Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
People processing? :rofl:

(Jag hoppas det kommer frågor om det på tentan. People processing, people changing och people sustaining).

Den första frågan var just ovanstående 😎

Den individuella inlämningen är bedöms med godkänt redan, skickade in i torsdags.

Vfu första dagen idag, mycket men än så länge inte övermäktigt mer än att starttiden inte stämde så jag måste be att få löna V tidigare på förskolan redan på onsdag.
 
Ni som läser på campus egentligen och som nu fått byta till distans pga pågående pandemi. Hur ser vårterminen ut för er? Har ni fått något svar om huruvida ni ska studera på distans eller återgå till campus?

Det såg ut som att vi skulle återgå till campus i januari men känns osäkert nu. Skolan gick ut med att linjeföringar hade anordnat nollning för 150(!) personer och runt 30 st av dessa har nu testat positivt för Corona.
Så, för vår del blir det nog fortsatt distans..
Vi skriver ju uppsats hela terminen, men det verkar som att även handledningstillfällen och liknande kommer ske på distans. Vi är, när vi läser alla inriktningarna samtidigt, ungefär 70-80 studenter så det blir nog knöligt att lösa på ett bra sätt.
 
Fick precis svar på lab 2, godkänd. Imorgon ska jag bara kolla att allt är med och sen skicka in 3 och 4. Snart igenom hälften. Hoppas få klart det den här veckan så jag kan vila oktober ut sen.
 
Litteraturvetenskap som institution är intressant, ett antal böcker uppsatta på litteraturlistan som det visar sig att vi bara ska läsa ett kapitel ifrån. Jättekul att köpa böcker för 300 - 400 kr för att läsa ett kapitel för det är naturligtvis böcker som inte finns på vanliga bibliotek. Sen den roliga att mitt universitet kör oss på distans men biblioteket är öppet för allmänheten, den högskola som ligger närmast mig som jag har lånat böcker på lite då och då, har få kurser på distans men har stängt ner biblioteket så det är enbart studenter vid högskolan som har möjlighet att låna böcker. *suck*
 
Vi fick våra handledare för uppsatsen, märklig uppdelning, min handledare handleder typ 10 studenter att handleda, en annan har två. Nåja det blir nog bra i slutändan, märkligt upplägg tycker jag dock att ventileringen egentligen inte hjälper till på något sätt för det som bedöms är det man lämnar in innan ventileringen. Har aldrig varit med om det tidigare, då har ventileringen varit en sista hjälp att rätta till grejer inför sista inlämningen.
 
Vi fick våra handledare för uppsatsen, märklig uppdelning, min handledare handleder typ 10 studenter att handleda, en annan har två. Nåja det blir nog bra i slutändan, märkligt upplägg tycker jag dock att ventileringen egentligen inte hjälper till på något sätt för det som bedöms är det man lämnar in innan ventileringen. Har aldrig varit med om det tidigare, då har ventileringen varit en sista hjälp att rätta till grejer inför sista inlämningen.

Det är det vanligaste förfarandet från kandidatuppsatser och uppsatser på avancerad nivå - även om jag vet att det finns institutioner som gör annorlunda och lärare som har olika synpunkter.

Ventilering/opposition/framläggning av uppsats - kärt barn har många namn - ska inte förväxlas med ett slutseminarium eller ett mitterminsseminarium. Ventileringen är ett normalt ett examinerande och lite högtidligt tillfälle där studenterna förväntas kunna visa att de kan resonera kring och försvara uppsatsen. På samma sätt ska opponenten kunna visa att hen kan granska ett vetenskapligt arbete.

Efter framläggning brukar det vara möjligt att korrigera formalia och mindre småfel inför den version som sedan ska arkiveras. Det är dock den uppsats som lämnas in till framläggning som betygsätts.

Angående att vissa lärare handleder fler studenter än andra är inget konstigt. Det ska inte tolkas som att vissa handledare får mer tid till sina adepter än andra, utan de som handleder lite på en kurs kan handleda desto mer på en annan kurs samtidigt - eller ha fyra andra parallella kurser att undervisa på. En universitetslektor har 1700 klocktimmar per år till undervisning, forskning, administration och andra uppdrag. Vissa har många kurser, andra har färre kurser. Vissa handleder mycket, andra handleder inget.
 
Ni som skrivit/skriver kandidatuppsats. Har det varit krav på att man måste ta fram sitt eget material genom intervjuer, enkäter etc? Jag känner verkligen att jag inte kommer fixa det så känner mig väldigt stressad..
 
Ni som skrivit/skriver kandidatuppsats. Har det varit krav på att man måste ta fram sitt eget material genom intervjuer, enkäter etc? Jag känner verkligen att jag inte kommer fixa det så känner mig väldigt stressad..

Det beror helt på ämne men också delvis på tradition. I vissa ämnen bidrar inte intervjuer och enkäter alls och då är det orimligt och rent av fel inkludera det. Andra ämnen använder sig i princip uteslutande av kvantitativa metoder och då bör det självklart ingå att man i kandidatuppsatsen ska kunna visa att man kan hantera hantverket.

För att ge ett exempel: I mitt huvudämne så säger vi kategoriskt nej till intervjuer och enkäter på kandidatnivå. Dels centreras inte frågeställningarna kring problem som är mest lämpligt att besvara med hjälp av intervjuer och enkäter. Vidare kommer inte studenten hinna göra tillräckligt många intervjuer eller bearbeta enkäterna inom den korta tidsram som denne har till sitt förfogande. Intervjuer och enkäter (inom ämnet, ska tilläggas) ger dessutom inte sällan upphov till forskningsetiska problem som är onödiga att skapa när frågorna lika gärna kan besvaras genom litteraturstudier.
 
Det är det vanligaste förfarandet från kandidatuppsatser och uppsatser på avancerad nivå - även om jag vet att det finns institutioner som gör annorlunda och lärare som har olika synpunkter.

Ventilering/opposition/framläggning av uppsats - kärt barn har många namn - ska inte förväxlas med ett slutseminarium eller ett mitterminsseminarium. Ventileringen är ett normalt ett examinerande och lite högtidligt tillfälle där studenterna förväntas kunna visa att de kan resonera kring och försvara uppsatsen. På samma sätt ska opponenten kunna visa att hen kan granska ett vetenskapligt arbete.

Efter framläggning brukar det vara möjligt att korrigera formalia och mindre småfel inför den version som sedan ska arkiveras. Det är dock den uppsats som lämnas in till framläggning som betygsätts.

Angående att vissa lärare handleder fler studenter än andra är inget konstigt. Det ska inte tolkas som att vissa handledare får mer tid till sina adepter än andra, utan de som handleder lite på en kurs kan handleda desto mer på en annan kurs samtidigt - eller ha fyra andra parallella kurser att undervisa på. En universitetslektor har 1700 klocktimmar per år till undervisning, forskning, administration och andra uppdrag. Vissa har många kurser, andra har färre kurser. Vissa handleder mycket, andra handleder inget.
Aha Vi har mest pratat om det inom historia och de var väldigt tydliga med att de ansåg att Ventileringen/opponeringen skulle vara en hjälp till en färdig produkt och det var den färdiga produkten som bedömdes. Inom svenskan har vi inte fått skrivit någon uppsats innan utan har enbart den här "stora" på 15 hp och väldigt lite svar på våra funderingar, snarast "det borde ni veta vid det här laget" :crazy: Intressant nog så jobbar historieämnet med ventilering i flera olika små uppgifter just för att vi ska lära oss att göra det på ett bra sätt och vi har fått kommentarer om vad som har varit bra av det vi har lyft fram och vad som vi inte hade behövt lyfta. Det märks en tydlig skillnad upptäckte vi till en pedagogik kurs där vi blandades från olika ämnen. Vissa gnetade om uppenbara slarvfel i stavningen och struntade helt i innehållet vilket kanske är det som känns mest intressant. :)

Angående handledarna kändes det mest märkligt när de i ena andetaget pratar om grupphandledningar och sen så ojämna grupper, för hur det än är så får man mer hjälp om det är två texter som ska diskuteras än 10 på samma tid. Mest rädd eftersom vi har några i "min" grupp som är kända för att ta i stort sett allt utrymme med frågor som de egentligen borde klara av på egen hand. Men jag hoppas att det blir bra, jag gillar min handledare det lilla jag har sett av hen på föreläsningar och som seminarieledare. :) Det kommer nog tydligare instruktioner framöver hur handledningen är tänkt att gå till i och med att vi är helt på distans just nu.
 
Ni som skrivit/skriver kandidatuppsats. Har det varit krav på att man måste ta fram sitt eget material genom intervjuer, enkäter etc? Jag känner verkligen att jag inte kommer fixa det så känner mig väldigt stressad..
Inom historia så tog vi fram material från arkiv, inget krav men rekommendation även det finns allt mer annat material som är intressant. Inom svenskan är det lite oklarare, jag kommer antagligen att använda mig av elevtexter som jag har tillgång till.
 
Ni som skrivit/skriver kandidatuppsats. Har det varit krav på att man måste ta fram sitt eget material genom intervjuer, enkäter etc? Jag känner verkligen att jag inte kommer fixa det så känner mig väldigt stressad..
Nej. Vi fick inte ens göra det. Enbart litteraturstudium.
 
Ni som skrivit/skriver kandidatuppsats. Har det varit krav på att man måste ta fram sitt eget material genom intervjuer, enkäter etc? Jag känner verkligen att jag inte kommer fixa det så känner mig väldigt stressad..
Jag läser miljö- och hälsoskydd och testar just nu en teori. Inga intervjuer/enkäter. Dock gör vissa av mina kurskamrater det.
 
Jahapp. Lite lätt besviken på kurserna. Väldigt mycket mer inblandning av landskapsarkitektur eller dagvattenhantering, sånt jag inte alls är intresserad av.
 
Tack för alla svar :) Min plan har (i grova drag) varit att främst använda mig av olika rapporter, artiklar och böcker och testa min teori genom det, men jag fick igår veta att man inte får göra så i kandidatuppsatser utan att man måste skapa sitt eget material, annars blir man underkänd. Bröt ihop lite eftersom det inte alls passar i min plan, plus att det skapar lite etiska problem att ta ställning till. Men då ska jag dubbelkolla med kursansvarig/examinatorn om man verkligen måste det.
 
Aha Vi har mest pratat om det inom historia och de var väldigt tydliga med att de ansåg att Ventileringen/opponeringen skulle vara en hjälp till en färdig produkt och det var den färdiga produkten som bedömdes. Inom svenskan har vi inte fått skrivit någon uppsats innan utan har enbart den här "stora" på 15 hp och väldigt lite svar på våra funderingar, snarast "det borde ni veta vid det här laget" :crazy: Intressant nog så jobbar historieämnet med ventilering i flera olika små uppgifter just för att vi ska lära oss att göra det på ett bra sätt och vi har fått kommentarer om vad som har varit bra av det vi har lyft fram och vad som vi inte hade behövt lyfta. Det märks en tydlig skillnad upptäckte vi till en pedagogik kurs där vi blandades från olika ämnen. Vissa gnetade om uppenbara slarvfel i stavningen och struntade helt i innehållet vilket kanske är det som känns mest intressant. :)

Angående handledarna kändes det mest märkligt när de i ena andetaget pratar om grupphandledningar och sen så ojämna grupper, för hur det än är så får man mer hjälp om det är två texter som ska diskuteras än 10 på samma tid. Mest rädd eftersom vi har några i "min" grupp som är kända för att ta i stort sett allt utrymme med frågor som de egentligen borde klara av på egen hand. Men jag hoppas att det blir bra, jag gillar min handledare det lilla jag har sett av hen på föreläsningar och som seminarieledare. :) Det kommer nog tydligare instruktioner framöver hur handledningen är tänkt att gå till i och med att vi är helt på distans just nu.

Jag förstår. Är det tänkt att ni ska ha handledning i grupp med handledaren så blir det ju konstigt med så ojämn fördelning - givet att ni inte har handledning två och två, eller att ni delas in i grupper för att - oavsett handledare - diskutera grundläggande delar i uppsatsen.

Men jag förstår din bävan och oro för grupphandledning. När jag skrev C-uppsats i konstvetenskap (det är högst pinsamt att nämna den eftersom jag inte skrev den färdigt - ca. 20 sidor om Monroe C. Beardsleys funktionalistiska konstbegrepp finns dock kvar på en drygt 23 år gammal diskett) så hade vi grupphandledning. Vi var lite drygt 15 studenter som hade två timmar gemensam "handledning" vid varje tillfälle.
  • Varje tillfälle inleddes med att vi skulle gå varvet runt och uppdatera hur det gick med skrivandet. Vi hade ungefär 45 minuter till förfogande innan vi fick en föreläsning på något tema kring t.ex. metod.
  • Varje tillfälle inleddes med att samma studentkollega berättade samma sak som han gjorde förra gången. Han skrev om någon konstnär som tecknade politiska satirer och varje gång pratade han om vem konstnären var och varför denne var intressant.
  • Varje tillfälle resulterade i att ovan nämnda studentkollega tog upp 95 procent av tiden och att endast ytterligare en eller två andra fick möjlighet att säga något.
Upplägget var under all kritik. Jag fattar inte varför läraren inte satte stopp. Det märkliga var att läraren i övrigt var mycket bra - faktiskt en av de bästa föreläsarna jag någonsin haft. Men handledningsupplägget var :down:.

Med det sagt, skulle det bli grupphandledning och en eller några studenter tar allt utrymme - ta i så fall upp det med handledaren.
 
Fortsätter med magisteruppsatsen. Planen är att kunna göra klart bakgrunden, den fiktiva FPI´n samt granska och analysera artiklarna och börja göra analys av dem innan söndag då jag och skrivkollegan ska ha ny avstämning
 
Tack för alla svar :) Min plan har (i grova drag) varit att främst använda mig av olika rapporter, artiklar och böcker och testa min teori genom det, men jag fick igår veta att man inte får göra så i kandidatuppsatser utan att man måste skapa sitt eget material, annars blir man underkänd. Bröt ihop lite eftersom det inte alls passar i min plan, plus att det skapar lite etiska problem att ta ställning till. Men då ska jag dubbelkolla med kursansvarig/examinatorn om man verkligen måste det.

Nu vet jag att du har berättat att din utbildning är under all kritik, men har ni fått några instruktioner? Vem gav dig t.ex. informationen om att ni behöver samla in empiriskt material?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
792
· Visningar
41 956
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 986
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 648
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp