Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vårat kaos fortsätter och blir bara värre :( Lärare och rektor är inte ens överens om betygsskalan för kursen och varje gång den ena kommer med ett "det här gäller"-beslut så skickar den andra ett meddelande om att det är det den säger som är rätt. Tentan har ändrats så att det ska bli som både rektor och lärare vill, så det blir som två tentor i en. En om allmän metod och sådant, och en där vi ska skriva flera sidor om vilka metoder vi ska använda etc, trots att kursen inte har berört några metoder som är användbara för oss. Är så fruktansvärt jäkla trött på detta och känner mig så sliten..
 
Vårat kaos fortsätter och blir bara värre :( Lärare och rektor är inte ens överens om betygsskalan för kursen och varje gång den ena kommer med ett "det här gäller"-beslut så skickar den andra ett meddelande om att det är det den säger som är rätt. Tentan har ändrats så att det ska bli som både rektor och lärare vill, så det blir som två tentor i en. En om allmän metod och sådant, och en där vi ska skriva flera sidor om vilka metoder vi ska använda etc, trots att kursen inte har berört några metoder som är användbara för oss. Är så fruktansvärt jäkla trött på detta och känner mig så sliten..

Låter som en helt sjuk situation. Du har ju skrivit en del om bristerna i din utbildning - det är inte ett alternativ att se dig om efter liknande utbildning på annan skola, där du kan tillgodoräkna dig de kurser du har genomfört?
 
Låter som en helt sjuk situation. Du har ju skrivit en del om bristerna i din utbildning - det är inte ett alternativ att se dig om efter liknande utbildning på annan skola, där du kan tillgodoräkna dig de kurser du har genomfört?
Det är en väldigt liten utbildning, den finns bara på två ställen i Sverige och deras kurser och inriktning är helt olika så jag tror inte att det är möjligt. Dessutom är det sista riktiga terminen nu, vi börjar skriva våra examensarbeten om en månad, för nästa termin är "bara" praktik. Så det känns lite för sent tyvärr..
 
Vårat kaos fortsätter och blir bara värre :( Lärare och rektor är inte ens överens om betygsskalan för kursen och varje gång den ena kommer med ett "det här gäller"-beslut så skickar den andra ett meddelande om att det är det den säger som är rätt. Tentan har ändrats så att det ska bli som både rektor och lärare vill, så det blir som två tentor i en. En om allmän metod och sådant, och en där vi ska skriva flera sidor om vilka metoder vi ska använda etc, trots att kursen inte har berört några metoder som är användbara för oss. Är så fruktansvärt jäkla trött på detta och känner mig så sliten..
Alltså, jag blir så nyfiken. Vad för slags metoder är användbara för er? Håller lärare med om att det inte alls är applicerbart på uppsatsämnet? Om det nu inte är applicerbart alls, så låter det märkligt Men annars som ett ganska vanligt upplägg?
 
Alltså, jag blir så nyfiken. Vad för slags metoder är användbara för er? Håller lärare med om att det inte alls är applicerbart på uppsatsämnet? Om det nu inte är applicerbart alls, så låter det märkligt Men annars som ett ganska vanligt upplägg?

Vi har mest läst och haft föreläsningar om olika typer av experiment, studier som utförs under lång tid (10+ år), deltagande observation under längre perioder etc. Läraren är med på att detta inte är något vi kommer ha användning för men hennes tanke med kursen är att den ska vara väldigt allmän och inte inriktad på vårat område. Tidigare år har kursen varit riktad så att den lägger mest vikt vid sådant som är relevant för oss, och istället för en tenta så lämnar man in ett utkast till sin metoddel.

Jag menar inte att detta är "fel" eller ovanligt, utan jag är mest frustrerad över att det är så rörigt och rektor och lärare ger så olika besked. Läraren ändrade kursplanen som hon ville ha den precis innan kursen startade, och nu menar ju rektorn att vissa av dessa ändringar inte får göras osv. Sen har det varit stora problem med själva undervisningen också, så det är mycket med denna kurs som vi inte är nöjda med.
 
Godkänt med plus på prov 1 i arbetsrätt. Det var ju skönt. Men jag får inte ihop hjärnan för att kunna plugga inför tentan imorgon. Jag tror jag kan skrapa ihop till ett godkänt men det är ingen bra magkänsla just nu. Omtenta mitt i VFU:n känns inte helt optimalt. Blä.
 
Workshop i kategorisering inom socialt arbete idag. Jättebra presentationer och intressant diskussion. Känns så otroligt skönt att jag nu kan hänge mig åt ämnen där mina egna diskussioner flyter på utan att jag egentligen behöver förbereda mig något särskilt.
 
Workshop i kategorisering inom socialt arbete idag. Jättebra presentationer och intressant diskussion. Känns så otroligt skönt att jag nu kan hänge mig åt ämnen där mina egna diskussioner flyter på utan att jag egentligen behöver förbereda mig något särskilt.

People processing? :rofl:

(Jag hoppas det kommer frågor om det på tentan. People processing, people changing och people sustaining).
 
People processing? :rofl:

(Jag hoppas det kommer frågor om det på tentan. People processing, people changing och people sustaining).

Nej, kategorier i form av kön/etnicitet/sexualitet etc och hur dessa kategorier framställs i relation till problematik som t ex våld i hemmet eller missbruk. :)
 
Läraren ändrade kursplanen som hon ville ha den precis innan kursen startade, och nu menar ju rektorn att vissa av dessa ändringar inte får göras osv.
Kursplanen får inte ändras hur som helst, det ska godkännas av rektor så jag förstår att denne är upprörd! Hos oss ska kursplan inom programmet vara spikad 8 veckor innan kursstart och allmänna kurser ska vara spikade senast två veckor in på ansökningsperioden. Det som kan ändras är litteraturlistan om det visar sig att någon bok inte finns osv.
 
Har lämnat in en tenta på årets första 7.5a och på måndag börjar nästa kurs som känns.. Väldigt konstig. Vi ska bland annat ha workshops kring cv'n och typ kommentera varandras. Känns som att det var sådant man gjorde på högstadie/gymnasie och inte la nästan två dagar på i en masterkurs 🤷🏻‍♀️
 
Kursplanen får inte ändras hur som helst, det ska godkännas av rektor så jag förstår att denne är upprörd! Hos oss ska kursplan inom programmet vara spikad 8 veckor innan kursstart och allmänna kurser ska vara spikade senast två veckor in på ansökningsperioden. Det som kan ändras är litteraturlistan om det visar sig att någon bok inte finns osv.

Och hos oss är det olika beroende på fakultet. Men på den jag jobbar på tas kursplaner en gång per år för nästkommande läsår. Otympligt som fan men vissa fördelar kan jag ju se nu i och med @Mumfie s problem.
 
Ni som läser på campus egentligen och som nu fått byta till distans pga pågående pandemi. Hur ser vårterminen ut för er? Har ni fått något svar om huruvida ni ska studera på distans eller återgå till campus?

Det såg ut som att vi skulle återgå till campus i januari men känns osäkert nu. Skolan gick ut med att linjeföringar hade anordnat nollning för 150(!) personer och runt 30 st av dessa har nu testat positivt för Corona.
Så, för vår del blir det nog fortsatt distans..
 
Ni som läser på campus egentligen och som nu fått byta till distans pga pågående pandemi. Hur ser vårterminen ut för er? Har ni fått något svar om huruvida ni ska studera på distans eller återgå till campus?

Det såg ut som att vi skulle återgå till campus i januari men känns osäkert nu. Skolan gick ut med att linjeföringar hade anordnat nollning för 150(!) personer och runt 30 st av dessa har nu testat positivt för Corona.
Så, för vår del blir det nog fortsatt distans..

Hos oss är det oklart men med stor sannolikhet på distans, vilket jag är glad för för det får mitt liv att flyta bättre men osäkerheten gör det svårt att planera.
Det har vad jag vet inte varit några studentfester eller inspark irl utan den har skett digitalt även den.
 
Hos oss är det oklart men med stor sannolikhet på distans, vilket jag är glad för för det får mitt liv att flyta bättre men osäkerheten gör det svårt att planera.
Det har vad jag vet inte varit några studentfester eller inspark irl utan den har skett digitalt även den.
Jag känner likadant. Trivs med distans som det är nu men går och tänker väldigt mycket på huruvida det kommer ändras eller inte. Det är så otroligt skönt att slippa pendlingen till skolan nu.
Min skola har gått ut med att den här händelsen inte stöttades av skolan men uppenbarligen har de inte vart tydliga nog vad gäller nollning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
794
· Visningar
42 154
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 986
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 651
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp