Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista vardagen innan kursstart. Vi ska läsa två kurser nu första perioden. Igår fick vi mail med zoomlänk till kursstarten på måndag. I övrigt är det helt knäpptyst från skolan. Inga scheman, inga kurssidor på canvas, inga zoomlänkar. Det känns verkligen jättepeppande med nya kurser då...

Oj båda mina kurser som börjar på måndag har material i canvas/BlackBoard och div meddelanden, extra mycket från programmet.

Det är ju inte direkt någon höjdare att känna sig ”bortglömd”.
 
Oj båda mina kurser som börjar på måndag har material i canvas/BlackBoard och div meddelanden, extra mycket från programmet.

Det är ju inte direkt någon höjdare att känna sig ”bortglömd”.
Nu visade det sig att mail har skickats, men alla har inte fått dem? Men bara info om kursstarterna...
 
Sedan kommer de som är med via videolänk att visas upp på storbildsskärm på ena väggen så att alla kan se dem, plus att det står att man måste se "ordentligt koncentrerad ut", för annars får man frånvaro. Det känns väldigt stelt.

Hade jag behövt se ”ordentligt koncentrerad” ut, så hade jag inte kunnat koncentrera mig. Känner hur tankarna vandrar iväg bara jag föreställer mig det...

Kl
Idag hade jag slutredovisning på min sommarkurs. Jag ägde det totaaalt, måste jag säga :D Har gjort några sena anmälningar till skojiga lågtempokurser i höst och hittills kommit in på 3D-modellering. Får se om jag lyckas hålla motivationen uppe parallellt med jobb och höstmörker. En sommarkurs är ju en promenad i parken i jämförelse.
 
Gårdagens kursstart var kaos. Två undervisande lärare var med. Vi samläser med två andra kurser. De lärare som var med undervisar alla tre kurser med är kursledare för de andra två. Alla frågor vi hade om schema och så hänvisades till vår kursledare (som inte var med). När vi mailar henne så hänvisar hon till undervisande lärare... :banghead: Inget har alltså blivit klarare av det.
Ny kursstart idag, och nu ligger hela SLUs web nere så vi kommer inte åt hemsida eller något och zoomen kommer inte igång. Och skolmailen funkar inte så de kan inte meddela oss vad som händer. Åh så mycket mer positiv jag blev till denna termin nu. :meh:
 
Första föreläsningen idag, dock får den bli över zoom för mig pga mindre förkylning. Är tyvärr ungefär noll procent motiverad till denna kurs, är inte alls intresserad av området och dessutom ges kursen på engelska.. Det blir nog bra när vi väl kommer igång, håller på att ladda ned lite litteratur och sådant, så förhoppningsvis kommer motivationen snart!
 
Nästa vecka börjar nya kursen och det nye ett pip än på mailen...får snart skicka och fråga.
Dubbelkollat på antagning.se att jag kommit in.
 
Lagom slut efter två dagars kursstart. De undrade om vi inte hade några frågor nu men jag har iaf inte hunnit tänka igenom allt än. Frågorna kommer väl så småningom. Och så är skolans sändlista med våra skolmailadresser av någon anledning inte komplett så det har skickats mail som flera av oss inte fått :banghead:
 
Bra första intro, även om det känns väldigt märkligt att lärarna inte har koll på att vi redan har skrivit två uppsatser när vi läser inom programmet.
 
Lagom slut efter två dagars kursstart. De undrade om vi inte hade några frågor nu men jag har iaf inte hunnit tänka igenom allt än. Frågorna kommer väl så småningom. Och så är skolans sändlista med våra skolmailadresser av någon anledning inte komplett så det har skickats mail som flera av oss inte fått :banghead:

Frågorna brukar ju komma när man hunnit värma in sig lite mer på kursen.
 
Riktiga "dag 1" på exjobbet. Det kommer bli TUNGA veckor, ska skriva åt ett företag, så det är på riktigt tänkt att jag ska sitta 8h i sträck framför datorn i flera månader. :nailbiting: jag har aldrig, aldrig "pluggat" på det sättet. Jag har svårt att se att jag ska lyckas vara produktiv så många timmar i sträck. Jag tror att jag skulle göra ett lika bra jobb på 4-5 timmar om dagen egentligen. Men det är bara att kämpa på, sen är jag ju klar, det känns både konstigt och häftigt.
 
Jöken är godkänd :D
Dock inte så högt betyg som jag siktat på, men det spekuleras i vår facebook-grupp att bedömningen är lite strängare nu när vi gjort den hemifrån och kan tillgå internet? Jag tror också på den teorin eftersom en salstenta är lite svårare på det sättet, då du måste ha allt i huvudet själv. Samtidigt så är jag nöjd med godkänt, speciellt då jag faktiskt dubblade min poäng från första tentan i maj i kombination med 2 sommarkurser och lite sommarjobb.
 
Jag har min första inlämning för terminen på söndag. Sista året på utbildningen iaf, huzza, så nu kan jag börja räkna ned till spec.ped-examen. :love:

Om jag ska säga något positivt om corona så är det att alla närträffar kommer ske på Zoom under hösten i alla fall. Så jag slipper åka tåg, boka hotell, och ta ledigt i flera dagar... Sparar tid, pengar, och energi!
 
Hej allihopa! Jag känner att jag behöver lite råd angående pluggeriet...

Jag började i måndags på ett program inriktad på arbetsvetenskap för första gången någonsin. Vi har hittills hunnit ha 2 föreläsningar denna veckan. Som man kan läsa i studievägledningen så vet jag ju vilka kapitel i mina böcker föreläsningarna är byggda på. Jag har läst de sidor som sagt i vägledningen och satt markörer på det som verkar viktigt. Men vad gör jag sen då? I slutet av september har jag en hemtenta, så min strategi är att läsa de relevanta kapitlen och markera det som verkar viktigt i linje med kursplanens lärandemål. Men det känns inte alls som att jag lägger ner så mycket tid som sägs? Typ som vissa säger att de lägger ner 8 h varje dag... Jag förstår att det är helt virrigt nu i början med tanke på att det är så olika för alla hur dem väljer att lägga upp sina studier. Hur lägger ni upp era? Vissa säger ju att dem knappt ens öppnar sin kurslitteratur innan tentan, men det låter ju skitjobbigt? Gör ni egna sammanfattningar i något dokument av det ni läst + skrivit av på föreläsningarna som ni kan använda er av inför hemtentan?

Vi ska ha en föreläsning om studieteknik snart, men tills dess är jag nyfiken på hur ni lägger upp det. Hur pluggar ni mellan föreläsningar i början av kurser? Vad har ni för tips? Känner mig så oförberedd på något vis... vill inte misslyckas med detta haha! :o
 
Hej allihopa! Jag känner att jag behöver lite råd angående pluggeriet...

Jag började i måndags på ett program inriktad på arbetsvetenskap för första gången någonsin. Vi har hittills hunnit ha 2 föreläsningar denna veckan. Som man kan läsa i studievägledningen så vet jag ju vilka kapitel i mina böcker föreläsningarna är byggda på. Jag har läst de sidor som sagt i vägledningen och satt markörer på det som verkar viktigt. Men vad gör jag sen då? I slutet av september har jag en hemtenta, så min strategi är att läsa de relevanta kapitlen och markera det som verkar viktigt i linje med kursplanens lärandemål. Men det känns inte alls som att jag lägger ner så mycket tid som sägs? Typ som vissa säger att de lägger ner 8 h varje dag... Jag förstår att det är helt virrigt nu i början med tanke på att det är så olika för alla hur dem väljer att lägga upp sina studier. Hur lägger ni upp era? Vissa säger ju att dem knappt ens öppnar sin kurslitteratur innan tentan, men det låter ju skitjobbigt? Gör ni egna sammanfattningar i något dokument av det ni läst + skrivit av på föreläsningarna som ni kan använda er av inför hemtentan?

Vi ska ha en föreläsning om studieteknik snart, men tills dess är jag nyfiken på hur ni lägger upp det. Hur pluggar ni mellan föreläsningar i början av kurser? Vad har ni för tips? Känner mig så oförberedd på något vis... vill inte misslyckas med detta haha! :o

Jag är ganska slapp. Lyssnar på föreläsningar, har vi fått instuderingsfrågor gör jag dessa. Annars om jag kommer ihåg så tar jag hem tentor från föregående år (så många år som är tillgängliga) och besvarar frågorna med hjälp av kurslitteraturen.

En del böcker har jag läst från pärm till pärm, andra har jag möjligen läst på baksidan.

På 217.5 hp (på två år) har jag två omtentor och en komplettering pga slarv, betyg E-A, snittet ökar med åren, satsar inte på höga betyg.

Så för mig fungerar det. Men det är ju så himla olika men man måste hitta sin nivå, lite trial and error :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 329
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp