Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår. Är det tänkt att ni ska ha handledning i grupp med handledaren så blir det ju konstigt med så ojämn fördelning - givet att ni inte har handledning två och två, eller att ni delas in i grupper för att - oavsett handledare - diskutera grundläggande delar i uppsatsen.

Men jag förstår din bävan och oro för grupphandledning. När jag skrev C-uppsats i konstvetenskap (det är högst pinsamt att nämna den eftersom jag inte skrev den färdigt - ca. 20 sidor om Monroe C. Beardsleys funktionalistiska konstbegrepp finns dock kvar på en drygt 23 år gammal diskett) så hade vi grupphandledning. Vi var lite drygt 15 studenter som hade två timmar gemensam "handledning" vid varje tillfälle.
  • Varje tillfälle inleddes med att vi skulle gå varvet runt och uppdatera hur det gick med skrivandet. Vi hade ungefär 45 minuter till förfogande innan vi fick en föreläsning på något tema kring t.ex. metod.
  • Varje tillfälle inleddes med att samma studentkollega berättade samma sak som han gjorde förra gången. Han skrev om någon konstnär som tecknade politiska satirer och varje gång pratade han om vem konstnären var och varför denne var intressant.
  • Varje tillfälle resulterade i att ovan nämnda studentkollega tog upp 95 procent av tiden och att endast ytterligare en eller två andra fick möjlighet att säga något.
Upplägget var under all kritik. Jag fattar inte varför läraren inte satte stopp. Det märkliga var att läraren i övrigt var mycket bra - faktiskt en av de bästa föreläsarna jag någonsin haft. Men handledningsupplägget var :down:.

Med det sagt, skulle det bli grupphandledning och en eller några studenter tar allt utrymme - ta i så fall upp det med handledaren.
Jag har haft mycket liknande upplevelser! :meh: Även om det var historia, men Finska vinterkriget blir liksom inte roligare fjärde gången...
 
Jag har haft mycket liknande upplevelser! :meh: Även om det var historia, men Finska vinterkriget blir liksom inte roligare fjärde gången...

Det är ju supermärkligt att lärare/handledare inte stoppar sådant. Visst, jag vet att det inte är superenkelt att ge lika mycket tid till alla. Jag misslyckas själv med det ibland. Vissa studenter är genuint svårstoppade och tar upp mycket tid. Särskilt svårt är det när man har en undervisningsstil där man vill ha dialog med studenterna. Men som lärare så får man f-n skärpa sig och våga säga att "superintressant, men nu behöver vi även få in andra röster".
 
Det är ju supermärkligt att lärare/handledare inte stoppar sådant. Visst, jag vet att det inte är superenkelt att ge lika mycket tid till alla. Jag misslyckas själv med det ibland. Vissa studenter är genuint svårstoppade och tar upp mycket tid. Särskilt svårt är det när man har en undervisningsstil där man vill ha dialog med studenterna. Men som lärare så får man f-n skärpa sig och våga säga att "superintressant, men nu behöver vi även få in andra röster".

Jag ber om ursäkt för många "super". Det är tydligen ordet för dagen.
 
Det är ju supermärkligt att lärare/handledare inte stoppar sådant. Visst, jag vet att det inte är superenkelt att ge lika mycket tid till alla. Jag misslyckas själv med det ibland. Vissa studenter är genuint svårstoppade och tar upp mycket tid. Särskilt svårt är det när man har en undervisningsstil där man vill ha dialog med studenterna. Men som lärare så får man f-n skärpa sig och våga säga att "superintressant, men nu behöver vi även få in andra röster".
Ja att det svårt ibland att stoppa elever men då kan man vara smart nästa gång och gå från andra hållet. Nåja det visar sig, jag är numera rätt jobbig student och säger ifrån. 🙈
 
Nu vet jag att du har berättat att din utbildning är under all kritik, men har ni fått några instruktioner? Vem gav dig t.ex. informationen om att ni behöver samla in empiriskt material?
Nej, hittills har vi inte fått några instruktioner 😅 Informationen om att man måste skapa sitt eget material kom från läraren i vår metodkurs. Hon lät väldigt säker på sin sak, hon sa att det i en b-uppsats inte är nödvändigt att samla in eget material men i en kandidatuppsats så är det ett absolut krav.
 
Nej, hittills har vi inte fått några instruktioner 😅 Informationen om att man måste skapa sitt eget material kom från läraren i vår metodkurs. Hon lät väldigt säker på sin sak, hon sa att det i en b-uppsats inte är nödvändigt att samla in eget material men i en kandidatuppsats så är det ett absolut krav.

Hos oss har vi varit lite udda som låtit våra kandidatstudenter göra eget, många har tyckt att det är fullt orimligt att låta studenter på den nivån göra det.

Vi ser att flera varianter kan vara lämpliga och utgår från både studenten och vad syfte och frågeställningarna behöver för att bli besvarade, utifrån ramarna vi har för våra kandidatarbeten.

Så olika det kan vara!
 
Nej, hittills har vi inte fått några instruktioner 😅 Informationen om att man måste skapa sitt eget material kom från läraren i vår metodkurs. Hon lät väldigt säker på sin sak, hon sa att det i en b-uppsats inte är nödvändigt att samla in eget material men i en kandidatuppsats så är det ett absolut krav.

Vi får intervjua (inte klienter men socialarbetare) men det är inte ett krav. Enklare enkäter går också fint. Men det ska vara ”rimligt”.
 
Lämnade in mitt uppsatsförslag ungefär en månad innan deadline. Har varit hyfsat säker sedan i våras vad jag vill undersöka, men vet inte riktigt om ämnet är godkänt då det inte är något som är direkt studerat tidigare på institutionen. Förslaget ligger till grund för utdelning av handledare, så med tanke på att jag är flera veckor tidig så har jag tid att i lite panik försöka komma på något nytt att skriva om. Kommer vara speciellt att arbeta i princip självständigt ett halvår!
 
Nej, hittills har vi inte fått några instruktioner 😅 Informationen om att man måste skapa sitt eget material kom från läraren i vår metodkurs. Hon lät väldigt säker på sin sak, hon sa att det i en b-uppsats inte är nödvändigt att samla in eget material men i en kandidatuppsats så är det ett absolut krav.

Hoppas att du får svar från kursansvarig snart. En vägledning kan du ev. få genom kursplanen - om det står något där som indikerar särskilda krav på metodval.
 
Hur mycket examinering är rimligt för en 7,5p kurs? Vi läser två parallellt just nu och det börjar kännas galet mycket... I ena har vi salstenta + projektarbete (som ska vara 2,5p men känns enormt komplext). I andra har vi två växttentor, gruppuppgift, uppsats, mindre arbete + seminarium och projektarbete. Jag har ingen aning om hur jag ska hinna med allt på en gång?! Allt ska ju in typ samtidigt också eftersom det är parallella kurser, och man har inte kunnat göra något i förväg för vi har inte fått information om allt än.
 
Hur mycket examinering är rimligt för en 7,5p kurs? Vi läser två parallellt just nu och det börjar kännas galet mycket... I ena har vi salstenta + projektarbete (som ska vara 2,5p men känns enormt komplext). I andra har vi två växttentor, gruppuppgift, uppsats, mindre arbete + seminarium och projektarbete. Jag har ingen aning om hur jag ska hinna med allt på en gång?! Allt ska ju in typ samtidigt också eftersom det är parallella kurser, och man har inte kunnat göra något i förväg för vi har inte fått information om allt än.
Vi läser alltid två 7,5hp kurser samtidigt och det har varit väldigt olika. Men överlag brukar vi ha ett par seminarium, ett grupparbete, ett PM och en sals eller hemtentamen. I de kurser vi har nu så har vi i ena kursen examination genom 8 individuella PM och 2 gruppPM, och ett seminarie i veckan. I andra kursen däremot har vi bara ett seminarie i veckan där vi förbereder enskilt eller i grupp, och sen en hemtentamen. Så väldigt olika.
 
Vi läser alltid två 7,5hp kurser samtidigt och det har varit väldigt olika. Men överlag brukar vi ha ett par seminarium, ett grupparbete, ett PM och en sals eller hemtentamen. I de kurser vi har nu så har vi i ena kursen examination genom 8 individuella PM och 2 gruppPM, och ett seminarie i veckan. I andra kursen däremot har vi bara ett seminarie i veckan där vi förbereder enskilt eller i grupp, och sen en hemtentamen. Så väldigt olika.
Brukar kurserna ta hänsyn till varandra något?
 
Seminarie idag. Vi skulle förbereda kommentarer, tankar och resonemang om tio kapitel i en bok och några artiklar. Jag såg till att jag var väl förberedd och hade 12 sidor anteckningar 😅 Visade sig dock att nästan ingen gjort uppgiften inför idag eller ens läst literature så läraren tog bort uppgiften :turd: Massa timmars förberedande arbete i onödan. Väldigt segt.
 
Seminarie idag. Vi skulle förbereda kommentarer, tankar och resonemang om tio kapitel i en bok och några artiklar. Jag såg till att jag var väl förberedd och hade 12 sidor anteckningar 😅 Visade sig dock att nästan ingen gjort uppgiften inför idag eller ens läst literature så läraren tog bort uppgiften :turd: Massa timmars förberedande arbete i onödan. Väldigt segt.
Sånt där kan göra mig skitförbannad! Då får väl de som inte har gjort uppgiften stå med skämshatten och de som har gjort uppgiften kan komma vidare.
 
Seminarie idag. Vi skulle förbereda kommentarer, tankar och resonemang om tio kapitel i en bok och några artiklar. Jag såg till att jag var väl förberedd och hade 12 sidor anteckningar 😅 Visade sig dock att nästan ingen gjort uppgiften inför idag eller ens läst literature så läraren tog bort uppgiften :turd: Massa timmars förberedande arbete i onödan. Väldigt segt.
Förhoppningsvis är arbetet inte helt i onödan. Du kommer att vara bätttre förberedd än dina kursare när du skriver uppsatsen, och det kommer att märkas på resultatet.
 
Sånt där kan göra mig skitförbannad! Då får väl de som inte har gjort uppgiften stå med skämshatten och de som har gjort uppgiften kan komma vidare.
Samma här, blir väldigt irriterad. Men tyvärr är det alltid lite så. Istället för att ge de som struntat i uppgiften komplettering så får de antingen glida med utan att delta eller så stryks uppgiften. Väldigt surt.

Förhoppningsvis är arbetet inte helt i onödan. Du kommer att vara bätttre förberedd än dina kursare när du skriver uppsatsen, och det kommer att märkas på resultatet.
Helt i onödan är det såklart inte eftersom jag tagit med mig kunskap från det. Tyvärr så är det ingen framtida uppgift alls på det från idag, utan det är liksom över nu. Så tyvärr tjänar folk på att vara strunta i det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 191
· Visningar
64 781
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 224
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 910
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp