Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår nog inte ens frågan?

Det ska vara en plats med produktionsdjur helt enkelt. Kor, grisar, höns, getter, får, strutsar, bison.... Och det ska finnas tillräckligt med djur för MINST 75% arbete.
Spontant borde det inte vara så svårt o få plats på en gård? Hade det varit i Skåne hade jag kunnat fixa med grisar åt dig :D
 
Spontant borde det inte vara så svårt o få plats på en gård? Hade det varit i Skåne hade jag kunnat fixa med grisar åt dig :D
Det skulle man kunna tro, men min erfarenhet är att det är ganska svårt. Vi är väl 35 på kursen och kanske 20 av dem letar på gårdar i/runt uppsala så ja...

Svåra är att hitta gårdarna med. Hittar otroligt få hur jag än googlar.

Helst vill jag inte hålla på med grisar och fjäderfän, detta pga mina enormt känsliga slemhinnor. Jag hade ont i hela halsen och var hes i 2,5 dygn efter att jag hade varit i grisstallet på lövstad och gjort en etologisk studie i 3-4 timmar. Och då är det ett försöksdjursstall som är väldigt mkt renare än de flesta andra grisstall... Så tills jag har fått ordning på mina slemhinnor så försöker jag undvika de djurslagen. Men skulle jag få en sådan plats så är jag så pass desperat att jag nog säger ja tack nu iaf 😅 :rofl:

Nu är det ju helg med, känns konstigt att ringa om sånt på en helg. Iofs jobbar ju dessa personer alla dagar så det kanske är ok ändå. Men det känns fel. I veckan hade vi försöksdjursvecka, så då var vi i skolan till 16:30 nästan varje dag.

Så nu kan jag kalla mig försöksdjurstekniker :cool::D
 
Det skulle man kunna tro, men min erfarenhet är att det är ganska svårt. Vi är väl 35 på kursen och kanske 20 av dem letar på gårdar i/runt uppsala så ja...

Svåra är att hitta gårdarna med. Hittar otroligt få hur jag än googlar.

Helst vill jag inte hålla på med grisar och fjäderfän, detta pga mina enormt känsliga slemhinnor. Jag hade ont i hela halsen och var hes i 2,5 dygn efter att jag hade varit i grisstallet på lövstad och gjort en etologisk studie i 3-4 timmar. Och då är det ett försöksdjursstall som är väldigt mkt renare än de flesta andra grisstall... Så tills jag har fått ordning på mina slemhinnor så försöker jag undvika de djurslagen. Men skulle jag få en sådan plats så är jag så pass desperat att jag nog säger ja tack nu iaf 😅 :rofl:

Nu är det ju helg med, känns konstigt att ringa om sånt på en helg. Iofs jobbar ju dessa personer alla dagar så det kanske är ok ändå. Men det känns fel. I veckan hade vi försöksdjursvecka, så då var vi i skolan till 16:30 nästan varje dag.

Så nu kan jag kalla mig försöksdjurstekniker :cool::D
Kolla åt Heby hållet, tyvärr vet jag bara om ett fjäderfästall, på rakarm men det ska även finnas köttdjur. Kan du ta dig en bit längre så vet jag två mjölkgårdar och en gård med köttdjur vid Sala/bit utanför. Hojta på PM om jag ska skriva namnen åt dig. :D
 
Det skulle man kunna tro, men min erfarenhet är att det är ganska svårt. Vi är väl 35 på kursen och kanske 20 av dem letar på gårdar i/runt uppsala så ja...

Svåra är att hitta gårdarna med. Hittar otroligt få hur jag än googlar.

Helst vill jag inte hålla på med grisar och fjäderfän, detta pga mina enormt känsliga slemhinnor. Jag hade ont i hela halsen och var hes i 2,5 dygn efter att jag hade varit i grisstallet på lövstad och gjort en etologisk studie i 3-4 timmar. Och då är det ett försöksdjursstall som är väldigt mkt renare än de flesta andra grisstall... Så tills jag har fått ordning på mina slemhinnor så försöker jag undvika de djurslagen. Men skulle jag få en sådan plats så är jag så pass desperat att jag nog säger ja tack nu iaf 😅 :rofl:

Nu är det ju helg med, känns konstigt att ringa om sånt på en helg. Iofs jobbar ju dessa personer alla dagar så det kanske är ok ändå. Men det känns fel. I veckan hade vi försöksdjursvecka, så då var vi i skolan till 16:30 nästan varje dag.

Så nu kan jag kalla mig försöksdjurstekniker :cool::D
Jo miljön är ju inte optimal. En av orsakerna varför jag inte vill fortsätta och jobba inom det området. Men med bra munskydd så borde du klara dig :angel: någorlunda iaf :D
 
@SiZo Det kan vara bra o veta att en av dina kursledare o lärare är frekvent i den här tråden. Det kanske du sett förstås, men om inte så känns det som en bra grej att tala om! 🤓
Nämen hej! Vad kul!! :love:
Jag visste ju att du fanns här, men har totalt glömt bort vad du hette :rofl: Mitt minne alltså!

Du får blunda när jag är frustrerad över att min hjärna inte fungerar och plugget är svårt pga det ;)
Jag får tänka på att inte skriva för detaljerat när jag skriver om inlämningsuppgifter som ska vara anonyma 😅
Kan bli lite lustigt annars!

(BTW så är kursen hittills superkul, förutom när min hjärna säger upp sig).

Kolla åt Heby hållet, tyvärr vet jag bara om ett fjäderfästall, på rakarm men det ska även finnas köttdjur. Kan du ta dig en bit längre så vet jag två mjölkgårdar och en gård med köttdjur vid Sala/bit utanför. Hojta på PM om jag ska skriva namnen åt dig. :D

Det svåra är ju att hitta gårdarna, jag tror att jag är sämst på att googla eller något :rofl:
Men jag ska ge det några försök till innan jag ger upp. Helst åker jag ju inte så långt som Sala då jag har över en timme dit, men jag skickar ett PM till dig så får vi se, det är ju ändå bara en vecka, och kanske kan man då få bra referenser till praktiken i sommar och då lyckas hitta något närmare :idea:

*rambeling expert* :rofl:
 
Jo miljön är ju inte optimal. En av orsakerna varför jag inte vill fortsätta och jobba inom det området. Men med bra munskydd så borde du klara dig :angel: någorlunda iaf :D
Jag är så känslig att mina slemhinnor svullnar ihop och får sår av vanlig inomhusluft på vintern 😅
Jag hoppas på att min läkare ska lösa det problemet då jag har låga nivåer av ett hormon som kan vara orsaken till detta.

Skolan har dock bra inomhusluft så där har jag mindre problem än hemma. Skönt det iaf, lättare att fokusera när inte hela näsan gör ont!
 
Det är meningen att vi ska börja skriva på våra b-uppsatser den här veckan som kommer nu, och i slutet måste vi lämna in abstract + komplett innehållsförteckning. Känns typ omöjligt att få ihop innan uppsatsen är i närheten av klar.. :nailbiting:Dessutom är jag helt lost på hur min struktur ska se ut. Önskar att det fanns lite mer guidning och att det fanns någon att bolla tankar med, för det känns jättesvårt när man aldrig gjort det här förut.. :crazy:
 
Det är meningen att vi ska börja skriva på våra b-uppsatser den här veckan som kommer nu, och i slutet måste vi lämna in abstract + komplett innehållsförteckning. Känns typ omöjligt att få ihop innan uppsatsen är i närheten av klar.. :nailbiting:Dessutom är jag helt lost på hur min struktur ska se ut. Önskar att det fanns lite mer guidning och att det fanns någon att bolla tankar med, för det känns jättesvårt när man aldrig gjort det här förut.. :crazy:
Det är ju jättekonstigt att abstract ska in innan ni skrivit klart? Att få en övergripande innehållsförteckning tidigt kan ju vara bra för den röda tråden kanske, men man kan ju inte skriva ett abstract innan man är färdig.
 
Det är ju jättekonstigt att abstract ska in innan ni skrivit klart? Att få en övergripande innehållsförteckning tidigt kan ju vara bra för den röda tråden kanske, men man kan ju inte skriva ett abstract innan man är färdig.

Vi tyckte också att det var konstigt, men läraren menar att eftersom vi valt ämne så vet vi ungefär vad vi vill skriva om, och då ska vi kunna skriva abstract. Och sen ska abstracted vara våran "huvudstory", så att den blir utgångspunkten i uppsatsen.. Typ. Jag förstår inte riktigt hur han tänker.
 
Praktikplats fixad!!! OMG Så nöjd jag är nu!! :love::love::love:

Ringde runt till en hel massa folk trots att det är lördag och hela min kropp skriker att man inte får störa folk på helgen! Denna person hade sett min förfrågan på facebook, men hade tvekat lite. Vi pratade lite och han kom fram till att jo, jag är välkommen :love::love::love:

Så lycklig jag är nu! :banana::banana::banana:

Nu är frågan, ska jag glida på vågen och göra en artikelgranskning när jag ändå är i farten eller ska jag gå en långsväng med hundarna medans det finns ljus? 🤔
 
Alltså, hur vet man om man gör rätt eller inte när man skriver b-uppsats? Försöker googla och läsa andra uppsatser men tycker inte riktigt jag greppar det ändå. Hur vet jag om jag skrivit rätt metod tex? Känns som jag bara skriver det jag tror utan att veta om det verkligen stämmer eller inte..
 
Alltså, hur vet man om man gör rätt eller inte när man skriver b-uppsats? Försöker googla och läsa andra uppsatser men tycker inte riktigt jag greppar det ändå. Hur vet jag om jag skrivit rätt metod tex? Känns som jag bara skriver det jag tror utan att veta om det verkligen stämmer eller inte..

Har ni ingen handledning?

Vi skriver också B-uppsats nu och förutom att vi har en rätt hyfsad studiehandledning så har vi exempel från föregående år och vi har haft en handledning samt möjlighet att bolla med handledaren via mail.

Vi är flera grupper med samma handledare och vi granskar varandras arbeten även under processen, det är skitbra (även om vi råkat välja samma ämne). Till första tillfället (i torsdags) lämnade vi in inledning med problemformulering, syfte, frågeställningar och en preliminär intervjuguide (vi gör kvalitativa studier, passar utbildningen och kursen bäst).
 
Yay, höstens 2 senaste kurser gav B båda två :D
Vilken boost för våren, speciellt då vi ska skriva B-uppsats under senare delen av våren.

Är en aning sugen på sommarkurs i år igen, tredje sommaren i sådana fall. Men vill helst hitta ett bra sommarjobb, åh beslutsångest.
 
Har ni ingen handledning?

Vi skriver också B-uppsats nu och förutom att vi har en rätt hyfsad studiehandledning så har vi exempel från föregående år och vi har haft en handledning samt möjlighet att bolla med handledaren via mail.

Vi är flera grupper med samma handledare och vi granskar varandras arbeten även under processen, det är skitbra (även om vi råkat välja samma ämne). Till första tillfället (i torsdags) lämnade vi in inledning med problemformulering, syfte, frågeställningar och en preliminär intervjuguide (vi gör kvalitativa studier, passar utbildningen och kursen bäst).

Nej vi har ingen handledare. Vi har haft ett par föreläsningar om hur man vet om en bok är vetenskaplig och hur man avgör om en rapport är trovärdig eller inte, men det är det. Några exempel på b-uppsatser har vi inte fått, utan de exempel som vi har fått tillgång till är kandidatuppsatser och masteruppsatser.

Vad bra det låter att kunna granska varandras arbeten! Och bra att få lämna in sånt där så man vet om man är på rätt väg. Vi ska bara lämna in abstract, inget annat från texten direkt. Så får sitta och försöka få ihop alla delar själv. Svårast tycker jag det är att formulera inledningen, syftet, metod och teori, för jag vet liksom inte om jag gör rätt eller inte 😅
 
Nej vi har ingen handledare. Vi har haft ett par föreläsningar om hur man vet om en bok är vetenskaplig och hur man avgör om en rapport är trovärdig eller inte, men det är det. Några exempel på b-uppsatser har vi inte fått, utan de exempel som vi har fått tillgång till är kandidatuppsatser och masteruppsatser.

Vad bra det låter att kunna granska varandras arbeten! Och bra att få lämna in sånt där så man vet om man är på rätt väg. Vi ska bara lämna in abstract, inget annat från texten direkt. Så får sitta och försöka få ihop alla delar själv. Svårast tycker jag det är att formulera inledningen, syftet, metod och teori, för jag vet liksom inte om jag gör rätt eller inte 😅

Ja det är ju skitsvårt! Eller inledningen är jag rätt bra på men syfte och frågeställningar som är nog snäva och hör ihop är knepigt.

Har du några metodböcker att ta stöd i?

Vi ska främst använda kurslitteratur till den teoretiska delarna så då behöver vi inte värdera källorna, det är skönt.
 
Nej vi har ingen handledare. Vi har haft ett par föreläsningar om hur man vet om en bok är vetenskaplig och hur man avgör om en rapport är trovärdig eller inte, men det är det. Några exempel på b-uppsatser har vi inte fått, utan de exempel som vi har fått tillgång till är kandidatuppsatser och masteruppsatser.

Men alltså, va? Är det all förberedelse ni fått inför b-uppsats? :confused: Varför har ni inte handledare?
 
Ja det är ju skitsvårt! Eller inledningen är jag rätt bra på men syfte och frågeställningar som är nog snäva och hör ihop är knepigt.

Har du några metodböcker att ta stöd i?

Vi ska främst använda kurslitteratur till den teoretiska delarna så då behöver vi inte värdera källorna, det är skönt.
Några metodböcker har vi inte men det kan jag ju kolla upp själv, tack för tipset! Vi har ingen kurslitteratur utan har fått hitta all litteratur själv, så då är det viktigt att man får tag på pålitliga källor. Än så länge har jag hittat bra artiklar och en rapport att använda, men böcker är svårt.. 😬

Men alltså, va? Är det all förberedelse ni fått inför b-uppsats? :confused: Varför har ni inte handledare?
Jag vet inte.. Men det är samma lärare som haft kursen i flera år så de tycker väl det funkar att ha det så här, antar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
528
· Visningar
28 109
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
201
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp