Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går framåt här, men satan vad svårt det är att skriva om något när man känner att man har noll koll! Har nog aldrig varit såhär lost i mina studier förut. Jag tror att jag har lyckats beskriva min metod för datainsamling och har skrivit om urvalsprocessen. Som metod för analys av mitt material blev det diskursanalys, men där sitter jag fast lite. Har skrivit varför jag valt det/varför det passar till min forskningsfråga men sen har jag kört fast helt 😆 Vet inte riktigt vad man ska skriva om det, liksom? Förmodligen för att jag inte riktigt fattar.. Men aja, det går framåt iaf 😅
 
Okej, nu är uppsatsen inlämnad, en timme innan inlämningsstopp. Har nog aldrig lämnat in något såhär sent. Och av ändringarna jag gjorde nu på morgonen måste något ha blivit galet. Men jag hoppas att den inte är så dålig att jag inte får redovisa i alla fall.. :laugh: Vi får se om jag orkar påbörja en powerpoint idag, redovisning på fredag!
 
Det slog mig precis exakt hur mycket jag har att göra i veckan :arghh: Kris och panik men det är ju självförvållat :meh: :banghead:
 
"nu har jag och "x" kollat urkund och det är ingen fara utan urkund kan göra så här när tentan kommer in sent, men inom deadline. Markeringarna gällde endast referenser, alltså inget fel utan allt är i sin ordning. Men det behövde kontrolleras, så görs alltid."
Så skönt att läraren tog sig tid att reda ut det tekniska strulet, och att det inte var något jag hade gjort!
 
Jag ska precis avsluta för idag, har suttit 14 timmar i sträck med en tenta med bara 30 minuters paus totalt för måltider etc 😆 Mest tid gick åt till en av de två frågorna, jag behövde lägga 4 timmar på att bara försöka förstå designen/metoden som skulle användas. Först kändes det helt hopplöst men sen började det klarna och jag tror nu att jag faktiskt har förstått, men det kan väl lika gärna vara helfel. Jag tycker att själva uppgiften är konstig och saknar en viktig variabel (utfallet), vilket blir intressant när man ska välja mellan designer som är beroende av utfallet. Men aja, nu känner jag iallafall att jag kommer ha något att lämna in. Antingen har jag rätt och kan skrapa ihop till ett godkänt, eller så är jag helt ute och cyklar och då får det bli omtenta helt enkelt 🤣
 
🙄 Vi hade näst sista seminariet igår, sista med kursansvarige. Hen undra om det var något vi ville framför spontant om kursen. Vi sa att vi anser att det är lite väl mycket litteratur för den när läsning som förväntas och fick till svar: "Ja det är det men det är så det är. " Varför tycker man att det är givande att hålla kurs efter kurs där studenterna inte har en sportslig chans att läsa in sig på kurslitteraturen?
 
"nu har jag och "x" kollat urkund och det är ingen fara utan urkund kan göra så här när tentan kommer in sent, men inom deadline. Markeringarna gällde endast referenser, alltså inget fel utan allt är i sin ordning. Men det behövde kontrolleras, så görs alltid."
Så skönt att läraren tog sig tid att reda ut det tekniska strulet, och att det inte var något jag hade gjort!

Fast det låter ju samtidigt konstigt att läraren inte kollade upp det innan hen meddelade dig betyget. Det tar max en minut att kolla igenom markeringarna i Urkund. Mycket onödigt att stressa upp en student så där bara för att hen inte iddes kolla upp det innan. Och jag kan inte låta bli att fundera över om betyget sattes utan att hen först tittade i Urkund och bara föresatte att din text var osjälvständigt skriven. Eller missförstod jag något?
 
Fast det låter ju samtidigt konstigt att läraren inte kollade upp det innan hen meddelade dig betyget. Det tar max en minut att kolla igenom markeringarna i Urkund. Mycket onödigt att stressa upp en student så där bara för att hen inte iddes kolla upp det innan. Och jag kan inte låta bli att fundera över om betyget sattes utan att hen först tittade i Urkund och bara föresatte* att din text var osjälvständigt skriven. Eller missförstod jag något?

*förutsatte, skulle det så klart stå.
 
Fast det låter ju samtidigt konstigt att läraren inte kollade upp det innan hen meddelade dig betyget. Det tar max en minut att kolla igenom markeringarna i Urkund. Mycket onödigt att stressa upp en student så där bara för att hen inte iddes kolla upp det innan. Och jag kan inte låta bli att fundera över om betyget sattes utan att hen först tittade i Urkund och bara föresatte att din text var osjälvständigt skriven. Eller missförstod jag något?
Enligt läraren gick det först inte att kolla upp pga "tekniskt strul", har dock lite svårt att tro det då läraren i fråga knappt kan starta en dator själv (aka, tror inte hon vet hur hon kollar upp det från första början). Missade fortfarande godkänt med två poäng, fick 11 och godkänt är 13 så måste fortfarande skriva omtenta.
 
Att vara på praktik var lite svårare än jag trodde.. Har fått en uppgift att arbeta med, tyvärr måste det mesta göras hemifrån så jag sitter ganska isolerad. Ju mer jag arbetar med uppgiften desto mer undrar jag hur jag ska hinna med en smärre masteruppsats på fyra veckor... Känner mig så otroligt korkad som måste dubbelkolla saker och fråga om omfattningen verkligen är korrekt, men samtidigt måste jag försöka komma ihåg att jag är praktikant och inte anställd så jag får faktiskt "störa" med frågor när jag inte förstår. Har liksom inte ens fått ett schema för någon av dessa veckor, förstår inte om jag förväntas vara med på APTer eller nått.
 
Enligt läraren gick det först inte att kolla upp pga "tekniskt strul", har dock lite svårt att tro det då läraren i fråga knappt kan starta en dator själv (aka, tror inte hon vet hur hon kollar upp det från första början). Missade fortfarande godkänt med två poäng, fick 11 och godkänt är 13 så måste fortfarande skriva omtenta.

Inte minst så är det inte lämpligt att sätta betyget innan man har haft möjlighet att gå igenom Urkund och se vad det är som ger upphov till att Urkund reagerar. Hur som helst, skönt att du åtminstone känner att det inte verkar ha påverkat hur din tentamen har bedömts.
 
Inte minst så är det inte lämpligt att sätta betyget innan man har haft möjlighet att gå igenom Urkund och se vad det är som ger upphov till att Urkund reagerar. Hur som helst, skönt att du åtminstone känner att det inte verkar ha påverkat hur din tentamen har bedömts.
Har inte energi att tänka på att något annat skulle varit fallet!
 
Jag har inte skrivit i tråden innan, men kan väl börja nu...
Jag har påbörjat en ny utbildning den här terminen, den här gången en YH-utbildning på distans, där målet är att bli apotekstekniker.
Jag skrev uppenbarligen tillräckligt bra på första tentan, fick VG på den. Andra tentan skrevs i måndags, kändes bra även där. Nästa är om 2 veckor... Det är alltså flera små kurser att beta av, det passar mig bra att.
 
Nu har vi fått ut hemtentan och den är så stor och vidrig som jag misstänkte, 15 -20 sidor totalt på en vecka, fredag till fredag. En fråga stör mig enormt, vi hade upp den på ett seminarium, där vi skulle ställa två författare/synsätt mot varandra, problemet är bara att de beskriver två helt olika saker, den ena hur man ska arbeta med lågstadieelever för att väcka deras läsglädje och den andra hur man skriver en gotisk novell på rätt sätt. Det blir liksom äpplen och päron, det här höll läraren med om under seminariet och så kommer frågan upp igen som tenta fråga. :banghead:
 
Jag vill vara klar med kursen och få en ledig dag! Men nej, då haf kbte den opponerande gruppen skickat opponeringsprotokollet till oss än. :banghead: vi skulle haft det senast kl 18 igår...
 
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?
 
Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?

Nej det enda jag skulle förvänta mig är att kurslitteraturen som står i kursbeskrivningen stämmer (det gör den inte alltid 🤯).
 
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?
Gärna få veta någon vecka innan, så det finns möjlighet att köpa hem i god tid.
 
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?
:) Ibland behöver man bara pysa lite också. ;)

Men nej jag har läst flera kurser på distans och jag har aldrig förväntat mig att kurslitteraturen ska finnas om e-bok utan blivit glatt överraskad när den finns som det. Jag ser distans och på plats på samma sätt, kurslitteraturen behövs köpas in och man blir glad när man slipper betala en massa. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 380
· Visningar
74 858
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 326
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
14 035
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp