Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag älskar historia och brukade skolka för att gå till bibblan och sätta mig i lugn och ro sitta och läsa både non-fiction och fiction. Hade planer på att bli historiker, men lärare? Aldrig. Att forska så finns det en begränsat antal tjänster och man lever ofta från projekt till projekt. Sedan finns det naturligtvis andra slags tjänster men jag blev alltmer fascinerad av ffa migration ur ett nutidsperspektiv så jag hoppade av magistern i historia jag höll på med. Det var dessutom urban historia vilket var ett stort misstag att börja läsa.

Funderade ett tag på militärhistoria men insåg att jag inte var tillräckligt intresserad av strategi och utveckling av vapen som är en del av det utan var mest intresserad av de politiska, religiösa och sociala faktorerna som ledde till väpnade konflikter. Jag är fortfarande en enorm medeltida Europeisk historienörd. Särskilt Skottland är fantastiskt intressant även om det inte är särskilt uppmärksammat internationellt och man bör iaf kunna läsa gaelic och absolut latin. Gick faktiskt en kurs i latin för historiker men har tyvärr glömt allting.

Suck nu ska jag återvända till BBIC och anknytningsteorier
 
Jag älskar historia och brukade skolka för att gå till bibblan och sätta mig i lugn och ro sitta och läsa både non-fiction och fiction. Hade planer på att bli historiker, men lärare? Aldrig. Att forska så finns det en begränsat antal tjänster och man lever ofta från projekt till projekt. Sedan finns det naturligtvis andra slags tjänster men jag blev alltmer fascinerad av ffa migration ur ett nutidsperspektiv så jag hoppade av magistern i historia jag höll på med. Det var dessutom urban historia vilket var ett stort misstag att börja läsa.

Funderade ett tag på militärhistoria men insåg att jag inte var tillräckligt intresserad av strategi och utveckling av vapen som är en del av det utan var mest intresserad av de politiska, religiösa och sociala faktorerna som ledde till väpnade konflikter. Jag är fortfarande en enorm medeltida Europeisk historienörd. Särskilt Skottland är fantastiskt intressant även om det inte är särskilt uppmärksammat internationellt och man bör iaf kunna läsa gaelic och absolut latin. Gick faktiskt en kurs i latin för historiker men har tyvärr glömt allting.

Suck nu ska jag återvända till BBIC och anknytningsteorier

Vad läser du?
 
Inte hört talas om men det lät ju som något som behövs! HiV var med på ett hörn såg jag, läser om salutogenes också?

Ja, det är ganska intressant, en slags halv-distans vilket är skönt. Och ja, kan rekommendera boken jag läser även om det går segt just nu, Den Längsta Resan av en psykiatriker som heter Carl Pether Wirsén som skriver om ensamkommande minderåriga asylsökande men där han även tar upp anknytningsteorin eftersom det reglerar så mycket av chanserna till en lyckad integration. Särskilt som ungdomarna redan upplever en så stor kulturkrock
 
Jag trodde också att jag hatade historia. Men i högstadiet hade jag en helt underbar lärare som fick mig att förstå att historia behöver inte bara vara skit, det kan vara intressant också. Dock sitter det djupt i mig att historia är historia i skolan och det är skittråkigt.
När vi jobbade med världskrigen i 8an så tyckte jag att det var riktigt intressant.

Nu går jag naturvetenskapliga linjen på gymnasiet, så det blir inte någon mer historia för mig förrän i 3an. Jag har generellt svårt för so ämnena, så att det blev natur för mig var rätt självklart. Jag gillar när det finns ett svar och inte "ja, så kan det vara, men så här kan det också vara. Eller så här, allt beror på dina åsikter och vad du skrivit tidigare osv".

Vet dock inte om jag kvalar in i denna tråden? Jag ser gymnasiet som obligatorisk skola typ och inte direkt som att man pluggar.

I alla fall, det jag ville säga är att historia är ändå ett väldigt intressant ämne så länge jag slipper frågor som ”mellan vilka årtal var medeltiden” eller järntiden eller liknande för det har jag inte en susning om. Och det är ungefär vad jag kopplar historia till :angel:
 
Jag trodde också att jag hatade historia. Men i högstadiet hade jag en helt underbar lärare som fick mig att förstå att historia behöver inte bara vara skit, det kan vara intressant också. Dock sitter det djupt i mig att historia är historia i skolan och det är skittråkigt.
När vi jobbade med världskrigen i 8an så tyckte jag att det var riktigt intressant.

Nu går jag naturvetenskapliga linjen på gymnasiet, så det blir inte någon mer historia för mig förrän i 3an. Jag har generellt svårt för so ämnena, så att det blev natur för mig var rätt självklart. Jag gillar när det finns ett svar och inte "ja, så kan det vara, men så här kan det också vara. Eller så här, allt beror på dina åsikter och vad du skrivit tidigare osv".

Vet dock inte om jag kvalar in i denna tråden? Jag ser gymnasiet som obligatorisk skola typ och inte direkt som att man pluggar.

I alla fall, det jag ville säga är att historia är ändå ett väldigt intressant ämne så länge jag slipper frågor som ”mellan vilka årtal var medeltiden” eller järntiden eller liknande för det har jag inte en susning om. Och det är ungefär vad jag kopplar historia till :angel:

Just det där med vilka kungar regerade när och årtal är det som gör att många inte gillar historia. Men det är egentligen inte det historia handlar om (förutom att Gustav II Adolf dog den 5 november 1632 i slaget vid Lutzen vilket jag av någon anledning kommer komma ihåg även när jag blir dement), utan människor och samhällen och kulturer, normer, sociala strukturer. Allt. Och just det där att det inte finns något rätt eller fel är det som är mest intressant eftersom människor inte är rätt eller fel.
 
Just det där med vilka kungar regerade när och årtal är det som gör att många inte gillar historia. Men det är egentligen inte det historia handlar om (förutom att Gustav II Adolf dog den 5 november 1632 i slaget vid Lutzen vilket jag av någon anledning kommer komma ihåg även när jag blir dement), utan människor och samhällen och kulturer, normer, sociala strukturer. Allt. Och just det där att det inte finns något rätt eller fel är det som är mest intressant eftersom människor inte är rätt eller fel.
Jo, men precis. Men det sa aldrig någon och det var först i högstadiet det blev något annat än att bara traggla in vem som levde när och vilken tidsperiod som var när och vad som hände under de tidsperioderna. I 6an såg vi en film där folk dödade och halshögg varandra titt som tätt tex... kanske inte jättesmart med tanke på att vi var typ 12 år.

Jag är mer för nutidshistoria, eller i alla fall sånt som hänt det senaste århundradet. Saker som hände på 1800-talet intresserar mig inte alls lika mycket som saker som hände på 1900-talet tex. Men ligger jag hemma i sängen har jag inga problem med att googla runt på olika historiska händelser och verkligen grotta ner mig i det.

För något år sedan Spenderade jag bokstavligen en hel helg åt att googla och läsa allt jag kon över om Chernobyl. Andra perioder har jag nördat ner mig i världskrigen, samerna och hur sverige och finland varit ihopkopplade genom åren. Jag är mer för när det går snabbt, jag vill snabbt grotta ner mig i något, läsa ALLT som går, komma upp igen och vara klar. Inte läsa lite om ditten och datten och sen ha ett ytligt prov på tio olika grejer :)
 
Skrev hemtenta 6 April. När får man resultat på en sån? Och hur? Står inget på ladok, inte fått någon info på canvas heller. Vore ju trevligt o veta så man kan förbereda sig för omtenta om det är underkänt.. :meh:
 
Apropå historia, när jag var typ 10 var Gustav Vasa och Linné mina idoler 😁 sen i högstadiet skrev jag ett arbete om Sveriges tre regerande drottningar och då vann ju Margareta såklart! I gymnasiet läste jag historia c och gav mig på att göra Zeus släktträd :angel: "råkade" också glömma att lämna tillbaka min bok i historia b till skolan :angel: det är nog också det enda ämne som jag totalt missat att förbereda mig till en redovisning som var dagen efter nåt roligt, men ändå ställde mig upp och muntligt ordbajsade mig till ett mvg 😁
 
Jag avskydde historia i skolan. Tom så mycket att min lärare när jag gick ut nian tittade mig i ögonen och sa "Kirre, om du någonsin blir intresserad av historia, kan inte du skicka mig ett vykort då?"
Detta har hängt i men nä. Men så var jag i Berlin förra hösten och det är ju svårt att besöka Berlin utan att få nutidshistoria hällt över en på ett väldigt påträngande sätt och åren går ju så jag beslutade mig för att skicka det där vykortet. Kollade upp om läraren alls levde (25+ år sen) och det verkade det som så postade det i Berlin. Jag fick ett julkort tillbaka senare. Känns om inte annat som att jag gjort en lärares yrkesstolthet. Eller hur man säger. :D
Min matte b-lärare fick mig att lova att aldrig jobba med matte (eller i alla fall läsa på ordentligt innan), undra om jag ska skicka ett litet vykort där jag berättar att jag suttit ansvarig för föreningar och organisationer som omsätter 3-4 miljoner om året? ^^
 
Alla laborationer klara ✅
Väntar på att sista tentan ska bli rättad och sen har jag slutuppgiften kvar. Trodde ett tag aldrig jag skulle komma så långt.
Vet inte om jag hinner slutuppgiften i tid, men får väl ha den som rest i början av sommaren i värsta fall.
Och så rapport på praktiken då, men den ska göras på själva praktiken.
 
Senast ändrad:
Har lite panik inför uppgiften som ska in på söndag senast. Jag tappade farten. Men så fick jag veta att antalet sidor som står inte riktigt stämmer med totalen och då tror jag att jag får ihop det. Och så hade jag missuppfattat artiklarna, jag trodde att de bara skulle användas till min huvudteori men det går fint att ha till diskussionsdelen också. Yay.
 
Alla laborationer klara ✅
Väntar på att sista tentan ska bli rättad och sen har jag slutuppgiften kvar. Trodde ett tag aldrig jag skulle komma så långt.
Vet inte om jag hinner slutuppgiften i tid, men får väl ha den som rest i början av sommaren i värsta fall.
Och så rapport på praktiken då, men den ska göras på själva praktiken.
Gud så skönt! Jag har nog min andra laborationsrapport klar. Så bara 2 st kvar då! Tycker inte om dem alls, men jag inser att jag lär mig en hel del av att göra dem. Så det är skönt att kunna se nyttan bakom dem iaf.

KL

Nu är skilsmässan nära igen. Min partner har grupparbete och ska brainstorma hur länge som helst, säkerligen en vecka eller så. Och jag kan bara inte fokusera när han pratar. Egen lägenhet har aldrig varit så lockande som nu. Undrar hur litet jag kan klämma in mig i 🤔;)
 
Nu är skilsmässan nära igen. Min partner har grupparbete och ska brainstorma hur länge som helst, säkerligen en vecka eller så. Och jag kan bara inte fokusera när han pratar. Egen lägenhet har aldrig varit så lockande som nu. Undrar hur litet jag kan klämma in mig i 🤔;)
Rulla ihop dig på muggen och haspa innifrån som Emil.
I det bästa av fall både Wifi och golvvärme? ;) (ta med bulle, vattenkokare och näskaffe och du har ett eget skyttevärn!)

Så jävla glad att jag inte pluggat samtidigt som någon partner - det har varit ett relationsvillkor från min sida r/t risken för inbördeskrig. Går du igenom akademisk karantän med liv och relation intakt förtjänar du fan en medalj. Håller på du, jag! :up:
 
Rulla ihop dig på muggen och haspa innifrån som Emil.
I det bästa av fall både Wifi och golvvärme? ;) (ta med bulle, vattenkokare och näskaffe och du har ett eget skyttevärn!)

Så jävla glad att jag inte pluggat samtidigt som någon partner - det har varit ett relationsvillkor från min sida r/t risken för inbördeskrig. Går du igenom akademisk karantän med liv och relation intakt förtjänar du fan en medalj. Håller på du, jag! :up:
Haha, tyvärr så behöver jag datorn, som har en lös skärm. Behöver ha flera dokument uppe samtidigt när jag jobbar, så den lilla bärbara funkar inte riktigt.

Det ska nog gå. Han lagar ju all mat, städar, diskar och tvättar, så han väger upp sitt pratande som tur är ;)
Varför han är ihop med mig vet jag dock inte :rofl::crazy::o:rofl:

Vi klarade nästan 3 års distansrelation, och ett tag bodde vi ihop på 25 kvm, med 3 hundar. Då hade jag dock hästar, så man kom ju iväg på ett annat sätt. Men vi är vana vid lite tuffa förhållanden ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 451
· Visningar
78 472
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
2 3
Svar
44
· Visningar
873
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 371
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp