Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick A på förra veckans tenta :banana:Jag trodde verkligen inte det för det kände uselt. Dels hade jag extremt svårt att få plats när det var så snålt utrymme, och dels mådde jag riktigt dåligt så jag orkade inte riktigt. Så terminens två kurser började med två A, känns najs :D
 
Det låter rätt tråkigt :D för oss verkar det inte bli så. Skall jag skriva rapport ska jag labba först :angel::laugh:
Haha, framförallt när det kommer ut 3 olika instruktioner på hur man ska göra.

Fick dock svar av läraren att det inte spelade så stor roll som tur är!

Jätteroligt är det inte, men föreläsaren är iaf ganska duktig på att tala om varför vi måste lära oss det här, vad det kommer hjälpa oss att förstå i framtiden och så. Det tycker jag är jättebra!
 
Jag ska lyckas skriva ett PM. Jag kan skriva. Det här är dessutom enkelt, vi har krav på minst EN vetenskaplig referens... EN. Motivationen att skippa Netflix för detta är oerhört låg. :angel:

Jag kollar på serie. Det är på riktigt en uppgift i kursen. Imorgon ska jag nog lyssna på föreläsningen om samtal med barn 😎🤓
 
I den andra kursen vi börjar nu har vi inte bara ett utan två grupparbeten. Det värsta är att man måste få i princip full poäng på båda för att kunna få A i kursen, även om man har alla rätt på tentan. Känns helt hopplöst alltså, eftersom vi inte fick välja grupper själva :( det spelar alltså ingen roll hur bra jag gör min del av grupparbetena och om jag får max poäng på tentan, för om den andra halvan av grupparbetena gör ett dåligt jobb så drar det ner hela mitt betyg.
 
Det hände en kursare igår, vi hörde hennes sambo klaga på hur svettig han var :D

Både jag och min sambo jobbar hemifrån och vi har en arbetsplats i vardagsrummet och en i sovrummet. Vi har ett intern"skämt" som vi drar många gånger om dagen när vi vill ha varandra uppmärksamhet, den enda ropar "Marco" med löjlig röst och den andre svarar "Polo!" eller "Hi marco!" (Modern Family-referens). Ja ni vet, den grejen.

Häromdagen stod jag utanför sovrumsdörren och lyssnade så han inte satt i möte och sen drog jag upp dörren och ropade högt "MARCO!" och insåg direkt att han satt i möte. Närmare bestämt så höll han i en anställningsintervju och satt just och lyssnade på den sökandes beskrivning av sina meriter.

Skämdes rätt så nådigt över det :D
 
Jag och min sambo har arbetsplats i samma rum och det är verkligen inte något jag rekommenderar. Herrejävlar vad jag stör mig på honom när han pratar med sina klasskamrater online. Nyss så sa jag till honom att vi måste möblera om, eftersom det är absolut omöjligt för mig att fokusera när han pratar med dem. Så han lägger på med sina kompisar.

Då tar han fram chips istället och äter 😩😩😩😩

Just nu så känns singellivet jävligt lockande :grin:
 
I den andra kursen vi börjar nu har vi inte bara ett utan två grupparbeten. Det värsta är att man måste få i princip full poäng på båda för att kunna få A i kursen, även om man har alla rätt på tentan. Känns helt hopplöst alltså, eftersom vi inte fick välja grupper själva :( det spelar alltså ingen roll hur bra jag gör min del av grupparbetena och om jag får max poäng på tentan, för om den andra halvan av grupparbetena gör ett dåligt jobb så drar det ner hela mitt betyg.
Usch sånt är inte alls roligt! När man blir beroende av andras prestationer och inte själv får välja vilka man vill arbeta med. Vi har ofta så, grupparbeten som påverkar betyget, men oftast får vi åtminstone välja själva vilka vi ska arbeta med. Läser på distans (ja det gör väl typ alla nu, men jag läser bara på distans) och då känner man ju inte kurskamraterna på samma vis heller.
 
Usch sånt är inte alls roligt! När man blir beroende av andras prestationer och inte själv får välja vilka man vill arbeta med. Vi har ofta så, grupparbeten som påverkar betyget, men oftast får vi åtminstone välja själva vilka vi ska arbeta med. Läser på distans (ja det gör väl typ alla nu, men jag läser bara på distans) och då känner man ju inte kurskamraterna på samma vis heller.
Grupparbeten är ju alltid svårt, kan inte tänka mig att det blir lättare på distans. Väldigt mycket verkar bero på vilken grupp man hamnar i.

Jag själv känner att jag skulle vilja ha utbildning i grupparbete typ. Hur gör man för att hantera olika konflikter, hur gör man när ambitionsnivån skiljer sig rejält mellan gruppmedlemmarna osv osv.

Vi har haft några grupparbeten nu och det har väl varit mer eller mindre katastrof i båda grupperna. I den senaste var det en person som inte gjorde något skriftligt i princip så jag och en till i gruppen gick till kursledare. Detta resulterade i en utskällning från gruppmedlemmen där hen påstod att jag hade tagit över hela arbetet och sedan tjatat massor på de andra. Och i nästa mening så skulle jag ha tjatat mer. Och i en annan så skulle jag inte ha brytt mig om att hen inte gjorde nåt och bara låtit det bero. Jag vet ju att mycket av det personen sa bara handlade om att hen var arg, om inte annat för att jag hade skrivit 2,5 mening på ena arbetet den dagen vi skulle ha träffats och skriva, så att jag hade gjort allt och tagit över kan helt enkelt inte stämma (jag kompletterade givetvis senare när min hjärna samarbetade lite mer).

Men det får mig ändå att fundera på hur jag upplevdes av den personen. Hade det funnits något sätt att göra det helt rätt? Utan att verka tjatig, utan att skapa osämja eller liknande? Jag funderar för ofta på hur man ska hantera sånthär, gärna innan man kommer till inlämning såklart, och kommer varenda gång fram till att jag helt enkelt inte vet.

Skulle jag hitta en sommarkurs i detta ämne så skulle jag söka direkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
779
· Visningar
40 745
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 964
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 625
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp