Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grupparbeten är ju alltid svårt, kan inte tänka mig att det blir lättare på distans. Väldigt mycket verkar bero på vilken grupp man hamnar i.

Jag själv känner att jag skulle vilja ha utbildning i grupparbete typ. Hur gör man för att hantera olika konflikter, hur gör man när ambitionsnivån skiljer sig rejält mellan gruppmedlemmarna osv osv.

Vi har haft några grupparbeten nu och det har väl varit mer eller mindre katastrof i båda grupperna. I den senaste var det en person som inte gjorde något skriftligt i princip så jag och en till i gruppen gick till kursledare. Detta resulterade i en utskällning från gruppmedlemmen där hen påstod att jag hade tagit över hela arbetet och sedan tjatat massor på de andra. Och i nästa mening så skulle jag ha tjatat mer. Och i en annan så skulle jag inte ha brytt mig om att hen inte gjorde nåt och bara låtit det bero. Jag vet ju att mycket av det personen sa bara handlade om att hen var arg, om inte annat för att jag hade skrivit 2,5 mening på ena arbetet den dagen vi skulle ha träffats och skriva, så att jag hade gjort allt och tagit över kan helt enkelt inte stämma (jag kompletterade givetvis senare när min hjärna samarbetade lite mer).

Men det får mig ändå att fundera på hur jag upplevdes av den personen. Hade det funnits något sätt att göra det helt rätt? Utan att verka tjatig, utan att skapa osämja eller liknande? Jag funderar för ofta på hur man ska hantera sånthär, gärna innan man kommer till inlämning såklart, och kommer varenda gång fram till att jag helt enkelt inte vet.

Skulle jag hitta en sommarkurs i detta ämne så skulle jag söka direkt!
Ja grupparbeten är tyvärr inte alls roliga. Jag tycker ändå det är konstigt att så mycket av mitt betyg beror på andras prestationer. Varför största delen av alla inlämningar ska vara grupparbeten är också en gåta för mig.

Jag tror många av problemen vi har haft beror på olika ambitionsnivå och olika sätt att arbeta. En del vill planera i god tid, andra jobbar bättre under press och vill ta allt i sista minuten.
Det som jag upplever har gjort det mycket lättare är att sätta små deadlines hela tiden. T.ex. Onsdag kl 17 måste alla ha skrivit sin del om blablabla. Då är det lättare att peka ut dom som inte gör det de ska under arbetets gång. Jag uppfattas nog som ganska bossig, men för mig är det otroligt viktigt att planera och strukturera upp eftersom jag jobbar heltid och har häst.

Förra grupparbetet var vi fem stycken, Två gjorde hela arbetet, en försökte iaf hjälpa till men hade inte ens grundläggande kunskaper trots att det var en B kurs... En person skrev två meningar och den femte läste alla meddelanden i gruppen, svarade "det blir bra", tummen upp osv. Men gjorde inte ett smack mer än läste igenom innan inlämning och skrev dit sitt namn. Skyllde på att hen inte "hann" göra nåt innan vi andra hade gjort klart... Där kanske man skulle ha meddelat läraren att personen inte varit delaktig, men ja... Hen hävdade ju att hen inte hann innan vi gjorde klart (vi var klara innan deadline). Vet inte hur man ska ställa sig till det när det blir så...
 
Ja grupparbeten är tyvärr inte alls roliga. Jag tycker ändå det är konstigt att så mycket av mitt betyg beror på andras prestationer. Varför största delen av alla inlämningar ska vara grupparbeten är också en gåta för mig.

Jag tror många av problemen vi har haft beror på olika ambitionsnivå och olika sätt att arbeta. En del vill planera i god tid, andra jobbar bättre under press och vill ta allt i sista minuten.
Det som jag upplever har gjort det mycket lättare är att sätta små deadlines hela tiden. T.ex. Onsdag kl 17 måste alla ha skrivit sin del om blablabla. Då är det lättare att peka ut dom som inte gör det de ska under arbetets gång. Jag uppfattas nog som ganska bossig, men för mig är det otroligt viktigt att planera och strukturera upp eftersom jag jobbar heltid och har häst.

Förra grupparbetet var vi fem stycken, Två gjorde hela arbetet, en försökte iaf hjälpa till men hade inte ens grundläggande kunskaper trots att det var en B kurs... En person skrev två meningar och den femte läste alla meddelanden i gruppen, svarade "det blir bra", tummen upp osv. Men gjorde inte ett smack mer än läste igenom innan inlämning och skrev dit sitt namn. Skyllde på att hen inte "hann" göra nåt innan vi andra hade gjort klart... Där kanske man skulle ha meddelat läraren att personen inte varit delaktig, men ja... Hen hävdade ju att hen inte hann innan vi gjorde klart (vi var klara innan deadline). Vet inte hur man ska ställa sig till det när det blir så...
Jag tänker på det som vilken arbetsplats som helst, alla ska göra sin del och åtminstone försöka. Jag vill ju inte jobba dubbelt vare sig i skolan eller på arbetsplatsen.

På så sätt tror jag att grupparbeten är bra, eftersom det ofta går till lite så i riktiga världen. Så på sikt tror jag att sådana kan lära sig, om man inte låter dem åka räkmacka gång efter gång förstås ;)

KL

GUD jag kräks på laborationen!!!!!!
Suttit med den hela dagen, förstår inte ett dugg mer, ingen annan förstår heller. Jag hatar det här!! Försöker räkna ut pKa för kolsyra men lyckas inte med den informationen vi får. Har vänt och vridit på varenda formel snart. Men nä, nu är det fan kväll! Jag har skickat ett mail med tusen frågor och det får räcka så.

Vad jag faktiskt har presterat idag? Typ absolut ingenting. Trots att jag har suttit hela dagen!!
 
Äntligen kommit igång med laborationen. Nu är det "bara" att fixa klart. Lär ta några dagar till, men grunden (det jobbiga) är fixat i alla fall.

Måste nog skjuta upp tentan dock. Dom har flyttat den och jobbet behöver mig verkligen den dagen det är.
 
Lugnt på jobbet i går så jag tog ut lite komptid och satte mig att analysera den kvalitativa studien.

Jo, men gör en studie i ett land där ni inte kan språket, ge ut en broschyr där flera inte heller kan läsa den och där grundtanken med studien inte finns i befintlig organisation eller kommer göra det inom den närmsta framtiden.

Blev kanske lite kritisk.....ska försöka hitta något positivt med :angel:
 
Tycker också att det är frustrerande med grupparbete.
Jag vet med mig att jag har ett högt tempo på skriva när jag skriver själv och försöker anpassa mig efter gruppen. Men när flertalet sitter tysta blir jag galen.
Även om man frågar någon konkret ”vad tycker du?” så kommer oftast svaren ”jag vet inte” eller ännu värre, ”jag håller med dig”.

Vi är snart klara med termin fem och lite varm i kläderna borde man väl hunnit bli..
 
Undersköterska
Jag tittade in i den här tråden på vinst och förlust och blev jätteglad nu. Jag har precis börjat på en distansutbildning till undersköterska.
Nyss börjat på en demensavdelning i Norge och har aldrig jobbat med vård. Men jag trivs så otroligt bra.
Kan komma någon fråga kanske.. :p
 
Jag tittade in i den här tråden på vinst och förlust och blev jätteglad nu. Jag har precis börjat på en distansutbildning till undersköterska.
Nyss börjat på en demensavdelning i Norge och har aldrig jobbat med vård. Men jag trivs så otroligt bra.
Kan komma någon fråga kanske.. :p
Bara att fråga.
 
Idag känner jag mig on fire! Förmiddagen bestod av föreläsning och seminarium. På rasterna läste jag inför nästa veckas seminarium. Läste ut den boken efter lunch och la någon timma på att skriva ner mina förberedande svar på frågor inför det seminariet. Efter det läste jag allting vi skulle läsa i den andra kursen för nästnästa vecka och såg på de videos vi skulle se. Sedan gjorde jag de två uppgifterna för ett seminarium i den kursen. Jag har också förberett ett grupparbete så mycket det går. Så nu är jag klar med allt som ska in de två kommande veckorna :banana:
 
Jag tittade in i den här tråden på vinst och förlust och blev jätteglad nu. Jag har precis börjat på en distansutbildning till undersköterska.
Nyss börjat på en demensavdelning i Norge och har aldrig jobbat med vård. Men jag trivs så otroligt bra.
Kan komma någon fråga kanske.. :p

Jag är uska sedan 10 år tillbaka (!?) :eek:
Så det är bara att fråga på även om kurserna heter annat nu, men arbetet är detsamma.
 
Väldigt svårmotiverat och opepp idag.
Dags för vätskebalanser och sen trauma. Jätteintressanta ämnen...men såååååå segstartat.
 
Även jag är seg idag. Igår pluggade jag 11-00, kunde sedan inte sova alls för att jag var så upphypad :rofl::rofl::rofl::rofl:

Sitter nu och tittar på en föreläsning där föreläsaren går igenom hur man räknar på halveringstid enligt första ordningen.

Men det känns så lätt att jag tappar fokus konstant... Men jag kan det egentligen inte tillräckligt bra för att inte fokusera....
 
Jag blir galen på skrivuppgiften som ska vara inne imorgon, för jag har ingen jävla aning om huruvida jag gör rätt eller inte 🙈 Kursböckerna ger inget klart svar så jag höftar hejvilt, ser framför mig min lärares min när hon ska läsa igenom kaoset och inser att jag inte har en aning om vad jag snackar om.
 
Fick Fx igår på min rapport, som är betygsavgörande. Själv kändes den bra, men fick så bra förklaring om vad jag behöver justera. Hela helgen har jag känt att det vore ett misslyckande om den inte blev godkänd då vårens kurser måste bli godkända för att få plugga C-kursen i höst.

Men igår när jag fick resultatet så kände jag mest att det var helt underbart att det bara var småfel; en otydlig frågeställning, fel procentval och en missuppfattning från en föreläsning. Med tanke på att den har 2200 ord så känns det ändå så himla bra, speciellt då min opponent uppmärksammade samma fel men berömde texten förövrigt. 27 februari köpte vi en hund som visade sig vara sjuk, så hon rastades en gång i timmen där jag var tvungen att följa med ut varje gång, åt mat varann timme samt stenkoll inomhus. 2 mars kom rapportinstruktionerna, och senare den veckan blev yngsta sonen sjuk. Sen blev han hemma 3 veckor tillsammans med ytterligare en son. 2 sjuka barn, en sjuk hund som visade sig kräva totalsanering av hemmet flera gånger om i kombination med skrivande av en rapport. Samt bråk med de vi köpte henne av som ledde till en ARN-anmälan. Utöver det övriga livet som pågår.

Så att jag snurrat lite siffror fel samt inte justerat min frågeställning, det är helt okej med Fx för jag känner mig grym! :D
 
Har lämnat in sista uppgiften till jurudikkursen "offentlighet med sekretess". Nu är det bara tentan kvar men de vet ännu inte om det blir hemtenta eller salstenta men oavsett vilket så blir det i juni :)

Till programmet så har jag börjat fila på min individuella uppgift men har lite fler föreläsningar att lyssna på. Jag har också bokat tid för den barnintervju jag ska göra (vi ska träna på att samtala med barn, vi får prata om vad som helst i barnets vardag, väldigt praktiskt och lättsamt).

Ska också göra ett genogram men måste lyssna igenom den föreläsningen först.
 
Om det var ett jobb på deltid, dvs inte 8 timmar arbetspass 5 dagar i veckan, så känns det som nåt jag skulle kunna syssla med i några år.
Även om djursjukvården alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
779
· Visningar
40 745
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 964
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 625
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp