande inte något betyg på hela kursen. Vi har fått på delmomenten så utifrån dessa så vet jag ju att jag är godkänd men är ju ändå nyfiken på slutbetyget.
 
Precis bestämt och tackat ja till ett år yh-utbildning. Ska läsa Avancerad GIS-användare. Ett helt nytt ämne för mig, men som ger jobb med kontorstider, utan liv och död och som passar bättre i livet som småbarnsförälder än arbetsplatsen jag har nu (och det finns inga i samma yrke inom bra avstånd just nu).
Känns bra och läskigt på samma gång. Har jobbat med nuvarande yrke hela arbetslivet hittills.
 
Och till @Masqueradee, det är fullt möjligt att det finns återkoppling att läsa någonstans. Jag har inte kollat upp det, kommer det inte någon avisering/mejl så har jag inte tänkt på att ta reda på mer. Tanken har inte ens slagit mig. Jag ska dock kolla upp det!

Till jul skrev jag jättelånga kommentarer om vad jag tyckte behövde ändras och gav många i mitt tycke konstruktiva förslag. Till viss del tror jag att Moodle är boven i dramat samt att lärarna inte riktigt förstått sig på det (fullt förståeligt men då får man ju be om mer utbildning från sin arbetsgivare).

@Kirre Jag har också läst annat språk på distans tidigare och gav förslag om att lägga upp kurserna lite liknande det (som jag tyckte funkade bra) men inget hände till denna termin iaf. Nå, kanske de tar till sig av det i framtiden.
Vi har en "flik" som heter "kursutvärderingarna" där ser jag alla jag har haft möjlighet att svara på och kan även söka på andra kurser om jag vill.
 
Jag brukar alltid fylla i kursutvärderingarna men tycker att se som den här skolan har är dåliga. Bara en skala att kryssa i på med enbart ett ställe att lämna kommentar, tycker det var mycket bättre på förra skolan där det fanns rum att skriva kring varje område. Någon feedback har vi aldrig fått och ingen förstår heller om det är anonymt eller inte, men jag har iallafall fyllt i efter vad jag tycker.

På senaste kursen skrev jag att jag tycker att kurslitteraturen måste kompletteras för den rörde inte alls det som stod som kursmål och gav ingen grund att stå på alla, utan var som en samling korta artiklar som behandlade olika väldigt specifika ämnen inom ämnet, vilket gjorde det typ omöjligt att förstå. Jag lånade en annan bok på biblioteket som gav mig det mesta jag behövde veta och lyckades skrapa ihop ett B på tentan, blir spännande att få tillbaka den i höst.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 907
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp