Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter och kämpar med biokemin. Den är lite klurig, främst kanske för att det inte riktigt framgår exakt vad vi behöver lära oss. MASSOR formler i pdfen, och jag sitter som ett fån, vad ska jag med alla dessa till? Ska jag kunna alla dem? Det är säkerligen 100+ i alla möjliga former. Ska jag lära mig dem utantill så vet jag inte hur det ska gå till riktigt.

Och massor konstiga ord som man aldrig får en förklaring till. Hur mycket ska man behöva googla liksom?? Svaret är massor. Googla, skriva upp OM man nu hittar en förklaring som man förstår och som verkar matcha...
 
En vecka kvar till handledning för B-uppsatsen, och ja jag har bara ett utkast på de 4 första kapitlen. Det räcker visserligen, men hoppas kunna utveckla texterna mer innan den ska skickas in. Imorgon är det juridik och jag har 2 st telefonbokningar med läkare nästa vecka.
Så det blir tajt att utveckla texten då det är tre böcker som ska läsas och utvärderas om jag vill/kan använda mig av deras innehåll :meh:
 
Jag har noll hjärnkapacitet just nu. Värdelöst. Skulle kunna beta av flera uppgifter på kort tid om bara hjärnan ställde upp.
 
Jag sitter och kämpar med biokemin. Den är lite klurig, främst kanske för att det inte riktigt framgår exakt vad vi behöver lära oss. MASSOR formler i pdfen, och jag sitter som ett fån, vad ska jag med alla dessa till? Ska jag kunna alla dem? Det är säkerligen 100+ i alla möjliga former. Ska jag lära mig dem utantill så vet jag inte hur det ska gå till riktigt.

Och massor konstiga ord som man aldrig får en förklaring till. Hur mycket ska man behöva googla liksom?? Svaret är massor. Googla, skriva upp OM man nu hittar en förklaring som man förstår och som verkar matcha...

Har ni ingen lärobok? Men jag förstår dig, biokemi var verkligen inte den roligaste kursen när jag läste kemi nån gång på stenåldern. Men jag trodde nog att det blivit intressantare med mer kemi och mindre utantill nu när man ju faktiskt vet en massa mer.
 
Har ni ingen lärobok? Men jag förstår dig, biokemi var verkligen inte den roligaste kursen när jag läste kemi nån gång på stenåldern. Men jag trodde nog att det blivit intressantare med mer kemi och mindre utantill nu när man ju faktiskt vet en massa mer.
Jo då. Men det står ju så jäkla mycket i den! Och på engelska med! Kommer aldrig lära mig detta alltså 🤣🤣🤣
 
Vad kul det är med grupparbeten. Har ett som ska redovisas på måndag + att man ska lämna in sitt grupp-PM. Vi delade upp vad vi skulle göra för två veckor sedan och jag har checkat in och frågat hur det går och kommit med tankar under veckorna som gått. Nu får jag till svar att personen jag jobbar med inte förstår uppgiften, och därför inte har börjat. Och jag kan inte göra klart min del innan hon har gjort sin del. Suck!! Kommer alltså få sitta hela helgen :banghead:
 
Parodin går vidare. Har diskuterat och diskuterat med människan men hon vill att vi ska göra något helt annat än vad uppgiften går ut på. Uppgiften är väldigt väldigt simpel och går ut på att använda sig av x och jämföra x med y. Människan vill att vi inte ska använda x, att vi inte ska göra någon jämförelse alls utan bara skriva om z. Vad tusan gör man då, mailar läraren och gråter?
 
Parodin går vidare. Har diskuterat och diskuterat med människan men hon vill att vi ska göra något helt annat än vad uppgiften går ut på. Uppgiften är väldigt väldigt simpel och går ut på att använda sig av x och jämföra x med y. Människan vill att vi inte ska använda x, att vi inte ska göra någon jämförelse alls utan bara skriva om z. Vad tusan gör man då, mailar läraren och gråter?
Ja!
 
Nu vill jag inte plugga mer :(

Vi hade en uppgift till torsdag att se en film och lämna in våra resonemang kring olika frågor på totalt 3 sidor. Jag gjorde den och lämnade in den förra veckan eftersom jag har mycket den här veckan som kommer. Nu, för bara några minuter sen, så ändrar läraren uppgiften helt. Nu är det någon text som ska analyseras istället. Har skrivit och frågat om jag måste göra den uppgiften när jag gjorde den tidigare uppgiften, men har inga förhoppningar.. :cry:
 
Nu vill jag inte plugga mer :(

Vi hade en uppgift till torsdag att se en film och lämna in våra resonemang kring olika frågor på totalt 3 sidor. Jag gjorde den och lämnade in den förra veckan eftersom jag har mycket den här veckan som kommer. Nu, för bara några minuter sen, så ändrar läraren uppgiften helt. Nu är det någon text som ska analyseras istället. Har skrivit och frågat om jag måste göra den uppgiften när jag gjorde den tidigare uppgiften, men har inga förhoppningar.. :cry:

Din utbildning verkar vara helt galen.
 
Sommarplugg 😁
CB737014-7A65-4036-908D-E55E87B29838.png
 
Jag hade sökt en rad kurser till sommaren men funderar nu på att tacka nej till alla, känner mig så himla trött på plugg 😅 Till hösten är det dags att skriva kandidatuppsats så kanske är bättre att ladda batterierna lite inför det än att traggla på med kurser jag egentligen inte behöver.
 
Vi ska analysera en person i en film, jag har valt en person men jag tror att jag snarare analyserar personens mamma. Kanske får vinkla om lite sen. Knepigt. Eller så får jag ta med svårigheten för mig att bara analysera en person i diskussionen då olika perspektiv ska jämföras. Bah.
 
26e Reserv på kursen jag verkligen ville gå. Jäkla skit! Jag måste nog göra om högskoleprovet och faktiskt plugga ordentligt om jag ska komma in på den någon gång.

Då är frågan hur jag ska göra med kursen jag borde gå, men inte riktigt vill egentligen... Och om jag ska läsa något mer utöver det eller om jag rent av ska söka sommarjobb...
 
Kom på högskolan heltid samt gymnasiekurser heltid över sommaren. Det är ett problem, för jag vill läsa på båda ställen men inte på 150 eller 200% studietakt. Alltså måste jag välja.
 
Har äntligen kunnat börja med plugget idag! :banana: Jag får min kurslitteratur imorgon men som tur var så fanns det några sidor provläsning på en hemsida så jag hade kunnat börja med en gång förut och fortsätta idag :up: puh, det blev lite körigt ett par gånger men jag tror att det är väldigt bra med tydliga tidsgränser för när jag ska läsa. Lättare med disciplinen, får bara komma ihåg att ta små pauser också.

Mina kollegor är iallafall väldigt stöttande :love:

Ansökningstiden på utbildningen går ut den 1 maj och sedan är ett antagningsprov man får göra också. Men det känns bra att börja i förväg :D Jag får hålla tummarna att jag kommer in också.
 
Blir helt tokig på distansstudierna... Läser en yh-utbildning som vanligtvis innebär lärarledda lektioner 8-16, 5 dagar i veckan. Så tufft att försöka pressa in allt i hjärnan med bara en bok som hjälp.
 
Blir helt tokig på distansstudierna... Läser en yh-utbildning som vanligtvis innebär lärarledda lektioner 8-16, 5 dagar i veckan. Så tufft att försöka pressa in allt i hjärnan med bara en bok som hjälp.
Men har de inga lektioner alls? Jättemärkligt! Ja det blir annorlunda att studera på distans men man behöver ha lektioner och finnas för eleverna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 115
· Visningar
60 656
Senast: sweep
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 175
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 846
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp