Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur fungerar det nu med antagning? Om jag kommer in på mitt förstahandsval så stryks de andra kurserna väl? Stryks allt som kommer efter det man kommit in på, även om man kommit in på t.ex tredjehandsvalet?
 
Hur fungerar det nu med antagning? Om jag kommer in på mitt förstahandsval så stryks de andra kurserna väl? Stryks allt som kommer efter det man kommit in på, även om man kommit in på t.ex tredjehandsvalet?
Du får komma in på så många poäng du får läsa, lite olika hur mkt det är beroende på termin. Men program tror jag att man bara kan komma in på ett. Jag kom iaf in på mitt förstahandsval förra året och ströks direkt från andrahandsvalet då.
 
@Snurrfian
Jodå, alltid lektioner men oftast är instruktionerna att ett visst kapitel ska läsas, har man sen tur så kommer det lite övningsfrågor i slutet på lektionen.
Har bara väldigt svårt att få in informationen i huvudet. :banghead:
Motivationen sjönk dessutom avsevärt när alla examinationer flyttades fram till hösten...
 
Senast ändrad:
@Snurrfian
Jodå, alltid lektioner men oftast är instruktionerna att ett visst kapitel ska läsas, har man sen tur så kommer det lite övningsfrågor i slutet på lektionen.
Har bara väldigt svårt att få in informationen i huvudet. :banghead:
Motivationen sjönk dessutom avsevärt när alla examinationer flyttades fram till hösten...
Har du provat att skriva en sammanfattning av det du läser?
Det upplever jag hjälper mig massor! Jag lär mig medans jag skriver sammanfattningen, och jag kan ju dessutom läsa sammanfattningen igen, vilket går betydligt fortare än att läsa boken...
 
@Snurrfian
Jodå, alltid lektioner men oftast är instruktionerna att ett visst kapitel ska läsas, har man sen tur så kommer det lite övningsfrågor i slutet på lektionen.
Har bara väldigt svårt att få in informationen i huvudet. :banghead:
Motivationen sjönk dessutom avsevärt när alla examinationer flyttades fram till hösten...
Aha tråkigt att de inte gör mer av det. Men jag skulle prova att göra som @SiZo föreslår, skriv sammanfattningar, det underlättar enormt mycket! Tar lite längre tid än bara läsa men ger mer i slutändan.
 
Blä.. I princip bara grupparbeten just nu, och alla i min grupp tycker det är rimligt att vi aldrig arbetar på förmiddagarna pga de sover då. Jag som går upp vid 7-8 för att ha någon form av dagsrutin förlorar massor av timmar för att de inte vill ses innan 12..
 
Hur fungerar det nu med antagning? Om jag kommer in på mitt förstahandsval så stryks de andra kurserna väl? Stryks allt som kommer efter det man kommit in på, även om man kommit in på t.ex tredjehandsvalet?

Om du kommer in på ditt tredje val så står de två över kvar tills andra uttagningen. Så vill du ha det tredje måste du stryka de två före, får du plats på ett eller två vid andra uttagningen/urvalet stryks tredje valet osv.

Val 4 osv stryks om de inte ryms inom Max poäng (jag läser tex 150% och har alltid programmets kurser som första-andra-tredje osv).

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/
 
Om du kommer in på ditt tredje val så står de två över kvar tills andra uttagningen. Så vill du ha det tredje måste du stryka de två före, får du plats på ett eller två vid andra uttagningen/urvalet stryks tredje valet osv.

Val 4 osv stryks om de inte ryms inom Max poäng (jag läser tex 150% och har alltid programmets kurser som första-andra-tredje osv).

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/
Tack! Tror inte jag kommer att komma i på mina val 1-3, men garanterat på 4 och det är min back-up för att våga säga upp mig :D
 
Fast jag ogillar skarpt att historia skulle vara ointressant ämne. :rage: Det är ju det bästa ämnet! ;)
Jag tror att historia är ett sånt ämne som är väldigt beroende av läraren och upplägget när det gäller hur intressant det är. Jag hatade historia i skolan tex, men jag ÄLSKAR att gå på museeum, kolla på gamla byggnader och veta deras historia osv osv.

Jag upplever att vissa ämnen är mer känsliga för sånt. Jag har ju uppenbarligen inte haft någon historialärare som har lyckats motivera mig, för annars hade jag inte hatat ämnet när jag uppenbarligen är historieintresserad i "det verkliga livet".
 
Jag tror att historia är ett sånt ämne som är väldigt beroende av läraren och upplägget när det gäller hur intressant det är. Jag hatade historia i skolan tex, men jag ÄLSKAR att gå på museeum, kolla på gamla byggnader och veta deras historia osv osv.

Jag upplever att vissa ämnen är mer känsliga för sånt. Jag har ju uppenbarligen inte haft någon historialärare som har lyckats motivera mig, för annars hade jag inte hatat ämnet när jag uppenbarligen är historieintresserad i "det verkliga livet".

Eller så är man nördig och talar om för läraren i skolan att läroböckerna ger en förenklad bild av historien. :o:rofl: I högstadiet fick jag äntligen en lärare som insåg att det var bortkastad tid för mig att läsa läroboken, så jag fick läsa fördjupningar medans de andra läste läroboken och göra mina egna grupparbeten när det skulle vara såna redovisningar. Han aktade sig dock noga för att ge skriftliga uppgifter med fritt utrymme att skriva. ;)

Tyvärr behöver man grunderna för att sedan komma till det intressanta i historien, att diskutera alternativa utfall, diskutera varför kvinnorna in syns i historien. Fundera över vilka ordval som görs och om orden betyder samma sak i dag som när de skrevs. Ja det är intressant med byggnader också, men människorna bakom, livsöden och människor som faktiskt vågar ta chansen när den kommer.
 
Eller så är man nördig och talar om för läraren i skolan att läroböckerna ger en förenklad bild av historien. :o:rofl: I högstadiet fick jag äntligen en lärare som insåg att det var bortkastad tid för mig att läsa läroboken, så jag fick läsa fördjupningar medans de andra läste läroboken och göra mina egna grupparbeten när det skulle vara såna redovisningar. Han aktade sig dock noga för att ge skriftliga uppgifter med fritt utrymme att skriva. ;)

Tyvärr behöver man grunderna för att sedan komma till det intressanta i historien, att diskutera alternativa utfall, diskutera varför kvinnorna in syns i historien. Fundera över vilka ordval som görs och om orden betyder samma sak i dag som när de skrevs. Ja det är intressant med byggnader också, men människorna bakom, livsöden och människor som faktiskt vågar ta chansen när den kommer.
Jag tycker också att det är otroligt intressant, det ger en liten bild av hur vi blev som vi är idag och vägen dit :D
Men att memorera kungar, vilka år de regerade och vilka slag de var med i, vilka år de var... Så var det ju när jag gick i grundskolan. Och sådana saker har jag alltid varit otroligt dålig på att memorera, och då blir det ju jättetråkigt.

Jag är mer intresserad av detaljerna i det hela, och som du beskriver så låter det otroligt intressant!
 
Nä, nu behöver jag lite hjälp här!

Jag har sökt ett gäng kurser nu i sommar, bland annat svampkunskap 7,5 HP, den hade lägsta intagningspoäng på 1,7 på högskoleprovet förra året så där är jag såklart reserv, och chansen att jag kommer in är väl typ noll, men...

Nummer 2 är en praktikkurs. Det är en kurs jag egentligen hade velat gå, och behöver gå för att få kunskaper om lantbruksdjur på pappret lite mer. Men man får inte välja en gård själv utan måste vara på skolans gårdar. Detta gjorde att jag tappade sugen lite, eller snarare, ganska så mycket. Typ till 95%. Väljer jag den så är det endast för att det ser bra ut på pappret, inte för att den är rolig eller liknande. Hade jag kunnat välja en egen gård så hade det känts bättre. Nu känns det bara som att de vill ha gratis arbetskraft på sommaren. Jag säger inte att det verkligen är så, men det känns så just nu. 7,5 HP. Extra minus här är att man ska skriva en rapport på 15 000 tecken och en muntlig redovisning på 10 min samt föra dagbok.

Sedan har vi då en kurs som handlar om dinosaurier, den verkar rolig, den är helt på distans och verkar lite lagom lättsam med delprov efter varje avsnitt, 7,5 HP.

Jag har även en kurs om Astronomi, jag gick en annan kurs i Astronomi förra sommaren, för samma kursledare och han är jätteduktig och hur bra som helst att lyssna på. Mycket därför jag sökte denna kurs. Den är dock bara på 5 HP, så då kan jag inte ta helt CSN över sommaren, och måste jobba lite. Den kursledaren börjar bli till åren och är sjuklig, så det kan ju vara sista gången man har chansen att ta kursen för honom om man har otur.

Problemet här nu är att dinosauriekursen ligger längst ner, den jag i dagsläget känner att jag helst vill gå. Så om jag mot förmodan kommer in på svampkursen så kommer den strykas :eek:

Sen funderar jag på att helt enkelt bara gå dinosauriekursen och söka sommarjobb helt enkelt. Men astronomin förra året var riktigt rolig!

Men jag är rädd att jag ångrar att jag inte går praktikkursen, om jag tex skulle få svårt att få jobb i framtiden.
 
Nä, nu behöver jag lite hjälp här!

Jag har sökt ett gäng kurser nu i sommar, bland annat svampkunskap 7,5 HP, den hade lägsta intagningspoäng på 1,7 på högskoleprovet förra året så där är jag såklart reserv, och chansen att jag kommer in är väl typ noll, men...

Nummer 2 är en praktikkurs. Det är en kurs jag egentligen hade velat gå, och behöver gå för att få kunskaper om lantbruksdjur på pappret lite mer. Men man får inte välja en gård själv utan måste vara på skolans gårdar. Detta gjorde att jag tappade sugen lite, eller snarare, ganska så mycket. Typ till 95%. Väljer jag den så är det endast för att det ser bra ut på pappret, inte för att den är rolig eller liknande. Hade jag kunnat välja en egen gård så hade det känts bättre. Nu känns det bara som att de vill ha gratis arbetskraft på sommaren. Jag säger inte att det verkligen är så, men det känns så just nu. 7,5 HP. Extra minus här är att man ska skriva en rapport på 15 000 tecken och en muntlig redovisning på 10 min samt föra dagbok.

Sedan har vi då en kurs som handlar om dinosaurier, den verkar rolig, den är helt på distans och verkar lite lagom lättsam med delprov efter varje avsnitt, 7,5 HP.

Jag har även en kurs om Astronomi, jag gick en annan kurs i Astronomi förra sommaren, för samma kursledare och han är jätteduktig och hur bra som helst att lyssna på. Mycket därför jag sökte denna kurs. Den är dock bara på 5 HP, så då kan jag inte ta helt CSN över sommaren, och måste jobba lite. Den kursledaren börjar bli till åren och är sjuklig, så det kan ju vara sista gången man har chansen att ta kursen för honom om man har otur.

Problemet här nu är att dinosauriekursen ligger längst ner, den jag i dagsläget känner att jag helst vill gå. Så om jag mot förmodan kommer in på svampkursen så kommer den strykas :eek:

Sen funderar jag på att helt enkelt bara gå dinosauriekursen och söka sommarjobb helt enkelt. Men astronomin förra året var riktigt rolig!

Men jag är rädd att jag ångrar att jag inte går praktikkursen, om jag tex skulle få svårt att få jobb i framtiden.

Jag väljer både taktiskt och roligt. Så jag skulle nog gå praktikkursen och läsa ngt roligt för 7.5p.
 
Suck, kan man plagiera sig själv? I princip exakt samma fråga i två olika uppgifter, en har jag redan gjort. Antar att jag får omskriva på något sätt. Känns lite onödigt. Men, men.
 
Nä, nu behöver jag lite hjälp här!

Jag har sökt ett gäng kurser nu i sommar, bland annat svampkunskap 7,5 HP, den hade lägsta intagningspoäng på 1,7 på högskoleprovet förra året så där är jag såklart reserv, och chansen att jag kommer in är väl typ noll, men...

Nummer 2 är en praktikkurs. Det är en kurs jag egentligen hade velat gå, och behöver gå för att få kunskaper om lantbruksdjur på pappret lite mer. Men man får inte välja en gård själv utan måste vara på skolans gårdar. Detta gjorde att jag tappade sugen lite, eller snarare, ganska så mycket. Typ till 95%. Väljer jag den så är det endast för att det ser bra ut på pappret, inte för att den är rolig eller liknande. Hade jag kunnat välja en egen gård så hade det känts bättre. Nu känns det bara som att de vill ha gratis arbetskraft på sommaren. Jag säger inte att det verkligen är så, men det känns så just nu. 7,5 HP. Extra minus här är att man ska skriva en rapport på 15 000 tecken och en muntlig redovisning på 10 min samt föra dagbok.

Sedan har vi då en kurs som handlar om dinosaurier, den verkar rolig, den är helt på distans och verkar lite lagom lättsam med delprov efter varje avsnitt, 7,5 HP.

Jag har även en kurs om Astronomi, jag gick en annan kurs i Astronomi förra sommaren, för samma kursledare och han är jätteduktig och hur bra som helst att lyssna på. Mycket därför jag sökte denna kurs. Den är dock bara på 5 HP, så då kan jag inte ta helt CSN över sommaren, och måste jobba lite. Den kursledaren börjar bli till åren och är sjuklig, så det kan ju vara sista gången man har chansen att ta kursen för honom om man har otur.

Problemet här nu är att dinosauriekursen ligger längst ner, den jag i dagsläget känner att jag helst vill gå. Så om jag mot förmodan kommer in på svampkursen så kommer den strykas :eek:

Sen funderar jag på att helt enkelt bara gå dinosauriekursen och söka sommarjobb helt enkelt. Men astronomin förra året var riktigt rolig!

Men jag är rädd att jag ångrar att jag inte går praktikkursen, om jag tex skulle få svårt att få jobb i framtiden.
Har också kommit in på dinosaurier och en astronomikurs. Kommer dock bara läsa en och just nu leder dinosaurierna då det är salstenta på astronomin. Känns bättre kunna ta allt i sin egen takt.
 
Eller så är man nördig och talar om för läraren i skolan att läroböckerna ger en förenklad bild av historien. :o:rofl: I högstadiet fick jag äntligen en lärare som insåg att det var bortkastad tid för mig att läsa läroboken, så jag fick läsa fördjupningar medans de andra läste läroboken och göra mina egna grupparbeten när det skulle vara såna redovisningar. Han aktade sig dock noga för att ge skriftliga uppgifter med fritt utrymme att skriva. ;)

Tyvärr behöver man grunderna för att sedan komma till det intressanta i historien, att diskutera alternativa utfall, diskutera varför kvinnorna in syns i historien. Fundera över vilka ordval som görs och om orden betyder samma sak i dag som när de skrevs. Ja det är intressant med byggnader också, men människorna bakom, livsöden och människor som faktiskt vågar ta chansen när den kommer.
Jag avskydde historia i skolan. Tom så mycket att min lärare när jag gick ut nian tittade mig i ögonen och sa "Kirre, om du någonsin blir intresserad av historia, kan inte du skicka mig ett vykort då?"
Detta har hängt i men nä. Men så var jag i Berlin förra hösten och det är ju svårt att besöka Berlin utan att få nutidshistoria hällt över en på ett väldigt påträngande sätt och åren går ju så jag beslutade mig för att skicka det där vykortet. Kollade upp om läraren alls levde (25+ år sen) och det verkade det som så postade det i Berlin. Jag fick ett julkort tillbaka senare. Känns om inte annat som att jag gjort en lärares yrkesstolthet. Eller hur man säger. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 460
· Visningar
78 689
Senast: tanten
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
2 3
Svar
45
· Visningar
892
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 372
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp