Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här som läser ett folkhälsovetenskapligt program? Eller arbetar som folkhälsovetare eller annat yrke efter motsvarande utbildning?

Jag blev antagen till Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap 180hp. :)

Och nu är frågan om det är rätt för mig, om jag vågar mig på att börja plugga, jobba vid sidan av/inkomst/csn, eventuellt inte kunna vara kvar på mitt nuvarande jobb? Får man tag på jobb efter att ha studerat färdigt, vad är det för löner för de yrken man kan arbeta inom? Läser att det är stor konkurrens om jobben inom folkhälsa. Ja, frågorna avlöser varandra i huvudet. :idea::yuck:
 
Står som reserv på två fristående kurser, som vanligt har de inte räknat med min BA från England trots UHR validering etc. Funderar på om jag orkar bråka om det eller inte. Blir tokig ibland på svenska akademiska byråkratin.
 
Jag läser ett program på distans (högskola) som har valfri takt 50% eller 100%. Varje termin söker jag kurser så att jag kan välja att studera 100%. Hittills har jag alltid studerat 50%, jag har alltså tackat nej till 15 hp som jag sökt.
Om jag tackar nej till en kurs, påverkar det min chans att komma in på den vid ett senare antagningstillfälle? Jag tänker att det inte borde det, men jag vill vara säker, så att jag inte gör något tokigt.
 
Står som reserv på två fristående kurser, som vanligt har de inte räknat med min BA från England trots UHR validering etc. Funderar på om jag orkar bråka om det eller inte. Blir tokig ibland på svenska akademiska byråkratin.

Jag stör mig på att ”eller motsvarande” för en kurs jag vill läsa inte verkar räkna ens med de kurser som räknas upp innan ”eller motsvarande”.

(socialrätt 2, man ska ha läst socialrätt 1 eller jöken eller motsvarande. Jag har läst Lunds motsvarighet till jöken och 22.5hp juridik inom socionomprogrammet, plus 30 hp juridik till, 15 högst relevanta).
 
Jag läser ett program på distans (högskola) som har valfri takt 50% eller 100%. Varje termin söker jag kurser så att jag kan välja att studera 100%. Hittills har jag alltid studerat 50%, jag har alltså tackat nej till 15 hp som jag sökt.
Om jag tackar nej till en kurs, påverkar det min chans att komma in på den vid ett senare antagningstillfälle? Jag tänker att det inte borde det, men jag vill vara säker, så att jag inte gör något tokigt.

Det påverkar inte om du tackar nej! De allra flesta högskolor (har pluggat på flertalet) brukar dessutom ha så att om man registrerat sig på kursen men avregistrerat sig inom 3 veckor så kan man söka igen som vanligt :)
 
Inga sökta kurser till hösten. Får se om jag slänger iväg en sen anmälan till något men hittade inget superintressant.

Efter mycket om och men är iaf genetiktentan rättad och ska inte beklaga mig över resultatet, över förväntan. Tom full pott på en 12p-fråga. Hade jag haft ett rätt till hade jag tillsammans med bonuspoängen från duggorna haft över maxpoäng. :angel: :D

Läste sammanställningen av kursvärderingen och jag funderade på om jag varit grinig i överkant när jag påpekade alla stavfel och särskrivningar i tentan som oproffsigt men se det var en till som påpekat det och tom benämnt det som oseriöst.
 
Jag har börjat försöka förbereda mig lite inför C-uppsatsen som ska skrivas i höst, främst med att börja leta lite litteratur. Jättesvårt tycker jag! Har lånat ett par böcker och beställt ett par, och letat runt lite mer. Vissa finns bara som elektronisk media som vi inte har tillgång till via skolan så där vet jag inte riktigt hur jag ska göra, men det är ju ett tag kvar.

Börjar känna lite oro för praktiken också. Nästan alla praktikplatser inom området finns utomlands och det känns osäkert nu med Corona, och att hitta något här verkar svårt.. Suck. I värsta fall kan jag läsa kursen istället, men tänker att det är bra med att ha den där praktiken inför framtida eventuella jobb..
 
Två av fyra kurser jag sökt är inställda, de andra två kom jag in på (utöver mastern jag läser), men jag funderar på om jag ska hålla mig till bara 100% studier och koncentrera mig på det istället (har dessutom 3 ideella uppdrag och skulle behöva jobba också...)
 
Någon här som läser ett folkhälsovetenskapligt program? Eller arbetar som folkhälsovetare eller annat yrke efter motsvarande utbildning?

Jag blev antagen till Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap 180hp. :)

Och nu är frågan om det är rätt för mig, om jag vågar mig på att börja plugga, jobba vid sidan av/inkomst/csn, eventuellt inte kunna vara kvar på mitt nuvarande jobb? Får man tag på jobb efter att ha studerat färdigt, vad är det för löner för de yrken man kan arbeta inom? Läser att det är stor konkurrens om jobben inom folkhälsa. Ja, frågorna avlöser varandra i huvudet. :idea::yuck:

Nu kommer jag in här med ett väldigt sent svar, jag misstänker att du redan gjort ditt val men jag vill bara lägga in min personliga åsikt.

Jag började själv läsa folkhälsovetenskap för två år sedan, hoppade av efter ett. Folkhälsa intresserar mig så utbildningen är rolig, men din oro för arbete efter utbildningen är inte obefogad. Det krävs tur och det krävs ett jäkla driv och kompetens utöver utbildningen. Folkhälsopedagog är inget legitimerat yrke utan konkurreras ofta ut av socionomer bland annat. Även hälsocoach (som är en kortare utbildning) ger samma som fhvetenskap.

Vad vi fick veta under utbildningens gång var att det nästintill krävs att man studerar vidare och forskar inom ämnet, föreläser inom ämnet eller startar eget.

Jag är idag glad att jag hoppade av och istället vågade mig på det jag alltid velat bli istället (men inte vågat ta tag i på grund av lång utbildning). Jag känner fyra som tog examen i folkhälsovetenskap i våras och alla är arbetslösa fortfarande. Känner en som tog examen förra året och hon är arbetslös idag och har varit sedan examen. (med undantag för arbete som inte har med utbildningen att göra).
 
Kommer ni alla behöva studera online/distans till hösten eller hur ser det ut? Det verkar vara lite blandat beroende på vad man läser/storlek på klasserna gissar jag? Min kurs är lagd helt online för hela höstterminen och det känns faktiskt tungt... Alltså jag förstår såklart varför vi måste vara online, men det kan ju kännas jobbigt ändå. Såg ju faktiskt fram emot morgonföreläsningar på ett mörkt och kallt campus :heart
 
Kommer ni alla behöva studera online/distans till hösten eller hur ser det ut? Det verkar vara lite blandat beroende på vad man läser/storlek på klasserna gissar jag? Min kurs är lagd helt online för hela höstterminen och det känns faktiskt tungt... Alltså jag förstår såklart varför vi måste vara online, men det kan ju kännas jobbigt ändå. Såg ju faktiskt fram emot morgonföreläsningar på ett mörkt och kallt campus :heart

Mitt program är på distans som grund. Med ett par träffar på campus per kurs. Förra terminen ställdes de träffarna in och är planerade att tas igen under terminens första fem veckor då vi skulle syssla med samtalsövningar som görs bäst irl. Sedan har vi VFU och det kräver ju att vi är på plats på respektive arbetsplats.
 
Kommer ni alla behöva studera online/distans till hösten eller hur ser det ut? Det verkar vara lite blandat beroende på vad man läser/storlek på klasserna gissar jag? Min kurs är lagd helt online för hela höstterminen och det känns faktiskt tungt... Alltså jag förstår såklart varför vi måste vara online, men det kan ju kännas jobbigt ändå. Såg ju faktiskt fram emot morgonföreläsningar på ett mörkt och kallt campus :heart

Vår första kurs är på campus men resten av terminen är distans. Känns trist, jag har läst kurser på distans i 1 år nu och såg fram emot att komma ut och träffa folk. Så även om man har förståelse för situationen så känns det jobbigt att det inte blev som man tänkt sig. Och får helt enkelt hoppas det sätts igång igen till vt.
 
Min skola ändrade sitt upplägg för hösten idag, precis innan kursstart. Nu blir det tydligen så att vissa elever som läser kursen får komma till skolan fysiskt för föreläsningar, och de andra måste vara uppkopplade på snabbt internet med tillgång till bra microfon och kamera och får delta på föreläsningarna så istället för fysiskt. Sedan kommer de som är med via videolänk att visas upp på storbildsskärm på ena väggen så att alla kan se dem, plus att det står att man måste se "ordentligt koncentrerad ut", för annars får man frånvaro. Det känns väldigt stelt. Dessutom verkar det som att det kommer bli med väldigt kort varsel som man får veta om man ska vara på plats eller inte, så jag är inte helnöjd.

Jag hoppas iallafall att jag får komma fysiskt till föreläsningarna nu under sista terminen med kurser.
 
Sedan kommer de som är med via videolänk att visas upp på storbildsskärm på ena väggen så att alla kan se dem, plus att det står att man måste se "ordentligt koncentrerad ut", för annars får man frånvaro.

O_o

Hur tänker dom att det ska gå till? Anställer de någon extra som bara ska ha koll på om alla närvarande ser "ordentligt koncentrerade ut"? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
680
· Visningar
35 714
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 948
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 595
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp